Vegetarische couscoussalade of pastasalade

15-07-2025 21:52 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben voor een verjaardag op zoek naar lekkere recepten voor een vegetarische couscoussalade of pastasalade. Hebben jullie tips?
Couscous kruiden met bijvoorbeeld ras el hanout tijdens het wellen. Ondertussen groenten (tomaten, rode ui, paprika's, courgette, aubergine) in de oven roosteren. Eenmaal afgekoeld mengen met feta, geroosterde pijnboompitten, eventueel walnoten. Zoiets maak ik regelmatig voor een dagje weg of tijdens de autorit naar vakantieadres als we onderweg picknicken.
Deze week heb ik een parelcouscoussalade gemaakt volgens een recept van picnic met geroosterde nectarine, feta, veldsla, komkommer en linzen. Was heerlijk!
Kook een flinke portie orzo en meng dat met verse pesto.
Dan tomaatjes, mozzarella, rucola, basilicum, komkommer (zonder de zachte binnenkant) en eventueel wat ui erdoor.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Deze is altijd een succes! https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... e-couscous
Mag het ook een bulgursalade zijn?
Dan Kısır.
Smaakexplosie. Makkelijk om te maken. Goed voor te bereiden (dan trekken de smaken nog meer in) en mee te nemen.

Je kan nog los snoepkommers (in een aparte bak) of gegrilde courgettes meenemen.
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
Tvp
Tvp
Pasta met komkommersalade voor op brood, stukjes komkommer, paprika, pijnboompitten, evt. extra Italiaanse kruiden of dille. Ik doe er zelf altijd nog spekjes door, maar kan prima zonder.
Couscous salade met sinaasappel en munt

Ingrediënten:

1 pakje couscous
Pijnboompitten
Verse munt
Rozijnen
4 sinaasappels
Kaneel
Komijn (gemalen)
2 teentjes knoflook
150 ml sinaasappelsap
Zout

Bereiding:

Maak de couscous klaar volgens de verpakking maar gebruik iets minder water als er opstaat ( zo’n 150 ml minder)
Verhit wat olie in een koekenpan en bak de pijnboompitten in de olie bruin.
Schep de pijnboompitten uit de olie en laat ze uitlekken.
In dezelfde olie knijp je de knoflook uit en bak die even aan.
Voeg een theelepel kaneel en een theelepel komijn toe aan de knoflook en bak dit ook even aan. (Let op dit wordt klonterig maar dat komt goed)
Blus het daarna af met de sinaasappelsap en laat dit inkoken tot het wat dikker en stroperiger is. Het moet nog wel te schenken zijn.
Roer het met een garde tot een gladde saus, zodat de klontjes eruit zijn.

Roer de couscous los met een vork en voeg het mengsel uit de pan toe.
Voeg hier ook de pijnboompitten en rozijnen aan toe en roer goed door.
Maak de sinaasappels schoon en snij in kleine stukjes en voeg toe aan de couscous.
Snij de munt fijn en voeg dit ook toe.

Op smaak brengen met zout en afgedekt in de koelkast zetten.

De salade is het lekkerst als je hem een dag eerder maakt.

Ik maak hier altijd een flinke lading van want erg populair en meestal wil mijn schoonmoeder nog een portie voor thuis de dag er na.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
https://brendakookt.nl/recepten/couscou ... eitenkaas/

Bij de Lidl kun je geitenkaas met honing kopen. Vind ik heerlijk ik in deze salade.
Fox off!
Couscous salade:
Couscous
Paprika
Kikkererwten
Mais
Ananas
Munt

Pastasalade:
Pasta
Tomaatjes
Gegrilde groenten (courgette, aubergine, paprika)
Walnoten
Burrata
Pastasalade met pesto, pijnboompitten, rucola, (halve) cherrytomaatjes, en kleine (halve) bolletjes mozarella.
Couscous met komkommer, tomaat, paprika, olijven en feta.
https://recepten.lidl.nl/recept/groene- ... en-houmous

Deze zonder de spinazie.
Pastasalade met pestomayo.
Pasta
Rucola
Komkommer
Gerookte paprika (uit een pot)
Pijnboompitjes
Feta
Pestomayonaise (gelijke delen mayo en pesto)
Meer een bijgerecht: afgekoelde couscous met granaatappelpitjes, komkommer (zonder zaadlijsten), platte peterselie en veel citroensap.

Pastasalade caprese: met knoflookolie, goede smaakvolle tomaten, mozzarella en verse basilicum; alles niet al te fijn gesneden.

Pastasalade met blauwe kaas, bleekselderij (kan ook even aangezet en afgekoeld, dat je niet al te erg moet knagen), venkel (idem) en sinaasappel-balsamicodressing. Peer is daar ook nog lekker in (kan ook kort aangezet).

En geen pasta of couscous, maar: gelijke gewichten aan linzen en kikkererwten; daarbij grof gehakte feta, en rucola of veldsla. Op smaak maken met (knoflook)olie, peper en -- onverwacht lekker -- een flinke hoeveelheid kerriepoeder. Hier altijd een succes!
Leuk topic. En omdat mijn favorieten al voorbij zijn gekomen: een handje versgesneden peterselie én munt fleurt bijna elke salade op.
Ars longa, vita brevis
En ik maak de couscous klaar in bouillon en roer vaak een dressing met olijfolie en citroen door zodra de korrels zacht zijn. Pas daarna de groenten.
Ars longa, vita brevis
Tabouleh is ook erg lekker. Dit is net wat smaakvoller dan couscous. Wordt gemaakt met bulgur.
https://jaimyskitchen.nl/recepten/tabou ... ese-salade

Deze bevat meer kruiden.
https://bevegan.be/nl/recept-tabouleh-f ... r-en-munt/

Heb ook eens een salade gemaakt met gemarineerde linzen. Blik linzen en dan marineren in 2 eetlepels tomaten tepenade (kijk goed of je zonder ansjovis koopt), peper, zout, scheutje citroen/limoen sap en peterselie.
Aanvullen met groentes die je lekker vindt.
teddydeniffler wijzigde dit bericht op 16-07-2025 10:55
32.10% gewijzigd
Ik ben fan van watermeloensalade.

Watermeloen
Feta
Munt
Rode ui
zwarte olijven
beetje olijfolie
https://chickslovefood.com/recept/grana ... en-pecans/
Oh wat een heerlijke recepten allemaal. Ik ga er een aantal testen, het water loopt me nu al in de mond. :hyper:
Dank!
Couscoussalade:

Couscous
paprika
komkommer
zoete tomaat
verkruimelde feta (geen witte kaas, gewoon echte feta)
verse munt fijn gesneden
limoensap
olijfolie
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Sommige smaakmakers hebben inderdaad veel effect, zoals combi honing mosterd, vers citroensap (en de kruiden eerder benoemd zoals munt en peterselie). Ook gegrilde groenten met olijfolie, italiaanse kruiden en peper/zout/knoflook doet al heel veel als combi.
Ook balsamicoazijn en rodewijnazijn zijn goede smaakmakers.

Als zoete noot is het lekker om rozijnen, druifjes, gedroogde abrikozen, mango of ananas aan een salade toe te voegen.
En granaatappelpitjes ook lekker.

Voor een crunch noten, croutons, pitten/zaden.

Voor het hartige natuurlijk ook noten, pittige kaas (feta, parmezaan), olijven.

Je kunt ook zoeken naar noodle salades of rijstsalades en pokébowls voor meer inspiratie als je pasta en couscous zat bent.
125 gram pasta
pak passata ( 690 gram)
100 ml bouillon
geraspte kaas
2 theelepels rode pesto
2 tenen knoflook geraspt
1 gesneden ui
handvol spinazie ( ik doe 100 gram baby spinazie)
10 gesneden cherry tomaatjes

Alles behalve de kaas mengen en in een ingevette ovenschaal doen.
Bestrooien met kaas.
30 min. op 200°C met aluminiumfolie en daarna nog 10 minuten zonder.
Als de pasta dan nog niet gaar genoeg is oventijd iets verlengen.
Maar mensen gaan voorbij

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven