Skyr en stoelgang
zondag 13 juli 2025 om 15:31
Ik vraag me af of het aan mij ligt. Ik ben de laatste tijd wat meer op mijn eiwitinname aan het letten. Deze waren erg laag en in combinatie met sporten is dat niet ideaal. Ik besloot wat vaker een bakje skyr te eten, om precies te zijn, die van Isey, de kleine bakjes. Ik ben helemaal geen toetjeseter maar deze vond ik prima te doen. Echter merk ik dat ik elke keer als ik daar 1 of 2 bakjes van heb gegeten ik de volgende dag heel erg slecht naar de wc kan. Het wil er dan niet uit zeg maar (sorry voor de gore details). Als ik het dan een dag niet eet kan ik de dag erna weer wel.
Zijn er meer mensen die dit hebben? Mijn voedingscoach zegt dat skyr juist heel erg goed moet zijn voor de stoelgang.
Zijn er meer mensen die dit hebben? Mijn voedingscoach zegt dat skyr juist heel erg goed moet zijn voor de stoelgang.
zondag 13 juli 2025 om 16:11
Eens met dat laatste, bovendien lees ik geen een goor detail.nerdopviva schreef: ↑13-07-2025 15:49Reageer je misschien op de zoetstoffen?
En ik vind excuses voor de "gore details" niet nodig. Zo komen we nooit van het taboe af over medische problemen met darmen.
Je kunt dit toch makkelijk zelf testen? Poosje wel eten, kijken hoe het gaat. Poosje niet eten, kijken hoe het gaat. Je hebt er meer aan om te weten hoe je eigen lichaam er op reageert dan te weten hoe dat van mij werkt (geen problemen met skyr).
zondag 13 juli 2025 om 17:36
Volgens https://www.vitaminstore.nl/advies/de-i ... -je-darmen kan een overschot aan eiwitten wel obstipatie veroorzaken. Blijkbaar zijn de deskundigen het niet eens. Ik zou daarom stoppen met het eten van (te)veel eiwitten en in dit geval ook Skyr. Ik zou overigens ook stoppen met de voedingscoach. Een coach die je adviseert om iets te eten waar je verstoppingen van krijgt - en dat advies ook niet corrigeert - lijkt mij niet deskundig.ikbenhetzozat schreef: ↑13-07-2025 15:31Mijn voedingscoach zegt dat skyr juist heel erg goed moet zijn voor de stoelgang.
zondag 13 juli 2025 om 17:57
Dit was ook meteen mijn gedachte, mijn darmen reageren op zoetstoffen en ook bij überhaupt teveel suiker binnenkrijgen, krijg ik obstipatie. Maar dit is natuurlijk makkelijk te testen: eet eens een weekje naturel skyr, met bv wat blauwe bessen oid erdoor; als je dan nog steeds last hebt, weet je al zekerder dat het aan de skyr zelf ligt.nerdopviva schreef: ↑13-07-2025 15:49Reageer je misschien op de zoetstoffen?
En ik vind excuses voor de "gore details" niet nodig. Zo komen we nooit van het taboe af over medische problemen met darmen.
zondag 13 juli 2025 om 18:43
Die zitten alleen in skyr met smaakjes. Niet in de naturel versie.nerdopviva schreef: ↑13-07-2025 15:49Reageer je misschien op de zoetstoffen?
zondag 13 juli 2025 om 18:52
Als ik google op skyr van het genoemde merk in kleine bakjes zie ik alleen skyr met een smaakje. Kan natuurlijk heel goed dat ik over de naturel heen kijk. Maar neem je de naturel variant? Heb je dan ook last?
Kleine bakjes is wel heel duur, maar dat is een eigen keuze.
Verstopping komt vaak door te weinig vezels en te weinig drinken.
Kleine bakjes is wel heel duur, maar dat is een eigen keuze.
Verstopping komt vaak door te weinig vezels en te weinig drinken.
zondag 13 juli 2025 om 19:00
Je hoeft ook geen tekort te hebben aan eiwitten om extra eiwitten te willen eten. Gemiddeld is het advies voor een fanatiek sporter om 1,6 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht te eten. En om af te vallen zelfs 2 gram…OgenvanTijgers schreef: ↑13-07-2025 18:18Jij hebt last van Skyr, dat is toch genoeg reden om op een andere manier aan je eiwitten te komen?
Eiwitten waar je waarschijnlijk trouwens helemaal geen tekort aan hebt.
Eiwitten zorgen voor een langer verzadigd gevoel, geen suikerpieken en voor spierbehoud. Dus als dat je doel is, is het dus wel verstandig om op je eiwitinname te letten.
En de meeste mensen komen bij lange na niet bij het aantal gram wat ze daar voor nodig hebben.
zondag 13 juli 2025 om 19:01
zondag 13 juli 2025 om 19:03
De naturel variant moet je natuurlijk lekker maken. Ik eet hem altijd met een handje blauwe bessen of aardbeien, speculaas kruiden, lijnzaad, chiazaad, en een eetlepel 100% notenpasta. Hartstikke lekker dan, net een toetje. En soms doe ik er nog een lotus speculoos koekje (laag in kcal) overheen als ik mezelf wil trakteren.
zondag 13 juli 2025 om 19:19
Oh, ik doe er meestal niks mee, ik eet/drink het zo.Assiral schreef: ↑13-07-2025 19:03De naturel variant moet je natuurlijk lekker maken. Ik eet hem altijd met een handje blauwe bessen of aardbeien, speculaas kruiden, lijnzaad, chiazaad, en een eetlepel 100% notenpasta. Hartstikke lekker dan, net een toetje. En soms doe ik er nog een lotus speculoos koekje (laag in kcal) overheen als ik mezelf wil trakteren.
zondag 13 juli 2025 om 19:50
zondag 13 juli 2025 om 19:53
Die kleine bakjes Skyr mousse zijn echt heerlijk, maar 120 calorieën bovendien, maar wel duur inderdaad. Ik kan alleen de lactosevrije eten en krijg daar geen last van mijn stoelgang mee. Als ik de gewone zou eten, zou ik waarschijnlijk heel makkelijk naar de wc kunnen, maar dan krijg ik ook pijn in mijn buik.
zondag 13 juli 2025 om 20:06
Als er een directe link is tussen verstopping na het eten van iets, dan lijkt het me logischer dat product niet meer te eten, dan om de verstopping tegen te gaan met extra vezels. TO zegt dat het over is als ze het niet neemt. Ik zou dan gewoon naar mijn lichaam luisteren.
zondag 13 juli 2025 om 20:39
Ik at inderdaad de varianten met een smaakje, met name de variant mandarin pie. Die is het zoetst en ik hou nogal van zoet. Ik ben geen snoeper maar wel zwaar verslaafd aan frisdrank (zonder zoetstof) en chocolademelk. Daar krijg ik geen last van. Het is echt enkel als ik die skyr eet. De naturel trekt me niet, ik ben echt een hele moeilijke eter met een overontwikkeld kokhalsreflex. Als ik iets niet lekker vind dat ga ik kokhalzen. Geen idee wat dit is, ik erger me er zelf kapot aan. Om de naturel lekker te maken zou er dus weer een schep suiker doorheen moeten en dat wil ik juist graag minder nuttigen. Vandaar dat ik helemaal blij was met die skyr want dat vond ik nog wel weg te krijgen omdat ik de zoetstof niet proef. Bij veel producten met zoetstoffen proef ik die namelijk wel en dat vind ik enorm goor. Ik wist helemaal niet dat je van zoetstoffen ook last kan krijgen van verstopping, ik lees altijd dat te veel zoetstoffen leiden tot diarree. Maar, aangezien ik normaal zoetstoffen altijd vermijd en dat nu wel eet zou dat technisch gezien ook nog kunnen natuurlijk.
Volgens mij eet ik wel voldoende vezels en ik drink 3 liter op een dag dus ook dat lijkt me voldoende.
Uitproberen of de naturel skyr iets is, ik weet het niet. De ervaringen die ik de afgelopen 3 weken heb gehad zijn wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar. Ik ben blij dat ik weer normaal kan zitten dus ik durf het niet goed te gokken eigenlijk. Ik was vooral benieuwd of meer mensen dit hebben. Zeker aangezien voedingscoach zo vastberaden was. Deze coach heb ik vooral voor hulp om hulp te krijgen bij het zoeken naar oplossingen voor mijn "veel dingen vies vinden".
Volgens mij eet ik wel voldoende vezels en ik drink 3 liter op een dag dus ook dat lijkt me voldoende.
Uitproberen of de naturel skyr iets is, ik weet het niet. De ervaringen die ik de afgelopen 3 weken heb gehad zijn wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar. Ik ben blij dat ik weer normaal kan zitten dus ik durf het niet goed te gokken eigenlijk. Ik was vooral benieuwd of meer mensen dit hebben. Zeker aangezien voedingscoach zo vastberaden was. Deze coach heb ik vooral voor hulp om hulp te krijgen bij het zoeken naar oplossingen voor mijn "veel dingen vies vinden".
zondag 13 juli 2025 om 20:44
zondag 13 juli 2025 om 22:31
TO had er geen last van, alleen als ze dit specifieke toetje eet. Dan lijkt het me vrij duidelijk.GroenTuintje schreef: ↑13-07-2025 20:49Sinds ik magnesium slik, heb ik nooit meer last van verstoppingen. Ook eet ik elke dag Griekse yoghurt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in