Femicide
vrijdag 18 juli 2025 om 19:39
Zomaar weer 3 berichten in 1 week. In 1 week! Twee vrouwen van het leven beroofd waar haar kind of kinderen bij waren. Ondanks signalen en veroordelingen vooraf en een blijf van mijn lijf huis....
En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.
Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.
Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 18 juli 2025 om 21:00
Hij was 2 weken in hechtenis en daarna moesten ze hem laten gaan.Maleficent schreef: ↑18-07-2025 20:51Maar in sommige gevallen, zoals in Gouda deze week, zat de moeder al in een Blijf van mijn lijf huis, plaatste de man al dreigende berichten op zijn social media EN hij was al eerder veroordeeld voor een poging tot moord. Hoeveel rode vlaggen heb je nodig om een moeder beter te beschermen, vraag ik me af. In Spanje krijgen zulke gasten een enkelband, om het straatverbod beter te kunnen handhaven.
Dat 'moesten laten gaan' is een beetje een invulling van mijn kant, zonder dat ik me er in heb verdiept - maar ik kan me voorstellen dat ze hem langer hadden vastgehouden als dat had gekund.
vrijdag 18 juli 2025 om 21:01
Maleficent schreef: ↑18-07-2025 20:51Maar in sommige gevallen, zoals in Gouda deze week, zat de moeder al in een Blijf van mijn lijf huis, plaatste de man al dreigende berichten op zijn social media EN hij was al eerder veroordeeld voor een poging tot moord. Hoeveel rode vlaggen heb je nodig om een moeder beter te beschermen, vraag ik me af. In Spanje krijgen zulke gasten een enkelband, om het straatverbod beter te kunnen handhaven.
Dat zou ik hier ook graag zien inderdaad.
En vrouwen moeten eerder serieus genomen worden. Eer dat vrouwen aangifte doen zijn ze al zo ver in het process en om dan nog weggestuurd worden met, weet je zeker dat je aangifte wil doen?
vrijdag 18 juli 2025 om 21:06
Helemaal mee eens.Maleficent schreef: ↑18-07-2025 20:51Maar in sommige gevallen, zoals in Gouda deze week, zat de moeder al in een Blijf van mijn lijf huis, plaatste de man al dreigende berichten op zijn social media EN hij was al eerder veroordeeld voor een poging tot moord. Hoeveel rode vlaggen heb je nodig om een moeder beter te beschermen, vraag ik me af. In Spanje krijgen zulke gasten een enkelband, om het straatverbod beter te kunnen handhaven.
En ze mogen van mij ook degene(n) opsporen en straffen die hem aan haar opvangadres hebben geholpen. Dan ben je toch ook niet helemaal helder in je hoofd.
vrijdag 18 juli 2025 om 21:08
Dat is maar goed ook. Stel je voor dat anderen het recht in eigen hand nemen. Dan is de ellende niet te overzien, laat staan als een verdachte onschuldig blijkt te zijn.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
vrijdag 18 juli 2025 om 21:17
Luistertip: de aflevering 'Femicide' van Saskia Belleman in de podcast Kroegpraat.
https://open.spotify.com/episode/0sMqup ... 96c3934de6
vrijdag 18 juli 2025 om 21:21
Het schijnt dat wij vrouwen er wèl iets aan kunnen doen. Door het uit de doofpot te halen, er over te praten, stille tochten of protesten te organiseren, zelfs als het elke vier dagen nodig is. Zodat steeds meer mannen èn vrouwen weten dat geweld in een relatie niet normaal.
In Italië waren een paar weken geleden grote protesten tegen femicide, hierdoor is het aantal aangiften tegen huiselijk geweld gestegen.
Ik denk trouwens dat dit forum ook een bijdrage levert, ook hier wordt regelmatig aan een vrouw uitgelegd dat geweld in een relatie niet hoort en dat het niet haar schuld is.
In Italië waren een paar weken geleden grote protesten tegen femicide, hierdoor is het aantal aangiften tegen huiselijk geweld gestegen.
Ik denk trouwens dat dit forum ook een bijdrage levert, ook hier wordt regelmatig aan een vrouw uitgelegd dat geweld in een relatie niet hoort en dat het niet haar schuld is.
vrijdag 18 juli 2025 om 21:22
Dat blijkt dus helemaal niet goed te zijn, omdat instanties met elkaar geen gegevens mogen delen en daarom gaat het in Nederland veel vaker mis dan in andere landen.
Het is toch keer op keer hetzelfde verhaal: mensen waren al in beeld bij tig organisaties, maar dat zijn allemaal eilandjes.
Staat natuurlijk los van femicide, maar dat gruwelijke verhaal van dat pleegmeisje in Vlaardingen is daar toch ook een voorbeeld van. Er waren nota bene al kinderen daar weggehaald wegens mishandelingen, maar dat was ‘verder niet bekend’ en toen dat meisje zelf dingen aangaf werd ze niet geloofd.
Onvoorstelbaar.
girasole3 wijzigde dit bericht op 18-07-2025 21:26
23.00% gewijzigd
vrijdag 18 juli 2025 om 21:25
Ach, hou toch op, als ik aangifte doe van bedreiging staan mijn naam en adres gewoon in de documenten die de verdachte krijg. Vanwege privacy krijg ik nooit een naam van de bedreiger te zien, of waar hij woont. Je kan hem dus niet ontwijken, maar hij kan wel zo voor je deur staan. En ja, ik weet dat je erom kan vragen om het anoniem te houden, maar daar moet je om vragen, op een moment dat je al stijf van de stress staat.
vrijdag 18 juli 2025 om 21:37
Je hoeft niet gelijk zo te doen.thistle schreef: ↑18-07-2025 21:25Ach, hou toch op, als ik aangifte doe van bedreiging staan mijn naam en adres gewoon in de documenten die de verdachte krijg. Vanwege privacy krijg ik nooit een naam van de bedreiger te zien, of waar hij woont. Je kan hem dus niet ontwijken, maar hij kan wel zo voor je deur staan. En ja, ik weet dat je erom kan vragen om het anoniem te houden, maar daar moet je om vragen, op een moment dat je al stijf van de stress staat.
Het is goed dat de privacy gewaarborgd wordt. Het is alleen dan weer niet goed dat instanties gegevens niet mogen delen met elkaar. Daar moet een betere oplossing voor komen.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
vrijdag 18 juli 2025 om 21:40
Ja, zo doe ik wel. Omdat duizenden vrouwen die aangifte doen nog steeds met naam en toenaam bekend worden gemaakt bij de dader. Hoezo privacy waarborging?
vrijdag 18 juli 2025 om 21:48
Dat zou óók niet moeten.
En gegevens delen zou wél moeten.
Maar je zou niet de rechten van een verdachte te grabbel moeten gooien om bedreigden goed te beschermen.
Je zou vrouwen die aangifte doen serieus moeten nemen en heel goed moeten beschermen, zonder voorbehoud. Maar niet ten kostte van.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 18 juli 2025 om 21:50
Ik vind dat de rechtelijke macht gewoon haar werk moet kunnen doen.
Toch snap ik maar weinig van het besluit om de moordenaar van de vrouw die in Gouda werd doodgeschoten onlangs vrij te laten.
Het slachtoffer deed onlangs aangifte. De man werd opgepakt met een vuurwapen. Maar de rechtbank besloot hem na een paar weken vrij te laten.
In 2009 was hij al veroordeeld tot 13 jaar cel voor een soortgelijk geval. Toen overleefde het slachtoffer. Maar ook toen schoot hij vanuit een hinderlaag. De rechtbank vond dit keer dat er geen aanleiding was om de man langer vast te houden. En kon alleen vuurwapenbezit bewijzen, geen geweld (waarover het slachtoffer ook aangifte had gedaan.)
Dat mag wat mij betreft wel veranderen. Dat signalen en aangiften van vrouwen sneller tot serieuze actie leiden van politie, justitie en de rechtelijke macht.
Want vaak blijkt dat een dader al eerder is opgepakt of is veroordeeld.
Toch snap ik maar weinig van het besluit om de moordenaar van de vrouw die in Gouda werd doodgeschoten onlangs vrij te laten.
Het slachtoffer deed onlangs aangifte. De man werd opgepakt met een vuurwapen. Maar de rechtbank besloot hem na een paar weken vrij te laten.
In 2009 was hij al veroordeeld tot 13 jaar cel voor een soortgelijk geval. Toen overleefde het slachtoffer. Maar ook toen schoot hij vanuit een hinderlaag. De rechtbank vond dit keer dat er geen aanleiding was om de man langer vast te houden. En kon alleen vuurwapenbezit bewijzen, geen geweld (waarover het slachtoffer ook aangifte had gedaan.)
Dat mag wat mij betreft wel veranderen. Dat signalen en aangiften van vrouwen sneller tot serieuze actie leiden van politie, justitie en de rechtelijke macht.
Want vaak blijkt dat een dader al eerder is opgepakt of is veroordeeld.
vrijdag 18 juli 2025 om 21:53
Heel erg eens.
Ook als iemand nog niet vaker is opgepakt en veroordeeld trouwens.
Dit is te groot om soft over te doen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 18 juli 2025 om 21:56
In een ander geval van femide dat vorig jaar speelde was er ook al eerder sprake van mishandeling. Inclusief een veroordeling.
De vader van het slachtoffer zou haar twee dagen na de moord onderbrengen bij familie in België. Uit angst voor de dader. Dat was net te laat. (Deze zaak omschrijft TO in de openingspost.)
Ik vond het maar lastig dat we als samenleving niet in staat zijn zo'n iemand te beschermen in dit soort gevallen. We hebben er de middelen toch voor?
paradise wijzigde dit bericht op 18-07-2025 21:59
3.52% gewijzigd
vrijdag 18 juli 2025 om 21:56
Hoewel ik grotendeels denk dat vrouwen vooral zelf moeten uitmaken hoe ze hun positie willen veranderen in welke richting dan ook, ben ik op dit vlak er volstrekt van overtuigd dat het hier niet van vrouwen, instituties of wetgeving moet of kan komen, maar van mannen die andere mannen gaan aanspreken.
Heel praktisch: een man die een sexistische grap maakt, net iets te veel aanraakt, etc, en daar door een vrouw op wordt terechtgewezen heeft als reactie: zeikwijf, overgevoelig, je mag ook niks meer, etc, maar hij luistert absoluut niet.
Mannen hebben, ik generaliseer natuurlijk, wel de neiging zich iets aan te trekken van commentaar van andere mannen, zeker als die met autoriteit spreken en zeker als ze op hun onvolwassenheid worden aangesproken.
Dus vrouwen moeten vooral doen wat ze denken dat helpt, maar mannen moeten niet ach en wee roepend het hoofd schudden, maar iedere keer dat een collega, sportvriend, café-broeder, etc, zich onbetamelijk uitlaat over of zich gedraagt tegen een vrouw of vrouwen in het algemeen even het lef hebben iets te zeggen. En NIET verwijzen naar moeder, zus of dochter, maar naar volwassen mannelijkheid. “Dat je zoiets doet als puber is al jammer, maar komop, je bent een volwassen vent toch? Gedraag je daar dan naar”.
Heel praktisch: een man die een sexistische grap maakt, net iets te veel aanraakt, etc, en daar door een vrouw op wordt terechtgewezen heeft als reactie: zeikwijf, overgevoelig, je mag ook niks meer, etc, maar hij luistert absoluut niet.
Mannen hebben, ik generaliseer natuurlijk, wel de neiging zich iets aan te trekken van commentaar van andere mannen, zeker als die met autoriteit spreken en zeker als ze op hun onvolwassenheid worden aangesproken.
Dus vrouwen moeten vooral doen wat ze denken dat helpt, maar mannen moeten niet ach en wee roepend het hoofd schudden, maar iedere keer dat een collega, sportvriend, café-broeder, etc, zich onbetamelijk uitlaat over of zich gedraagt tegen een vrouw of vrouwen in het algemeen even het lef hebben iets te zeggen. En NIET verwijzen naar moeder, zus of dochter, maar naar volwassen mannelijkheid. “Dat je zoiets doet als puber is al jammer, maar komop, je bent een volwassen vent toch? Gedraag je daar dan naar”.
mylittlepony wijzigde dit bericht op 18-07-2025 21:59
0.12% gewijzigd
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
vrijdag 18 juli 2025 om 21:58
De hele podcast-serie 'Zij is van mij' van Saskia Belleman is ook een aanrader.Pimpelmeesje87 schreef: ↑18-07-2025 21:17Luistertip: de aflevering 'Femicide' van Saskia Belleman in de podcast Kroegpraat.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:02
Ik geloof je.MyLittlePony schreef: ↑18-07-2025 21:56.
Nou ben ik moeder en leerkracht.
Heb je tips over hoe ik mijn kinderen en leerlingen dit bij kan brengen?
vrijdag 18 juli 2025 om 22:03
Waarom zou je de privacy van een dader niet een beetje te grabbel gooien, door bv het slachtoffer te vertellen welke plaats iemand woont zodat je niet hoeft te worden geconfronteerd met je vrolijk vrij lopende verkrachter. Ik bedoel trouwens daders, niet verdachten. Veel van de vrouwenmoordenaars zijn ook al schuldig bevonden aan geweld, bedreiging enz, dus dat zijn daders.feow schreef: ↑18-07-2025 21:48Dat zou óók niet moeten.
En gegevens delen zou wél moeten.
Maar je zou niet de rechten van een verdachte te grabbel moeten gooien om bedreigden goed te beschermen.
Je zou vrouwen die aangifte doen serieus moeten nemen en heel goed moeten beschermen, zonder voorbehoud. Maar niet ten kostte van.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:03
Precies dit.Maleficent schreef: ↑18-07-2025 20:51Maar in sommige gevallen, zoals in Gouda deze week, zat de moeder al in een Blijf van mijn lijf huis, plaatste de man al dreigende berichten op zijn social media EN hij was al eerder veroordeeld voor een poging tot moord. Hoeveel rode vlaggen heb je nodig om een moeder beter te beschermen, vraag ik me af. In Spanje krijgen zulke gasten een enkelband, om het straatverbod beter te kunnen handhaven.
Bij dit soort veroordelingen moet iemand maar de rest van zijn leven een enkelband dragen. Deze gaat af als de dader in een bepaald gebied komt. Dan wordt iemand onmiddellijk weer vastgezet.
Als de dader uit de buurt blijft van het slachtoffer (of bij een nieuwe aangifte bij een nieuw slachtoffer), kan de dader elders in Nederland weer gewoon een leven opbouwen.
Daar zal ongetwijfeld de (Grond)wet voor moeten worden herschreven, maar dat moet dan maar.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:06
Wat er triest aan is, is dat het de makkelijkst te voorkomen zware misdaad is. Het is vaak een cluster van gedrag van intieme terreur die zich gaandeweg verdiept, ontwikkelt, verergert.
Een lijst met rode vlaggen van zulk gedrag is aan allerlei instanties uitgedeeld. Politie, maatschappelijk werk, veilig thuis. De lijst wordt te weinig ter hand genomen.
Een lijst met rode vlaggen van zulk gedrag is aan allerlei instanties uitgedeeld. Politie, maatschappelijk werk, veilig thuis. De lijst wordt te weinig ter hand genomen.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:07
In de podcast 'Zij is van mij' van Saskia Belleman, werd het gebrek aan adequaat handelen door politie treffend beschreven.
Zij zei iets als, als een zootje zware criminelen elkaar dreigt af te maken staat er direct een politiemacht paraat.
Als er signalen zijn die tot femicide kunnen leiden, dan is het eerst eindeloos pappen en nathouden. Tot het soms dus fataal afloopt.
Daar gaat het dus gigantisch mis.
Zij zei iets als, als een zootje zware criminelen elkaar dreigt af te maken staat er direct een politiemacht paraat.
Als er signalen zijn die tot femicide kunnen leiden, dan is het eerst eindeloos pappen en nathouden. Tot het soms dus fataal afloopt.
Daar gaat het dus gigantisch mis.
vrijdag 18 juli 2025 om 22:08
Dat woord 'familiedrama' moeten ze sowieso niet meer gebruiken.
Dat klinkt te onschuldig.
Familiemoord, gezinsmoord, partnermoord.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 18 juli 2025 om 22:18
Maar het voelt voor mij helemaal niet of daar urgentie voor is.
Waar blijven de kamerdebatten? Het land staat erger op zijn kop als het gaat over de aanwezigheid van wolven in ons land.
Het lijkt nog steeds alsof vrouwen nog steeds derderangs burgers zijn ofzo. Niet belangrijk genoeg.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 18 juli 2025 om 22:22
Ik gok dat je vrouw bent en ik meende vrij letterlijk wat ik zei: mannen moeten mannen/jongens opvoeden op dit punt.
Ik snap best hoe dat klinkt en ik heb geen enkel bewijs van mijn gelijk. Maar dat neemt niet weg dat ik denk gelijk te hebben.
Wat jij kan doen voor zover je denkt dat ik gelijk zou kunnen hebben is het onderwerp bespreekbaar maken, bij vaders en mannelijke collega’s. Jij bent belangrijk, maar geen rolmodel voor jongens. Uiteindelijk maken jongens zich lid van moeders en leraressen en zijn mannelijke rolmodellen doorslaggevend. Het is aan mannen een beter rolmodel te zijn dan pakweg Andrew Tate.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
vrijdag 18 juli 2025 om 22:25
Ik geloof dat het heel erg moeilijk is om onder ogen te zien dat het gevaar niet van de grote boze wolf komt, maar van vaders, zonen, broers.Maleficent schreef: ↑18-07-2025 22:18Maar het voelt voor mij helemaal niet of daar urgentie voor is.
Waar blijven de kamerdebatten? Het land staat erger op zijn kop als het gaat over de aanwezigheid van wolven in ons land.
Het lijkt nog steeds alsof vrouwen nog steeds derderangs burgers zijn ofzo. Niet belangrijk genoeg.
Heb je vandaag journaal gekeken?
Vrouwen tussen de 15-25 voelen zich onveilig en lopen om.
Voelen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in