Fuck, mijn kind vapet..

15-07-2025 15:46 100 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben net mijn kinds kamer aan het opruimen en schoonmaken (normaal haar eigen taak, maar ze is 2 weken in het buitenland en het leek mij fijn thuiskomen: een nette, schone puberkamer).

Ik denk dat mijn puber niet blij is met mijn actie: onder haar bed lagen meerdere lege vape-patronen en boven haar bed lag de vape verstopt.

We hebben regelmatig gesprekken met haar gehad. Over hoe schadelijk het is voor je longen. Over hoe de chinese, goedkope varianten kunnen lekken. Over dat er meerdere pubers opgenomen zijn met blijvende lomgschade. En altijd de verzekering: ik vape niet. Wel eens een hijsje van vrienden (waar mjjn wenkbrauwen van omhoog gingen), maar meer niet.

Wat hebben jullie gedaan/zouden jullie doen als je hierachter komt? Uiteraard vape weggooien... maar verder? Straf (en wat dan? Ze is 16)? "Slechts" een goed gesprek (wat we dus al vaak hebben gehad over vapes en wat ze kunnen aanrichten).

Mijn dochter wordt behandeld voor depressie, is vaak duizelig en kortademig. Begin me af te vragen of ik niet haar longen moet laten nakijken. Weet deze klachten een beetje aan haar depressie en niet meer sporten/veel op bed liggen....
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Lucy schreef:
15-07-2025 19:28
Is dat niet kip-ei? Of is het onderzocht (vapen/angstklachten)? Het is namelijk een feit dat mentale problemen onder jongeren toenemen. Maar is vapen daar echt een factor in (bewezen)?

Los van dat ik heel goed weet dat vapen heel slecht is hoor. Maar wel een interessante invalshoek mbt haar depressie.
Ik denk eerder dat roken/vapen een gevolg is van. Net als alcoholmisbruik, drugs etc.

Mijn psycholoog is trouwens geen voorstander van stoppen met roken/vapen tijdens een behandeltraject. Dus zou het zeker ook met de behandelaar bespreken/benoemen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
LemoosGaatDoor schreef:
15-07-2025 17:12
“Dan had je dat hok zelf moeten opruimen en die zooi moeten dumpen voordat je vertrok”. En door.
Nou idd, ik vind dat TO niks verkeerd heeft gedaan. Of houdt dochter van TO haar kamer altijd heel netjes en stofzuigt ze er zelf? Aan de OP te lezen vast niet, want dan had TO niet onder het bed hoeven kijken. Mijn dochter is 2 jaar jonger maar daar is het in ieder geval heel normaal dat ik haar kamer stofzuig, ook onder het bed kijk. Ik kijk niet in haar bureaublades etc maar verder kom ik wel gewoon in haar kamer hoor, niks geks aan.

Hoe ik zou reageren, vast niet de juiste manier maar weet zeker dat man en ik heel kwaad zouden zijn. Ik ben er zo op tegen, dat vapen. We hebben het er regelmatig over met dochter en ze zegt altijd dat ze dat nooit gaat doen. Maar ja, groepsdruk.. je ziet met andere dingen (kleding, make-up etc) ook dat ze alles precies zo doet als vriendinnen (wie niet op die leeftijd), dus als zij gaan vapen doet ze vast mee.
https://www.instagram.com/p/DMFHOyNIcBc ... c0b3NkeDI0

Misschien staan hier wat dingen die je kan delen met je dochter? Het is lastig hoor want zoveel kinderen doen het.
Terug van weggeweest
Hier is informatie van ikstopnu.nl
https://www.ikstopnu.nl/stoppen-met-vap ... van-vapen/

Verder vind ik het lastig advies te geven. Ik zou het vreselijk vinden en het misschien meer gooien op het trekken van een eigen pad, niet volgen van vapende kinderen in de omgeving en weerzin tegen de tabaks- en vape industrie die winst maken ten koste van kinderen (en mensen). Geen idee of dat zin heeft.
Zou het helpen om een doemscenario te schetsen en haar te laten kiezen wat ze wil worden of zijn?

Het is trouwens echt belachelijk. Toen de vapes kwamen hebben (kinder)artsen direct om een verbod gevraagd via de tabakswet. Maar onder druk van de lobby wilden de vvd ministers het niet verbieden. Je zou ze (nu of x jaar later) eens moeten interviewen en vragen hoe ze erop terug kijken. De kinderartsen, ministers, ambtenaren en lobbyisten.
nausicaa schreef:
15-07-2025 19:23
Maar omgekeerd gebruiken mensen met een depressie en aanverwante klachten veel vaker middelen als drank, sigaretten etc als ene vorm van zelfmedicatie. Niet goed, niet effectief, maar wel iets wat echt heel veel gebeurt.

Volgens dit artikel worden depressieve klachten, angst etc wel degelijk veel erger door vapen. Mensen doen het omdat e denken dat ze er rustiger van worden, maar in feite verergert het vapen de problemen alleen maar. https://www.ggznieuws.nl/stoppen-met-ni ... ezondheid/
Komt nog bij dat de dosis nicotine bij vapen tientallen keren hoger is dan bij roken, het is ontzettende troep.
Ginevra schreef:
15-07-2025 20:32
Volgens dit artikel worden depressieve klachten, angst etc wel degelijk veel erger door vapen. Mensen doen het omdat e denken dat ze er rustiger van worden, maar in feite verergert het vapen de problemen alleen maar. https://www.ggznieuws.nl/stoppen-met-ni ... ezondheid/
Komt nog bij dat de dosis nicotine bij vapen tientallen keren hoger is dan bij roken, het is ontzettende troep.
Oh, het is absoluut ontzettende troep, dat ontken ik niet hoor! En het kan ook best bijdragen aan klachten. Maar het is wel zo dat mensen die depressieve klachten hebben, óók vaker dergelijke middelen gaan gebruiken. Dus de klachten komen lang niet altijd van de middelen op zich. En tijdens lang niet elke behandeling wordt aangeraden om ook nog eens (ineens) te stoppen met bv nicotine. Het is niet goed voor je, daar twijfelt niemand aan. Maar het stoppen kan ook problemen geven. Of dat voor dochter van TO ook geldt, weten wij uiteraard niet. Daarom zei ik ook dat het misschien een idee is om met de behandelaar te overleggen.
Ik zou niet kwaad worden. Wij hebben gesprekken gevoerd over roken, vapen, drinken etc. maar nooit een verbod gegeven of consequentiesaan gehangen.

De gevaren zijn bekend maar wij hebben ook gezegd dat ze verantwoordelijk zijn voor de eigen keuzes. Als ze vapen of drinken dan vinden we het jammer maar het is wat het is.
https://dejongepsychiater.nl/onderzoek/ ... -klachten/

In dit artikel staan allerlei onderzoeken genoemd waarin het naar voren komt dat vapen de kans op depresssie vergroot.
Ik vind de vraag of ze het gemist heeft in Amerika wel interessant.
Ja: wat heeft ze ervaren, is dat minder geworden? Vanuit oprechte interesse het op die manier het gesprek ingaan kan misschien leiden naar een gesprek over verslaving, afkicken, etc.

Het schijnt overigens dat pubers het erger vinden dat ze genaaid worden door de tabaksindustrie (die express extra veel nicotine in vapes stopt zodat ze snel en flink verslaafd raken, zodat ze meer geld kunnen verdienen), dan de verhalen over hun gezondheid.
Pubers schijnen dat als 'gebeurt toch alleen bij een ander' op te vatten en 'gebeurt bijna nooit'.
Maar over onrecht en erin geluist worden kunnen ze zich enorm opwinden.
Herinner ik me uit een podcast over puberbrein en vapen.

Hoewel ik het zelf lang niet altijd kan toepassen geloof ik wel in zoveel mogelijk verbindend gezag: oftewel in verbinding blijven en uit emotie.
'flink boos worden' triggert bij de meeste mensen ook niet hun redelijke brein, maar hun fight, flight freeze, en grote kans dat je samen op een escalatie-ladder terecht komt.
Laat staan bij een puber.
Helaas maak ik me zelf ook wel eens schuldig aan 'proberen door te dringen' en in emotie belanden. Ik -en puber- voel me nadien vooral rotter dan.

Ik vind 'ik zie dat het je niet lukt om de vapes te weerstaan, wat kunnen wij doen om je te helpen?' ook een mooie insteek.

Het haalt de hele beschuldiging en afkeuring weg uit het gesprek, en gaat uit van samenwerking en dat het kind wel wil, maar niet kon.

Wat bij ik ook nog wel eens een leuke insteek vind (kan alleen als het ijzer koud is en kind oke: 'wat zou jij doen later, als je kind vapet' of 'wat zou jij anders gedaan hebben in ons gesprek als jij mij was geweest en ik jou'
Dat heeft me al vaak leuke gesprekken opgeleverd.
Bij jongere kinderen ook door de situatie na te spelen met speelgoed, waarbij ik het kind speelde en zij de volwassene of een ander kind dat komt helpen.

Ben je erg geschrokken en boos Lucy?
En heb je mogelijkheid om te overleggen met dochters behandelaar voor dochter terug is?

Huisarts lijkt me trouwens sowieso een goed idee.
Wat een verantwoorde tips allemaal... Ik geloof dat voor mij in deze situatie de enige optie een ordinaire schreeuwpartij zou zijn, met een hoop emotie, slaan met deuren, dreigementen en gedoe...
(Ja, natuurlijk snap ik dat dit niet de oplossing is, maar de emoties zouden te hoog zitten. Vapen vind ik zoiets stoms!)
Knap dat jullie dit allemaal wél op een rustige, niet veroordelende manier zouden kunnen! Ik ben nl niet eens zo'n heethoofd en over het algemeen best voor reden vatbaar!
Ik had laatst een prachtig gesprek met mijn doorgaans dwarse puber.

Ze gaf aan het niet te willen proberen omdat ze weet dat ze het lekker gaat vinden. Puber is 16 en gaf aan: ik weet dat ik verslavingsgevoelig ben dus ja..beetje dom als ik het dan ga proberen. Mooie zelfkennis. Ik geloof ook oprecht dat ze niet vapet. Mocht ze het wel doen, dan kan ik er weinig aan doen. We voeren wel de goede gesprekken. Meer kan je niet doen.

Ik vind de tips die gegeven zijn zeker de moeite waard.
Het gaat om het vapen en om het geschonden vertrouwen. Dat vapen niet gezond is dat weet ze wel. Ze kan er mee stoppen of niet want als ze het thuis niet doet dan doet ze het buiten de deur wel. Verbieden helpt niet. Maar als je je teleurstelling uitspreekt over zowel dat ze vaped en vooral je teleurstelling dat ze tegen je liegt komt denk ik veel harder aan. Want jouw vertrouwen is weg. Spreek dat uit. Een kind wil bevestiging en het gevoel dat ouders trots op haar zijn. Zij is nu in haar gedrag niet de dochter van wie je hoopte dat ze zou zijn.
Over haar kamer zou ik heel kort zijn; dat jij daar in bent geweest met een goede intentie. Punt.
Kortom spreek haar op haar gedrag aan; als ze hier recht in je gezicht over liegt; waar liegt ze dan nog meer over. (Waarschijnlijk niets, maar zo maak je haar bewust dat haar liegen wat met jou gedaan heeft.)
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Kan het zijn dat je dochter soort van bewust de patronen en vape redelijk vindbaar heeft neergelegd? Dat ze niet weet hoe ze het jullie moet vertellen dat ze vaped, ze weet dat jullie dan heel boos worden. Ze heeft het natuurlijk al heel moeilijk en misschien wil ze er wel vanaf maar weet ze niet hoe? En wil ze wel dat jullie het weten, maar wist ze gewoon echt niet hoe ze dat moest vertellen. Ze is een puber en kwetsbaar. Ik kan er ook helemaal naast zitten, jij kent je dochter het best.
Ze wordt behandeld voor depressieklachten. Vape helpt haar daar misschien een beetje bij.
Ik zou er maar van uitgaan dat ze wat vapes op vakantie heeft meegenomen. Dat mag namelijk gewoon in je handbagage. En als je hier creatief bent om ze te kunnen kopen dan ben je dat daar waarschijnlijk ook wel. Jammer maar helaas....

Ik zou inzetten op dat gevoel van graag erbij willen horen. Kennelijk weegt dat heel zwaar.... hoe zou je dat nog meer kunnen bereiken? Doen de andere meiden aan hobby's of sport? Wat dragen ze? Naar welke kapper gaan ze? Kopieer maar alles wat je wil behalve dat wat ongezond is.
Als groepsdruk haar probleem is zou je kunnen overleggen of nicotine thuistesten haar kunnen helpen.

Dan kan ze jou de schuld geven 'ik heb strenge ouders, ik word getest anders krijg ik geen kleedgeld'

Ofzo. Ik heb wel gehoord dat tieners en hun ouders tests gebruiken als ze vrienden hebben die blowen bijvoorbeeld.

Haar verrassen met een test zou ik zelf niet doen. Misschien de 1ste keer, met dan als enig gevolg: een stevig gesprek.

Met 16 staan ze al met 1 been in de grote wereld en dat zij jouw vertrouwen beschaamt, betekent niet dat andersom een goed idee is.
-Matilda- schreef:
16-07-2025 07:08
Wat een verantwoorde tips allemaal... Ik geloof dat voor mij in deze situatie de enige optie een ordinaire schreeuwpartij zou zijn, met een hoop emotie, slaan met deuren, dreigementen en gedoe...
(Ja, natuurlijk snap ik dat dit niet de oplossing is, maar de emoties zouden te hoog zitten. Vapen vind ik zoiets stoms!)
Knap dat jullie dit allemaal wél op een rustige, niet veroordelende manier zouden kunnen! Ik ben nl niet eens zo'n heethoofd en over het algemeen best voor reden vatbaar!
Bij dochter van TO speelt behoorlijk wat heftige problematiek. Dan leer je heel snel af om schreeuwend met deuren te gaan slaan hoor. In elk geval in aanwezigheid van kind. Met ene beetje pech zet je dat op andere fronten vijf stappen terug, en dat wil je écht niet. Dan kun je je geschreeuw als ouder meestal ineens best goed onder controle houden tegenover kind.
-Matilda- schreef:
16-07-2025 07:08
Als eerste reactie zou dat nog kunnen, maar dochter is op reis. Dus alle tijd om weer tot bedaren te komen en een plan van aanpak maken.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Als ik lees dat ouders van vriendinnetjes sigaretten en vapes voor hun kinderen aanschaffen is het wel extra moeilijk voor To en kind, Kind raakt daardoor natuurlijk in de war.
janine schreef:
16-07-2025 15:03
Als ik lees dat ouders van vriendinnetjes sigaretten en vapes voor hun kinderen aanschaffen is het wel extra moeilijk voor To en kind, Kind raakt daardoor natuurlijk in de war.
In de war? Ze is 16, niet 2.
Ik vraag me trouwens af hoeveel ouders zo raar bezig zijn dat ze vapes gaan aanschaffen voor hun kind. Maar goed, rare mensen heb je overal.

Het kan trouwens ook nog zo zijn dat ze maar een paar keer gevapet heeft om het uit te proberen. (Uiteraard is dit wat ze sowieso zal zeggen… het kan ook zo zijn.)
Pioen00 schreef:
16-07-2025 08:10
Ze wordt behandeld voor depressieklachten. Vape helpt haar daar misschien een beetje bij.
Vapen kan ook met wiet toch?

To, ik zou denk ik zelf zeggen dat je haar kamer aan het opruimen was en de vapes vond. En haar laten vertellen hoe en wat (als je verwacht dat ze eerlijk is)
Avocadeau schreef:
16-07-2025 01:54
Het schijnt overigens dat pubers het erger vinden dat ze genaaid worden door de tabaksindustrie (die express extra veel nicotine in vapes stopt zodat ze snel en flink verslaafd raken, zodat ze meer geld kunnen verdienen), dan de verhalen over hun gezondheid.
Pubers schijnen dat als 'gebeurt toch alleen bij een ander' op te vatten en 'gebeurt bijna nooit'.
Dit lijkt me er eentje om heel goed in je oren te knopen.

Bij boos en teleurgesteld (of één van die twee) zou je bij mij als puber direct van een voetstuk donderen en niet meer serieus te nemen zijn.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Elsy schreef:
16-07-2025 15:16
Vapen kan ook met wiet toch?

To, ik zou denk ik zelf zeggen dat je haar kamer aan het opruimen was en de vapes vond. En haar laten vertellen hoe en wat (als je verwacht dat ze eerlijk is)
Klopt, kan ook met wiet, zijn wel andere type vapes.

Ik lees veel reacties over haar vooral uitleggen hoe slecht dat vapen is e.d. Heel begrijpelijk en misschien werkt dat in dit geval ook wel, maar bij mijn dochter heeft dat helemaal geen zin. Het punt is juist dat ze met hun onvolgroeide hersenen die consequenties nog niet kunnen overzien, dus hier is dat ene oor in en andere uit. Ik wist ook mn 16e ook wel dat roken dodelijk kon zijn maar dat ging mij echt niet overkomen hoor, dat overkwam hooguit een ander. Ook opmerkingen over hoe verdrietig en teleurgesteld je bent, dat kan ook werken maar liegen en afzetten hoort gewoon bij opgroeien. Bij jongere kinderen kan dit best werken maar de meeste pubers werken gewoon niet zo.

Ik heb dus zo’n dochter waartegen je je zorgen en je teleurstelling uitspreekt en daarna het loslaat, in de hoop dat haar niks overkomt verder en hoopt dat ze over een paar jaar weer klaar is met de hype. Het is of dit, of haar opsluiten in de kelder want ze doet het linksom of rechtsom toch wel. Ze wordt alleen maar heel veel beter in haar spullen verstoppen. Ik stel wel voorwaarden, zoals dat er in en om het huis niet gevaped wordt en dat haar jongere siblings er niet mee geconfronteerd mogen worden.

Dat is heel moeilijk, maar daardoor is het wel gewoon gezellig in huis. Anders heb ik gewoon continu oorlog over dit soort onderwerpen, terwijl ze het dan ook nog steeds buitenshuis doet. En los van vapen en ongein, gaat het verder heel goed met haar. Maar ik vind dit een stuk realistischer dan sommige ouders in mijn omgeving die of overal keihard bovenop zitten, of juist denken dat hun kind dit niet doet en nooit liegt.
Solsol, dat is eigenlijk hoe wij bv met drinken om zijn gegaan.

Voor wat betreft boos worden: er zit een dag of 4/5 tussen ontdekken en confronteren. Dat scheelt natuurlijk enorm en is in dochters voordeel: de boosheid is echt wel gezakt en ik kan nadenken over hoe ik pedagogisch verantwoord kan reageren.

Voor wat betreft problematiek kind: dat speelt absoluut mee. Ook als ze vapet hou ik van haar, ik maak me alleen serieus zorgen. Zeker met haar klachten.

Voor wat betreft ouders van vrienden: een van de vaders "ken" ik, en is het type "ik rookte/dronk/blowde ook toen ik 16 was, maak je niet zo druk". Ik snap oprecht niet dat je als ouders andermans kinderen bv alcohol geeft, maar ook dat schijnt heel normaal te zijn.

Dus. Resumé. Ik denk dat ik die dingen maar gewoon op een rijtje op tafel zet en haar reactie afwacht. Vraag of we er over moeten praten. Waarom, wel/niet mee naar Amerika, wat zij denkt dat de invloed van deze zooi op haar mentale gezondheid is en wat nu. En dus ook de industrie, hoewel ik me afvraag of dat haar dat echt boeit... maar he. Elk argument is er 1.

In elk geval wil ik niet teveel op schuldgevoel inspelen, daar je fouten mag maken en als puber stomme dingen mag doen. Maar dat heeft ook te maken met haar huidige problematiek.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Avocadeau schreef:
16-07-2025 01:54
Dit geloof ik graag. Weet je nog welke podcast dat was? Ik ben benieuwd naar de bron.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven