Verkoop zelfgemaakte items
zaterdag 12 juli 2025 om 09:01
Goedemorgen,
Ik ben creatief en maak allerlei zelfgemaakte items.
Wandkleden, dromenvangers, tree of life, armbanden, suncatchers, enzovoort.
Deze hang ik zelf in huis, of geef ze weg.
Familie en vrienden zeggen al langer dat ik er iets mee moet doen, gaan verkopen.
Afgelopen weken op de camping heb ik er een aantal verkocht, en dat zou ik best vaker willen doen.
Misschien via een stalletje aan de straat, of op dorpsfestivals, fairs, of via website of webshop?
Waar begin ik, wat is handig, wat zijn de voorwaarden en gevolgen?
Alvast bedankt, Elisha
Ik ben creatief en maak allerlei zelfgemaakte items.
Wandkleden, dromenvangers, tree of life, armbanden, suncatchers, enzovoort.
Deze hang ik zelf in huis, of geef ze weg.
Familie en vrienden zeggen al langer dat ik er iets mee moet doen, gaan verkopen.
Afgelopen weken op de camping heb ik er een aantal verkocht, en dat zou ik best vaker willen doen.
Misschien via een stalletje aan de straat, of op dorpsfestivals, fairs, of via website of webshop?
Waar begin ik, wat is handig, wat zijn de voorwaarden en gevolgen?
Alvast bedankt, Elisha
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
zaterdag 12 juli 2025 om 10:26
Ik verkoop ook zelfgemaakte spulletjes! In eerste instantie ook op Etsy, maar hier ben ik vanaf gestapt. Het internationale verzenden stond me tegen (duur, en regelmatig pakketjes die zoek raakten of pas na maanden aankwamen). Ik verkoop nu een paar keer per jaar op beurzen. Dat vind ik prettig want mensen zien precies wat ze kopen, je hebt dus ook geen/minder ontevreden klanten die spullen willen retourneren omdat het toch niet aan verwachtingen voldoet o.i.d.
Het belastingtechnische aspect is het grote ding waar je rekening mee zult moeten houden, zeker als je al een gewone baan hebt waarbij je belasting betaalt over je inkomsten.
Ten eerste moet je btw afdragen over de producten die je verkoopt. Dit betekent dat je je producten in feite 21% duurder moet maken dan je nu wellicht doet. Daar tegenover staat wel dat je de btw mag terugvorderen van zaken die je koopt voor je onderneming. Omdat dit voor kleine ondernemingen best wel een administratief gedoe is, is de Kleineondernemersregeling (KOR) in het leven geroepen, voor bedrijfjes die minder dan €20.000 omzet per jaar draaien. Je hoeft dan geen btw te rekenen aan je klanten, maar mag ook geen btw van zakelijke aankopen terugvorderen.
Dit betekent echter niet dat je vrijgesteld bent van inkomstenbelasting!! Daar zie ik mensen wel eens een denkfout in maken. Alle winst (je omzet minus je kosten) komt boven je normale salaris uit loondienst en wordt zo dus ook belast (en da's best een pittig percentage als je uit loondienst al een hoog salaris hebt). Je mag/kan geen loonheffingskorting toepassen.
Ik houd aan mijn knutsels een paar honderd euro per maand over. Teruggerekend naar de tijd die ik erin stop zou ik waarschijnlijk beter een bijbaantje in de horeca nemen, of wat extra uren pakken op m'n werk. Maar ik vind dit ontzettend leuk om te doen, en ik heb veel vrijheid hierin.
Het belastingtechnische aspect is het grote ding waar je rekening mee zult moeten houden, zeker als je al een gewone baan hebt waarbij je belasting betaalt over je inkomsten.
Ten eerste moet je btw afdragen over de producten die je verkoopt. Dit betekent dat je je producten in feite 21% duurder moet maken dan je nu wellicht doet. Daar tegenover staat wel dat je de btw mag terugvorderen van zaken die je koopt voor je onderneming. Omdat dit voor kleine ondernemingen best wel een administratief gedoe is, is de Kleineondernemersregeling (KOR) in het leven geroepen, voor bedrijfjes die minder dan €20.000 omzet per jaar draaien. Je hoeft dan geen btw te rekenen aan je klanten, maar mag ook geen btw van zakelijke aankopen terugvorderen.
Dit betekent echter niet dat je vrijgesteld bent van inkomstenbelasting!! Daar zie ik mensen wel eens een denkfout in maken. Alle winst (je omzet minus je kosten) komt boven je normale salaris uit loondienst en wordt zo dus ook belast (en da's best een pittig percentage als je uit loondienst al een hoog salaris hebt). Je mag/kan geen loonheffingskorting toepassen.
Ik houd aan mijn knutsels een paar honderd euro per maand over. Teruggerekend naar de tijd die ik erin stop zou ik waarschijnlijk beter een bijbaantje in de horeca nemen, of wat extra uren pakken op m'n werk. Maar ik vind dit ontzettend leuk om te doen, en ik heb veel vrijheid hierin.
zaterdag 12 juli 2025 om 11:10
Op Vinted mag je niet zelfgemaakte zaken verkopen. Als iemand je rapporteert of ze zien het zelf, dan kun je geblokkeerd worden.
zaterdag 12 juli 2025 om 11:40
Houd er rekening mee dat Etsy inmiddels best wel duur is voor verkopers. Toen ik vorig jaar wegging hadden ze zelfs een systeem waarbij verkopers verplicht werden om aan bepaalde advertenties mee te betalen o.i.d.
Als je geen eigen klantenkring hebt is Etsy fantastisch. Maar als je je eigen klanten binnen kunt halen (omdat je een groot sociaal netwerk hebt, of via word-of-mouth reclame, of omdat je actief bent op social media bijvoorbeeld) heeft Etsy weinig meerwaarde. Dan kun je beter Shopify gebruiken.
Als je geen eigen klantenkring hebt is Etsy fantastisch. Maar als je je eigen klanten binnen kunt halen (omdat je een groot sociaal netwerk hebt, of via word-of-mouth reclame, of omdat je actief bent op social media bijvoorbeeld) heeft Etsy weinig meerwaarde. Dan kun je beter Shopify gebruiken.
zaterdag 12 juli 2025 om 12:29
Off topic maar nooit geweten dat dit niet mag op Vinted. Er is zelfs een rubriek handgemaakte knuffelsdweedledee schreef: ↑12-07-2025 11:10Op Vinted mag je niet zelfgemaakte zaken verkopen. Als iemand je rapporteert of ze zien het zelf, dan kun je geblokkeerd worden.
zaterdag 12 juli 2025 om 12:33
Ik ken iemand die al enkele jaren zelfgemaakte kleding op Vinted verkoopt. Bij haar spullen staat overal handgemaakt en volgens mij heeft ze daar nog nooit problemen mee gehad.dweedledee schreef: ↑12-07-2025 11:10Op Vinted mag je niet zelfgemaakte zaken verkopen. Als iemand je rapporteert of ze zien het zelf, dan kun je geblokkeerd worden.
zaterdag 12 juli 2025 om 19:02
Zorg wel dat je op Etsy hele goede foto’s hebt van je product. Het staat helaas tegenwoordig vol met Ali Express meuk, waar ze niks tegen doen. Om die reden koop ik er vrijwel nooit meer iets, maar als ik iets écht nergens anders kan vinden, haal ik wel meerdere foto’s door Google images en de image search van Ali express. Niet alleen omdat ik niet veel te veel wil betalen, maar ook omdat ik vooral niet mee wil werken aan het naar het halen van Chinese zooi en het dropship model. Als jij niet genoeg foto’s hebt, zou ik afhaken.
zondag 13 juli 2025 om 06:58
Dank voor de reacties, genoeg om verder uit te zoeken!
Het gaat me niet om winst maken, ik heb gewoon werk.
Sociale media heb ik niet, dus ook geen groot netwerk, en gemakkelijke toegang tot een verzendpunt heb ik ook niet, Etsy trekt me daarom minder.
Het idee van beurzen en evenementen spreekt me aan, dat ga ik eerst verder uitzoeken. Kvk nummer nodig ja of nee , wat kost een stand huren, welke evenementen, hoe betalen klanten mij?
Ook het idee van een schap in een winkel huren lijkt me wel wat, ik woon wel nogal in een uithoek, maar volgens mij zit er een ' mijn kraam' filiaal niet al te ver weg.
Sociale media heb ik niet, dus ook geen groot netwerk, en gemakkelijke toegang tot een verzendpunt heb ik ook niet, Etsy trekt me daarom minder.
Het idee van beurzen en evenementen spreekt me aan, dat ga ik eerst verder uitzoeken. Kvk nummer nodig ja of nee , wat kost een stand huren, welke evenementen, hoe betalen klanten mij?
Ook het idee van een schap in een winkel huren lijkt me wel wat, ik woon wel nogal in een uithoek, maar volgens mij zit er een ' mijn kraam' filiaal niet al te ver weg.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
zondag 13 juli 2025 om 08:10
Er zijn veel creamarkten waar KvK helemaal niet nodig is. Je betaalt meestal een vast bedrag voor een kraam. Ik bezoek meestal een markt die ik op het oog heb en beslis dan of ik er volgende keer wil staan.
Ik betaal tussen de 25 en 60 euro per kraam. Dat is echt wel mijn max.
https://www.marktenmarkten.nl/markten/c ... bymarkten/
Kun je op zoeken, ik benader de organisatie rechtstreeks om te vragen of ik een kraam kan huren.
Er zijn vaak ook zomerse markten in verzorgingshuizen en dat soort gelegenheden. Vaak ook rond de kerst. Ik zoek het vaak lekker in de buurt.
Ik betaal tussen de 25 en 60 euro per kraam. Dat is echt wel mijn max.
https://www.marktenmarkten.nl/markten/c ... bymarkten/
Kun je op zoeken, ik benader de organisatie rechtstreeks om te vragen of ik een kraam kan huren.
Er zijn vaak ook zomerse markten in verzorgingshuizen en dat soort gelegenheden. Vaak ook rond de kerst. Ik zoek het vaak lekker in de buurt.
zondag 13 juli 2025 om 08:38
Kvk-nummer zul je meestal niet nodig hebben als je op een markt of beurs gaat verkopen. De kosten hangen heel erg af van de grootte van de markt. Op eendaagse events waar niet heel veel bezoekers op afkomen zul je voor een paar tientjes al een stand hebben. Grote, meerdaagse events met tienduizenden bezoekers kost zoiets rustig honderden euro's. Voor jouw producten denk ik dan aan events zoals Elfia of Castlefest. Daar zou ik dus nog niet gelijk mee beginnen.
Als je dit serieus gaat oppakken raad ik je aan om een mobiel pinapparaat aan te schaffen! Mensen rekenen er eigenlijk op vandaag de dag dat ze mobiel kunnen afrekenen, veel mensen hebben geen contant meer bij zich.
Sumup is het meest gangbare merk hierin. De goedkopere modellen werken via bluetooth met de internetverbinding van je telefoon, de duurdere hebben een eigen SIM-kaart. Toen ik 6-7 jaar geleden mijn eerste Sumup kocht hoefde ik geloof ik nog geen kvk-nummer op te geven, zou best kunnen dat dat nu wel moet.
Als je dit serieus gaat oppakken raad ik je aan om een mobiel pinapparaat aan te schaffen! Mensen rekenen er eigenlijk op vandaag de dag dat ze mobiel kunnen afrekenen, veel mensen hebben geen contant meer bij zich.
Sumup is het meest gangbare merk hierin. De goedkopere modellen werken via bluetooth met de internetverbinding van je telefoon, de duurdere hebben een eigen SIM-kaart. Toen ik 6-7 jaar geleden mijn eerste Sumup kocht hoefde ik geloof ik nog geen kvk-nummer op te geven, zou best kunnen dat dat nu wel moet.
zondag 13 juli 2025 om 09:06
Je kunt het eerst ook proberen met het versturen van tikkies.Honingmeloen schreef: ↑13-07-2025 08:38
zondag 13 juli 2025 om 09:12
Mag dit niet? Ik heb op Vinted wel eens er. truitje gekocht dat is gebreid door de moeder van verkoopster. Een van mijn lievelingstruitjesdweedledee schreef: ↑12-07-2025 11:10Op Vinted mag je niet zelfgemaakte zaken verkopen. Als iemand je rapporteert of ze zien het zelf, dan kun je geblokkeerd worden.

zondag 13 juli 2025 om 09:15
Op camping de Lievelinge is volgens mij regelmatig een soort van Hippie-markt. Misschien is dat iets? Op die camping bivakkeren veel grachtengordel-neo-vakantie-hippiesElisha schreef: ↑13-07-2025 06:58Dank voor de reacties, genoeg om verder uit te zoeken!
zondag 13 juli 2025 om 10:26
Ik doe max 1x per maand een beurs/hobbymarkt, omdat ik het heel veel werk vind:
* Je moet voorraad hebben
* Je moet je kraam opleuken/indelen
* Je bent een hele dag van huis (vroeg weg, kapot thuis)
Wat voor mij echt werkt is sociale media. Daar haal ik mijn markten en beurzen vandaan. Ook volg ik zakelijk wat creatieve ondernemers in de buurt of die ik heb ontmoet op een markt. Door dat contact heb ik nu binnen 2 jaar tijd een hele rij met opties voor markten die lokaal en goedkoop zijn. Ik verkoop veel spullen voor kleine prijsjes. Een marktkraam voor €60,00 is voor mij geen doen.
Een tijdje geleden heb ik op een markt gestaan, waarbij standplaats en kraam gratis waren (en inclusief verzorgde lunch). Ik was daar nooit bij gekomen als ik niet was getipt door iemand die ik een keer eerder heb ontmoet.
* Je moet voorraad hebben
* Je moet je kraam opleuken/indelen
* Je bent een hele dag van huis (vroeg weg, kapot thuis)
Wat voor mij echt werkt is sociale media. Daar haal ik mijn markten en beurzen vandaan. Ook volg ik zakelijk wat creatieve ondernemers in de buurt of die ik heb ontmoet op een markt. Door dat contact heb ik nu binnen 2 jaar tijd een hele rij met opties voor markten die lokaal en goedkoop zijn. Ik verkoop veel spullen voor kleine prijsjes. Een marktkraam voor €60,00 is voor mij geen doen.
Een tijdje geleden heb ik op een markt gestaan, waarbij standplaats en kraam gratis waren (en inclusief verzorgde lunch). Ik was daar nooit bij gekomen als ik niet was getipt door iemand die ik een keer eerder heb ontmoet.
Fox off!
zondag 13 juli 2025 om 10:29
Betaling: Ik heb een klapper met qr-codes van €2 - 15,00 (met tussenstappen van 0,50). Mensen kunnen de code scannen en betalen. Voor andere bedragen maak ik ter plekke een qr code aan. De QR-codes zijn 2 jaar geldig, dus het is even werk, maar het geeft veel gemak op een beurs (of aan de deur).
KVK: zou ik doen. Als je daarna een zakelijke rekening neemt bij de rabobank, dan krijg je je inschrijfkosten terug.
Zakelijke rekening zou ik sowieso doen, omdat het je belastingaangifte gemakkelijker maakt. Het is duidelijker wat je inkomsten en uitgaven zijn. Dat vindt de belasting ook prettig.
KVK: zou ik doen. Als je daarna een zakelijke rekening neemt bij de rabobank, dan krijg je je inschrijfkosten terug.
Zakelijke rekening zou ik sowieso doen, omdat het je belastingaangifte gemakkelijker maakt. Het is duidelijker wat je inkomsten en uitgaven zijn. Dat vindt de belasting ook prettig.
Fox off!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in