Paspoort binnenkort verlopen

17-07-2025 18:32 109 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Mijn paspoort verloopt volgende maand. Die van mijn partner volgend voorjaar.
Hij heeft voorgesteld om volgend voorjaar tegelijk een nieuwe aan te vragen, zodat voortaan de data gelijk lopen.

Dat zou betekenen dat ik ruim een half jaar een verlopen paspoort heb, dat vind ik geen fijn idee, maar een goed argument heb ik verder eigenlijk niet.

Wat kan het gevolg zijn?
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
Elisha schreef:
17-07-2025 18:59
Kun je eigenlijk een boete krijgen met een verlopen paspoort in Duitsland? Of Frankrijk?

En is het duurder om een verlopen paspoort te verlengen?

Volgens mij mag je binnen Schengen met een verlopen paspoort reizen maar dat zou je even moeten googlen.
Ik vind het gekker dat je vriend het überhaupt vraagt.
Elisha schreef:
Kun je eigenlijk een boete krijgen met een verlopen paspoort in Duitsland? Of Frankrijk?

Zoek je nu naar argumenten om je vriend te overtuigen? Vraag gewoon een nieuw paspoort aan, kan via internet. Simpel. En misschien op zoek naar een andere vriend want deze heeft duidelijk een steekje los
Elisha schreef:

Jep dat kan. En je kan bijvoorbeeld oom geweigerd worden bij hotels. Dit is toch een no brainer? Gewoon een nieuw paspoort aanvragen. Vriend lekker negeren.
Je hoeft geen argumenten aan te dragen. Je mag een nieuw paspoort aanvragen gewoon omdat dat kan. Ik maak me een beetje zorgen om je relatie.
feow schreef:
17-07-2025 18:49
Je weet dat je met een verlopen paspoort niet kunt stemmen én dat er nieuwe verkiezingen aankomen?

Maar misschien kan je vriend wat eerder zijn nieuwe paspoort aanvragen als hij daar blij van wordt.
Je mag wel stemmen met een verlopen paspoort. Stemmen mag ook met rijbewijs als identificatie.
Elisha schreef:
17-07-2025 18:53
Dit heb ik ook gezegd 😬
Nou klaar dan toch?

Nee is ook gewoon een antwoord he. Je hoeft er niet allerlei redenen bij te halen.
Nee, ik wil een geldig paspoort. Klaar.
.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 17-07-2025 19:14
Reden: dubbel
99.20% gewijzigd
Als je binnenkort naar het buitenland op vakantie gaat zou ik niet twijfelen. Ook al krijg je waarschijnlijk geen controle, je hoort gewoon een geldig ID bewijs bij te te hebben.
Bontebok schreef:
17-07-2025 19:08
Je hoeft geen argumenten aan te dragen. Je mag een nieuw paspoort aanvragen gewoon omdat dat kan. Ik maak me een beetje zorgen om je relatie.
Ja, bizar dat je iemand hiervoor zou moeten overtuigen.
Phlox24 schreef:
17-07-2025 19:09
Je mag wel stemmen met een verlopen paspoort. Stemmen mag ook met rijbewijs als identificatie.
Je hebt gelijk.
Die van mij was meer dan de toegestane tijd verlopen. :$
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Elisha schreef:

Een boete: ja, je verschillende landen hanteren verschillende boetes. In België kan je bijv. bij tijdens de in-reis bij een grenscontrole een boete opgelegd worden van € 200 als je geen geldig identificatiebewijs kan tonen. Je loopt daarnaast ook het risico dat je de toegang tot België geweigerd wordt.

Een verlopen paspoort verlengen is in Nederland niet duurder dan het verlengen van een niet-verlopen paspoort.
Bontebok schreef:
17-07-2025 18:54
Is je vriend een controlfreak? Want ik vind dit echt heel raar.
Exact mijn idee.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Elisha schreef:
Dank voor de reacties.

Het is eigenlijk een no-brainer, ik heb namelijk niet ook nog een identiteitskaart, alleen een rijbewijs.
En ik doe regelmatig boodschappen in Duitsland, en we gaan eind augustus op vakantie, waarschijnlijk naar Frankrijk. Met de auto, nog nooit controle gehad, maar ja.
Dat je het uberhaupt overweegt dan.
Elisha schreef:
Dit heb ik ook gezegd 😬
En wat zei vriend toen dan?
Yildizlar2 schreef:
17-07-2025 18:37
Er is identificatieplicht in Nederland en een rijbewijs is geen identiteitsbewijs. Heb je nog een id-kaart ook toevallig ?

Dit is niet correct. In Nederland is een rijbewijs wel degelijk een geldig identiteitsbewijs, bijvoorbeeld als je staande wordt gehouden door de politie. Alleen in specifieke gevallen geldt het rijbewijs niet als identiteitsbewijs:

''Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.

'Bij de volgende organisaties of in de volgende situaties kunt u uw rijbewijs niet als identiteitsbewijs gebruiken:
  • de Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
  • een uitkeringsaanvraag;
  • indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
  • de IND, de AVIM (vreemdelingenpolitie) en ander binnenlands vreemdelingentoezicht;
  • inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling.''

Bron: Rijksoverheid.nl
ijsschots wijzigde dit bericht op 17-07-2025 19:27
0.39% gewijzigd
Wat raar. Hoezo moet je paspoort gelijk lopen met je partner?

Ik moet wel zeggen dat ik vorig jaar mijn paspoort ook twee maanden eerder heb vernieuwd, maar dat was omdat mijn kind een nieuwe moest en ik had geen zin om een paar weken later weer te moeten.

En als het zo belangrijk is voor hem, dan verlengt hij die van zichzelf toch eerder? Waarom moet jij je aanpassen voor iets wat hij fijn/handig/prettig vind.
Ik zou altijd zorgen dat ik een geldig document heb. Zeker in het buitenland.
Ook voor bijvoorbeeld een ziekenhuisopname of behandeling heb je het daar nodig.
Als hij wil dat de paspoorten gelijk lopen dan vraagt hij nu maar alvast een nieuwe aan, je gaat toch niet met ongeldige legitimatie naar het buitenland?! Stel dat er iets gebeurd, dan ben je verder van huis. De mijne loopt gelijk met die van mijn moeder omdat mijn moeder zoiets had van oja laat ik dat ook meteen even doen voordat ik het vergeet terwijl die van haar een paar maanden langer geldig was dan de mijne.
Ik vind het een idioot voorstel, waarom wil hij zo nodig dat jullie paspoorten gelijk lopen? En waarom moet jij daarvoor een risico dragen, namelijk een half jaar zonder geldig legitimatiebewijs? Als hij dit zo nodig wil dan kan hij ook eerder een nieuw paspoort aanvragen, maar ik blijf erbij: waarom zou je?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Waarom heb je hier trouwens argumenten bij nodig? Gewoon nee is genoeg. Is je vriend het type dat overal de strijd over aangaat? Want dan heb je een groter probleem dan alleen die paspoortkwestie.
Mijn paspoort en dat van man hebben nooit gelijk gelopen, waarom? Nu wel want wij zijn geëmigreerd en dan is naar Madrid met 2 wat handiger dan apart. Dat was onze reden om de nog niet verlopen paspoorten op 1 datum te zetten. Een andere reden kan ik zo niet bedenken.
Elisha schreef:

Heel simpel terug te vinden bij reisadviezen van het ministerie van buza. Voor beide landen is een geldig legitimatiebewijs nodig. Punt. Geen discussie. Ook al word je binnen Schengen bijna nergens gecontroleerd, het is en blijft verplicht. Je zal maar in een verkeersongeval terechtkomen, naar een dokter/ziekenhuis moeten en geweigerd worden, en het is maar de vraag of je reisverzekering uitkeert ...
Een paspoort is 10 jaar geldig. Hier in huis, 4 personen, gaat niemand gelijk op.
Als je nu nog elk jaar zou moeten. Durft hij niet alleen naar het gemeentehuis?
feow schreef:
17-07-2025 18:49
Je weet dat je met een verlopen paspoort niet kunt stemmen én dat er nieuwe verkiezingen aankomen?

Maar misschien kan je vriend wat eerder zijn nieuwe paspoort aanvragen als hij daar blij van wordt.
Dat is niet juist. Je mag stemmen met een paspoort dat korter dan 5 jaar verlopen is.
Hij een controlfreak, ja.
ADD, ja.

Ik ben meer een gevoelsmens, intuïtief, dat strookt soms niet lekker. Feitelijke argumenten helpen hem dan om te kunnen kiezen voor mijn idee.

Heb het net aangekaart, hij vond dat ik gelijk heb en heeft een afspraak gemaakt op het gemeentehuis volgende week maandag.
Voor ons allebei. Want een gelijke datum vind hij wel erg makkelijk.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
Joyce48 schreef:
17-07-2025 19:53
Heel simpel terug te vinden bij reisadviezen van het ministerie van buza. Voor beide landen is een geldig legitimatiebewijs nodig. Punt. Geen discussie. Ook al word je binnen Schengen bijna nergens gecontroleerd, het is en blijft verplicht. Je zal maar in een verkeersongeval terechtkomen, naar een dokter/ziekenhuis moeten en geweigerd worden, en het is maar de vraag of je reisverzekering uitkeert ...
In een noodgeval word je wel geholpen, ze laten je niet doodgaan omdat je geen paspoort bij je hebt. Wel moet je je dan achteraf legitimeren. Als je dat niet kan heb je denk ik een probleem met je verzekering en mogelijk een boete.

Mijn zoon heeft heel even een verlopen identiteitskaart gehad. Hij heeft een verstandelijke beperking, kreeg een meltdown bij de pasfotograaf waardoor we geen foto hadden, en toen moest de hele afspraak voor het verlengen worden verzet. We zijn wel in een situatie gekomen waarin hij zich moest legitimeren en met wat uitleg was het geen probleem, maar handig is natuurlijk anders en ik zou er nooit op gokken, zeker niet in dit geval.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven