Welke dweil/ welk dweilsysteem?

12-07-2025 15:25 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi! Welke dweil of iets specifieker; welk dweilsysteem gebruik je en zou je aanraden? Ik gebruik nu de natte en droge dweil van Jemako. Geeft een fantastisch resultaat, maar ik ben dus 2 keer aan het “dweilen”. 1 keer met een natte dweil en daarna met een droge dweil. Als je ziet hoeveel vuil er dan van de vloer afkomt, dat is heel bevredigend. Maar veel te veel werk om iedere week te doen! Dit moet efficiënter kunnen. Wie heeft de gouden tip?
Ik heb een black & dekker steam mop om te dweilen. Vuil komt meteen los en dweil je mee op. Daarna droogt de vloer erg snel en ik hoef er niet nog een keer overheen om hem na te drogen. Heb wel plavuizen. Kan niet op elke ondergrond, omdat je met hete stoom dweilt.
Dweil van de action, lekker simpel en ook niet te duur om een stapel schone dweilen te erbij te kopen.
Al die systemen zijn toch niet handig en er zit dan maar 1 schone dweil bij.
Irregular_Choice schreef:
12-07-2025 16:16
Ik heb een black & dekker steam mop om te dweilen. Vuil komt meteen los en dweil je mee op. Daarna droogt de vloer erg snel en ik hoef er niet nog een keer overheen om hem na te drogen. Heb wel plavuizen. Kan niet op elke ondergrond, omdat je met hete stoom dweilt.
Klinkt handig! Weet inderdaad niet of dat op mijn vloer kan, heb pvc.
Muurbloempje schreef:
12-07-2025 16:56
Klinkt handig! Weet inderdaad niet of dat op mijn vloer kan, heb pvc.
Nee, is helaas niet te gebruiken op pvc vloer.
Dweilsysteem van Vileda. Vlakke mop.

Geen "navegen" (droogvegen) nodig. Droogt vanzelf wel.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Elektrische dweil van Philips, de " One Up". Ideaal. Na jaren van alles te hebben geprobeerd om m'n laminaat streep en vlekvrij te dweilen is dit voor mij de oplossing. En heerlijk dat het je nauwelijks kracht kost.
Vileda met dikke dwijl. Perfect voor de tegelvloer
Decrypting life one day at the time
Gewoon zo'n nep Leifheit van de Action. Doet het prima op het laminaat, gaat al jaren mee.
Wissewis schreef:
12-07-2025 17:54
Dweilsysteem van Vileda. Vlakke mop.

Geen "navegen" (droogvegen) nodig. Droogt vanzelf wel.
Ga ik naar kijken, dank je!
Elizabethie schreef:
12-07-2025 19:34
Elektrische dweil van Philips, de " One Up". Ideaal. Na jaren van alles te hebben geprobeerd om m'n laminaat streep en vlekvrij te dweilen is dit voor mij de oplossing. En heerlijk dat het je nauwelijks kracht kost.
Die lijkt me ook fijn! Jij zou m aanraden?
Muurbloempje schreef:
12-07-2025 21:43
Die lijkt me ook fijn! Jij zou m aanraden?
Zeker! Ik ben er iig heel blij mee!
Ik heb deze en ik vind m geweldig. Er zit een soort “centrifuge” bij die je met je voet bedient zodat je geen kleddernatte dweil hebt. En er kan kokend heet water in. Dweilen is echt een fluiitje van een cent met dit ding

https://www.wibra.nl/assortiment/vileda ... lMd4NvKyJs
Een simpele ouderwetse mop. Werkt snel en komt in alle hoeken en gaten. Ik droog niet na; even alles tegen elkaar open en het is zo droog.
Ik heb een Leifheitding, met emmer met centrifugesysteem voor de dweil. Dweil met drukkers vastmaken aan de stok, in de emmer, centrifugeren en dweilen. Dweil gaat daarna in de was dus heb er maar 1 nodig. Je kunt wel extra losse dweilen kopen.

Het werkt. Maar ik heb echt een bloedhekel aan dweilen dus doe het zo min mogelijk. In mijn ogen verplaats je ook vooral vuil als je dweilt. Of je moet je water na iedere veeg verversen. Dat doet niemand volgens mij.
Elizabethie schreef:
12-07-2025 19:34
Deze heb ik ook, zeker een aanrader! Scheelt veel tijd en kost inderdaad nauwelijks kracht. Super blij mee.
Loren schreef:
13-07-2025 09:17
Ik heb een Leifheitding, met emmer met centrifugesysteem voor de dweil. Dweil met drukkers vastmaken aan de stok, in de emmer, centrifugeren en dweilen. Dweil gaat daarna in de was dus heb er maar 1 nodig. Je kunt wel extra losse dweilen kopen.

Het werkt. Maar ik heb echt een bloedhekel aan dweilen dus doe het zo min mogelijk. In mijn ogen verplaats je ook vooral vuil als je dweilt. Of je moet je water na iedere veeg verversen. Dat doet niemand volgens mij.
Je hebt wel van die systemen waarmee je het vuile water in een apart gedeelte van de emmer uitwringt.
Ik ben erg blij met mijn swiffer jetset. Sinds ik deze heb vind ik het niet erg om even te dweilen.

De schoonmaak flesjes van swiffer heb ik open gebroken en doe er mijn eigen schoonmaakmiddel in.
Loren schreef:
13-07-2025 09:17

Ik stofzuig sowieso van tevoren. En mijn dweil is zo’n platte, niet met van die sliertjes. Ik dweil in 1 beweging, dus haal de dweil nooit van de grond en ga van links naar rechts met een draaiende beweging bij de kant. Zo neem ik al het eventuele vuil mee in mijn dweilbeweging. Als ik de dweil uit ga spoelen, veeg ik dat vuil meteen mee op. En omdat ik stoom gebruik, wordt het wel goed schoon waar ik dweil.
Ik heb dit systeem:
https://www.leifheit.nl/nl-nl/wissers-e ... -duo/55096

Al jaren en het bevalt me prima met 150 m2 om te dweilen.
Ik heb er twee type dweilen bij. De een werkt beter op een plavuizen vloer en de ander op een laminaat vloer.

Ik dweil 1x en wacht dan tot het droog is voor ik weer over heen loop. Met dit systeem blijft de vloer niet heel nat.

Dweilen is bepaald niet mijn lievelingsklus en ik doe het ook niet elke week, maar de vloer wordt wel goed schoon met relatief weinig moeite.
Zelf een dweil goed uitwringen lukt me niet met een kapotte pols en dit systeem is daarvoor ook een goed hulpmiddel.
dolfine wijzigde dit bericht op 13-07-2025 18:39
Reden: taalfout
0.36% gewijzigd
Ik zweer bij Prowin dweilen. Ik had leifheit etc maar die prowin wint. Even googlen op prowin of op insta kijken, zat influencers die het gebruiken. Ik koop alles van prowin bij de4vankim . Ik vind hun schoonmaak spul fijn. Duur maar je doet er ook een eeuwigheid mee
Ik heb een electrische dweil van Kärcher.
Echt ideaal!
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Ik heb niks met al die verschillende systemen. Kom ze wel tegen doordat ik bij andere mensen ook moet dweilen, maar thuis heb ik een grote trekker en 2 microvezel dweilen. 1 voor nat en 1 om na te drogen. De droge is dan ook vies, dus als ik ergens moet dweilen waar ik niet kan nadrogen heb ik altijd het idee dat het niet echt schoon is. Al helemaal niet met zo'n mop die niet eens uitgewassen wordt.
huismuis
Ik heb ook het nat en droog systeem van Jemako maar ik vind het best een vervelend ding. Hij doet nooit wat ik wil qua wendbaarheid, het continu de dweil eraf moeten halen om te spoelen tussendoor vind ik lastig en dat drogen na het natte snap ik niet want na 2 m2 is de droge dweil ook gewoon nat. Ik hem inmiddels een supergoedkope H systeem van de Hema. Je merkt duidelijk dat het van een mindere kwaliteit is maar ik vind het H systeem al makkelijker. Ik zoek nu een waarbij je de dweil dubbel kan klappen aan de stok, kan spoelen en uitknijpen en weer verder kan. Nog niet gevonden dus ik lees even mee.
Milestone schreef:
13-07-2025 16:48
Ik heb niks met al die verschillende systemen. Kom ze wel tegen doordat ik bij andere mensen ook moet dweilen, maar thuis heb ik een grote trekker en 2 microvezel dweilen. 1 voor nat en 1 om na te drogen. De droge is dan ook vies, dus als ik ergens moet dweilen waar ik niet kan nadrogen heb ik altijd het idee dat het niet echt schoon is. Al helemaal niet met zo'n mop die niet eens uitgewassen wordt.
Mop kan gewoon in de wasmachine hoor

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven