Gezondheid alle pijlers

Kleine kinderen en kanker

13-07-2025 11:29 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het overkomt natuurlijk zó veel mensen (zonder kleine kinderen net zo erg hoor!). Maar als het ineens jou overkomt, en je de woorden hoort: ‘je hebt kanker’, dan weet je gewoon even niet wat je moet zeggen of denken. Wat zijn de slecht-nieuws-ontvang protocollen hierin? Duik je weg? Lach je ongemakkelijk? Maak je een slechte grap? (Ik koos voor een soort sarcastische grap, geloof ik, die zit in mijn standaard schrikreactie.)

Het enige waar mijn hoofd nog heen gaat, zijn mijn drie mensen. Mijn man en mijn twee kinderen. De gedachte dat ik ze misschien niet groot zie worden… die kan ik niet aan. Dus die parkeer ik nu.

De diagnose: borstkanker, uitgezaaid naar de lymfeklieren. Klinkt als iets uit een scene, alleen zit ik zelf midden in die kut-aflevering. En dan volgt het volgende menu aan onderzoeken: PET-scan op vrijdag , MRI op maandag, dan nog gesprek. Alleen maar rotgerechten op de kaart, zonder de tiramisu met heel veel drank.

Vertel me NU hoe erg het is, wat we gaan doen, en of ik mijn kinderen zie opgroeien. NU. Maar nee. Eerst wachten. Eerst scannen. Eerst alles ondergaan.
Wat erg voor je SennaJames. Andere mensen kunnen je vast beter helpen en adviseren dan ik, maar ik wil je heel veel sterkte wensen komende tijd. :hug: Dat afwachten is echt vreselijk.
Jeetje wat een vreselijkrotnieuws heb je gehad. Ik kan je niet helpen bij je vraag want onze kinderen waren al ouder toen mijn man een slechte diagnose kreeg. Maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen en hoop dat het beste scenario er voor je uitkomt.
:rose: veel sterkte met de onderzoeken
Als christen geloof ik in Jezus. In de tijd dat ik met Jezus ben gaan wandelen, heb ik veel geleerd en gezien. Ik ben ervan overtuigd dat waar de medicijnen en artsen stoppen, Jezus verdergaat. Ik spreek vanuit mijn eigen ervaring en wat ik om mij heen heb waargenomen. Laat negatieve gedachten geen invloed op u hebben en spreek ze ook niet uit. Jezus houdt van u, en wat de artsen ook zeggen, het is niet het einde!
:hug:
Ongelofelijk klotenieuws!
Sterkte zeg. Lijkt me echt een nachtmerrie om in terecht te komen. Sowieso, maar zeker als je nog jonge kinderen hebt. . En dat afwachten lijkt me echt vreselijk. Ik zal voor je duimen. :hug:
Wat een horror verhaal.

Ik duim mee 🍀
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Heel veel sterkte TO. Er zijn geen protocollen. Maar je hoeft het niet alleen te doen. Je mag nieuws samen met iemand vertellen aan je kinderen. Er zijn boekjes voor kinderen die jou en je kinderen kunnen helpen, op hun niveau.
Melbourne1984 schreef:
13-07-2025 12:43
Als christen geloof ik in Jezus. In de tijd dat ik met Jezus ben gaan wandelen, heb ik veel geleerd en gezien. Ik ben ervan overtuigd dat waar de medicijnen en artsen stoppen, Jezus verdergaat. Ik spreek vanuit mijn eigen ervaring en wat ik om mij heen heb waargenomen. Laat negatieve gedachten geen invloed op u hebben en spreek ze ook niet uit. Jezus houdt van u, en wat de artsen ook zeggen, het is niet het einde!
Ieder zijn ding en geloof maar dat wantrouwen naar artsen vind ik ronduit gevaarlijk.

Gelukkig is het reeds gestaft.
vivalafete25 wijzigde dit bericht op 13-07-2025 13:00
0.16% gewijzigd
Verschrikkelijk TS, die onwetendheid voor jou en je mensen.

Dikke knuffel en veel sterkte.
Vivalafete25 schreef:
13-07-2025 12:58
Ieder zijn ding en geloof maar dat wantrouwen naar artsen vind ik ronduit gevaarlijk.

Gelukkig is het reeds gestaft.
Ze houdt niemand bij een arts weg hoor.
Tenminste, dat schrijft ze hier niet.
ldp schreef:
13-07-2025 13:02
Ze houdt niemand bij een arts weg hoor.
Tenminste, dat schrijft ze hier niet.
Dat schrijf ik dan ook niet.
Vivalafete25 schreef:
13-07-2025 13:04
Dat schrijf ik dan ook niet.
Ik lees ook geen wantrouwen, alleen dat de mogelijkheden van de artsen eindig zijn. En dat is ook zo.

Wat lees jij dan en wat bedoel je dan met wat je schrijft? Kennelijk begrijp ik jou dan niet.
ldp schreef:
13-07-2025 13:06
Ik lees ook geen wantrouwen, alleen dat de mogelijkheden van de artsen eindig zijn. En dat is ook zo.

Wat lees jij dan en wat bedoel je dan met wat je schrijft? Kennelijk begrijp ik jou dan niet.
De mogelijkheden van artsen mogen dan eindig zijn, maar Jezus bestaat niet. Dus die zijn mogelijkheden zijn ook eindig. [knip]

heel veel sterkte, TO, wat een vreselijke situatie om in te zitten.
lebow wijzigde dit bericht op 13-07-2025 13:25
Reden: Weggehaald wegens onnodige discussie vermijden
9.50% gewijzigd
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Lebow schreef:
13-07-2025 13:10
De mogelijkheden van artsen mogen dan eindig zijn, maar Jezus bestaat niet. Dus die zijn mogelijkheden zijn ook eindig. Het is net zo als vertrouwen op Kabouter Plop.
Stel je toch niet zo aan. Als iemand zou schrijven dat ze haar hoofd een beetje kalm kon houden door elke avond een uurtje mindfulness te doen was er niks aan de hand geweest.
Wat onwijs heftig. Zoals de oncoloog tegen mij zei, je zit opeens in een sneltrein en je hebt totaal geen controle meer. Er zijn geen protocollen over hoe je er mee om moet gaan, er is geen goed of fout.

Zelf heb ik geen kinderen dus geen tips maar misschien zijn er boekjes die kunnen helpen met het uitleggen .
Ik weet niet hoe oud je bent maar wanneer je jonger bent dan 40 (AYA) dan bieden ze vaak ook psychologische ondersteuning aan.

Ik wens je heel veel kracht en sterkte toe.
beautyblender wijzigde dit bericht op 13-07-2025 13:14
1.03% gewijzigd
ldp schreef:
13-07-2025 13:06

Ik vind "wat de artsen ook zeggen" behoorlijk wantrouwend overkomen. Jij niet, lets agree to disagree.
Melbourne1984 schreef:
13-07-2025 12:43
Ik dacht al, wie loopt daar... Ik raad TO vooral aan naar haar artsen te luisteren, al dan niet tijdens een wandeling.

Heel veel sterkte TO in deze moeilijke periode.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar deze heeft goede reviews:

https://www.bol.com/nl/nl/p/grote-boom- ... qREALw_wcB
Ik ken ook mensen die tijdens (of juist) tijdens een ziekte heel veel steun en kracht konden putten uit hun geloof. Ik denk niet dat ik het zelf zou kunnen. Maar het vergelijken met vertrouwen op kabouter Plop vind ik dan weer bij het schoferende af eigenlijk.
ldp schreef:
13-07-2025 13:13
Stel je toch niet zo aan. Als iemand zou schrijven dat ze haar hoofd een beetje kalm kon houden door elke avond een uurtje mindfulness te doen was er niks aan de hand geweest.
Mindfulness is dan ook een bewezen effectieve techniek.

Overigens gok ik dat als dat hier werd geopperd op een zelfde manier als Jezus, dat er dan wel degelijk commentaar was gekomen.

Edit: sorry, dit hoort natuurlijk op Napraat.

TO: heel veel sterkte. Ik kan me niet indenken hoe je je moet voelen. :rose:
solomio wijzigde dit bericht op 13-07-2025 13:26
12.69% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik zal het weghalen omdat ik hier geen discussie wil die voor TO niet helpend is en afleidt van haar situatie. Niet omdat ik het schofferend vind.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Wat een vreselijke situatie SennaJames.
De angst en onzekerheid moet echt afschuwelijk zijn. Je omschreef het heel treffend met: "alleen maar rotgerechten op de kaart!"
Ik kan je alleen maar ontzettend veel sterkte toewensen en dat het allemaal mag goedkomen🌹💕
Je kunt hier ook psychische ondersteuning bij krijgen vanuit het ziekenhuis TO. Vraag erom bij je arts.

Heel veel sterkte.
Wauw, wat een mooie reacties, dankjulliewel! Ik ben er echt door geraakt. Het doet me zóveel om te merken dat mensen met me meeleven en me een hart onder de riem steken. Ook dank voor alle tips.

Ik heb de oudste inmiddels al wat verteld, in kleine stapjes. Maar my god, wat vraagt hij door… Over God gesproken.

Even over het geloof: ieder z’n ding. Ik zie mezelf als realist (dat is wat me nu te binnen schiet), met sarcasme als copingstrategie en koffie als geloofssymbool. Sommige geloven dat Jezus verdergaat waar artsen stoppen; ik geloof dat artsen vaak gewoon heel goed hun werk doen en soms het einde ook het einde kan zijn. Het zijn mensen, maar wel mensen die ik graag aan mijn zijde heb.

Of dit het einde is? Geen idee, maar zonder spiritueel filter (ieder zijn ding he, geen oordeel), mét een behandelplan en bij voorkeur een cappuccino XL of nog beter wijn :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven