Bruiloft vriendin en er gewoon geen geld geld voor
donderdag 17 juli 2025 om 17:21
Ik weet het antwoord eigenlijk wel. Maar goed hier is het issue
Vriendin gaat na drie jaar trouwen. Haar tweede huwekijk. In September. Zou in eerste instantie in de Toscane zijn. Maar omdat het hotel zoveel problemen had is het dicht. Ze hebben gezocht en gezocht in die regio. Niets kunnen vinden. Nu wordt het Barbados. Prachtig. Maar kan ik even niet bij elkaar sprokkelen voor die datum (hotel en vluchten zijn voor de genodigden). We hebben vorige maand na lang sparen ons huis afbetaald. Er is best wat over….. voor Italie, maar niet voor Barbados. Zelfs niet als vriend niet meegaat. We komen (vanwege de vluchten) uit op ongeveer 1800 pp. Dus dit netjes uitgelegd. Verdrietig dat ik er niet bij kan zijn. Nu krijg ik dus (I kid you not) een tikkie van 205,50 euro omdat ze me wel heeft aangegeven als gast, met eten en drinken op die dag in het hotel waar ze trouwen. Het is een vriendin. Niet mijn beste vriendin. Ik had haar al aangegeven dat het niet mogelijk was maar nog ging kijken of ik iets kon vinden. En verteld dat dat niet lukte.
Ik voel me beledigd en wil dit niet betalen en vind dit ook normaal op zo een korte termijn. Het is niet mijn beste vriendin maar wel een goede. En wil haar als vriendin niet kwijt, maar momenteel is ze een soort bridezilla geworden. Hoe dit netjes af te handelen als dit al af te handelen valt. Ik ben overigens niet de enige in deze situatie. Ik vind dit niet mijn probleem. Ben ik nu gek of niet?
Vriendin gaat na drie jaar trouwen. Haar tweede huwekijk. In September. Zou in eerste instantie in de Toscane zijn. Maar omdat het hotel zoveel problemen had is het dicht. Ze hebben gezocht en gezocht in die regio. Niets kunnen vinden. Nu wordt het Barbados. Prachtig. Maar kan ik even niet bij elkaar sprokkelen voor die datum (hotel en vluchten zijn voor de genodigden). We hebben vorige maand na lang sparen ons huis afbetaald. Er is best wat over….. voor Italie, maar niet voor Barbados. Zelfs niet als vriend niet meegaat. We komen (vanwege de vluchten) uit op ongeveer 1800 pp. Dus dit netjes uitgelegd. Verdrietig dat ik er niet bij kan zijn. Nu krijg ik dus (I kid you not) een tikkie van 205,50 euro omdat ze me wel heeft aangegeven als gast, met eten en drinken op die dag in het hotel waar ze trouwen. Het is een vriendin. Niet mijn beste vriendin. Ik had haar al aangegeven dat het niet mogelijk was maar nog ging kijken of ik iets kon vinden. En verteld dat dat niet lukte.
Ik voel me beledigd en wil dit niet betalen en vind dit ook normaal op zo een korte termijn. Het is niet mijn beste vriendin maar wel een goede. En wil haar als vriendin niet kwijt, maar momenteel is ze een soort bridezilla geworden. Hoe dit netjes af te handelen als dit al af te handelen valt. Ik ben overigens niet de enige in deze situatie. Ik vind dit niet mijn probleem. Ben ik nu gek of niet?
buzziebee wijzigde dit bericht op 17-07-2025 17:24
0.27% gewijzigd
donderdag 17 juli 2025 om 17:41
donderdag 17 juli 2025 om 17:42
Dat is een goeie. Dat klopt. Had ik wel gegaan had ze het ook moeten betalen.BeeDifferent schreef: ↑17-07-2025 17:38Ik ben wel benieuwd naar haar motivatie om dat tikkie te sturen.
Als jullie wel op de bruiloft zouden zijn zou ze die kosten toch ook niet doorberekenen? Of toch wel?
donderdag 17 juli 2025 om 17:43
Nog niet. Vanmiddag binnen gekregen pas. Vriend zei; is ze nou helemaal gek geworden. Maar het is best een goede vriendin. Daar zit een beetje het probleem.
donderdag 17 juli 2025 om 17:44
Niet betalen, zij veranderd zonder overleg de plannen en Barbados lijkt me een stuk duurder dan Toscane. Ze had dus van te voren na moeten gaan of iedereen nog kon komen en dan pas voor de gasten een kamer etc regelen. Neem aan dat je niet de enige bent die zo kort dag niet meer kan gaan naar een andere locatie die een stuk duurder is.
donderdag 17 juli 2025 om 17:44
Je hoeft je niet steeds te verontschuldigen hoor. Volgens mij zijn we het er allemaal wel over eens dat dit een idiote actie is.
Hoe denk je er nu over, nu je de reacties leest? Ga je reageren? Ga je betalen?
donderdag 17 juli 2025 om 17:45
Maar het is geen redelijk betaalverzoek. En het gaat ook niet bepaald om een tientje.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nou, lekkere vriendin. Als ze echt zo'n goede vriendin was geweest en je echt zo graag had willen zien op haar idiote bruiloft had ze je de onkosten wel vergoed niewaar.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
donderdag 17 juli 2025 om 17:47
Ook goede vriendinnen kunnen stom doen. Als je reageert zou ik het wel face to face doen. En dan kun je best duidelijk zijn dat je niet gaat betalen en dat je het een vreemde actie vindt.
donderdag 17 juli 2025 om 17:48
In Spanje, Frankrijk of Griekenland trouwen - als er in heel Italië dan toch niets mogelijk was - was te simpel
?
Van mijn leven niet dat ik dat tikkie ga betalen. Is ze op haar achterhoofd gevallen?
Naast financieel zou het voor mij ook een principe-kwestie zijn.
Ik geef geen cadeaus van 200 euro - al helemaal niet als ik ook nog 3 dagen Italië kwijt ben met benzine etcetera - dus nee, ik ga mijn eigen eten nu ook niet betalen.
Je zal écht niet de enige zijn die geen week naar Barbados mee kan of wil.
Veel kans dat ze gefrustreerd is omwille van te veel afzeggingen. Maar dat is jouw probleem niet. Zij beslist om last minute aan 't ander eind van de wereld te trouwen. Dan zijn dit de gevolgen.

Van mijn leven niet dat ik dat tikkie ga betalen. Is ze op haar achterhoofd gevallen?
Naast financieel zou het voor mij ook een principe-kwestie zijn.
Ik geef geen cadeaus van 200 euro - al helemaal niet als ik ook nog 3 dagen Italië kwijt ben met benzine etcetera - dus nee, ik ga mijn eigen eten nu ook niet betalen.
Je zal écht niet de enige zijn die geen week naar Barbados mee kan of wil.
Veel kans dat ze gefrustreerd is omwille van te veel afzeggingen. Maar dat is jouw probleem niet. Zij beslist om last minute aan 't ander eind van de wereld te trouwen. Dan zijn dit de gevolgen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 17 juli 2025 om 17:51
Je hoeft je echt niet te verontschuldigen dat je het geld niet hebt voor Barbados. Hoe goed die vriendin ook is, dit is gewoon een flinke som geld en ook nog onverwacht.
Zij verandert zonder overleg de plannen en Barbados is veel duurder dan Toscane. Ze had het ook kunnen veranderen naar Nederland. Of een andere plek in Italie of voor mijn part Frankrijk of Griekenland. Er zijn echt nog een miljoen alternatieven tussen Toscane en Barbados en je gaat mij niet vertellen dat die allemaal bezet waren. En dat je dan niet snapt wat die beslissing doet voor je gasten, en dat dus van tevoren checkt met de gasten alvorens je het hotel reserveert, is echt aan haar.
Kortom; Tikkie absoluut niet betalen. Hoe en waar je dit gesprek voert moet je even inschatten. Weet niet of ze voor rede vatbaar is of te erg in haar bridezilla bubbel, maar het is echt een totaal onredelijk verzoek.
Zij verandert zonder overleg de plannen en Barbados is veel duurder dan Toscane. Ze had het ook kunnen veranderen naar Nederland. Of een andere plek in Italie of voor mijn part Frankrijk of Griekenland. Er zijn echt nog een miljoen alternatieven tussen Toscane en Barbados en je gaat mij niet vertellen dat die allemaal bezet waren. En dat je dan niet snapt wat die beslissing doet voor je gasten, en dat dus van tevoren checkt met de gasten alvorens je het hotel reserveert, is echt aan haar.
Kortom; Tikkie absoluut niet betalen. Hoe en waar je dit gesprek voert moet je even inschatten. Weet niet of ze voor rede vatbaar is of te erg in haar bridezilla bubbel, maar het is echt een totaal onredelijk verzoek.
donderdag 17 juli 2025 om 17:54
Als die hele trouwpartij overigens over 2 maanden is kan dat hotel / dat restaurant zijn menu en aantal eters overigens nog 10 keer aanpassen.
Het kan zijn dat ze een voorschot heeft moeten geven en een gok op het voorlopig aantal gasten, maar die kok doet zijn boodschappen toch echt geen 2 maanden van tevoren.
Het kan zijn dat ze een voorschot heeft moeten geven en een gok op het voorlopig aantal gasten, maar die kok doet zijn boodschappen toch echt geen 2 maanden van tevoren.
Is dit nu later?
donderdag 17 juli 2025 om 17:54
Ze trouwt pas in september? En moet nu al betalen terwijl ze niet eens gecheckt heeft wie er allemaal wel komt?
Niet betalen natuurlijk. Zo lang van te voren kan er nog makkelijk van alles met de gastenlijst gebeuren. Hoe komt zij er bij dat jij of jullie wel zouden komen?
Ik vind het hondsbrutaal en zeer teleurstellend. Voor mij zou de vriendschap voorbij zijn.
Wees gewoon duidelijk dat je absoluut niet gaat betalen.
Niet betalen natuurlijk. Zo lang van te voren kan er nog makkelijk van alles met de gastenlijst gebeuren. Hoe komt zij er bij dat jij of jullie wel zouden komen?
Ik vind het hondsbrutaal en zeer teleurstellend. Voor mij zou de vriendschap voorbij zijn.
Wees gewoon duidelijk dat je absoluut niet gaat betalen.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
donderdag 17 juli 2025 om 17:57
Dat wil ik dus ook. Niet via een appje. Ja, we hadden een hele berg gespaard de afgelopen 2 jaar. Maar puur voor het hypotheekvrij zijn. Ja, er is geld. Maar bedoeld voor andere noodzakelijke dingen. En dit is best een vakantie die ik ooit wil maken maar dan als er geld voor opzij staat en met mijn vriend. Niet als een ‘verplichting’. Ze is nu zo anders dan normaal. Ze snapt dat we het geld voor de reis en het verblijf daar (wat langer moet duren wegens de vluchten) niet hebben. Had ze alle begrip voor. (Gesprek, geen appje) maar ik ben best pislink over het tikkie.nerdopviva schreef: ↑17-07-2025 17:47Ook goede vriendinnen kunnen stom doen. Als je reageert zou ik het wel face to face doen. En dan kun je best duidelijk zijn dat je niet gaat betalen en dat je het een vreemde actie vindt.
donderdag 17 juli 2025 om 17:58
Ik geloof dat ik het tikkie wel zou betalen en het aks huwelijkscadeau zou zien. Of haar een envelop zou geven met kaartje en 200,-
Gewoon omdat het wel een vriendin is. Ook al is ze compleet gek geworden.
Want verder helemaal eens met anderen.
Alleen al trouwen zo ver weg, gewoon waarom.. En gaat het over belachelijke bedragen.
Los van geld zou het ook niet mijn vakantiedagen waard zijn.
Hoe zit je vriendin in de slappe was. Dat zou voor mij ook nog wel uitmaken.
Zo’n vermoeden dat deze vriuw, als ze weer een beetje tot zichzelf is gekomen, spijt gaat krijgen van deze waanzinnigheid. Financieel en sociaal gezien.
Alleen al trouwen zo ver weg, gewoon waarom.. En gaat het over belachelijke bedragen.
Zo’n vermoeden dat deze vriuw, als ze weer een beetje tot zichzelf is gekomen, spijt gaat krijgen van deze waanzinnigheid. Financieel en sociaal gezien.
donderdag 17 juli 2025 om 18:00
Als je gaat trouwen dan riskeer je dat je aanbetaalt voor gasten die niet komen. Het is haar verantwoordelijkheid om daar slim mee om te gaan en alleen mensen door te geven waarvan ze zeker weet dat ze komen. En dan nog is iemand ineens ziek of verhinderd en dat betaal je dus voor nop. Pech gehad. Of het nu in Veenendaal of op Barbados is. No way dat je dat gaat doorberekenen aan je gasten.
Laat je toch niet op (hoge!) kosten jagen door een zogenaamde vriendin joh. Misschien is ze over 2 jaar wel weer gescheiden.BuzzieBee schreef: ↑17-07-2025 17:57Dat wil ik dus ook. Niet via een appje. Ja, we hadden een hele berg gespaard de afgelopen 2 jaar. Maar puur voor het hypotheekvrij zijn. Ja, er is geld. Maar bedoeld voor andere noodzakelijke dingen. En dit is best een vakantie die ik ooit wil maken maar dan als er geld voor opzij staat en met mijn vriend. Niet als een ‘verplichting’. Ze is nu zo anders dan normaal. Ze snapt dat we het geld voor de reis en het verblijf daar (wat langer moet duren wegens de vluchten) niet hebben. Had ze alle begrip voor. (Gesprek, geen appje) maar ik ben best pislink over het tikkie.
Ze lijkt wel van de pot gerukt zeg.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Nee, het is niet ‘best een goede vriendin’. Want anders had ze jou goed geïnformeerd van te voren. Het kost jou niet alleen de reis maar maar ook je outfit, het verblijf het cadeau en misschien ook vrije dagen. Die bruiloft daar houden is ter meerdere glorie van haar en haar aanstaande.
Niet betalen! Betalen = haar bruiloft sponsoren.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 17-07-2025 18:01
4.55% gewijzigd
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
donderdag 17 juli 2025 om 18:01
Misschien is dat wat ‘overdone’. Maar wel dat we verplicht in een specifieke kleur moesten komen. (Pastel) dus die jurk heb ik dus al. Moest ik kopen want pastel staat me voor geen meter. Daar ga ik prima in mee alhoewel ik het onzin vind. Maar het is een goede vriendin. En daarvoor is er nooit iets voorgevallen buiten nu dit dusnoglangnietjarig schreef: ↑17-07-2025 17:53Niet op reageren en niet betalen.
Je had het in je to over “bridezilla”..
“maar momenteel is ze een soort bridezilla geworden”
Speelt er, naar aanloop bruiloft, nog meer of doelde je daarmee op t tikkie.
donderdag 17 juli 2025 om 18:04
Zou je normaal dan ook 200 euro geven als cadeau? Ik zou dat al een idioot bedrag vinden, helemaal voor een bruiloft waar ik niet eens heen ga.karnemelk schreef: ↑17-07-2025 17:58Ik geloof dat ik het tikkie wel zou betalen en het aks huwelijkscadeau zou zien. Of haar een envelop zou geven met kaartje en 200,-

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in