Fuck, mijn kind vapet..
dinsdag 15 juli 2025 om 15:46
Ik ben net mijn kinds kamer aan het opruimen en schoonmaken (normaal haar eigen taak, maar ze is 2 weken in het buitenland en het leek mij fijn thuiskomen: een nette, schone puberkamer).
Ik denk dat mijn puber niet blij is met mijn actie: onder haar bed lagen meerdere lege vape-patronen en boven haar bed lag de vape verstopt.
We hebben regelmatig gesprekken met haar gehad. Over hoe schadelijk het is voor je longen. Over hoe de chinese, goedkope varianten kunnen lekken. Over dat er meerdere pubers opgenomen zijn met blijvende lomgschade. En altijd de verzekering: ik vape niet. Wel eens een hijsje van vrienden (waar mjjn wenkbrauwen van omhoog gingen), maar meer niet.
Wat hebben jullie gedaan/zouden jullie doen als je hierachter komt? Uiteraard vape weggooien... maar verder? Straf (en wat dan? Ze is 16)? "Slechts" een goed gesprek (wat we dus al vaak hebben gehad over vapes en wat ze kunnen aanrichten).
Mijn dochter wordt behandeld voor depressie, is vaak duizelig en kortademig. Begin me af te vragen of ik niet haar longen moet laten nakijken. Weet deze klachten een beetje aan haar depressie en niet meer sporten/veel op bed liggen....
Ik denk dat mijn puber niet blij is met mijn actie: onder haar bed lagen meerdere lege vape-patronen en boven haar bed lag de vape verstopt.
We hebben regelmatig gesprekken met haar gehad. Over hoe schadelijk het is voor je longen. Over hoe de chinese, goedkope varianten kunnen lekken. Over dat er meerdere pubers opgenomen zijn met blijvende lomgschade. En altijd de verzekering: ik vape niet. Wel eens een hijsje van vrienden (waar mjjn wenkbrauwen van omhoog gingen), maar meer niet.
Wat hebben jullie gedaan/zouden jullie doen als je hierachter komt? Uiteraard vape weggooien... maar verder? Straf (en wat dan? Ze is 16)? "Slechts" een goed gesprek (wat we dus al vaak hebben gehad over vapes en wat ze kunnen aanrichten).
Mijn dochter wordt behandeld voor depressie, is vaak duizelig en kortademig. Begin me af te vragen of ik niet haar longen moet laten nakijken. Weet deze klachten een beetje aan haar depressie en niet meer sporten/veel op bed liggen....
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 16 juli 2025 om 20:47
Ik zou ze niet op tafel zetten.
Haal haar eerst gezellig in, klets, of hang.
En begin er op een rustig moment over, als ze gegeten (en eventueel geslapen, als ze heel moe is) heeft.
Smeed het ijzer als het koud is.
Niet direct bij binnenkomst erop vliegen.
Dan gaat zo'n puber meteen in de 'Jezus ik ben weer thuis, het gezeik is weer begonnen hoor' stand.
Even aarden, bonden, en vanuit verbinding het gesprek aangaan.
(Zeg ik nu ik erover nadenk, terwijl ik vorige week ook bovenop een kind dook, toen school een bommetje dropte.)
Sjakie, ik denk dat het in Kluuns podcast 'help ik heb een puber' was met thema vapen.
Er was een deskundige vanuit de ???Jellinek???Brijder???long-gezondheidszorg???? ook.
Ik vind de podcasts van Kluun 'help ik heb een puber' en de 'geweldloze podcast' over verbindend gezag sowieso interessant. Leuke dingen om wat info over te krijgen en over na te denken hoe je dat zelf thuis of op je werk aanpakt of ziet.
En begin er op een rustig moment over, als ze gegeten (en eventueel geslapen, als ze heel moe is) heeft.
Dan gaat zo'n puber meteen in de 'Jezus ik ben weer thuis, het gezeik is weer begonnen hoor' stand.
(Zeg ik nu ik erover nadenk, terwijl ik vorige week ook bovenop een kind dook, toen school een bommetje dropte.)
Sjakie, ik denk dat het in Kluuns podcast 'help ik heb een puber' was met thema vapen.
Er was een deskundige vanuit de ???Jellinek???Brijder???long-gezondheidszorg???? ook.
Ik vind de podcasts van Kluun 'help ik heb een puber' en de 'geweldloze podcast' over verbindend gezag sowieso interessant. Leuke dingen om wat info over te krijgen en over na te denken hoe je dat zelf thuis of op je werk aanpakt of ziet.
woensdag 16 juli 2025 om 23:01
Echt he?!
Ik kan heus maar af en toe toepassen, maar het zorgt wel voor meer bewustzijn en handvaten.
En in die taal:
De puber zal een heel klein raampje hebben als ze thuiskomt van reis. Moe, honger, allerlei behoeftes.
Even wachten met gesprek tot het raampje wat groter is, en je een bindingsmoment gehad hebt.
Ik kan heus maar af en toe toepassen, maar het zorgt wel voor meer bewustzijn en handvaten.
En in die taal:
De puber zal een heel klein raampje hebben als ze thuiskomt van reis. Moe, honger, allerlei behoeftes.
Even wachten met gesprek tot het raampje wat groter is, en je een bindingsmoment gehad hebt.
donderdag 17 juli 2025 om 02:17
Grappig. Een teleurgestelde ouder was het enige wat mij wat deed. Boos waren ze al vaak . Overigens volkomen terechte boosheid hoor, ik gaf iedere week wel een reden voor mijn pa om vertwijfeld te jammeren ‘Hoe kom je op het idee?! Hoe dan?! Hoe werkt dat dan in je hoofd?? Leg het eens uit!’.
Maar goed, mijn ouders had ik ook niet op een voetstuk staan. Ze waren heel gewone doorsnee ouders die van hun hart geen moordkuil maakten. De speelruimte die ik had was glashelder. En ik was allang blij dat mijn moeder niet zo’n zijige zemel was als die van mijn beste vriendin. Uren kon dat mens leuteren en dan erbij kijken en knikken alsof ze Oprah Winfrey was.
donderdag 17 juli 2025 om 06:54
Maar dan wel voordat ze naar haar kamer gaat, want als ze ziet dat die is schoongemaakt snapt ze het natuurlijk meteen.Avocadeau schreef: ↑16-07-2025 20:47Ik zou ze niet op tafel zetten.
"Luister kind, ik viste de vuile was onder je bed vandaan en toen vond ik je vapes. Ik ben niet boos op je, maar ik wil er op een rustig moment wel met je over praten."
donderdag 17 juli 2025 om 09:56
TO is wel boos. En dat is goed te begrijpen.Draaideurforummer schreef: ↑17-07-2025 06:54Maar dan wel voordat ze naar haar kamer gaat, want als ze ziet dat die is schoongemaakt snapt ze het natuurlijk meteen.
"Luister kind, ik viste de vuile was onder je bed vandaan en toen vond ik je vapes. Ik ben niet boos op je, maar ik wil er op een rustig moment wel met je over praten."
donderdag 17 juli 2025 om 11:19
Ga met haar naar de cursus "ik stop ermee" van Hugo Hairwasser.
Daar wordt heel goed uitgelegd wat een nicotine verslaving is en hoe de sigaretten (en vape) industrie werkt om jou zo vroeg mogelijk en zo lang mogelijk verslaafd te krijgen en te houden. het kost geld maar soms ook vergoed en 1 x betaald mag je altijd terug komen.
Als je snapt hoe verslavend nicotine werkt en dat ze zeer waarschijnlijk verslaafd is snap je ook dat niks helpt wat je zegt behalve misschien een goede eye opener.
Daar wordt heel goed uitgelegd wat een nicotine verslaving is en hoe de sigaretten (en vape) industrie werkt om jou zo vroeg mogelijk en zo lang mogelijk verslaafd te krijgen en te houden. het kost geld maar soms ook vergoed en 1 x betaald mag je altijd terug komen.
Als je snapt hoe verslavend nicotine werkt en dat ze zeer waarschijnlijk verslaafd is snap je ook dat niks helpt wat je zegt behalve misschien een goede eye opener.
donderdag 17 juli 2025 om 11:33
Ja ik snap je hoor. Mijn bericht was ook meer algemeen, dat je soms nu eenmaal kinderen erbij hebt waarbij alle adviezen gewoon niet zo werken. En dan kun je dat af en toe gewoon blijven herhalen en verder toch ergens een beetje loslaten. Dus zowel als het gaat om drank, als vapen….Lucy schreef: ↑16-07-2025 17:25Solsol, dat is eigenlijk hoe wij bv met drinken om zijn gegaan.
Voor wat betreft boos worden: er zit een dag of 4/5 tussen ontdekken en confronteren. Dat scheelt natuurlijk enorm en is in dochters voordeel: de boosheid is echt wel gezakt en ik kan nadenken over hoe ik pedagogisch verantwoord kan reageren.
Voor wat betreft problematiek kind: dat speelt absoluut mee. Ook als ze vapet hou ik van haar, ik maak me alleen serieus zorgen. Zeker met haar klachten.
Voor wat betreft ouders van vrienden: een van de vaders "ken" ik, en is het type "ik rookte/dronk/blowde ook toen ik 16 was, maak je niet zo druk". Ik snap oprecht niet dat je als ouders andermans kinderen bv alcohol geeft, maar ook dat schijnt heel normaal te zijn.
Dus. Resumé. Ik denk dat ik die dingen maar gewoon op een rijtje op tafel zet en haar reactie afwacht. Vraag of we er over moeten praten. Waarom, wel/niet mee naar Amerika, wat zij denkt dat de invloed van deze zooi op haar mentale gezondheid is en wat nu. En dus ook de industrie, hoewel ik me afvraag of dat haar dat echt boeit... maar he. Elk argument is er 1.
In elk geval wil ik niet teveel op schuldgevoel inspelen, daar je fouten mag maken en als puber stomme dingen mag doen. Maar dat heeft ook te maken met haar huidige problematiek.
Maar hopelijk is in dit geval dat medische stuk voor haar wel een eye opener. Laten we het hopen. Ik ben echt blij als ze straks allemaal zonder kleerscheuren volwassen zijn.
donderdag 17 juli 2025 om 11:35
donderdag 17 juli 2025 om 11:57
donderdag 17 juli 2025 om 13:24
Jij zegt hier op de adviezen dat ik kind eerst laat landen: maar to is ook gewoon boos.
Ik ben bovenal bezorgd. Bezorgd om haar welzijn, om haar gezondheid. En ja, daar zit/zat ook boosheid bij. Omdat ze mijn grens overgaat. Maar die boosheid zakt natuurlijk. Die is voornamelijk aanwezig op het moment dat je het ontdekt. En boosheid staat vaak een goed gesprek in de weg, omdat het vooral je eigen emotie is.
Vanuit boosheid proberen in verbinding een gesprek aan te gaan is bijna onmogelijk. En mijn boosheid is niet meer zo aanwezig dat ik niet na thuiskomst best nog een dag kan wachten. Of ik een dag wacht, hangt af van de situatie. Dat zie ik zaterdag wel.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
donderdag 17 juli 2025 om 13:55
Nee, ik reageerde specifiek op het punt dat iemand die zou zeggen: Ik ben niet boos.
Maar het is niet zo belangrijk. Bovendien is het jouw kind, dus jij mag zeggen wat je wil! En je aanpak lijkt me goed hoor. Ik snap goed dat je gevoel van boosheid naar bezorgdheid is omgeslagen. Hopelijk is ze vatbaar voor jullie zorgen en lukt het het vapen te laten voor wat het is.
donderdag 17 juli 2025 om 14:16
Daarom vind ik vapen er ook best suf uitzien. Keer iemand die had een ding van, zeg 25cm met lichtjesLemoosGaatDoor schreef: ↑15-07-2025 17:11Waarschijnlijk zou ik heel duidelijk zeggen dat ik teleurgesteld zou zijn en het heel erg jammer zou vinden. Verbod op vapen in huis/tuin/berging/garage. Ik zou vapen ook nog een graadje erger vinden dan roken vanwege dezelfde redenen (goedkope Chinese meuk met nog meer rotzooi erin). En natuurlijk omdat een vape meegaat zolang de cartridge afgeeft i.t.t. een sigaret die na drie minuten ‘op’ is. Dat laatste merkte ik op tijdens surveilleren op en rond het schoolplein. Sommigen zaten een vol tussenuur continu te lurken aan die vape net buiten schoolterrein, waar anderen even vijf minuten stonden te dampen en dan weer in de kantine gingen rondhangen. Die vapers hadden binnen drie kwartier een vol pakje Marlboro aan nicotine binnen gelurkt.
Of ik echt straf zou inzetten: als ik zou denken dat het zou helpen. Bij mijn kind zou dat niet helpen. Longonderzoek: gezien de bestaande klacht van kortademigheid zou ik daar wel achteraan gaan. Misschien dat informatie van een (zeer deskundige) buitenstaander meer indruk maakt.
Verder zou ik mij niets laten aanpraten over ‘trust issues’ door wie dan ook, het gaat om een 16-jarige en je was nu niet bepaald een razzia aan het uitvoeren.

Zelfs vapes waar je mee kunt bellen hoorde ik keer.....
Het ziet er ook stom uit gewoon. Laatst iemand die om de zoveel minuten buiten terras ging vapen. Op overdekte terras mocht je niet roken of hij vond het netjes even weg te lopen voor die walm rook.
Persoonlijk denk ik als dochter haar lichaam wilt verzieken, veel succes.
Als ouder zou ik teleurgesteld zijn. Al is verslaving van rookwaren van alle generaties.
Het gesprek aangaan is dan inderdaad het beste en sowieso thuis verbod geven op het roken ervan.
donderdag 17 juli 2025 om 14:31
Dit dus.Lucy schreef: ↑17-07-2025 13:24Jij zegt hier op de adviezen dat ik kind eerst laat landen: maar to is ook gewoon boos.
Ik ben bovenal bezorgd. Bezorgd om haar welzijn, om haar gezondheid. En ja, daar zit/zat ook boosheid bij. Omdat ze mijn grens overgaat. Maar die boosheid zakt natuurlijk. Die is voornamelijk aanwezig op het moment dat je het ontdekt. En boosheid staat vaak een goed gesprek in de weg, omdat het vooral je eigen emotie is.
Vanuit boosheid proberen in verbinding een gesprek aan te gaan is bijna onmogelijk. En mijn boosheid is niet meer zo aanwezig dat ik niet na thuiskomst best nog een dag kan wachten. Of ik een dag wacht, hangt af van de situatie. Dat zie ik zaterdag wel.
Lijkt me heel verstandig; niet van te voren allerlei scenario's bedenken maar kijken hoe het loopt en een ingang vinden.
donderdag 17 juli 2025 om 14:37
Nogmaals (het wordt te belangrijk gemaakt): ik zou simpelweg niet zeggen dat ik niet boos ben, als ik dat wel ben. Dat is namelijk een leugen.Draaideurforummer schreef: ↑17-07-2025 14:29Begrijpelijk vanuit een ouder. Maar de vraag is: wil je je kind eens flink de oren wassen, of wil je iets wezenlijks bereiken?
Maar dat wil niet zeggen dat ik zou wel zeggen dat ik boos ben! Ik zou gewoon het hele wel/niet boos zijn achterwege laten.
En zou me, net als jullie, focussen op de zorgen, en achterhalen waarom kind vapet en kijken wat eraan gedaan kan worden dit te stoppen.
donderdag 17 juli 2025 om 14:50
Ik wil het ook niet groter maken hoor. Ik snap je ook wel. Het zou niet werken op een moment dat je op overkoken staat. Ik denk dat we het best eens zijnNova schreef: ↑17-07-2025 14:37Nogmaals (het wordt te belangrijk gemaakt): ik zou simpelweg niet zeggen dat ik niet boos ben, als ik dat wel ben. Dat is namelijk een leugen.
Maar dat wil niet zeggen dat ik zou wel zeggen dat ik boos ben! Ik zou gewoon het hele wel/niet boos zijn achterwege laten.
En zou me, net als jullie, focussen op de zorgen, en achterhalen waarom kind vapet en kijken wat eraan gedaan kan worden dit te stoppen.

donderdag 17 juli 2025 om 15:02
Draaideurforummer schreef: ↑17-07-2025 14:50Ik wil het ook niet groter maken hoor. Ik snap je ook wel. Het zou niet werken op een moment dat je op overkoken staat. Ik denk dat we het best eens zijn![]()

Ik denk ook dat de dochter van TO best blij mag zijn dat haar vapes gevonden zijn op het moment dat ze het land uit was

donderdag 17 juli 2025 om 15:11
en als je nu eens niets zegt? Neem aan dat ze de opgeruimde kamer vanzelf wel gaat vinden en daarmee ook merkt dat de vapes weg zijn.
Wellicht vraagt ze ernaar, als ze dat na een paar dagen nog niet doet dan kun je altijd nog vragen of ze niet iets mist en van daaruit het gesprek aan gaan. En even aangeven dan ook dat vit D gebrek een gevolg kan zijn van vapen en dat je dus ook met haar even langs de dokter gaat.
Dus met niets zeggen bedoel ik niet : laat het gaan. Maar wel pak de tijd.
Wellicht vraagt ze ernaar, als ze dat na een paar dagen nog niet doet dan kun je altijd nog vragen of ze niet iets mist en van daaruit het gesprek aan gaan. En even aangeven dan ook dat vit D gebrek een gevolg kan zijn van vapen en dat je dus ook met haar even langs de dokter gaat.
Dus met niets zeggen bedoel ik niet : laat het gaan. Maar wel pak de tijd.
donderdag 17 juli 2025 om 15:27
Erg benieuwd wat haar reactie is als ze haar kamer binnenloopt. Ze is natuurlijk niet achterlijk en kan 1+1 prima optellen!
donderdag 17 juli 2025 om 17:15
Zo werkt dat niet met kinderen van 16. Kinderen van 16 kun je niet 'even meenemen' naar de dokter, die moeten zelf ook willen.poohtjesschrijft schreef: ↑17-07-2025 15:11En even aangeven dan ook dat vit D gebrek een gevolg kan zijn van vapen en dat je dus ook met haar even langs de dokter gaat.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
vrijdag 18 juli 2025 om 11:56
Ik zou echt woest zijn. Ze is al duizelig. Ze is al kortademig. Ze heeft tekorten. En zij doet alsof haar neus bloedt, en ondertussen maakt iedereen zich zorgen en zij vapet lekker door en zij houdt het geheim.
Hier een vriendje van kind. Altijd ziek, zwak, misselijk en vaak afwezig. Kind gaf in groep 8 al aan dat die vriend vapet. Had hij van zijn broer gekregen. Ik moeder er naar gevraagd. Nee, haar kind deed dat niet. Inmiddels twee jaar verder. Via FB word ik op de hoogte gehouden over alle zielige onderzoeken en opnames van Pietje, want Pietje heeft het erg benauwd. Kind gaf laatst aan dat Pietje nog steeds met zo’n ding in de mond rondloopt. Tja.
Hier een vriendje van kind. Altijd ziek, zwak, misselijk en vaak afwezig. Kind gaf in groep 8 al aan dat die vriend vapet. Had hij van zijn broer gekregen. Ik moeder er naar gevraagd. Nee, haar kind deed dat niet. Inmiddels twee jaar verder. Via FB word ik op de hoogte gehouden over alle zielige onderzoeken en opnames van Pietje, want Pietje heeft het erg benauwd. Kind gaf laatst aan dat Pietje nog steeds met zo’n ding in de mond rondloopt. Tja.
vrijdag 18 juli 2025 om 12:47

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in