Kinderen die geen aanstalten maken om uit te vliegen

05-07-2025 12:26 965 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn wel eens topics van mensen met ‘lastige’ thuiswonende volwassen kinderen en dan luidt het advies vaak ‘tijd om op zichzelf te gaan wonen.’ Ik ben overigens zelf ook zo’n adviseur, maar in de praktijk werkt het waarschijnlijk heel anders.
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
framboosje123 schreef:
15-07-2025 17:39
Maar wat is goed en wat is fout daarin?
Ouders van vriend zijn rijk en hij moest op zijn 19e uit huis. Ook hebben zij hem nooit geld geschonken en leningen moesten wij tot de laatste cent afbetalen.
Maar ja is dat verkeerd? Zelfstandigheid en je eigen boontjes moeten doppen is een belangrijke waarde voor hen.
Overigens klopt de aanname niet dat de hogere inkomensklasse weinig tegenslag heeft gekend, die conclusie kan je niet trekken (en klinkt ook denigrerend). Ouders van vriend komen uit een arm nest maar hebben zichzelf helemaal opgewerkt. Ook mijn ouders komen uit groot en arm boerengezin waarin studeren niet gebeurde, en hebben genoeg tegenslag meegemaakt. Door zichzelf op 30/40+ leeftijd bij te scholen zijn ze uiteindelijk een middenklasse gezin geworden, en hebben mij de mogelijkheid gegeven te studeren.
Wat mij betreft is er geen goed en fout (in de normale situaties die we in dit topic hebben besproken), hooguit kun je zeggen dat er duidelijke verschillen zijn in de manier waarop mensen over dit onderwerp denken, en dat heeft te maken met achtergrond, ervaringen, inkomsten en familietradities.

In het stuk dat Bianca plaatste staat wel iets over tegenslag en de manier (meer of minder moeilijk) waarop mensen uit hogere- en lagere inkomensgroepen daarmee omgaan, wat me ook logisch lijkt, want geld maakt alles er gemakkelijker op. Jouw schoonouders vallen buiten het gemiddelde, maar de meeste welvarende mensen hebben zeker niet minder tegenslag maar wel meer mogelijkheden om zich uit de nesten te werken. (En vaak hebben welvarende mensen een welvarende achtergrond - niet altijd, maar selfmade men/women zijn zeldzamer dan rijkeluiskinderen die zelf rijk worden omdat de financiële mogelijkheden er zijn).

Het is niet goed of fout om bepaalde normen en waarden over te nemen van je ouders, dat gebeurt onherroepelijk (meestal dan) en ja, dat heeft zeker ook met geld te maken. Maar mensen die hier meeschrijven vanuit die laatste groep worden in dit topic weggezet als wereldvreemd, naïef, slecht geïnformeerd en bovendien hardvochtig voor hun kinderen, want op kamers moeten wonen is zielig. Het zijn gewoon verschillende visies. Die voortkomen uit verschillende achtergronden.
Claire45 schreef:
15-07-2025 17:32
Klopt, dat bedoelde ik ook. Het maakbaarheidsdenken en weinig tegenslag hebben meegemaakt zijn kenmerken die worden geassocieerd met wat in het artikel de hogere inkomensklasse wordt genoemd; de lagere inkomensklasse is daarom eerder bereid en gewend om hun kinderen te blijven steunen tot op hogere leeftijd.
De conclusie van maakbaarheidsdenken en het geen tegenslag kennen, als reden om er andere leeftijden voor zelfstandigheid op na te houden wordt vooral hier getrokken.
pina schreef:
15-07-2025 18:36
De conclusie van maakbaarheidsdenken en het geen tegenslag kennen, als reden om er andere leeftijden voor zelfstandigheid op na te houden wordt vooral hier getrokken.
Die termen worden niet gebruikt in het stuk, maar het komt er wel op neer dat mensen uit lagere inkomensgroepen uit eigen ervaring weten dat het moeilijk is om zelfstandig te worden: “Mensen met een kleinere beurs zullen zelf de meeste ervaring hebben met de obstakels om dit te doen en daarom steun aan dertigers minder ongebruikelijk vinden.”
Claire45 schreef:
15-07-2025 18:35
Wat mij betreft is er geen goed en fout (in de normale situaties die we in dit topic hebben besproken), hooguit kun je zeggen dat er duidelijke verschillen zijn in de manier waarop mensen over dit onderwerp denken, en dat heeft te maken met achtergrond, ervaringen, inkomsten en familietradities.

In het stuk dat Bianca plaatste staat wel iets over tegenslag en de manier (meer of minder moeilijk) waarop mensen uit hogere- en lagere inkomensgroepen daarmee omgaan, wat me ook logisch lijkt, want geld maakt alles er gemakkelijker op. Jouw schoonouders vallen buiten het gemiddelde, maar de meeste welvarende mensen hebben zeker niet minder tegenslag maar wel meer mogelijkheden om zich uit de nesten te werken. (En vaak hebben welvarende mensen een welvarende achtergrond - niet altijd, maar selfmade men/women zijn zeldzamer dan rijkeluiskinderen die zelf rijk worden omdat de financiële mogelijkheden er zijn).

Het is niet goed of fout om bepaalde normen en waarden over te nemen van je ouders, dat gebeurt onherroepelijk (meestal dan) en ja, dat heeft zeker ook met geld te maken. Maar mensen die hier meeschrijven vanuit die laatste groep worden in dit topic weggezet als wereldvreemd, naïef, slecht geïnformeerd en bovendien hardvochtig voor hun kinderen, want op kamers moeten wonen is zielig. Het zijn gewoon verschillende visies. Die voortkomen uit verschillende achtergronden.
En wat niet duidelijk wordt uit het onderzoek, is of de hogere inkomens hun kinderen al veel hebben bijgestaan voor de nood aan de man is.

Als je studie en kamer en weet ik wat hebt betaald voor je kind, kun je op een bepaald moment misschien ook denken, en nu is het genoeg, nu is het een keertje klaar. Waar iemand die financieel minder heeft kunnen helpen misschien wil kunnen helpen in welke andere vorm dan ook.
Claire45 schreef:
15-07-2025 19:17
Die termen worden niet gebruikt in het stuk, maar het komt er wel op neer dat mensen uit lagere inkomensgroepen uit eigen ervaring weten dat het moeilijk is om zelfstandig te worden: “Mensen met een kleinere beurs zullen zelf de meeste ervaring hebben met de obstakels om dit te doen en daarom steun aan dertigers minder ongebruikelijk vinden.”
Maar dat is in mijn ogen heel wat anders.
pina schreef:
15-07-2025 19:22
En wat niet duidelijk wordt uit het onderzoek, is of de hogere inkomens hun kinderen al veel hebben bijgestaan voor de nood aan de man is.

Als je studie en kamer en weet ik wat hebt betaald voor je kind, kun je op een bepaald moment misschien ook denken, en nu is het genoeg, nu is het een keertje klaar. Waar iemand die financieel minder heeft kunnen helpen misschien wil kunnen helpen in welke andere vorm dan ook.
Sowieso zijn het gemiddelden, dus elke unieke situatie is anders, lijkt me. Binnen alle groepen. Het enige opmerkelijke vond ik dat de mate waarin er contact is tussen ouders en kinderen bepalend is voor wel/niet helpen, steunen, thuis laten wonen etc. Ook weer niet zo opmerkelijk; het gaat uiteindelijk om liefde. Als er weinig of geen contact is, vervalt de zorgbehoefte. Misschien is er in zulke gevallen ook ruzie en verwijdering. Dus tja, eigenlijk zegt zo’n ‘onderzoek’ niet zoveel.
Claire45 schreef:
15-07-2025 18:35

Ik denk dat dit op dit moment zeker zo is, maar niet in de jaren 80 waarin veel ouders van nu zijn opgegroeid (en die nu rond de 40 zijn).
De babyboom generatie waar mijn ouders toe behoren, is van na de oorlog en die was volgensmij niet rijk. Een deel is wel rijk geworden, zoals mijn schoonouders, maar waren zelf als kind niet welvarend.
Mijn man en ik konden beiden studeren en dat betaalden onze ouders dus dat was super fijn, zelf hebben onze ouders hun eigen studie moeten betalen en wij hoefden dat niet en dat is een voorrecht. Echter verder kreeg ik niets en heb mijn eigen kamer altijd betaalt en bijbaantjes gehad om rond te komen. Ook mijn man had een forse studieschuld omdat hij flink moest lenen. Het grote geluk is wel dat ik altijd kamers heb kunnen regelen om te wonen en wij daarna een woning hebben kunnen kopen, zo’n 10 jaar geleden (voor 2 ton in Amsterdam). Dat kan nu helaas niet meer en baart me natuurlijk wel zorgen voor mijn eigen kids. Aangezien ik dus niet wil dat ze tot hun 25e bij mij blijven zitten ;)
framboosje123 schreef:
15-07-2025 20:01
. Dat kan nu helaas niet meer en baart me natuurlijk wel zorgen voor mijn eigen kids. Aangezien ik dus niet wil dat ze tot hun 25e bij mij blijven zitten ;)
Dus je maakt je geen zorgen om je kinderen, maar om jezelf.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
15-07-2025 20:10
Dus je maakt je geen zorgen om je kinderen, maar om jezelf.
Of ze gunt het haar kinderen eerder wat te vinden.
pina schreef:
15-07-2025 20:12
Of ze gunt het haar kinderen eerder wat te vinden.
Nee dat staat er niet. Er staat dat zij niet wil dat haar kinderen tot hun 25e blijven zitten.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
15-07-2025 20:14
Nee dat staat er niet. Er staat dat zij niet wil dat haar kinderen tot hun 25e blijven zitten.
Ja, voor hen, misschien.
pina schreef:
15-07-2025 20:18
Ja, voor hen, misschien.
Ja doei. Zo kan je alles wel recht praten wat krom is.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
15-07-2025 20:22
Ja doei. Zo kan je alles wel recht praten wat krom is.
Ik zie het niet anders dan hopen dat je kind geen ongeluk krijgt, of wat dan ook.
En hoezo is het krom om te vinden dat volwassenen van 25 in normale situaties niet bij hun ouders horen te wonen? Dat vinden best veel mensen die ik ken, dat mag er ook zijn.
Precies. Ze wenst zichzelf én haar kinderen een zelfstandig leven met 25. Nou poe poe
frettie schreef:
15-07-2025 21:49
En hoezo is het krom om te vinden dat volwassenen van 25 in normale situaties niet bij hun ouders horen te wonen? Dat vinden best veel mensen die ik ken, dat mag er ook zijn.
Ja, ik ken het ook niet. Ik kan me wel voorstellen dat er situaties zijn (verbroken relatie, huur onverwachts opgezegd of iets dergelijks) waarin kinderen tijdelijk terugkomen naar huis, maar de zoektocht naar iets nieuws is dan (vanuit de kinderen zelf) wel een absolute prioriteit. Heeft ook met peer-pressure te maken: niemand woont nog thuis, dus die kinderen missen voor hun gevoel een belangrijk deel van hun zelfstandige leven. Maar op zich kan het best gebeuren dat het tijdelijk even niet anders is.

Toch denk ik dat 30 jaar voor mij ook wel een grens zou zijn: vanaf die leeftijd is het in mijn ogen serieus problematisch als kinderen hun eigen weg nog niet hebben gevonden. Laat staan 40 (dat las ik hier ook ergens). Na een scheiding of een andere grote tegenslag: tuurlijk (hoewel er op die leeftijd meestal wel genoeg geld is om iets kleins als tussenoplossing te regelen). Maar echt nog/weer thuis wonen op 40-jarige leeftijd? Dan speelt er toch iets anders dan geld of praktische problemen, lijkt me. Volgens mij komt dat ook zelden voor.
dat komt ook zelden voor daarom is het ook onzinnig om je daar op te focussen. Het overgrote deel van de kinderen woont voor hun 30e echt niet meer thuis en degenen die dat wel doen, prima toch? Waarom zou je daar iets van moeten vinden?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
16-07-2025 12:39
dat komt ook zelden voor daarom is het ook onzinnig om je daar op te focussen. Het overgrote deel van de kinderen woont voor hun 30e echt niet meer thuis en degenen die dat wel doen, prima toch? Waarom zou je daar iets van moeten vinden?
Dat geldt natuurlijk voor van alles, je hoeft nooit wat te vinden van andermans leven. Maar voor velen in dit topic ligt die grens al een stuk lager, dus dan begint de tijd ook al te dringen halverwege de 20.
rosanna08 schreef:
16-07-2025 12:39
Prima als het prima is voor de ouders. Maar niet prima als ouders dit niet zien zitten. En dat gevoel is ook 100% prima en te verdedigen.
Lady*Voldemort schreef:
15-07-2025 20:14
Klopt. Wat is daar mis mee? En dan zou ik 25 nog erg laat vinden zelfs, dus liever nog eerder.
framboosje123 schreef:
16-07-2025 16:33
Klopt. Wat is daar mis mee?
Woningmarkt?
Misschien er nog niet aan toe?
Ziekte?
Het leven is niet maakbaar.
Redhead70 schreef:
16-07-2025 16:35
Woningmarkt?
Misschien er nog niet aan toe?
Ziekte?
Het leven is niet maakbaar.
En dan blijft de vraag staan: wat is er mis mee? Want dit is geen antwoord op mijn vraag. Ik zeg juist: ik maak me zorgen over de woningmarkt, want geen zin dat de kids tot hun 25e bij mij wonen. (Los van dat ik het ook kut voor hun zou vinden als ze niks zouden vinden terwijl ze wel weg willen).
framboosje123 schreef:
16-07-2025 16:33
Klopt. Wat is daar mis mee? En dan zou ik 25 nog erg laat vinden zelfs, dus liever nog eerder.
Op zich niks, ieder heeft recht op zijn eigen gevoelens al zijn dat niet de mijne. Maar ga dan niet net doen of je het je kinderen zo erg gunt terwijl jij degene bent die het eigenlijk wel zat is.
(Herman Finkers)
framboosje123 schreef:
16-07-2025 16:39
En dan blijft de vraag staan: wat is er mis mee? Want dit is geen antwoord op mijn vraag. Ik zeg juist: ik maak me zorgen over de woningmarkt, want geen zin dat de kids tot hun 25e bij mij wonen. (Los van dat ik het ook kut voor hun zou vinden als ze niks zouden vinden terwijl ze wel weg willen).
Maar wat ben je zo zat dan, tegen die tijd ? Heb je hun kamers nodig ?

Ik ga er van uit dat je je eigen kinderen de leukste / liefste mensen van de hele wereld vindt, omdat het de jouwe zijn. Maar dan komt er dus opeens een dag en dan moet dat “ weg,weg,weg “ en kun je niet wachten tot ze zijn gewieberd ?
Zou je eens op moeten schrijven over huisdieren ; dat je je hond nou wel een keer zat bent …
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lady*Voldemort schreef:
16-07-2025 16:44
Op zich niks, ieder heeft recht op zijn eigen gevoelens al zijn dat niet de mijne. Maar ga dan niet net doen of je het je kinderen zo erg gunt terwijl jij degene bent die het eigenlijk wel zat is.
Ok prima. Wat jij wilt. Het is idd heel zwart wit en het kan niet allebei naast elkaar bestaan, je hebt helemaal gelijk. Ik gun het mijn kinderen niet, maar alleen mijzelf.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven