Geld & Recht alle pijlers

juridische vraag katten

16-07-2025 22:02 91 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,
ik heb een misschien rare vraag, maar ik weet het even niet. Ik woon in een huis met tuin. Zelf heb ik geen huisdieren. Helaas zitten andermans huisdieren (katten) vaak in mijn tuin. Nu vind ik het al niet leuk dat ze er zitten (ik wil graag een vogelvriendelijke tuin) en heb ik geprobeerd ze op diervriendelijke manieren weg te krijgen. Denk aan het strooien van anti-katten-poeder en het planten van planten die katten niet leuk vinden. Werkt helaas niet. Balen, maar is niet anders.

Nu zijn er echter 2 buurtkatten (geen van beiden van mij) die regelmatig mijn tuin gebruiken om te vechten. Ik heb de baasjes al ingelicht, maar ik weet niet wat ik nu verder kan doen. Straks ligt er een gewonde kat in mijn tuin en lijkt het alsof ik het heb gedaan.

Iemand tips? En weten jullie waar ik juridisch aan toe ben als andermans huisdier aangevallen wordt in mijn tuin door een ander dier dat ook niet van mij is?
Als je niet de eigenaar bent, ben je niet aansprakelijk

(Wel knap irritant, last van andermans huisdieren)
De eerste die jou aansprakelijk stelt voor zijn gewonde kat zonder dat jij het beest hebt vergiftigd of waarbij je tuin duidelijk gevaarlijk is lach je vriendelijk uit.

De eigenaar van kat 1 is verantwoordelijk als kat 2 gewond is.

Hoogstens zou ik wel zo vriendelijk zijn melding te maken als een kat niet meer in zijn ééntje thuisraakt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Geen tip op juridisch gebied, maar ik zou op de vechtende katten een tuinslang zetten.
Maar hoe bewijs je dat je niet de eigenaar bent? Volgens mij is er nog geen chipplicht voor katten, of mis ik iets?
Katten vechten trouwens niet vaak echt tot zwaar-gewond. Veel geschreeuw, soms een uithaal. Misschien een kapot oor
Maar de kans dat je er eentje half-dood in je tuin vindt is nihil
eenhoorn schreef:
16-07-2025 22:10
Geen tip op juridisch gebied, maar ik zou op de vechtende katten een tuinslang zetten.
1 van de 2 is daar te snel voor; die is dan al weg. De slome kat is een stuk groter maar helaas niet bang van de tuinslang. Dus ze komen steeds gezellig terug. :cry:
Lila-Linda schreef:
16-07-2025 22:11
Katten vechten trouwens niet vaak echt tot zwaar-gewond. Veel geschreeuw, soms een uithaal. Misschien een kapot oor
Maar de kans dat je er eentje half-dood in je tuin vindt is nihil
Dat is wel goed om te weten. Hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Nu ze nog uit de tuin houden :-)
ZoVaakPostIkHierNiet schreef:
Maar hoe bewijs je dat je niet de eigenaar bent? Volgens mij is er nog geen chipplicht voor katten, of mis ik iets?
Je handen eraf trekken.
Laat de anderen maar op één of andere manier bewijzen dat jij wel de schuldige / eigenaar zou zijn.

Als je tuin open is en elke kat door je tuin kan wandelen wil dat niet zeggen dat jij de eigenaar van elke kat in de omgeving bent.

En meestal kennen katten-eigenaars in de buurt elkaar :-).
Is dit nu later?
Maar hoezo denk je iets te moeten bewijzen? Zie je geen beren op de weg die er niet zijn en waarschijnlijk er ook niet gaan komen?

Wel ontzettend vervelend voor je dat er katten van anderen in jouw tuin komen terwijl je daar niet op zit te wachten natuurlijk. Je kan ze in de lente/zomer inderdaad proberen nat te sproeien, dat vinden ze meestal niet leuk.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Ik zou trouwens met zoveel katten in de buurt het idee van een "vogelvriendelijke tuin" loslaten.

Zelfs als ze bij jou welkom zijn raken die vogels niet in je tuin. Teveel kapers op de kust in de omgeving.
Is dit nu later?
Calamitycat schreef:
16-07-2025 22:14
Maar hoezo denk je iets te moeten bewijzen? Zie je geen beren op de weg die er niet zijn en waarschijnlijk er ook niet gaan komen?

Wel ontzettend vervelend voor je dat er katten van anderen in jouw tuin komen terwijl je daar niet op zit te wachten natuurlijk. Je kan ze in de lente/zomer inderdaad proberen nat te sproeien, dat vinden ze meestal niet leuk.
Ik ben zelf absoluut geen kattenmens en vanuit mijn perspectief ziet/klinkt het echt alsof ze elkaar proberen te vermoorden. Dat kan dus ook prima komen door mijn gebrek aan kattenkennis, omdat ze elkaar meestal niet zwaar verwonden/proberen te vermoorden zoals gezegd door Lila-Linda.

Maar als niet-katten-kenner weet ik dat dus niet.

Ben meer een hondenmens, dus dat wordt nog gezellig straks ;-)
Wissewis schreef:
16-07-2025 22:17
Ik zou trouwens met zoveel katten in de buurt het idee van een "vogelvriendelijke tuin" loslaten.

Zelfs als ze bij jou welkom zijn raken die vogels niet in je tuin. Teveel kapers op de kust in de omgeving.
De boom met vogelhuisje erin heeft nu een halsband met naar beneden gerichte spikes. Zou moeten helpen, maar ook dat weet ik niet.
16-07-2025 22:21
Ik ben zelf absoluut geen kattenmens en vanuit mijn perspectief ziet/klinkt het echt alsof ze elkaar proberen te vermoorden. Dat kan dus ook prima komen door mijn gebrek aan kattenkennis, omdat ze elkaar meestal niet zwaar verwonden/proberen te vermoorden zoals gezegd door Lila-Linda.

Vaak vechten katten kort.
Als je lang veel geschreeuw hoort, kunnen het Steenmarters zijn
Wissewis schreef:
16-07-2025 22:17

Dat is niet vanzelfsprekend.
Mijn buren hebben +15 katten en ik heb er zelf 4 en er zitten hier ontzettend veel vogels in de tuin.
Kwestie van veilige plekken voor ze creëren en het voer hoog genoeg ophangen.
16-07-2025 22:21

Wat rare opmerking dat laatste. Als je van plan bent om een hond te nemen zullen er geen katten meer in je tuin komen waarschijnlijk dus dan begrijp ik het probleem al helemaal niet.
Lila-Linda schreef:
16-07-2025 22:23
Vaak vechten katten kort.
Als je lang veel geschreeuw hoort, kunnen het Steenmarters zijn
Ik heb beide katten al vaker in de tuin gezien en ken de baasjes, dus nee. Zijn geen steenmarters.
Calamitycat schreef:
16-07-2025 22:25
Wat rare opmerking dat laatste. Als je van plan bent om een hond te nemen zullen er geen katten meer in je tuin komen waarschijnlijk dus dan begrijp ik het probleem al helemaal niet.
Ik ben van plan een hond te nemen, maar gezien omstandigheden is dat nu even niet handig. Een hond uitzoeken en opvoeden kost veel tijd en dat zou ik op de lange termijn graag willen, maar het kan nu even niet.

Tot die tijd zou het fijn zijn als de buurtkatten elkaar geen kwaad doen in mijn tuin en ik daarnaast vogels in mijn tuin kan hebben.

Wat is daar vreemd aan?
Ik zou wel mijn verzekering even nakijken als je een hond neemt.

Je maakt het liever niet mee dat die hond een kat aanvalt in de tuin en jij voor de schade opdraait.

Het kleine hondje van mijn ouders is ooit net niet doodgebeten door een grote hond. Al wandelend op straat. Het was toch echt snel duidelijk wie er de immense dierenarts-rekening mocht betalen.
Is dit nu later?
Calamitycat schreef:
16-07-2025 22:23
Dat is niet vanzelfsprekend.
Mijn buren hebben +15 katten en ik heb er zelf 4 en er zitten hier ontzettend veel vogels in de tuin.
Kwestie van veilige plekken voor ze creëren en het voer hoog genoeg ophangen.
Kun je me tips geven? Buiten voer hoog ophangen?
Wissewis schreef:
16-07-2025 22:30
Ik zou wel mijn verzekering even nakijken als je een hond neemt.

Je maakt het liever niet mee dat die hond een kat aanvalt in de tuin en jij voor de schade opdraait.

Het kleine hondje van mijn ouders is ooit net niet doodgebeten door een grote hond. Al wandelend op straat. Het was toch echt snel duidelijk wie er de immense dierenarts-rekening mocht betalen.
Een hond nemen is nog wel echt lange-termijn toekomstmuziek en daar gaan we tzt zeker naar kijken, maar bedankt voor de tip.
16-07-2025 22:14
Dat is wel goed om te weten. Hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Nu ze nog uit de tuin houden :-)
Geen idee of je tuin groot is. Maar ik heb beugels met netten om mijn katten binnen de tuin te houden. Maar het zorgt er ook voor dat er geen vreemde katten de tuin in komen.
16-07-2025 22:31
Kun je me tips geven? Buiten voer hoog ophangen?
Ja, buiten voer hoog hangen. Niet aan een pergola o.i.d. waar katten eventueel in kunnen klimmen maar aan bijv. een rozenboog van metaal.
Voer ophangen aan een boom of heester met slappere takken, dus juist niet de dikke takken uitkiezen daarvoor.

Het kan echt, de vogels laten zich hier echt niet tegenhouden om te eten en drinken door katten want die hebben het nakijken doordat ze er niet bij kunnen.
Badeendje92 schreef:
16-07-2025 22:34
Geen idee of je tuin groot is. Maar ik heb beugels met netten om mijn katten binnen de tuin te houden. Maar het zorgt er ook voor dat er geen vreemde katten de tuin in komen.
Ik weet dat dat kan inderdaad. Maar misschien vind ik dan wel dat dat bij de katteneigenaren ligt en niet bij mij. Ik had ooit een (inmiddels ex) schoonmoeder. Zij had superdure katten (show Maine-coons) en die konden ook echt de tuin niet uit.

Ik heb alleen dus niet helemaal duidelijk waar mijn verantwoordelijkheden precies liggen atm, want ik kan dus niet bewijzen dat de cat-fight-club geen van mijn dieren bevat.
Calamitycat schreef:
16-07-2025 22:36
Ja, buiten voer hoog hangen. Niet aan een pergola o.i.d. waar katten eventueel in kunnen klimmen maar aan bijv. een rozenboog van metaal.
Voer ophangen aan een boom of heester met slappere takken, dus juist niet de dikke takken uitkiezen daarvoor.

Het kan echt, de vogels laten zich hier echt niet tegenhouden om te eten en drinken door katten want die hebben het nakijken doordat ze er niet bij kunnen.
Slappe tak van een catalpa is dan misschien een idee. Bedankt voor de tip.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven