Prediabetes
woensdag 16 juli 2025 om 11:15
donderdag 17 juli 2025 om 13:18
Haal je nu niet een paar dingen door elkaar? De 3 P's ken ik vooral in verband met wat kinderen graag lusten (waarbij de P's dan staan voor Pizza, Pannenkoeken en Patat volgens mij).boog77 schreef: ↑17-07-2025 12:08Heb je zelf een bloedglucose meter die je nu kan gebruiken om te kijken wat je voeding doet? Daarmee kun je voor het eten prikken en dan 2 uur er na en zie je direct wat het eten doet.
Je moet vooral oppassen met de 3 P's Pizza, Pasta en Patat. Dat zijn koolhydraten die je enorm kunnen laten stijgen.
Als ik eerlijk ben zou je het beste naar een diëtiste moeten gaan en daar koolhydraten leren tellen. Ze laten je eerst een lijst maken wat je over een week eet, dan rekent men de KH uit die je nu inneemt en geven dan een advies wat je het beste kan doen.
En wat de rest ook al aangeeft bewegen, meerdere keren per week wandelen zorgt er ook voor dat je suikers beter blijven en dat je afvalt.
In verband met hoge bloedsuiker is het een vrij beperkt lijstje en m.i. ook niet echt adequaat.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 17 juli 2025 om 13:30
Bij type 2 hoef je meestal geen koolhydraten te tellen, dat is bij type 1 of als je insuline gebruikt.boog77 schreef: ↑17-07-2025 12:08Heb je zelf een bloedglucose meter die je nu kan gebruiken om te kijken wat je voeding doet? Daarmee kun je voor het eten prikken en dan 2 uur er na en zie je direct wat het eten doet.
Je moet vooral oppassen met de 3 P's Pizza, Pasta en Patat. Dat zijn koolhydraten die je enorm kunnen laten stijgen.
Als ik eerlijk ben zou je het beste naar een diëtiste moeten gaan en daar koolhydraten leren tellen. Ze laten je eerst een lijst maken wat je over een week eet, dan rekent men de KH uit die je nu inneemt en geven dan een advies wat je het beste kan doen.
En wat de rest ook al aangeeft bewegen, meerdere keren per week wandelen zorgt er ook voor dat je suikers beter blijven en dat je afvalt.
Wat bij mij (type 2) heeft gewerkt is veel bewegen, zo goed als alle suiker schrappen, alle granen volkoren en heel matig met alcohol. Daardoor ben ik met minimale medicatie (metformine) weer binnen relatief gezonde marges gekomen, en het was eerder allemaal gevaarlijk hoog.
Ik heb tijdje libre 2 sensoren gedragen. Dat is een dure grap, maar daardoor kun je wel precies ontdekken door welke voedingsmiddelen je gaat pieken. Bij fruit gaat mijn glucose door het dak, maar een (halve) pizza of twee glazen wijn kan ik vreemd genoeg zonder problemen hebben. Dit is heel persoonlijk, en goed om te weten.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen typische diabetes type 2 patiënt ben, want ik heb nooit overgewicht gehad. Bij diagnose was mijn bmi 21,5. Daarom heeft het ook heel lang geduurd voor het bij mij ontdekt werd, en kan ik alleen met voeding, beweging en medicatie mijn glucose in de hand houden. De meeste (pre-)type 2 patiënten kunnen nog heel veel winst halen door af te vallen.
En je kunt beter wegblijven bij al die influencers die van bizarre dieetadviezen hun verdienmodel hebben gemaakt. Zoek betrouwbare informatiebronnen, die zijn er ook heel veel. Op de website van het diabetesfonds is bijvoorbeeld heel veel goede info te vinden.
donderdag 17 juli 2025 om 14:08
Bij diabetes patiënten staan de 3 p's voor Pizza Pasta en Patat. Dat zijn koolhydraten die een enorm effect hebben op je bloedsuikers bij diabeten maar ook bij mensen met prediabetes. Voor mijzelf geldt ook dat ik amper reageer op Patat maar enorm moet oppassen met Pizza maar ook heel raar Shoarma, daar vlieg ik gigantisch van omhoog. Ook al eet ik maar 1 pita broodje.Solomio schreef: ↑17-07-2025 13:18Haal je nu niet een paar dingen door elkaar? De 3 P's ken ik vooral in verband met wat kinderen graag lusten (waarbij de P's dan staan voor Pizza, Pannenkoeken en Patat volgens mij).
In verband met hoge bloedsuiker is het een vrij beperkt lijstje en m.i. ook niet echt adequaat.
Bij type 2 kun je ook KH tellen, dat zal nu vooral helpen met afvallen want ongemerkt eten je toch meer als dat je denkt.
Wist je dat er in Wortels ook koolhydraten zitten?
Vandaar mijn advies ga naar een diëtist, die kan je alles vertellen over koolhydraten en je begeleiden om je eetpatroon zo aan te passen dat je met bewegen zal afvallen.
donderdag 17 juli 2025 om 14:11
Ik bedoelde als bloedglucose meter ook 1 met een aantal test strips. Freestyle libre als dat niet vergoed wordt is niet te betalen.Dassie schreef: ↑17-07-2025 13:30Bij type 2 hoef je meestal geen koolhydraten te tellen, dat is bij type 1 of als je insuline gebruikt.
Wat bij mij (type 2) heeft gewerkt is veel bewegen, zo goed als alle suiker schrappen, alle granen volkoren en heel matig met alcohol. Daardoor ben ik met minimale medicatie (metformine) weer binnen relatief gezonde marges gekomen, en het was eerder allemaal gevaarlijk hoog.
Ik heb tijdje libre 2 sensoren gedragen. Dat is een dure grap, maar daardoor kun je wel precies ontdekken door welke voedingsmiddelen je gaat pieken. Bij fruit gaat mijn glucose door het dak, maar een (halve) pizza of twee glazen wijn kan ik vreemd genoeg zonder problemen hebben. Dit is heel persoonlijk, en goed om te weten.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen typische diabetes type 2 patiënt ben, want ik heb nooit overgewicht gehad. Bij diagnose was mijn bmi 21,5. Daarom heeft het ook heel lang geduurd voor het bij mij ontdekt werd, en kan ik alleen met voeding, beweging en medicatie mijn glucose in de hand houden. De meeste (pre-)type 2 patiënten kunnen nog heel veel winst halen door af te vallen.
En je kunt beter wegblijven bij al die influencers die van bizarre dieetadviezen hun verdienmodel hebben gemaakt. Zoek betrouwbare informatiebronnen, die zijn er ook heel veel. Op de website van het diabetesfonds is bijvoorbeeld heel veel goede info te vinden.
Mijn moeder is ook geen typische type 2 maar moet wel insuline spuiten inmiddels. Is slank eet netjes zoals de diëtiste voorgeschreven heeft en haar HBA1C is perfect.
Mijn eigen diabetes is stabiel maar al ruim 15 jaar te hoog. En dat komt omdat ik zelf type 1 heb.
donderdag 17 juli 2025 om 14:17
In een paar maanden tijd ben ik van een nuchtere glucose waarde van 9.8 naar 6.1 gegaan zonder medicatie. Er spelen bij mij wel meerdere factoren mee om echt resoluut mijn levensstijl en voedingspatroon om te gooien, maar zo zie je dat je zelf heel veel invloed kunt hebben op (pre)diabetes 2. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar met name igv overgewicht en bijv. veel suikerconsumptie valt er een hoop winst te behalen.
Rozen verwelken
Schepen vergaan
Liever een frikandel
Dan een banaan
Schepen vergaan
Liever een frikandel
Dan een banaan
donderdag 17 juli 2025 om 14:21
Maar daarin mis ik dan toch juist se suikerrijke producten, vandaar dat ik die 3 P's erg beperkt vind in dit geval.boog77 schreef: ↑17-07-2025 14:08Bij diabetes patiënten staan de 3 p's voor Pizza Pasta en Patat. Dat zijn koolhydraten die een enorm effect hebben op je bloedsuikers bij diabeten maar ook bij mensen met prediabetes. Voor mijzelf geldt ook dat ik amper reageer op Patat maar enorm moet oppassen met Pizza maar ook heel raar Shoarma, daar vlieg ik gigantisch van omhoog. Ook al eet ik maar 1 pita broodje.
Bij type 2 kun je ook KH tellen, dat zal nu vooral helpen met afvallen want ongemerkt eten je toch meer als dat je denkt.
Vandaar mijn advies ga naar een diëtist, die kan je alles vertellen over koolhydraten en je begeleiden om je eetpatroon zo aan te passen dat je met bewegen zal afvallen.
David Dunning
David Dunning
donderdag 17 juli 2025 om 14:24
Hierin spreek je jezelf toch tegen?
Geen koolhydraten tellen, wel suiker schrappen en witte graanproducten vermijden.
Dat is toch hetzelfde?
David Dunning
David Dunning
donderdag 17 juli 2025 om 14:33
Eet je veel sausjes bij de shoarma toevallig? Dat zijn soms ook echte suikerbommen. En kan je ook verschillend reageren op bepaalde soorten vlees? Ik eet altijd vegetarische shoarma, geen idee hoe ik daar verder op reageer.boog77 schreef: ↑17-07-2025 14:08Bij diabetes patiënten staan de 3 p's voor Pizza Pasta en Patat. Dat zijn koolhydraten die een enorm effect hebben op je bloedsuikers bij diabeten maar ook bij mensen met prediabetes. Voor mijzelf geldt ook dat ik amper reageer op Patat maar enorm moet oppassen met Pizza maar ook heel raar Shoarma, daar vlieg ik gigantisch van omhoog. Ook al eet ik maar 1 pita broodje.
Rozen verwelken
Schepen vergaan
Liever een frikandel
Dan een banaan
Schepen vergaan
Liever een frikandel
Dan een banaan
donderdag 17 juli 2025 om 14:35
Nee, hoezo?
Je hebt snelle (suiker, witte graanproducten, alcohol) en langzame koolhydraten (groenten, volkorenproducten). Langzame koolhydraten veroorzaken over het algemeen veel minder hoge pieken.
De soort koolhydraat is veel belangrijker dan de hoeveelheid, want ik hoef niet af te vallen.
Twee processen met koolhydraten, ander doel.
donderdag 17 juli 2025 om 14:39
Freestyle is inderdaad heel duur, maar het heeft mij heel veel inzicht gegeven in hoe ik reageer op verschillende voedingsmiddelen. Ik heb het (op eigen kosten) drie maanden gedaan, en omdat ik de hele dag door precies kon volgen wat er gebeurde had ik de boel na die periode onder controle en was mijn HBA1C weer keurig. Nu gebruik ik nog om de twee maanden of zo een keer een sensor, om te voorkomen dat ik weer afglijboog77 schreef: ↑17-07-2025 14:11Ik bedoelde als bloedglucose meter ook 1 met een aantal test strips. Freestyle libre als dat niet vergoed wordt is niet te betalen.
Mijn moeder is ook geen typische type 2 maar moet wel insuline spuiten inmiddels. Is slank eet netjes zoals de diëtiste voorgeschreven heeft en haar HBA1C is perfect.
Mijn eigen diabetes is stabiel maar al ruim 15 jaar te hoog. En dat komt omdat ik zelf type 1 heb.

donderdag 17 juli 2025 om 14:43
Nee totaal niet verpleegkundige en diëtist snappen er ook niks van. Shoarma is het enige waar ik gigantisch op reageer. Eet het daarom ook niet veel en als ik het eet ga ik er na altijd een uurtje in bad liggen. Dan werkt de insuline beter en stijg ik niet te ver door.
donderdag 17 juli 2025 om 14:45
Ik heb zelf een dexcom sensor om dat ik mijn lage waardes niet voel helaas. Maar super dat het werkt.Dassie schreef: ↑17-07-2025 14:39Freestyle is inderdaad heel duur, maar het heeft mij heel veel inzicht gegeven in hoe ik reageer op verschillende voedingsmiddelen. Ik heb het (op eigen kosten) drie maanden gedaan, en omdat ik de hele dag door precies kon volgen wat er gebeurde had ik de boel na die periode onder controle en was mijn HBA1C weer keurig. Nu gebruik ik nog om de twee maanden of zo een keer een sensor, om te voorkomen dat ik weer afglij![]()
Vindt heel eerlijk dat de staat dit voor mensen met pre diabetes ook moeten vergoeden voor een korte periode. De kosten wegen niet op tegen het definitief gediagnostiseerd worden met diabetes type 2. Die kosten zijn dan vele malen hoger.
donderdag 17 juli 2025 om 14:49
Snap ik maar de meeste mensen weten niet dat de 3 p's zo veel invloed hebben.
Maar inderdaad geen wit brood, witte rijst en standaard pasta eten. Volkoren is veel beter en de hoeveelheid aanpassen.
Het blijft enorm moeilijk om als pre diabeet het juiste doen, je wil ook niet te vet gaan eten want dan ben je weer aan de beurt met je cholesterol.
donderdag 17 juli 2025 om 17:53
Waarom zou je het überhaupt eten dan?boog77 schreef: ↑17-07-2025 14:43Nee totaal niet verpleegkundige en diëtist snappen er ook niks van. Shoarma is het enige waar ik gigantisch op reageer. Eet het daarom ook niet veel en als ik het eet ga ik er na altijd een uurtje in bad liggen. Dan werkt de insuline beter en stijg ik niet te ver door.
Bewerkt vlees is sowieso heel slecht voor je.
Als ik van welk voedsel dan ook een uur in bad 'moet' liggen zou ik het nooit meer eten.
Ik zou eens een andere diëtist raadplegen. Klinkt niet als een gezond dieet
donderdag 17 juli 2025 om 18:54
Blijkbaar wel als ze de keuze heeft tussen bijspuiten of in bad gaan liggen.
Ik ben helemaal voor relativeren en gematigd genieten, maar als je lichaam nou zo hard zegt 'dit niet'. Eet het dan gewoon niet.
vrijdag 18 juli 2025 om 08:03
Mijn mannen vinden het lekker en we eten het hooguit 1x in de 2 maanden dus zo vaak komt het niet voor. En ik hou er dan gewoon rekening mee.
Diëtist kan hier niets aan doen, het is mijn lichaam die zo raar reageert. Bij stress schieten mijn suikers ook omlaag ipv de standaard om hoog.
Mijn lijf is enorm eigenwijs

vrijdag 18 juli 2025 om 08:04
Ik kan bij spuiten wat ik wil, het lukt gewoon niet. Als ik dat ook ga doen dan loop ik de nacht in zo een dikke hypo dat ik weer enorm veel moet eten.
vrijdag 18 juli 2025 om 13:31
Als je zelf kipfilet in reepjes snijdt, marineert en bakt in een beetje olie met stukjes paprika en ui is het zelfs gewoon een hele gezonde schotel. De side dishes kunnen echter wel veel uitmaken - gebakken aardappels / witte pita en shoarmasaus (= vet en simpele koolhydraten)? Of tzatziki met niet te vette yoghurt en minder koolhydraten erbij, zoals één volkoren pita, salade ernaast.
Ik heb geen diabetes maar ken wel van mezelf dat ik thuis snel drie pita's eet. Tegenwoordig eet ik altijd volkoren en nu ook geen 3 meer. (Ouders wel allebei dm2).
Ik heb geen diabetes maar ken wel van mezelf dat ik thuis snel drie pita's eet. Tegenwoordig eet ik altijd volkoren en nu ook geen 3 meer. (Ouders wel allebei dm2).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in