Autisme en ziekenhuis opname

16-07-2025 18:43 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik word binnenkort opnieuw opgenomen in het ziekenhuis, gelukkig is het dit keer gepland. Het zal een opnameduur van 4/5 dagen hebben waarin diverse onderzoeken en observaties centraal staan. De vorige keer lag ik op een 1 persoonshamer ivm besmettingsrisico, de afdeling waar ik kom heeft voornamelijk 2 tot 3 persoonskamers. Ik heb aangegeven dat ik autisme heb en verhoogde prikkelgevoeligheid, het ziekenhuis is super meedenkend gelukkig. Mocht de planning het toelaten krijg ik een eenpersoonskamer maar dit is afhankelijk van de patiënten die gepland/ongepland binnen komen.

Wel gaan ze kijken of ze een rust ruimte kunnen creëren zodat ik mij even terug kan trekken en is bezoek buiten bezoekuur in die ruimte ook mogelijk indien het de onderzoeken niet in de weg staan.

Ik heb zelf mijn fijne headset, e-reader en iPad mee en een lievelingsknuffel. Heeft iemand nog tips om alles een beetje draagbaar te houden qua prikkel gevoeligheid? Eenmaal overprikkeld is het voor mij heel lastig om die prikkels kwijt te raken en ben ik vooral geïrriteerd en mentaal afwezig. Ook slaap ik dan heel erg slecht.

De vorige ziekenhuis opname was vooral de onzekerheid wanneer ik naar huis mocht een ding want dat werd echt dag voor dag bekeken. Nu weet ik gelukkig waar ik aan toe ben.
Solomio schreef:
16-07-2025 21:47
Dat weet je dus helemaal niet.

Je kunt nu eenmaal nooit weten hoe iets voor een ander is, dus kun je ook niet vergelijken.
Als ik naar mijn zus, schoonzus en partner kijk die veel meer kunnen hebben dan ik qua prikkels en wanneer ik erdoorheen zit, kunnen zij nog gewoon door. Mijn schoonzus snapt het bijvoorbeeld minder goed als ik aangeef dat ik moe ben of overprikkeld en dat ik minder kan dan zij op een dag. Zelfde voor mijn zus. Partner snapt het wel, maar heeft daar zelf ook geen last van.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Het is geen wedstrijd he? Voor wie is het het rotst?. Er is geen schaal van ROT
Waar TO een 7 op scoort en Harry een 6

TO gaat het vervelend vinden, net zoals iedereen (bijna iedereen) het vervelend gaat vinden. TO gaat rot slapen.

En met wat tips zal het beter gaan. Maar echt dolle pret is het voor niemand.
Lila-Linda schreef:
16-07-2025 22:10

TO gaat het vervelend vinden, net zoals iedereen (bijna iedereen) het vervelend gaat vinden. TO gaat rot slapen.

Maar dat is dus exact wat veel ASS-ers doen (niet alleen ASS-ers, het is mijn ervaring bij elke lotgenotengroep): er een wedstrijd van maken. En als je dan steeds maar denkt dat jij het veel zwaarder hebt dan een ander draai je jezelf nog verder de put in.
Bedenken dat het voor iedereen zwaar is kan enorm helpen om het vol te houden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
16-07-2025 22:12
Maar dat is dus exact wat veel ASS-ers doen (niet alleen ASS-ers, het is mijn ervaring bij elke lotgenotengroep): er een wedstrijd van maken. En als je dan steeds maar denkt dat jij het veel zwaarder hebt dan een ander draai je jezelf nog verder de put in.
Dat helpt mij zeker, vooral bij mijn Rotste zaken als.... bedrijfsfeestjes enzo. Ik kijkom me heen en zie welke collegas ook doen alsof het wel leuk is
En dat zijn er verrekte veel
Lila-Linda schreef:
16-07-2025 22:10

Het is geen wedstrijd. Het is een constatering.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Johanna schreef:
16-07-2025 22:19
Waar ik even een andere visie op geef.
Vanuit ervaring.

David Dunning
Johanna schreef:
16-07-2025 22:19
Er zijn hier toch echt posters die denken dat ze Meer moeite hebben. Hoger scoren etc

Dat kun je niet meten, niet constateren. Alleen zelf bedenken
Solomio schreef:
16-07-2025 22:20
Waar ik even een andere visie op geef.
Vanuit ervaring.
Ja, ik ook.
Lila-Linda schreef:
16-07-2025 22:21
Er zijn hier toch echt posters die denken dat ze Meer moeite hebben. Hoger scoren etc

Dat kun je niet meten, niet constateren. Alleen zelf bedenken
Exact.

David Dunning
Johanna schreef:
16-07-2025 22:21
Ja, ik ook.
Dan is het dus geen constatering, maar een mening.

David Dunning
MissNuada schreef:
16-07-2025 21:45
En als je bijvoorbeeld autisme hebt moetje daar dus nog veel langer van bijkomen.
Echt hou op zeg.
Kan. Moet helemaal niet. De ene autist is de andere niet. Enige dat ze schrijft, dus laat dat gekots in Napraat maar achterwege.
Solomio schreef:
16-07-2025 22:23
Dan is het dus geen constatering, maar een mening.
Pff. Het is geen mening als ik het bij anderen zie en bij mijzelf. En anderen mijn beeld daarin bevestigen.
Johanna schreef:
16-07-2025 22:07
Als ik naar mijn zus, schoonzus en partner kijk die veel meer kunnen hebben dan ik qua prikkels en wanneer ik erdoorheen zit, kunnen zij nog gewoon door. Mijn schoonzus snapt het bijvoorbeeld minder goed als ik aangeef dat ik moe ben of overprikkeld en dat ik minder kan dan zij op een dag. Zelfde voor mijn zus. Partner snapt het wel, maar heeft daar zelf ook geen last van.
Mijn autist kan trekt meer dan ik qua ziekenhuizen. En nu? Onzinnig gemierenneuk hier.
Star⁴ schreef:
16-07-2025 22:25
Mijn autist kan trekt meer dan ik qua ziekenhuizen. En nu? Onzinnig gemierenneuk hier.
Dit.

David Dunning
Johanna schreef:
16-07-2025 22:24
Pff. Het is geen mening als ik het bij anderen zie en bij mijzelf. En anderen mijn beeld daarin bevestigen.
Maar wat zie je dan? En hoe kun je dat vergelijken met een ander??

Ik ben zelf gruwelijk goed in volledig kalm lijken van buiten. (Dat is er vroeger ingeramd). Dus jij zou kunnen denken dat ik amper last heb, terwijl ik echt de tijd aftel dat ik naar huis mag.
Lila-Linda schreef:
16-07-2025 22:26

Ik ben zelf gruwelijk goed in volledig kalm lijken van buiten. (Dat is er vroeger ingeramd). Dus jij zou kunnen denken dat ik amper last heb, terwijl ik echt de tijd aftel dat ik naar huis mag.
Omdat ik erover praat met hen. Maar laat maar weer zitten.
Johanna schreef:
16-07-2025 22:28
Omdat ik erover praat met hen. Maar laat maar weer zitten.
Maar zijn dan toch 2 subjectieve meningen? Geen meetbare feiten?
Lila-Linda schreef:
16-07-2025 22:26

Dat kan ook niet.

Beetje jammer dat die strijd over wat ASS nou is nu ook weer naar dit topic verplaatst wordt.

Ik probeer vanuit mijn ervaring TO mss een iets andere insteek te kunnen meegeven, zoals in eerste instantie ook anderen met tips kwamen.
Maar de usual suspects moeten mijn ASS-kennis weer ff onderuit komen halen.

Sorry TO, hopelijk heb je iets aan de tips.

David Dunning
Solomio schreef:
16-07-2025 22:30
Dat kan ook niet.

Beetje jammer dat die strijd over wat ASS nou is nu ook weer naar dit topic verplaatst wordt.

Ik probeer vanuit mijn ervaring TO mss een iets andere insteek te kunnen meegeven, zoals in eerste instantie ook anderen met tips kwamen.
Maar de usual suspects moeten mijn ASS-kennis weer ff onderuit komen halen.

Sorry TO, hopelijk heb je iets aan de tips.
Ja, want jij weet echt alles en hebt altijd gelijk...
Johanna schreef:
16-07-2025 22:31
Voor het gemak lees je even over anderen hier en elders heen.
Johanna schreef:
16-07-2025 22:31
Dat klopt.

David Dunning
Star⁴ schreef:
16-07-2025 22:33
Voor het gemak lees je even over anderen hier en elders heen.
Mijn ervaring is anders. Maar dat zou niet kunnen. Waarom niet?
Johanna schreef:
16-07-2025 22:34
Mijn ervaring is anders. Maar dat zou niet kunnen. Waarom niet?
Juist: jouw ervaring.
En mijn ervaring is net zo prima, dus waarom die onderuithalen?

David Dunning
Solomio schreef:
16-07-2025 22:12
Dat is mijn ervaring ook bij lotgenotengroepen, ik dacht je moedigt elkaar hier aan om positief te zijn, maar nee we kijken wie de overtreffende trap qua ‘lijden’ heeft.

Hier ook ASS’er en werkzaam in een ziekenhuis. Er lopen bij ons momenteel zelfs onderzoeken om slaap/rust te kunnen verbeteren omdat iedereen slecht slaapt in een ziekenhuis. Waaronder zelfs de plek van de spullen voor verpleegkundigen verplaatsen zodat de patiënt er geen last van heeft, zoals hier ook genoemd werd.

Wat wij iedereen, neurodivers of neurotypisch aanraden is; Neem dingen mee die je rust geven en waar je je comfortabel bij voelt. (Badslippers!) Geef aan dat je duidelijk moet weten wat wanneer gebeurt, je mag alles vragen.
Er wordt heel veel rekening gehouden met mensen hun verzoeken, maar vaak zijn 1 persoons kamers schaars. Dat betekent dat er mensen liggen die of echt anderen verstoren, een besmettelijke ziekte hebben of zo ziek zijn dat er altijd bezoek is.

In het ziekenhuis liggen is gewoon niet leuk. Het is een drukke omgeving, er gebeuren onvoorziene dingen, waardoor afspraken flexibel zijn in hun tijden. Iedereen doet hun best, de meeste verpleegkundigen hebben een engelengeduld (ik zou het niet kunnen) maar het is steeds drukker en iedereen heeft wat te wensen.

Wat ik zelf nog zou doen, wanneer je geen dieetbeperking hebt tijdens je opname, is wat lekkere dingen van thuis meenemen. Of iemand af en toe een lunch/diner mee laten nemen. Wederom wanneer dit kan met je opname en de bezoektijden.

Overigens merk ik wel dat patiënten zich ook kunnen optrekken aan het gezelschap op de kamer. Gedeelde smart is dan toch soms halve smart.

Daarnaast heb ik me als autist altijd op mijn gemak gevoelt in een ziekenhuis, ook voor behandeling, en ben ik er ook gaan werken omdat ik mij er juist zo op mijn gemak voel en alles bijzonder interessant vind.
merino wijzigde dit bericht op 16-07-2025 22:45
5.24% gewijzigd
Solomio schreef:
16-07-2025 22:36
Juist: jouw ervaring.
En mijn ervaring is net zo prima, dus waarom die onderuithalen?
Dat kan ik dus ook aan jou vragen. Want zo voelde het ook voor mij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven