Mierenoverlast, wie heeft de gouden tip?
zaterdag 12 juli 2025 om 08:36
Sinds een paar dagen is een kolonne mieren vastbesloten onze keuken over te nemen, zo lijkt het.
Wie heeft de gouden tip om ze te stoppen?
Wat we zonder succes geprobeerd hebben:
- mierenlokdoosje
- stuivers neerleggen bij de ingang (hielp de vorige keer heel goed)
- kaneel strooien op de looproute en bij de ingang
- poetsen met azijn
- het kastje waar ze naar toe lopen uitgemest, schoongemaakt en al het etenswaar wat er in zit en wat hun aan zou kunnen trekken buiten neergezet.
- de mieren die we zien, maken we (met pijn in het hart) dood. Al heb ik ook gelezen dat dit de mierentrek alleen maar kan versterken.
Alvast dank voor het meedenken.
Wie heeft de gouden tip om ze te stoppen?
Wat we zonder succes geprobeerd hebben:
- mierenlokdoosje
- stuivers neerleggen bij de ingang (hielp de vorige keer heel goed)
- kaneel strooien op de looproute en bij de ingang
- poetsen met azijn
- het kastje waar ze naar toe lopen uitgemest, schoongemaakt en al het etenswaar wat er in zit en wat hun aan zou kunnen trekken buiten neergezet.
- de mieren die we zien, maken we (met pijn in het hart) dood. Al heb ik ook gelezen dat dit de mierentrek alleen maar kan versterken.
Alvast dank voor het meedenken.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
zaterdag 12 juli 2025 om 21:40
Koffie, daar worden ze ook niet blij van.PoesMinoes schreef: ↑12-07-2025 12:36Mierenpoeder mengen met water en dat in de nesten gieten. Nesten zitten blijkbaar vaak diep en dan helpt strooien alleen niet.
Ik heb de prut uit het koffiefilter over de terrastegels gestrooid, flink in de nestingangen gebezemd en er ook nog wat water overheen gesproeid zodat de prut het nest in stroomt.
Dat werkt best goed.
Mierenpoeder komt er bij mij niet in.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zaterdag 12 juli 2025 om 23:11
Ik giet al jaren kokend water overal, maar het blijft 1 grote bende hier. De hele tuin is 1 grote mierenhoop. Op de 2 terrassen, maar ook op het pad naar de garage liggen continu hopen zand. En in de grasmat zitten overal gaten en hoopjes zand. Er is niet tegenaan te gieten met kokend water. Ik weet ook niet waar al dat zand telkens vandaan komt. De voegen tussen de tegels zijn continu leeg, maar als ik het terug er in veeg hou ik nog steeds een berg zand over. Maar goed, kokend water helpt hier dus niet.
zondag 13 juli 2025 om 10:09
Mierennesten kunnen meters diep in de grond gaan. Dat krijg je echt niet weg met een beetje water.Irregular_Choice schreef: ↑12-07-2025 23:11Ik giet al jaren kokend water overal, maar het blijft 1 grote bende hier. De hele tuin is 1 grote mierenhoop. Op de 2 terrassen, maar ook op het pad naar de garage liggen continu hopen zand. En in de grasmat zitten overal gaten en hoopjes zand. Er is niet tegenaan te gieten met kokend water. Ik weet ook niet waar al dat zand telkens vandaan komt. De voegen tussen de tegels zijn continu leeg, maar als ik het terug er in veeg hou ik nog steeds een berg zand over. Maar goed, kokend water helpt hier dus niet.
zondag 13 juli 2025 om 10:34
Ze gooien al het zand tussen de terrastegels uit. Gaat allemaal verzakken enz. En onze grasmat is 1 gatenkaas zonder gras. Je kan er ook niks mee, want de mieren lopen meteen over je heen zodra je er gaat zitten of liggen.
zondag 13 juli 2025 om 10:37
Ik heb ze liever niet binnen, dus kieren en naden dicht. En niet onder mijn terras, want ze graven alle zand eronderuit. Maar verder mogen ze wat mij betreft de tuin met me delen.
Ik heb ook kruiden, aardbeien en tomaatjes in mijn tuin, dus gif daar doe ik sowieso niet aan.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zondag 13 juli 2025 om 10:40
Bij ons zitten zoveel mieren, dat de straat op sommige plekken verzakt.
Ook stouwen ze zand in de tuinlampjes, dat we daar 1x in de zoveel tijd kortsluiting hebben.
Ik zie het nut niet.

Er lopen ook verschillende soorten. Rode mieren in het gras, kleine mieren rond het huis, maar ook van die grote dikke. Die laatste hebben een snelweg van onze boom naar de tuin van de buren. Dat is constant een bewegende streep.
De kleintjes zijn het vervelendst. Die lopen ook op de tuintafel. En komen binnen, als je er niets aan doet.
zondag 13 juli 2025 om 10:43
Dat ligt echt aan de mier en hoe groot de kolonie is. Als je een nest onder je terras hebt, kan je hele terras verzakken. Of zelfs straten. Niet alle mieren zijn hetzelfde. Als de overlast extreem is moet je er een deskundige bijhalen want je komt niet maar zo bij de koningin. Het goede is dat ze na een aantal jaren het nest verlaten en op zoek gaan naar een nieuw nest. Hopelijk is dat dan niet weer in je tuin.
zondag 13 juli 2025 om 10:46
Die strepen zijn inderdaad heel opmerkelijk. Mieren zijn zo slim! Ik had ze een tijd steeds in de badkamer. Bleek er dus een nest onder de regenpijp te zitten en ze liepen zo naar boven, via de dakgoot, door een kier de badkamer in, en van daaruit in één kolonne richting mijn dochters kamer waar altijd wel een leeg blikje van het een of ander of snoep lag.
Ze mogen van mij in de tuin blijven, maar niet binnen een meter vanaf het huis.
Ze mogen van mij in de tuin blijven, maar niet binnen een meter vanaf het huis.
zondag 13 juli 2025 om 10:49
Berucht is het draaigatje, die pas een paar jaar in Nederland is en steeds meer overlast veroorzaakt. Hij lijkt op de zwarte mier maar dat is hij niet. Zij bouwen enorme nesten en zijn zeer hardnekkig. https://www.omroepwest.nl/nieuws/48554 ... men-worden
zondag 13 juli 2025 om 11:03
Ik weet dus niet of deze het is bij ons. Je herkent ze zo lastig, ze zijn heel klein.Bontebok schreef: ↑13-07-2025 10:49Berucht is het draaigatje, die pas een paar jaar in Nederland is en steeds meer overlast veroorzaakt. Hij lijkt op de zwarte mier maar dat is hij niet. Zij bouwen enorme nesten en zijn zeer hardnekkig. https://www.omroepwest.nl/nieuws/48554 ... men-worden
zondag 13 juli 2025 om 11:04
Bontebok, dat lijkt idd een verklaring voor de explosie aan mieren. Elk jaar verdubbelt het. In de kieren op het terras onder de overkapping heb ik doorzichtige, sneldrogende lijm gedaan en zijn ze weg. Daar kan geen poeder, want dieren. De rest van de tuin ook lijm en nu zijn ze weg.
Wel komen ze altijd terug op andere plekken, ook met lijm of poeder. Koffiedrab, kokend water, kaneel, kopermunt, HG en andere merk lokdozen hadden geen effect. Koffiedrab maakt de tegels ranzig.
Wel komen ze altijd terug op andere plekken, ook met lijm of poeder. Koffiedrab, kokend water, kaneel, kopermunt, HG en andere merk lokdozen hadden geen effect. Koffiedrab maakt de tegels ranzig.
zondag 13 juli 2025 om 11:37
Ik lees nu net dat het afhangt van de miersoort: https://www.milieucentraal.nl/huis-en-t ... ng/mieren/
Blijkbaar hebben wij alleen inheemse mieren hier. We hebben een heel groot nest onder de stoeptegels vlakbij onze voordeur, maar met verschillende ingrepen lukt het prima om ze buiten te houden. (1x in de zoveel weken zien we wat “verkenners” rondlopen en dan weten we dat we weer even aan de slag moeten).
zondag 13 juli 2025 om 12:31
Ja dat zou best kunnen. Ik heb dus een nest bij mijn huis, al een jaar of 5. Als ik niet meteen ingrijp in het voorjaar is het niet te doen.Roekiezoekie schreef: ↑13-07-2025 11:04Bontebok, dat lijkt idd een verklaring voor de explosie aan mieren. Elk jaar verdubbelt het. In de kieren op het terras onder de overkapping heb ik doorzichtige, sneldrogende lijm gedaan en zijn ze weg. Daar kan geen poeder, want dieren. De rest van de tuin ook lijm en nu zijn ze weg.
zondag 13 juli 2025 om 13:41
Ik vind het er op foto's toch echt anders uitzien dan de nesten die ik buiten heb.Irregular_Choice schreef: ↑13-07-2025 11:36Ja, maar dat hebben andere mieren ook. Ik heb overal van die hoopjes zand liggen.
Maar mensen gaan voorbij

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in