Kinderen die geen aanstalten maken om uit te vliegen

05-07-2025 12:26 907 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn wel eens topics van mensen met ‘lastige’ thuiswonende volwassen kinderen en dan luidt het advies vaak ‘tijd om op zichzelf te gaan wonen.’ Ik ben overigens zelf ook zo’n adviseur, maar in de praktijk werkt het waarschijnlijk heel anders.
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
blijfgewoonbianca schreef:
16-07-2025 16:50
Maar wat ben je zo zat dan, tegen die tijd ? Heb je hun kamers nodig ?

Ik ga er van uit dat je je eigen kinderen de leukste / liefste mensen van de hele wereld vindt, omdat het de jouwe zijn. Maar dan komt er dus opeens een dag en dan moet dat “ weg,weg,weg “ en kun je niet wachten tot ze zijn gewieberd ?
Zou je eens op moeten schrijven over huisdieren ; dat je je hond nou wel een keer zat bent …
Ja echt vreselijk inderdaad, ik ben een onmens.
Ik wil je best een serieus antwoord geven, alhoewel ik het idee heb dat dit een retorische vraag is dus ik ga er niet op in.
framboosje123 schreef:
16-07-2025 16:56
Ja echt vreselijk inderdaad, ik ben een onmens.
Ik wil je best een serieus antwoord geven, alhoewel ik het idee heb dat dit een retorische vraag is dus ik ga er niet op in.
Het is geen retorische vraag. Maar als je niet wil, prima.
Ik zag er zelf erg tegenop dat mijn kinderen het huis uit gingen en ik had ook echt wel last van dat lege nest, hoor. Dus ik vraag me af waar je je dan op verheugt, of wat je dan zat bent.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lady*Voldemort schreef:
16-07-2025 16:44
Op zich niks, ieder heeft recht op zijn eigen gevoelens al zijn dat niet de mijne. Maar ga dan niet net doen of je het je kinderen zo erg gunt terwijl jij degene bent die het eigenlijk wel zat is.
Waar lees jij dit eigenlijk? Zeg ik toch nergens?
Claire45 schreef:
15-07-2025 22:08
Ja, ik ken het ook niet. Ik kan me wel voorstellen dat er situaties zijn (verbroken relatie, huur onverwachts opgezegd of iets dergelijks) waarin kinderen tijdelijk terugkomen naar huis, maar de zoektocht naar iets nieuws is dan (vanuit de kinderen zelf) wel een absolute prioriteit. Heeft ook met peer-pressure te maken: niemand woont nog thuis, dus die kinderen missen voor hun gevoel een belangrijk deel van hun zelfstandige leven. Maar op zich kan het best gebeuren dat het tijdelijk even niet anders is.

Toch denk ik dat 30 jaar voor mij ook wel een grens zou zijn: vanaf die leeftijd is het in mijn ogen serieus problematisch als kinderen hun eigen weg nog niet hebben gevonden. Laat staan 40 (dat las ik hier ook ergens). Na een scheiding of een andere grote tegenslag: tuurlijk (hoewel er op die leeftijd meestal wel genoeg geld is om iets kleins als tussenoplossing te regelen). Maar echt nog/weer thuis wonen op 40-jarige leeftijd? Dan speelt er toch iets anders dan geld of praktische problemen, lijkt me. Volgens mij komt dat ook zelden voor.
Check de kranten maar. In het middensegment moet je ongeveer 6000 euro per maand verdienen om in aanmerking te komen voor een particuliere woning. Iemand tussen de 30 en 40 verdient vaak te veel voor sociale huur plus je zit met wachttijden van meer dan 10 jaar. Kopen is als alleenstaande ook amper mogelijk. Een huis is al snel 5 ton. Dus hoezo is het dan raar dat je als 40er alsnog keihard klem komt te zitten ?

Ik ga er van uit dat je je eigen kinderen de leukste / liefste mensen van de hele wereld vindt, omdat het de jouwe zijn. Maar dan komt er dus opeens een dag en dan moet dat “ weg,weg,weg “ en kun je niet wachten tot ze zijn gewieberd ?
Zou je eens op moeten schrijven over huisdieren ; dat je je hond nou wel een keer zat bent …
Een hond vind er meestal weinig van als jij en je partner een keer midden op de dag willen vozen. Maar met volwassen kinderen die in en uit kunnen lopen wordt dat wel een beetje awkward. Dus ja dat je op een gegeven moment het huis weer voor jezelf wil, lijkt me niet heel raar.
SnipSnip schreef:
16-07-2025 17:06
Een hond vind er meestal weinig van als jij en je partner een keer midden op de dag willen vozen. Maar met volwassen kinderen die in en uit kunnen lopen wordt dat wel een beetje awkward. Dus ja dat je op een gegeven moment het huis weer voor jezelf wil, lijkt me niet heel raar.
Oooooo, ‘t is om te neuken !
Wat doet iedereen daar ingewikkeld over, zeg.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
framboosje123 schreef:
16-07-2025 16:55
Ok prima. Wat jij wilt. Het is idd heel zwart wit en het kan niet allebei naast elkaar bestaan, je hebt helemaal gelijk. Ik gun het mijn kinderen niet, maar alleen mijzelf.
Je schrijft het toch zelf? Jij maakt je zorgen over de huizenmarkt want jij wil je kinderen niet tot hun 25e in huis hebben, en dat het voor die kinderen ook best kut kan zijn als ze niks kunnen vinden komt er tussen haakjes achteraan. En je hebt het al helemaal niet over de mogelijkheid dat die kinderen misschien liever nog wat langer thuis blijven wonen om te sparen bijvoorbeeld, want dat is voor jou geen optie. Nou dan weet ik wel wie er bij jou de prioriteit heeft hoor. En dat mag, maar wees daar dan gewoon eerlijk over in plaats van te bazelen over dat je het je kinderen zo erg gunt dat ze op hun achttiende verjaardag de plaat kunnen poetsen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
16-07-2025 17:10
Nou niet alleen maar neem ik aan. Maar ja dit soort dingen zullen zeker meespelen lijkt me.
Nou niet alleen maar neem ik aan. Maar ja dit soort dingen zullen zeker meespelen lijkt me.
framboosje123 schreef:
16-07-2025 16:39
En dan blijft de vraag staan: wat is er mis mee? Want dit is geen antwoord op mijn vraag. Ik zeg juist: ik maak me zorgen over de woningmarkt, want geen zin dat de kids tot hun 25e bij mij wonen. (Los van dat ik het ook kut voor hun zou vinden als ze niks zouden vinden terwijl ze wel weg willen).
nou ja, je zei dit, vandaar dat mensen daar op aanslaan
Een oprechte vraag aan diegenen die (voor zichzelf, niet voor de kinderen) willen dat de kinderen zo vlug mogelijk uitvliegen : waarom? Hebben jullie last van hun aanwezigheid, vinden jullie dat jullie niet jullie zin kunnen doen met de kinderen in huis, zijn ze vervelend, nemen ze te veel plaats in? ...
De mijne gaan weldra op zichzelf wonen. Fijn voor hen maar voor mezelf.... Ik vind het helemaal niet fijn. Ik ga ze echt zo hard missen. De spontane babbels, de gezelligheid, gewoon hun nabijheid.
En ja, het is nu soms krap thuis en ze laten wel wat rondslingeren en soms zijn er discussies,... Maar dat weegt niet op tegen al het goede.
SnipSnip schreef:
16-07-2025 17:11
als ik om me heen kijk, zijn de mensen die kun kinderen wegkijken eigenlijk allemaal ouders waarbij de nieuwe partner een plek begint op te eisen
Volgens mij ook, hoe het bij TO zit

Iedereen gunt zijn/haar kinderen een eigen start, in eigen tempo, vanuit huis of een kamer. Maar pas als de niet-bio-ouder zich ermee gaat bemoeien, veranderen de verhoudingen.

En of dat nou met neuken of met dubbele hypotheken of wat dan ook te maken heeft??
16-07-2025 16:59
Het is geen retorische vraag. Maar als je niet wil, prima.
Ik zag er zelf erg tegenop dat mijn kinderen het huis uit gingen en ik had ook echt wel last van dat lege nest, hoor. Dus ik vraag me af waar je je dan op verheugt, of wat je dan zat bent.
Ok, dan bij deze serieus: ik zie ook op tegen een leeg nest en zou dat ook vreselijk vinden. Ik vind het heel jammer dat de tijd zo snel gaat en ze al zo snel groot worden, ik zou daar bijna nog een derde kind om nemen om het allemaal weer over te doen. Maar het samenleven met een volwassen kind met zijn eigen leven, is wel heel wat anders dan een gezin hebben met jonge kinderen of puber kinderen voor wie je aan het zorgen bent, naar school brengt, dingen moet leren, die afhankelijk van je zijn etc. Het is een totaal andere levensfase. Tegen die tijd hebben ze hun eigen leven, zoals het ook gewoon hoort. En is het opvoed-doel bereikt, dat ze volwassen zijn en klaar om op zichzelf te gaan wonen en de wereld in te gaan. Naar mezelf kijkende: ik vond er helemaal niks aan om weer bij mijn ouders te wonen nadat ik al op kamers had gewoond, en even tijdelijk weer thuis zat. Het was vooral een hotel voor mij, en voor mijn ouders ook niet leuk. Juist door op mezelf te gaan wonen werd de band ook weer beter, die afstand was fijn. Ik zie het dus als iets goeds in de ontwikkeling als ze op zichzelf gaan wonen, ook al zou ik dat wellicht zelf lastig vinden, maar ook wel echt gewoon tijd en erbij horen (hetzelfde als dat ik het jammer vind dat zoon alweer op middelbare school zit, maar tegelijkertijd niks anders zou willen want dit is de normale ontwikkeling). Ik denk dat het gaat schuren als ze thuis blijven, en ik vind het niet goed voor hun ontwikkeling. Daarbij wil ik tegen die tijd ook plannen maken hoe mijn leven in te richten zonder thuiswonende kids: vaker gaan reizen, tijdelijk naar het buitenland emigreren, huis verkopen en kleiner gaan wonen etc. Dus zeker ook eigenbelang, het is gewoon klaar dan en dat moet ik accepteren en dat is goed. Op een 25e jarige thuis zit ik gewoon niet te wachten, dat is heel wat anders dan een afhankelijk kind.
Maar goed wellicht denk ik er tegen die tijd totaal anders over, misschien wil ik ze thuis vasthouden, of ben ik al dood tegen die tijd, want ja niemand kan in de toekomst kijken maar dit is hoe ik er nu over denk.
framboosje123 wijzigde dit bericht op 16-07-2025 17:20
2.20% gewijzigd
Lila-Linda schreef:
16-07-2025 17:12
Het lijkt een tijdelijk tijdverdrijf ofzo. Wel kinderen maar het liefst met 18 weg en met gratie mag het 25 worden ofzo? Ik ben blij dat ik er anders insta en nu nog.
Roxy schreef:
16-07-2025 17:15
Een oprechte vraag aan diegenen die (voor zichzelf, niet voor de kinderen) willen dat de kinderen zo vlug mogelijk uitvliegen : waarom? Hebben jullie last van hun aanwezigheid, vinden jullie dat jullie niet jullie zin kunnen doen met de kinderen in huis, zijn ze vervelend, nemen ze te veel plaats in? ...
De mijne gaan weldra op zichzelf wonen. Fijn voor hen maar voor mezelf.... Ik vind het helemaal niet fijn. Ik ga ze echt zo hard missen. De spontane babbels, de gezelligheid, gewoon hun nabijheid.
En ja, het is nu soms krap thuis en ze laten wel wat rondslingeren en soms zijn er discussies,... Maar dat weegt niet op tegen al het goede.
Die van mij zijn op kamers, en dat vond ik echt wel even slikken. Maar MIJN gevoel is ondergeschikt aan dat ik het vooral zo tof vindt, dat het ze gelukt is een kamer te vinden. En hun leven zelf vorm te kunnen geven

(maar goed, heb die van mij nooit weggekeken. Alleen nu soms, als ze er beiden zijn, verkeringen meekomen en mijn huis weer overvol is. Het is heel raar, maar het ontwent ook. Had ik nooit gedacht)
Lila-Linda schreef:
Ik vind het raar dat mensen er op aanslaan. Dat het ook kut is voor de kinderen lijkt mij een gegeven. Gewoon vanzelfsprekend en hoeft verder niet benadrukt te worden en dat TO het er toch tussenhaakjes achter heeft gezet is dus ter overvloede.
Lila-Linda schreef:
Ja klopt en dat meen ik ook. Maakt me nog geen slechte moeder.
jojojo schreef:
16-07-2025 17:21
Ik vind het raar dat mensen er op aanslaan. Dat het ook kut is voor de kinderen lijkt mij een gegeven. Gewoon vanzelfsprekend en hoeft verder niet benadrukt te worden en dat TO het er toch tussenhaakjes achter heeft gezet is dus ter overvloede.
Precies het is toch logisch dat mijn kids weg willen als ze eenmaal volwassen zijn. Ik zou het raar vinden als dat niet zo zou zijn, dan heb ik iets verkeerd gedaan in de opvoeding. Als er geen enkele actie of wens komt tot zelfstandigheid, dan zou ik het gesprek wel daarover aangaan en meedenken.
Lady*Voldemort schreef:
Je schrijft het toch zelf? Jij maakt je zorgen over de huizenmarkt want jij wil je kinderen niet tot hun 25e in huis hebben, en dat het voor die kinderen ook best kut kan zijn als ze niks kunnen vinden komt er tussen haakjes achteraan. En je hebt het al helemaal niet over de mogelijkheid dat die kinderen misschien liever nog wat langer thuis blijven wonen om te sparen bijvoorbeeld, want dat is voor jou geen optie. Nou dan weet ik wel wie er bij jou de prioriteit heeft hoor. En dat mag, maar wees daar dan gewoon eerlijk over in plaats van te bazelen over dat je het je kinderen zo erg gunt dat ze op hun achttiende verjaardag de plaat kunnen poetsen.
Ik ben eerlijk. Nogmaals: ik zit er niet op te wachten dat ze tot hun 25e bij mij wonen. Ik ontken dit nergens.
Maar goed, brand me maar verder af om deze mening. Ik schaam me er niet voor.
Ja, Lila-Linda, ik begrijp dat je het voor hen leuk vind, dat vind ik ook. Maar puur voor mezelf voel ik gemis. En ik heb sowieso al genoeg alleen-tijd. Jong-volwassenen hebben het vaak druk en zijn dus vanzelf al veel buitenshuis. De mijne toch. Maar zoals je zegt, ik zal hier ook wel aan wennen zeker.
Ik ben gewoon geïnteresseerd in het waarom men kinderen vlug weg zou wensen. Als ze heel vervelend zijn zie ik het wel, en ook voor de kinderen zelf, voor hun ontwikkeling snap ik het ook. Maar anders weet ik niet zo goed vanwaar het gevoel kan komen.
Lady*Voldemort schreef:
Uhhh ik zeg toch juist dat ik baal van die woningmarkt? Als de woningmarkt gewoon normaal is hoeven ze ook niet te sparen. Ik vind het geen normale en gezonde situatie dat kinderen alleen maar bij hun ouders blijven wonen omdat ze willen sparen.
framboosje123 schreef:
16-07-2025 17:27
Ik ben eerlijk. Nogmaals: ik zit er niet op te wachten dat ze tot hun 25e bij mij wonen. Ik ontken dit nergens.
Maar goed, brand me maar verder af om deze mening. Ik schaam me er niet voor.
Ik brand je helemaal niet af. Ik snap alleen niet waarom jouw diepgewortelde wens om je kinderen zo snel mogelijk gedag te zwaaien gelardeerd moet worden met allerlei halfslachtig gedoe over 'gunnen' terwijl het je feitelijk alleen om je eigen wens gaat. Wees dan gewoon een kerel en zeg waar het op staat. En nee, ik denk niet dat jij een slechte moeder bent, al is het alleen maar omdat er op mij als moeder ook wel wat aan te merken valt.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Misschien heeft het te maken met hoe je naar kinderen/opvoeding kijkt? Mijn man bijvoorbeeld, ziet het meer als een soort begeleiding naar zelfstandigheid. Zo zit hij al zo lang als ik hem ken in de wedstrijd en sinds ze klein zijn. Hij vindt het dus oprecht gezellig en leuk als ze appen dat ze vanavond toch niet thuis eten omdat ze met X en Y de hort op zijn. Niet omdat hij ze weg wil hebben, maar omdat hij dat een beetje ziet als... tja, missie geslaagd ofzo? Ze trekken hun eigen plan en beginnen een leven op te bouwen. Dat betekent dus niet dat hij ze vlug het huis uit wil hebben, maar wel dat het voor hem heel normaal is dat ze dat gaan doen op een bepaald moment, omdat ze hun eigen leven gaan leiden en daarbij ook hoort dat ze uitvliegen. En daarbij zou dan inderdaad niet passen, als je het zo wil noemen, dat ze op hun 25e nog thuis wonen. Met het thuis blijven omdat hij dat zelf zo gezellig vindt, of moeilijk vindt dat ze weg gaan, heeft hij dus niks. Hij kent dat echt niet, omdat hij het ouderschap zo niet zit.
@meisje85,dankje. Dat snap ik ergens wel,je man heeft voldoening van het feit dat jullie opvoeding geslaagd blijkt ofzo. Hij ervaart op die manier een fijn gevoel erover. Ik kan dat ook wel hebben maar evengoed genieten van het feit dat ze hier wel nog wonen.

Ohja hoor, ik kan me levendig voorstellen dat ik mijn volwassen kinderen een keer zat zou raken als ze nog thuis zouden hebben gewoond. Zeker wanneer er wel mogelijkheden zijn, maar die niet gepakt worden.
Ik zie niet in dat je altijd de moeder of vader moet zijn die die rol houdt op de zorgende wijze. Daarvoor is volwassenheid uitgevonden. De zorgende wijze pak je als jongeling steeds met stapjes over van je ouders, tot het moment komt dat je ze iig dáárvoor niet meer nodig hebt.

Waarvoor heb je dan nog wél je ouders nodig? Voor de goede en fijne band, het feit dat je gezien en gerespecteerd wordt door ze voor de volwassene die je bent, dat je aangemoedigd wordt in je ontwikkeling. Dat je gesteund wordt waar dat kan en nodig is, dat je op ze terug kunt vallen in nood en dat er óók vertrouwen in je is dat je in staat bent tot oplossingsgericht denken.

Ik zou niet weten waarom ik zonder goede reden zin zou hebben in 2 extra volwassenen die de hele woonkamer in beslag nemen, met wie ik rekening moet houden met leefgeluiden en ritme, voor wie ik nog extra mag puinruimen (want mijn kinderen vallen ondanks aanspreken echt toch nog wel wat meer terug in de kindrol als ze thuis zijn dan wanneer het gewoon zelfstandige volwassenen zijn voor wie niemand de studio opuimt) en die eigenlijk vooral hun leven leven en vaak weg zijn en komen wanneer ze daar zin in hebben. Gewoon, zoals je een hotel benut.
In tegenstelling tot dit heb ik nu een hele leuke invulling met mijn volwassen kinderen. Wanneer we elkaar zien is dat een bewuste keuze, kletsen we met elkaar, komen ze eten, doen we iets gezelligs, ondernemen we wat, trakteren wij ze op iets, kan er 1 met partner en de ander met een bestie af en toe eens mee op een trip. Dat is een hele leuke rol die ook vanwege het soort reflecties dat wij van ze terugkrijgen veel lijkt op gelijkwaardigheid.

Dus ja, dat soort zat kan ik me goed voorstellen.
btw een hond blijft volledig van je afhankelijk. Die groeit niet op om met zelf verdiende centjes een pizza te bestellen, in tegenstelling tot je kinderen.
nomennesci0 wijzigde dit bericht op 16-07-2025 18:08
3.13% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven