ecoprogramma wasmachine

15-07-2025 10:27 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebruiken jullie het ecoprogramma van de wasmachine? Wast dit even goed schoon?
Of gebruiken jullie dit enkel voor licht bevuild wasgoed?
Is het ecoprogramma geschikt om beddengoed te wassen?
Cochise schreef:
15-07-2025 11:00
Je zou ook gewoon de gebruiksaanwijzing kunnen lezen.
Supergoed idee.
Dank voor de tip.

Maar ik bedoel eigenlijk: waarom hebben we al die opties nodig? Hier schrijft iemand die zegt: was die extra vies is wil ik op een steviger programma kunnen wassen - maar wat is extra vies en wat doet dat extra stevige programma wat het gewone programma niet doet en waarom niet? Ook in de gebruiksaanwijzing staat niet het verschil tussen de optie katoen en de optie katoen met een vierkant blokje er omheen, dus daar ben ik sowieso lost. En als het programma van 20 minuten niet goed is voor het milieu, waarom zit 'ie er dan op?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
15-07-2025 13:00
Supergoed idee.
Dank voor de tip.

Maar ik bedoel eigenlijk: waarom hebben we al die opties nodig? Hier schrijft iemand die zegt: was die extra vies is wil ik op een steviger programma kunnen wassen - maar wat is extra vies en wat doet dat extra stevige programma wat het gewone programma niet doet en waarom niet? Ook in de gebruiksaanwijzing staat niet het verschil tussen de optie katoen en de optie katoen met een vierkant blokje er omheen, dus daar ben ik sowieso lost. En als het programma van 20 minuten niet goed is voor het milieu, waarom zit 'ie er dan op?
Omdat je soms gewoon haast hebt, en niet 1,5 uur kunt wachten tot het milieuvriendelijke programma klaar is. En het stevige programma centrifugeert bv met ene hoger toerental (harder dus). Bij sommige was is dat fijn omdat het dan droger is, maar bij andere stoffen zorgt het voor meer schade aan je kleding en daarom wil je het dus niet altijd gebruiken.

Wat is er nou zo moeilijk aan om te begrijpen dat optimaal nou eenmaal niet altijd hetzelfde is? Als je puur zou gaan voor het schoonst mogelijk, was je alles op 95 graden. Alleen dan heb je wel heel snel nieuwe kleding nodig, want het slijt en krimpt enorm. En voor veel spullen is het helemaal niet nodig, en verbruik je dus onnodig veel stroom.
Alles dan maar op 40 graden, want beter voor je kleding en minder energieverbruik? Ook niet voor iedereen altijd een goed idee, want bv huisstofmijt heeft minstens 60 graden nodig om dood te gaan, dus als je allergisch bent, wil je je beddengoed minstens op 60 graden. En iemand bv die veel aan auto’s sleutelt krijgt wellicht niet alles goed schoon op 40 graden.

Oftewel: voor verschillende dingen (soort materiaal, mate/type van vuilheid, hoeveel haast heb je met zowel wassen als drogen) heb je verschillende programma’s.
Wat ze precies betekenen is iets wat je in de handleiding op kunt zoeken, ze kunnen moeilijk ellenlange teksten op de machine gaan zetten.
Oh, en hier precies dezelfde ervaring met het eco-wasprogramma: dat verbruikte dus meer stroom dan het snelle programma maar duurde veel langer. Bij mijn machine dus geen handige keuze, dus die gebruik ik nooit.
Als je iets ecologisch wil doen dat ook fijn is voor je portemonnee en kleren dan was je kleding eerst kort koud, en dan (kort) op 20 graden. Geen wasverzachter, wel een scheutje natuurazijn.
Handdoeken en beddengoed minstens op 60 graden inderdaad. Dat is de katoensetting meestal. Ik laat hem vaak ook extra centrifugeren. Mocht je twijfels hebben of alles 'dood' is, de droger kan daar ook een handje bij helpen. Of de zon. Gewoon een half uur op de warmste stand zetten en erna op de lijn verder laten drogen en je hebt toch zachte handdoeken. (Of eerst aan de lijn en dan in de droger ligt een beetje aan het weer...)
makreel schreef:
Supergoed idee.
Dank voor de tip.

Extra stevig wassen is langer en/of heter, dat betekent dat vlekken er beter uitgaan maar ook dat je kleding harder slijt en dat het meer energie kost, dus dat wil je niet altijd.

Dat blokje betekent bij mijn machine met voorwas. Bij jou waarschijnlijk dus ook, misschien iets anders, maar daarom leveren ze er een handleiding bij he.

En leefden we maar in een maatschappij waarin dingen die niet goed zijn voor het milieu gewoon niet gebeurden, maar jij weet ook wel beter toch? Als er vraag naar is, wordt het geleverd.

De vragen ogen een beetje alsof je net op aarde geland bent en een beetje zoekende bent hoe alles hier werkt.
Ik gebruik dat programma zelden, duurt me te lang, en ik wil temperaturen instellen.
rampje schreef:
15-07-2025 10:35
Ik vraag me altijd af wat mensen met hun beddengoed doen dat het op 95 graden gewassen moet worden? Ik was beddengoed op 30 graden. Handdoeken, ondergoed en poetsdoeken enzo op 60 graden, maar wel op de ecostand, werkt prima wat mij betreft.
Huisstofmijtallergie
Lila-Linda schreef:
15-07-2025 10:47
Ik gebruik wel de eco-stand, die kan alleen op 40 of 60 graden.
De eco-stand wast langer op lagere temperatuur,
Ja zo werkt het bij ons ook. Maar duurt dus wel 3,5 uur. Op zich prima, dan gaat ie op de timer zodat ie klaar is tegen de tijd dat we op staan. Maar als wij ladingen beddengoed/handdoeken hebben dan gaat ie op de "gewone" stand van twee uur max.
Mighty_Macaw schreef:
15-07-2025 16:10
Ja zo werkt het bij ons ook. Maar duurt dus wel 3,5 uur. Op zich prima, dan gaat ie op de timer zodat ie klaar is tegen de tijd dat we op staan. Maar als wij ladingen beddengoed/handdoeken hebben dan gaat ie op de "gewone" stand van twee uur max.
dan zou ik hem minder gebruiken.
Ik vind echt 1,5 uur prima
Bij mij duurt dat programma ook ruim 3 uur. En dat is ook precies de reden dat ik het zelden gebruik. Alleen als ik de was aanzet en weet dat ik de komende 3 uur toch niet thuis ben. Anders niet, dan duurt het me echt te lang.
Ik heb juist helemaal geen probleem met die 3 uur. Ik laat de was draaien als we aan het werk zijn en de zonnepanelen de energie levert en time het zodat de was klaar is als een van ons thuis komt.
Ik gebruik nooit het eco programma, dat duurt me veel te lang. Ik neem voor alles het korte programma, dat duurt een uur en dat vind ik lang genoeg. Vooral omdat ik meestal meerdere wassen achter elkaar draai. Het beddengoed op 60 graden en de rest op 30 graden. Echt vieze kleding hebben we niet (kantoorbaan), dus dit volstaat prima.
Wombat schreef:
15-07-2025 14:34
Extra stevig wassen is langer en/of heter,
En andere trommel bewegingen. Voorzichtig wassen= de trommel schommelt zachtjes een beetje heen en weer. Stevig wassen = de trommel draait stevig rond.
makreel schreef:
Supergoed idee.
Dank voor de tip.

Doe je nou alsof om te stangen? Ik leg het net uit in een hele posting en dan doe je alsof dat Chinees is. Maar weet je: was anders voortaan al je dure bloesjes 3 uur lang op 95 graden en dan doe je voortaan de ondergepoepte lakens van een ziek kind een kwartiertje op 20 graden en dan wordt het vast wel duidelijk.
rampje schreef:
15-07-2025 10:35
Ik vraag me altijd af wat mensen met hun beddengoed doen dat het op 95 graden gewassen moet worden? Ik was beddengoed op 30 graden. Handdoeken, ondergoed en poetsdoeken enzo op 60 graden, maar wel op de ecostand, werkt prima wat mij betreft.
Bacteriën gaan pas dood bij 60 graden.
FransjeG schreef:
15-07-2025 17:56
Maar wat voor bacteriën zitten er in mijn bed die dood moeten dan? Waarom zouden die wel in mijn bed zitten en niet in mijn kleren (want kleding wast bijna niemand op 60 graden)? Mijn moeder wast ook nooit beddengoed op 60 graden, ik leef nog steeds, mijn ouders ook en we zijn zelden ziek.
rampje schreef:
16-07-2025 07:18
Maar wat voor bacteriën zitten er in mijn bed die dood moeten dan? Waarom zouden die wel in mijn bed zitten en niet in mijn kleren (want kleding wast bijna niemand op 60 graden)? Mijn moeder wast ook nooit beddengoed op 60 graden, ik leef nog steeds, mijn ouders ook en we zijn zelden ziek.
Mij gaat het niet om bacteriën, maar licht beddengoed wordt al snel grauw als je niet lekker heet wast.

Maar kleding vind ik wel wat anders, je ligt een week lang uren in zo’n bed te zweten, en wat je verder allemaal in een bed doet, kleding trek je steeds schoon aan.
pina schreef:
16-07-2025 09:10
Mij gaat het niet om bacteriën, maar licht beddengoed wordt al snel grauw als je niet lekker heet wast.

Maar kleding vind ik wel wat anders, je ligt een week lang uren in zo’n bed te zweten, en wat je verder allemaal in een bed doet, kleding trek je steeds schoon aan.
Voor je gevoel is kleding anders dan beddengoed omdat je kleding vaker wisselt, maar als bacteriën pas doodgaan bij 60 graden maakt het niet uit of je kleding wast na twee dagen of na twee weken, want dezelfde bacteriën zitten er dan nog steeds in als je het "schoon" aantrekt.

Mijn theorie is dus dat die bacteriën of geen kwaad kunnen, of wel gewoon doodgaan op lagere temperatuur. Ook omdat je je handen twee minuten moet wassen met water en zeep en dan zijn ze gewoon schoon, wordt niks gezegd over de temperatuur van dat water. Dan zal mijn was na twee+ uur met water en zeep ook wel schoon zijn toch?
rampje schreef:
16-07-2025 09:36
Voor je gevoel is kleding anders dan beddengoed omdat je kleding vaker wisselt, maar als bacteriën pas doodgaan bij 60 graden maakt het niet uit of je kleding wast na twee dagen of na twee weken, want dezelfde bacteriën zitten er dan nog steeds in als je het "schoon" aantrekt.

Mijn theorie is dus dat die bacteriën of geen kwaad kunnen, of wel gewoon doodgaan op lagere temperatuur. Ook omdat je je handen twee minuten moet wassen met water en zeep en dan zijn ze gewoon schoon, wordt niks gezegd over de temperatuur van dat water. Dan zal mijn was na twee+ uur met water en zeep ook wel schoon zijn toch?
Mij gaat het om het schoon worden, dat het er echt weer fris uitziet.
Wij wassen bijna alles op het ecoprogramma. We wassen in de daluren, dus dan staat er af en toe 's nachts een wasmachine aan en vaak in het weekend een aantal keer. Dat ie er dan lang over doet, maakt me niet uit. Het maakt me niet uit of ik de was na een uur of na 3 uur op hang en met vijf mensen in huis, lukt het nog steeds om het allemaal tijdens de daluren af te handelen en de kleding stinkt niet en wordt schoon. Over bacteriën maak ik me niet zo'n zorgen, die zijn toch wel overal. Dus beddengoed gaat op 60 graden en al het andere lager.
Ginevra schreef:
15-07-2025 17:40
Doe je nou alsof om te stangen? Ik leg het net uit in een hele posting en dan doe je alsof dat Chinees is. Maar weet je: was anders voortaan al je dure bloesjes 3 uur lang op 95 graden en dan doe je voortaan de ondergepoepte lakens van een ziek kind een kwartiertje op 20 graden en dan wordt het vast wel duidelijk.
:hihi:
ik doe bijna alles op de ecostand en het wordt goed schoon. ik kan niet zelf de temperatuur kiezen.

de handdoeken doe ik eens in de zoveel tijd op 90 graden en de hondendekens gaan standaard op 60 graden met voorwas (biotex) en extra waterverbruik.
En doooooor!
FransjeG schreef:
15-07-2025 17:56
De meeste niet hoor. Als het je echt om bacteriën te doen zou zijn, moet je een kookwas gebruiken, en zelfs dat dood niet alles. Als wij op het lab steriliseren gebeurt dat boven de 100 graden.
Die 60 graden gaat over legionella (daarom moet je de warmwater instellingen van je cv ketel niet tè laag zetten). Maar dat heb je niet zo vaak in je beddengoed zitten :proud: . En over huisstofmijt. Die gaan wel dood bij 60 graden, wat wel fijn is als je daar erg allergisch voor bent.
Maar 60 graden is lang niet genoeg om een hoop bacteriën te doden. Geeft niet overigens, de meeste bacteriën om ons heen doen ons helemaal niks, dus dat hoeft ook niet.
Duufje schreef:
15-07-2025 16:35
Bij mij duurt dat programma ook ruim 3 uur. En dat is ook precies de reden dat ik het zelden gebruik. Alleen als ik de was aanzet en weet dat ik de komende 3 uur toch niet thuis ben. Anders niet, dan duurt het me echt te lang.
Hier hetzelfde. Ik vind het veel te lang duren. Zet hem meestal gelijk in de ochtend aan en dan wil ik het opgehangen hebben voor ik wegga. En dan is 3 uur wachten te lang.
Wassen op 60 graden van handdoeken en beddengoed is met name ook om schimmels te bestrijden. Het is textiel dat wat vochtig wordt, dat heeft kleding toch minder.
Ook kom je met je gezicht meer in contact met handdoeken en beddengoed

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven