Waarom vakantie?
dinsdag 15 juli 2025 om 11:45
Aangezien “iedereen “ mij glazig aan staart als ik vertel dat ik niet van vakantie hou, zet ik het maar onder Psyche.
Ik heb er verder weinig last van, maar ben benieuwd hoe raar/normaal het is. Ik ga graag een weekendje weg, met mijn laptop mee. Maar langere, buitenlandse vakanties zou ik liefst overslaan. Van de wereld heb ik, via werk vooral, alles gezien dat ik zou willen dus daar is vakantie ook niet voor nodig.
Niet dat ik nu zwaar in de stress zit, onderweg naar het zuiden. Heerlijk in de hoosbuien in de Duitse files.
Ik heb er verder weinig last van, maar ben benieuwd hoe raar/normaal het is. Ik ga graag een weekendje weg, met mijn laptop mee. Maar langere, buitenlandse vakanties zou ik liefst overslaan. Van de wereld heb ik, via werk vooral, alles gezien dat ik zou willen dus daar is vakantie ook niet voor nodig.
Niet dat ik nu zwaar in de stress zit, onderweg naar het zuiden. Heerlijk in de hoosbuien in de Duitse files.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
dinsdag 15 juli 2025 om 17:53
Lila-Linda schreef: ↑15-07-2025 17:33Er zijn toch echt mensen die geen geen-zin hebben hoor.
Net zoals dat niet iedereen blauw als lievelingskleur heeft
En dat heeft weinig met aanpassen/norm of wat dan ook te maken.
Die snappen dan weer niet dat er ook mensen niet van vakantie houden.
Ik reageerde met ' dat denk ik ook' en daarmee bedoel ik, dat ik denk dat heel veel mensen gewoon gaan omdat ze dat altijd al doen, het er bij hoort, iedereen gaat enz. Van de mensen die geen zin hebben, komt het misschien niet eens in ze op dat ze geen zin hebben. Ze gaan gewoon. Dat bedoel ik
dinsdag 15 juli 2025 om 17:53
Vwb andere culturen: ik denk echt dat ik daar meer van heb opgestoken tijdens werk in midden-Amerika, Afrika en Azië, dan tijdens vakanties. Ik ben juist als toerist niet bepaald “contactueel” zal ik maar zeggen.
En de term avontuur viel. Ik merk dat wat mensen avontuur noemen opmerkelijk vaak hyper-georganiseerd is en nogal beveiligd. Mag vanzelfsprekend, maar rubber tegels rond de glijbaan is niet mijn idee van avontuur.
En avontuur zoals ik het woord versta, daar heb ik net zo’n hekel aan als aan echte natuur.
Ik heb liever een beetje namaak natuur waar bij voorkeur Visa wordt geaccepteerd
En de term avontuur viel. Ik merk dat wat mensen avontuur noemen opmerkelijk vaak hyper-georganiseerd is en nogal beveiligd. Mag vanzelfsprekend, maar rubber tegels rond de glijbaan is niet mijn idee van avontuur.
En avontuur zoals ik het woord versta, daar heb ik net zo’n hekel aan als aan echte natuur.
Ik heb liever een beetje namaak natuur waar bij voorkeur Visa wordt geaccepteerd
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
dinsdag 15 juli 2025 om 17:57
Ik kan me juist ook enorm vermaken met het idee “hier kan ik óók wonen!”.blijfgewoonbianca schreef: ↑15-07-2025 17:51Ik vind “ tobben en prutsen “ leuk. En ik vind over-de-top- super-de-luxe leuk. Wat ik eigenlijk niet wil, is wat ik thuis ook heb.
Totaal onrealistisch én minimalistisch (wat wel in tegenstelling is tot de enorme lading spullen die ik thuis liefheb).
Ik heb ineens aan een bed, douche en kast genoeg. Soms ook een keuken, maar ik zou ook best oud kunnen worden op elke dag uit eten

Ik wil overal blijven en schrijfster worden die rondreist en het en der een bestseller produceert. Of iets soortgelijks.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 15 juli 2025 om 18:01
Kijk, als jij nou af en toe veel geld verdient in die werelddelen met een A, dan wil ik daarna graag met jou avontuurloos en andere cultuurloos op vakantie. Niet van de glijbaan, maar die visa kunnen we ook anders inzetten. Na een mooie wandeling langs gekleurde plaatjes op een zonovergoten terras ofzo.MyLittlePony schreef: ↑15-07-2025 17:53Vwb andere culturen: ik denk echt dat ik daar meer van heb opgestoken tijdens werk in midden-Amerika, Afrika en Azië, dan tijdens vakanties. Ik ben juist als toerist niet bepaald “contactueel” zal ik maar zeggen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 15 juli 2025 om 18:04
Ik ben denk ik een wispelturige vakantieganger. Ik kan me er enorm op verheugen en er een heel leuk beeld van maken van tevoren. Vervolgens kan ik mezelf gek maken met inpak/regelstress. Als we er eenmaal zijn moet ik echt mijn draai vinden en ben ik even van slag doordat ik uit mijn ritme ben.
Ondertussen geniet ik er ook wel van, maar ik ben niet iemand die altijd alles groots en meeslepend hoeft. Ik vind slenteren door een stadje het leukst zonder perse de toeristische highlights te zien. Ik hoef ook niet ‘s morgens om 8 uur te vertrekken om een hele dag zoveel mogelijk van de omgeving te zien. Gewoon rustig opstarten, het liefst een beetje m’n thuis-vakantie-ritme aanhouden…
Boodschappen doen op vakantie vind ik bijvoorbeeld heel leuk. Koken ook. Zo simpel mogelijk, wat er maar in me opkomt.
Heel lang vliegen of heel lang rijden, ik moet er niet aan denken.
Ik kan wel een heel romantisch beeld gaan vormen in mijn hoofd van rondreizen in een campertje… maar in het echt zou dat een hilarische toestand worden! Maar ik vind het enorm leuk om daarover te fantaseren!
Dus wat doe ik eigenlijk het liefst op vakantie? Zoveel mogelijk als thuis, maar dan zonder wassen, strijken, poetsen, en alles in een vakantieritme! En niet te ver van huis!
Oh ja, heimwee heb ik ook, max 2 weken is meer dan genoeg. Maar… als we naar huis gaan zie ik er weer als een berg tegenop! Dat bedoel ik met mijn wispelturigheid als vakantieganger!
Ondertussen geniet ik er ook wel van, maar ik ben niet iemand die altijd alles groots en meeslepend hoeft. Ik vind slenteren door een stadje het leukst zonder perse de toeristische highlights te zien. Ik hoef ook niet ‘s morgens om 8 uur te vertrekken om een hele dag zoveel mogelijk van de omgeving te zien. Gewoon rustig opstarten, het liefst een beetje m’n thuis-vakantie-ritme aanhouden…
Boodschappen doen op vakantie vind ik bijvoorbeeld heel leuk. Koken ook. Zo simpel mogelijk, wat er maar in me opkomt.
Heel lang vliegen of heel lang rijden, ik moet er niet aan denken.
Ik kan wel een heel romantisch beeld gaan vormen in mijn hoofd van rondreizen in een campertje… maar in het echt zou dat een hilarische toestand worden! Maar ik vind het enorm leuk om daarover te fantaseren!
Dus wat doe ik eigenlijk het liefst op vakantie? Zoveel mogelijk als thuis, maar dan zonder wassen, strijken, poetsen, en alles in een vakantieritme! En niet te ver van huis!
Oh ja, heimwee heb ik ook, max 2 weken is meer dan genoeg. Maar… als we naar huis gaan zie ik er weer als een berg tegenop! Dat bedoel ik met mijn wispelturigheid als vakantieganger!

dinsdag 15 juli 2025 om 18:07
Er is een verschil:
- vakantie = vrije dagen
Als je daar niet van houdt, dan zou ik me zorgen maken. Er is meer in het leven dan alleen je werk.
- op vakantie = op reis
Dat kan in Nederland of heel ver, het kan een weekend of meerdere weken. Voor elk wat wils, of je blijft lekker thuis. Daar is ook genoeg te doen, lijkt mij.
- vakantie = vrije dagen
Als je daar niet van houdt, dan zou ik me zorgen maken. Er is meer in het leven dan alleen je werk.
- op vakantie = op reis
Dat kan in Nederland of heel ver, het kan een weekend of meerdere weken. Voor elk wat wils, of je blijft lekker thuis. Daar is ook genoeg te doen, lijkt mij.
dinsdag 15 juli 2025 om 18:14
En als iemand zijn/haar werk nou gewoon het allerleukste vindt om te doen?FransjeG schreef: ↑15-07-2025 18:07Er is een verschil:
- vakantie = vrije dagen
- op vakantie = op reis
Sinds ik een vriendin/kennis heb die voornamelijk werkt en daar prima op gedijt ben ik hier toch een beetje anders naar gaan kijken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 15 juli 2025 om 18:22
Ik heb vaak enorme stress over het concept vakantie. Dat is een ingewikkeld verhaal dat makkelijk samen te vatten is: ik ben een beetje gek. Ik voel me altijd verplicht om enorm verstandig om te gaan met de enorme hoeveelheid vakantiedagen die ik heb, ik voel me snel schuldig. In de laatste jaren is er ook steeds iets meer paniek.
Maar goed, ik ga wel op vakantie. Omdat ik het wel leuk vind als ik er ben en omdat de rest van het gezin het leuk vindt. Ik heb hierbij wel bepaalde eisen: ik ga het liefst met eigen vervoer, het liefst in een redelijk uitgerust vakantiehuis (dus geen hotel), het liefst ergens waar heel veel te doen is zodat ik niet hoef na te denken.
Ik kan me prima voorstellen dat andere mensen geen trek in vakantie hebben. Ik kan me ook prima voorstellen dat weer andere mensen het heerlijk vinden te backpacken in Cambodja.
Maar goed, ik ga wel op vakantie. Omdat ik het wel leuk vind als ik er ben en omdat de rest van het gezin het leuk vindt. Ik heb hierbij wel bepaalde eisen: ik ga het liefst met eigen vervoer, het liefst in een redelijk uitgerust vakantiehuis (dus geen hotel), het liefst ergens waar heel veel te doen is zodat ik niet hoef na te denken.
Ik kan me prima voorstellen dat andere mensen geen trek in vakantie hebben. Ik kan me ook prima voorstellen dat weer andere mensen het heerlijk vinden te backpacken in Cambodja.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 15 juli 2025 om 18:26
Ik kan op vakantie goed wat mij thuis niet zo lukt; in het moment leven. Daarom is vakantie zó heerlijk. En dan soms een gewone luier-vakantie, dan weer lekker kamperen of een zelf uitgestippelde route in een ver land.
Zoon en ik zijn heel goed in genieten van kleine dingen, en dat komt tot een soort maximale toestand op plekken waar je nooit bent geweest; ineens een héél lekker broodje, een prachtig uitzicht of iemand die je een woord leert in diens taal.
Op vakantie vergeet ik mijn zorgen.
Zoon en ik zijn heel goed in genieten van kleine dingen, en dat komt tot een soort maximale toestand op plekken waar je nooit bent geweest; ineens een héél lekker broodje, een prachtig uitzicht of iemand die je een woord leert in diens taal.
Op vakantie vergeet ik mijn zorgen.
•
dinsdag 15 juli 2025 om 18:35
Heel lang geleden was ik met mijn man in Egypte. We hadden een georganiseerde rondreis en zouden ook een dag bij nomaden in de woestijn doorbrengen. Dat was natuurlijk compleet voorbereid, met toneelstukjes en een grote koelkast vol Coca Cola. Een andere jongere op die reis vond dat maar stom, hij wilde echte nomaden zien. Ik gokte maar zo dat die vast niet op twintig verwende Nederlanders zaten te wachten, maar het was vast avontuurlijker geweest.MyLittlePony schreef: ↑15-07-2025 17:53Vwb andere culturen: ik denk echt dat ik daar meer van heb opgestoken tijdens werk in midden-Amerika, Afrika en Azië, dan tijdens vakanties. Ik ben juist als toerist niet bepaald “contactueel” zal ik maar zeggen.
Ik schaam me er ook nooit voor dat ik toeristische bezienswaardigheden bekijk. Die dingen zijn nooit zonder reden zo populair geworden. In plaats daarvan moet ik zeker interessante foto's voor op Instagram maken op een autokerkhof in de binnenlanden van Oezbekistan. Want dan ben je een echte reiziger en geen toerist. Nou, jammer dan. Dan maar met mijn toeristische bips naar de Moezel, vind ik hartstikke leuk.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 15 juli 2025 om 18:39
Als mijn vrouw geen bezwaar heeftfeow schreef: ↑15-07-2025 18:01Kijk, als jij nou af en toe veel geld verdient in die werelddelen met een A, dan wil ik daarna graag met jou avontuurloos en andere cultuurloos op vakantie. Niet van de glijbaan, maar die visa kunnen we ook anders inzetten. Na een mooie wandeling langs gekleurde plaatjes op een zonovergoten terras ofzo.

dinsdag 15 juli 2025 om 18:39
FransjeG schreef: ↑15-07-2025 18:07Er is een verschil:
- vakantie = vrije dagen
- op vakantie = op reis
Joh.
dinsdag 15 juli 2025 om 18:42
Werkdagen bestaan voor 2/3 uit iets anders dan werk, dus wat is je punt?
dinsdag 15 juli 2025 om 18:45
Precies dat!Rabarbara schreef: ↑15-07-2025 18:35Heel lang geleden was ik met mijn man in Egypte. We hadden een georganiseerde rondreis en zouden ook een dag bij nomaden in de woestijn doorbrengen. Dat was natuurlijk compleet voorbereid, met toneelstukjes en een grote koelkast vol Coca Cola. Een andere jongere op die reis vond dat maar stom, hij wilde echte nomaden zien. Ik gokte maar zo dat die vast niet op twintig verwende Nederlanders zaten te wachten, maar het was vast avontuurlijker geweest.
Ik schaam me er ook nooit voor dat ik toeristische bezienswaardigheden bekijk. Die dingen zijn nooit zonder reden zo populair geworden. In plaats daarvan moet ik zeker interessante foto's voor op Instagram maken op een autokerkhof in de binnenlanden van Oezbekistan. Want dan ben je een echte reiziger en geen toerist. Nou, jammer dan. Dan maar met mijn toeristische bips naar de Moezel, vind ik hartstikke leuk.
dinsdag 15 juli 2025 om 18:56
Gek dat jij doet alsof het feiten zijn die je hier presenteertFransjeG schreef: ↑15-07-2025 18:07Er is een verschil:
- vakantie = vrije dagen
- op vakantie = op reis
Kennelijk zie jij dat zo. Mooi om te weten.
dinsdag 15 juli 2025 om 19:00
Mijn punt is dat het me niet duidelijk is waar je topic over gaat. Gaat het over reizen of over vrije dagen? Kun je dat toelichten?MyLittlePony schreef: ↑15-07-2025 18:42Werkdagen bestaan voor 2/3 uit iets anders dan werk, dus wat is je punt?
dinsdag 15 juli 2025 om 19:01
True.
dinsdag 15 juli 2025 om 19:03
TO is benieuwd hoe anderen over vakantie denken. Ik geef mijn mening erover. Het is me niet duidelijk over welk type, dus licht ik beide types toe.
Ik snap niet wat er verkeerd aan is.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in