Paspoort binnenkort verlopen

17-07-2025 18:32 94 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Mijn paspoort verloopt volgende maand. Die van mijn partner volgend voorjaar.
Hij heeft voorgesteld om volgend voorjaar tegelijk een nieuwe aan te vragen, zodat voortaan de data gelijk lopen.

Dat zou betekenen dat ik ruim een half jaar een verlopen paspoort heb, dat vind ik geen fijn idee, maar een goed argument heb ik verder eigenlijk niet.

Wat kan het gevolg zijn?
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
Maar waarom per se tegelijk aanvragen? Of hij doet het nu al?
Dat je niet halsoverkop naar het buitenland kan als dat nodig is.
Ik vind het een raar argument trouwens, om de data gelijk te willen laten lopen.
Sorry, ik begrijp dit niet. Waarom moeten ze gelijk lopen? Kun je niet in je eentje naar het gemeentehuis? Lukt het hem niet?
Ik zou gewoon je paspoort op tijd gaan verlengen.
Waarom zou je dat doen? Ik kan geen geldig argument bedenken om te wachten tot je vriend ook aan de beurt is. Tenzij jullie ver buiten de bewoonde wereld wonen en maar twee keer per jaar een boot kunnen pakken naar een gemeentehuis van je gemeente.

Een verlopen paspoort is geen geldig document meer. Je kan je niet meer identificeren en er niet meer meer reizen.
Je mag er niet mee naar het buitenland reizen, je kunt het misschien niet gebruiken als je je moet identificeren (bijv inziekenhuis) tenzij je IDkaart of rijbewijs hebt. Je mag wel met een verlopen paspoort stemmen (tot 5 jaar verlopen).

Alternatief: partner vraagt ook nu nieuw paspoort aan als hij gelijk wil lopen.
Er is identificatieplicht in Nederland en een rijbewijs is geen identiteitsbewijs. Heb je nog een id-kaart ook toevallig ?
Heb je een rijbewijs? En ga je niet naar t buitenland. Geen plannen voor een andere baan? Dan kun je prima wachten imo.
Ik zou lekker een paspoort aanvragen voordat je weer op vakantie gaat. Zou niet weten waarom je die alvast in de kast moet hebben liggen.
Waarom neemt hij niet lekker wat eerder een nieuw paspoort als dat voor hem zo belangrijk is.

Paspoort is een individuele aangelegenheid en je gaat niet zonder paspoort zitten voor wie dan ook. Weet jij veel wat het leven je brengt. Een vriendin moest met spoed haar vader in het buitenland ophalen na een ongeluk, om maar wat te noemen.

Ander argument, hij wil misschien lekker dezelfde datum zodat hij er zelf niet meer aan hoeft te denken. Maar je bent zijn secretaresse niet.
pina wijzigde dit bericht op 17-07-2025 18:56
18.28% gewijzigd
Wat een raar gedoe. Jij moet toch zelf weten wanneer je een nieuw paspoort aanvraagt?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Hoe vaak moet je naar 't buitenland?
Heb je familie in 't buitenland?

Als morgen je grootoom in Nepal sterft of op sterven ligt moet je natuurlijk wel instant naar Nepal kunnen.
Of als je baas volgende week zegt dat je een congres in Rome moet gaan volgen ter vervanging van je zieke collega.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik vind het ook raar. En ik zou gewoon zelf aanvragen nu.
Als je wel een ID-kaart hebt is er iets minder noodzaak, maar dan nog snap ik niet waarom je beiden dezelfde datum zou moeten hebben. En al helemaal niet waarom jij dan op hem zou moeten wachten, in plaats van dat hij met jouw datum meeloopt.
Je weet dat je met een verlopen paspoort niet kunt stemmen én dat er nieuwe verkiezingen aankomen?

Maar misschien kan je vriend wat eerder zijn nieuwe paspoort aanvragen als hij daar blij van wordt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Als hij wil dat de data gelijk lopen, kan hij komende maand tegelijk met jou een nieuw paspoort aanvragen toch?
Elisha schreef:
17-07-2025 18:32

Hij heeft voorgesteld om volgend voorjaar tegelijk een nieuwe aan te vragen, zodat voortaan de data gelijk lopen.
Is dat een uiting van romantiek? :roll:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Dank voor de reacties.

Het is eigenlijk een no-brainer, ik heb namelijk niet ook nog een identiteitskaart, alleen een rijbewijs.
En ik doe regelmatig boodschappen in Duitsland, en we gaan eind augustus op vakantie, waarschijnlijk naar Frankrijk. Met de auto, nog nooit controle gehad, maar ja.
ShaunTheSheep schreef:
17-07-2025 18:50
Als hij wil dat de data gelijk lopen, kan hij komende maand tegelijk met jou een nieuw paspoort aanvragen toch?
Dit heb ik ook gezegd 😬
Elisha schreef:
17-07-2025 18:53
Dank voor de reacties.

Het is eigenlijk een no-brainer, ik heb namelijk niet ook nog een identiteitskaart, alleen een rijbewijs.
En ik doe regelmatig boodschappen in Duitsland, en we gaan eind augustus op vakantie, waarschijnlijk naar Frankrijk. Met de auto, nog nooit controle gehad, maar ja.
Is je vriend een controlfreak? Want ik vind dit echt heel raar.
Een goed argument is:

Wat een flauwekul.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Elisha schreef:
17-07-2025 18:53
Dank voor de reacties.

Als je sowieso al plannen hebt om naar het buitenland te gaan dan heb je gewoon echt een paspoort nodig. Ik ging even uit van een situatie waar je voorlopig niet naar het buitenland ging.
Gewoon nu samen een nieuwe aanvragen als het zo belangrijk is voor vriend dat ze “gelijk lopen”.
Kun je eigenlijk een boete krijgen met een verlopen paspoort in Duitsland? Of Frankrijk?

En is het duurder om een verlopen paspoort te verlengen?
Onzinnig. Gewoon op tijd je nieuwe paspoort aanvragen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven