Autisme en ziekenhuis opname

16-07-2025 18:43 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik word binnenkort opnieuw opgenomen in het ziekenhuis, gelukkig is het dit keer gepland. Het zal een opnameduur van 4/5 dagen hebben waarin diverse onderzoeken en observaties centraal staan. De vorige keer lag ik op een 1 persoonshamer ivm besmettingsrisico, de afdeling waar ik kom heeft voornamelijk 2 tot 3 persoonskamers. Ik heb aangegeven dat ik autisme heb en verhoogde prikkelgevoeligheid, het ziekenhuis is super meedenkend gelukkig. Mocht de planning het toelaten krijg ik een eenpersoonskamer maar dit is afhankelijk van de patiënten die gepland/ongepland binnen komen.

Wel gaan ze kijken of ze een rust ruimte kunnen creëren zodat ik mij even terug kan trekken en is bezoek buiten bezoekuur in die ruimte ook mogelijk indien het de onderzoeken niet in de weg staan.

Ik heb zelf mijn fijne headset, e-reader en iPad mee en een lievelingsknuffel. Heeft iemand nog tips om alles een beetje draagbaar te houden qua prikkel gevoeligheid? Eenmaal overprikkeld is het voor mij heel lastig om die prikkels kwijt te raken en ben ik vooral geïrriteerd en mentaal afwezig. Ook slaap ik dan heel erg slecht.

De vorige ziekenhuis opname was vooral de onzekerheid wanneer ik naar huis mocht een ding want dat werd echt dag voor dag bekeken. Nu weet ik gelukkig waar ik aan toe ben.
Johanna schreef:
16-07-2025 22:31
Ja, want jij weet echt alles en hebt altijd gelijk...
Het Helpt mij om me te realiseren dat anderen ook moeite hebben.
En ik help dat hele spectrum hier thuis ook, door ook geregeld aan te geven waar ik ook last van heb. Of dat vrijwel iedereen iets zo heeft

Zo riep de ADD-er net nog, dat hij afspraken vergeet omdat hij (door add) nooit precies weet de hoeveelste het vandaag is. Tja duh er zijn maar weinig mensen die dat weten, die checken ook even hun telefoon
Johanna schreef:
16-07-2025 22:37
Dat kan ik dus ook aan jou vragen. Want zo voelde het ook voor mij.
Mijn godt, hou gewoon op.

Dat gehak op mij steeds, bah.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
16-07-2025 22:40

Ik geef aan dat ik me net zo voel als jij. En nu hak ik op jou.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Solomio schreef:
16-07-2025 22:40

Het is nou niet alsof je zelf zo prettig binnen komt hier. Wat heeft TO er aan om er een discussie van te maken of het erger is of niet voor haar. Blijkbaar ervaart ze het als erger, dat is haar waarheid, daar heeft ze handvaten bij nodig.

TO ik heb ook ASS en een tijdje terug onverwacht meer dan twee weken in het ziekenhuis gelegen. Ik ben heel erg geneigd om controle te zoeken in een dagritme. Maar dat werkt absoluut niet in het ziekenhuis. Het eten zal er altijd net op een ander moment zijn. De dokter iedere dag iets vroeger of later. Misschien helpt het om jezelf daar alvast mentaal op voor te bereiden.
Ik zie nu dat dat iemand anders is als de TO. Ik moet naar bed. :bonk:
Badeendje92 schreef:
16-07-2025 22:46
Het is nou niet alsof je zelf zo prettig binnen komt hier. Wat heeft TO er aan om er een discussie van te maken of het erger is of niet voor haar. Blijkbaar ervaart ze het als erger, dat is haar waarheid, daar heeft ze handvaten bij nodig.

TO ik heb ook ASS en een tijdje terug onverwacht meer dan twee weken in het ziekenhuis gelegen. Ik ben heel erg geneigd om controle te zoeken in een dagritme. Maar dat werkt absoluut niet in het ziekenhuis. Het eten zal er altijd net op een ander moment zijn. De dokter iedere dag iets vroeger of later. Misschien helpt het om jezelf daar alvast mentaal op voor te bereiden.
Ik heb gewoon gereageerd dat in het ziekenhuis liggen gewoon kut is.
Niks onaardigs aan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Badeendje92 schreef:
16-07-2025 22:46

Juist tips helpen, je voorbereiden helpt

Maar relativeren dat iedereen een ziekenhuis echt rot vindt en niemand slaapt. Is ook belangrijk. Dat kan rust geven. Het gaat dan namelijk niet meer om: ik Kan dit niet.
Maar om: dit is nou eenmaal onmogelijk
MissNuada schreef:
16-07-2025 21:45
En als je bijvoorbeeld autisme hebt moetje daar dus nog veel langer van bijkomen.
Echt hou op zeg.
Hoe weet je dat? Dat hoeft niet*.

Zijn alle mensen met autisme gelijk? Is dat een regel? “Mensen met autisme moeten allemaal veel langer bijkomen van een ziekenhuisopname dan NT personen”?

Niet eens alle neurotypische mensen hoeven een gelijke tijd bij te komen van een ziekenhuisopname.

*bron? Mijzelf en mijn gezin. Persoonlijk vind mijn AuDHD-zelf het heerlijk in een ziekenhuis, kan me namelijk prima afsluiten met een verzwaringsdeken en oordoppen. Gordijntje dicht, helemaal prima.
Hey TO,

De ultieme oplossing heb ik niet voor je, maar ik ben wel bekend met prikkels. Ik slaap 's nachts altijd met oordopjes en een slaapmasker. En als ik in het ziekenhuis lig vraag ik meteen of de gordijnen rond het bed dicht kunnen. Een oxazepam helpt bij mij ook wel iets om beter te rusten, en dan heb ik daarna ook minder last van de prikkels. Verder luister ik veel binaural beats.

Misschien ziet hier een tip tussen waar je iets mee kan, maar ik vrees dat het gewoon bikkelen is. Hopelijk kan je vooral toeleven naar je ontslag na 4-5 dagen. Sterkte!
Rondom het ziekenhuisbed hangen gordijnen, je mag deze best dichtdoen, ook overdag. In het ziekenhuis bij mij in de buurt mogen familieleden bijvoorbeeld mee-eten (tegen kleine vergoeding), dan heb je misschien wat extra afleiding. Verder zou ik voor zoveel mogelijk afleiding zoeken, dus zoek wat leuke podcasts uit, koop een puzzelboek of iets anders wat je leuk vind. Ik denk dat de sleutel zit in afleiding zoeken.
gonniegijsje schreef:
16-07-2025 18:57
Heel eerlijk, ziekenhuis is kut, druk en ellendig. Nog los van de onderzoeken en behandelingen :( . Ik houd me maar voor dat het is voor een hoger doel en het aloude 'als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan'.

Bijslapen kan thuis wel weer.

Als je mobiel bent dan is de stilteruimte/ gebedsruimte/ meditiatieruimte een aanrader om even te ontsnappen. De meeste ziekenhuizen hebben dit wel.
Ik heb pas 2 keer in het ziekenhuis gelegen en het viel erg mee. (Ik ben ook snel overprikkeld en autistisch) Nu had ik het geluk dat ik op een 1 persoonskamer lag. Ik keek uit over mooie bomen. Ik voelde me zelfs verwend omdat ik de hele dag eten kreeg en iedereen aardig was.
Ik leerde allerlei mensen kennen. Verder had ik wel een infuus, en een paar dagen wat pijn en ongemakken, maar ik probeerde de nadruk te leggen op het positieve.
Lieve TO, probeer zoveel mogelijk te regelen dat wat je normaal met overprikkeld zijn ook nu kan gebeuren.
Je hebt al veel dingen aangegeven en dingen zelf bij je. Dat zou moeten werken, maar herken het wel goed dat je alles tot in de puntjes klaar moet hebben, zodat het je nu van te voren rust geeft.
De twee keren dat ik wat langer in het ziekenhuis lag had ik mijn ASS diagnose nog niet, de eerste keer was een ramp (na trauma bevalling), maar de tweede keer lag ik niet alleen op een kamer, maar wel met oudere mensen, waardoor het gewoon al veel rustiger was.
Naast de headset zou ik ook oordoppen, een oogmasker en je eigen hoofdkussen meenemen. Zelf doe ik oordoppen én een noice canceling koptelefoon op als ik echt rust wil 😅 En in het ziekenhuis slaap ik met oordoppen en oogmasker, het is er nooit helemaal donker. Als slapen echt niet gaat geef dat dan aan bij de verpleging, ik kreeg wel eens slaapmedicatie maar dat hangt denk ik van de situatie af.

Verder hebben veel ziekenhuizen een gebedsruimte of stilteruimte. Daar trek ik me soms terug (mét koptelefoon) om even tot rust te komen. En elke dag even naar buiten, ook fijn als dat lukt.

En verder is het ook pech of geluk hebben qua kamer en kamergenoot. Ik heb wel eens rustiger op een 4-persoonskamer gelegen dan op een 2-persoons kamer. En dat je zelf niet acuut ziek en wel mobiel bent scheelt vast ook in wat je kan dragen.
Hi To,

Wat rottig.

Nog niet de reacties gelezen, maar hierbij vast wat tips:
- heb je moeite met ander eten? Misschien dat ook even bespreekbaar maken daar en kijken wat mogelijk is. Als je budget het toelaat, wat eten bestellen zelf, of bezoek iets laten meenemen voor je.
- zo veel mogelijk om duidelijkheid vragen. Als het je niet altijd lukt om daar zelf woorden aan te geven, kan je misschien een kaartje maken met korte bondige zinnen waar op staat hoe ze het beste met jou om kunnen gaan. Ook handig als er veel verloop is qua personeel en niet iedereen de tijd heeft zich in te lezen. Je kan het kaartje op je nachtkastje leggen en geven bijvoorbeeld.
- zwaartedeken kan helpen bij overprikkeling.
- helpt het je als er iemand bij je is als je uitslagen o.i.d krijgt? Of dat je het gesprek misschien mag opnemen? Dat helpt vaak als je dingen trager verwerkt en achteraf nog wil weten wat er ook al weer precies gezegd is.
- als je veel last hebt van angsten, kan je misschien met de arts overleggen of je iets kalmerend (medicatie) kan krijgen voor die paar dagen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven