Femicide

18-07-2025 19:39 204 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zomaar weer 3 berichten in 1 week. In 1 week! Twee vrouwen van het leven beroofd waar haar kind of kinderen bij waren. Ondanks signalen en veroordelingen vooraf en een blijf van mijn lijf huis....

En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.

Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Strikje schreef:
18-07-2025 22:52
Ook dit vind ik te makkelijk gezegd. Nu lijkt het net alsof instanties verantwoordelijk zijn voor het gedrag van de dader.
Hoe veel instanties er ook bij betrokken zijn, voordat een man zijn vrouw vermoordt, hij blijft zelf verantwoordelijk. Niet de falende instanties, niet de ouders, alleen hijzelf.

En ik snap wel dat als je uit een machogezin komt waarbij je als voorbeeld hebt gezien dat vrouwen niks voorstellen, dat je eerder machogedrag zult vertonen, maar uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor wat je doet.
Dat is boeiend na de daad, als we aan strafrecht komen. Beetje te laat voor het slachtoffer wel.

Het is wel degelijk de verantwoordelijkheid van overheid en omgeving om potentiële slachtoffers effectief te beschermen. Dat werkt niet door een potentiële dader op zijn verantwoordelijkheid te wijzen en het daar bij te laten
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Maleficent schreef:
18-07-2025 22:56
Nou dat zou 1 van de stappen moeten zijn, en dan ook betere wetgeving, waardoor vrouwen beter beschermd worden.
Bij de man uit Eindhoven waren er genoeg rode vlaggen, maar ja, men kan en mag niks. Lijkt me frustrerend voor de betrokken instanties en vooral als dit daarna de uitkomst is.

Wat is jouw idee dan, hoe we dit moeten voorkomen in de toekomst?

Maar je kunt zo'n man niet op voorhand al oppakken en vastzetten in de cel. Want misschien gaat hij zijn vrouw wel vermoorden volgende week.
Bovendien is er niet altijd hulpverlening bij betrokken.

Mijn ideetje dit te voorkomen is? Dit is niet te voorkomen. Dit soort mannen zullen altijd blijven bestaan.
Het is geen Femicide maar kindermoord: de 2 verdronken kinderen in de auto met hun vader, ook daar waren voldoende aanwijzingen, er is zelfs nog politie aan de deur geweest, en ze kunnen helemaal niks. Pas als het te laat is. Ik vind dat niet te verkroppen.
Air-Flup schreef:
18-07-2025 21:01
Dat zou ik hier ook graag zien inderdaad.

En vrouwen moeten eerder serieus genomen worden. Eer dat vrouwen aangifte doen zijn ze al zo ver in het process en om dan nog weggestuurd worden met, weet je zeker dat je aangifte wil doen?
Ik weet nog toen die 'Voice' situatie begon. Mannen in mijn omgeving spraken vooral van ' ja alles voor het geld, als wij de gewone man het waren zeiden ze niks'. Het was de schuld van de vrouw.
Ook vreemdgaan ja, als de man steeds niks krijgt dan doet hij dat. Dit vond ik toen echt niet leuk en heb ik vaak wat van gezegd tegen die mannen.

(Sommige) mannen voelen zich zo verheven boven een vrouw/partner in de relatie, dat ze denken dat alles kan.
Blijft wel dat de maatschappij de vrouw ook als soort "product" blijft zien.

Maar als een kind al niet serieus genomen wordt bij mishandeling (dat meisje die nog leeft, maar grote gevolgen heeft voor haar verdere leven. Zo niet kinderen die stiekem mishandeld worden), dan geloven ze een vrouw ook niet. Het is altijd achteraf kijken.

Better safe than sorry.
teddydeniffler wijzigde dit bericht op 18-07-2025 23:11
14.53% gewijzigd
Instanties zijn niet verantwoordelijk voor de daden van de dader.
Maar instanties zijn wel verantwoordelijk voor het falen van de bescherming van vrouwen.
Niet alleen instanties, ook politiek, maatschappij etc.

Nederland faalt. Nederland bungelt ergens onderaan in de bescherming van haar vrouwen, in de onveiligheid die door vrouwen ervaren wordt.
Daardoor krijgen daders kansen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Strikje schreef:
18-07-2025 22:40
Ik vind dat er te snel naar opvoeding wordt gewezen. Niet alle ellende komt door de opvoeding. Vind ik veel te makkelijk gezegd.

Je kunt je kinderen zo goed opvoeden, dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, dat als een vrouw nee zegt, dit ook nee betekent. Maar als je als man gewoon te agressief bent, zul je je niks aantrekken van wat je ouders jou hebben geleerd.

Het is het bekende nature/nurtureverhaal
Terwijl ik juist verbijsterd was toen mijn kinderen eenmaal naar school gingen en ik legio ouders grote verschillen tussen jongens en meisjes hoorde benoemen.

Ik leef in een zeer geëmancipeerde bubbel, dus ik dacht dat dat tegenwoordig echt wel doorgedrongen was in alle lagen van de bevolking, dat opvoeding hier enorm veel invloed op heeft.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Strikje schreef:
18-07-2025 22:59
Maar je kunt zo'n man niet op voorhand al oppakken en vastzetten in de cel. Want misschien gaat hij zijn vrouw wel vermoorden volgende week.

Mijn ideetje dit te voorkomen is? Dit is niet te voorkomen. Dit soort mannen zullen altijd blijven bestaan.
In zeer veel gevallen zijn er signalen, aangiften en/of eerdere veroordelingen. Ook uit voorgaande relaties.
Strikje schreef:

Ik denk dat als er voldoende aanwijzingen zijn, de man heeft bijv al zijn ex in elkaar geslagen, en er is sprake van een contactverbod, dat zo iemand wat mij betreft met een enkelband om mag lopen, waarbij alle toeters en bellen afgaan zodra hij binnen 100 meter van de vrouw komt.

Niks doen is en maar aan blijven kijken en: 'zo zijn sommige mannen nu eenmaal', vind je dat nou echt acceptabel? Het kan gebeuren bij iemand die jij kent en waar je om geeft.
Strikje schreef:

Zoveel soorten mensen zullen altijd bestaan. Daar hebben we beschaving voor bedacht. Opvoeden, sociale controle, hulp bieden, waarschuwen, bescherming bieden, etc etc.

Voorkom je niet alles mee, wel veel.

En nee, inderdaad, als je alleen aan strafrecht denkt, kan je inderdaad niets doen.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Strikje schreef:

Maar in een aantal andere landen hebben ze het wel weten terug te dringen, omdat er wetgeving over gemaakt is.
De vraag is dus waarom Nederland hier zo in achterloopt.

David Dunning
In dit artikel komt dat heel duidelijk naar voren

https://www.nu.nl/misdaad/6362886/waaro ... moord.html

Ik licht er 1 alinea uit; dit is in Nederland dus ondenkbaar wegens de heilige privacy richtlijnen.

Ook heeft de Spaanse politie de bevoegdheid om vrouwen in te lichten over het verleden van hun partner als die eerder is veroordeeld voor misbruik. Daarnaast wordt in Spanje veel gedaan aan preventie. Al vanaf jonge leeftijd wordt kinderen geleerd hoe ze met elkaar moeten omgaan.
girasole3 wijzigde dit bericht op 18-07-2025 23:08
8.49% gewijzigd
MyLittlePony schreef:
18-07-2025 22:57
Dat is boeiend na de daad, als we aan strafrecht komen. Beetje te laat voor het slachtoffer wel.

Het is wel degelijk de verantwoordelijkheid van overheid en omgeving om potentiële slachtoffers effectief te beschermen. Dat werkt niet door een potentiële dader op zijn verantwoordelijkheid te wijzen en het daar bij te laten

Maar dat zijn twee verschillende dingen. De overheid is wel verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn burgers, helemaal mee eens.

Maar wat moet je er aan doen om een moord te voorkomen? Iemand op voorhand arresteren en een goed gesprek met diegene hebben? Dan zegt die man ' ja , ik heb het begrepen hoor, ik moet mijn vrouw respecteren, nee is nee, ik zal het onthouden meneer agent'

Hij komt vrij en vermoordt zijn vrouw.

Als iemand echt kwaad wil doen, is het niet te voorkomen.

Als ik het verkeerd zie en iemand weet wel hoe je het kan voorkomen, hoor ik het graag.
MyLittlePony schreef:
18-07-2025 22:22
Ik gok dat je vrouw bent en ik meende vrij letterlijk wat ik zei: mannen moeten mannen/jongens opvoeden op dit punt.

Ik snap best hoe dat klinkt en ik heb geen enkel bewijs van mijn gelijk. Maar dat neemt niet weg dat ik denk gelijk te hebben.

Wat jij kan doen voor zover je denkt dat ik gelijk zou kunnen hebben is het onderwerp bespreekbaar maken, bij vaders en mannelijke collega’s. Jij bent belangrijk, maar geen rolmodel voor jongens. Uiteindelijk maken jongens zich lid van moeders en leraressen en zijn mannelijke rolmodellen doorslaggevend. Het is aan mannen een beter rolmodel te zijn dan pakweg Andrew Tate.
Een paar jaar geleden heb ik les gegeven aan een jongeman die mijn autoriteit als docent niet accepteerde, vanwege mijn geslacht. Dat was een compleet nieuwe ervaring voor mij en ik schrok er behoorlijk van. Ik weet nog steeds precies welke mannelijke collega's er achter, naast mij stonden en welke collega's het weglachten.
Iets minder lang geleden had ik een paar vervelende incidenten met een iets te enthousiaste mannelijke collega (vreemde opmerkingen, mijn schouders willen masseren). Hier heb ik zelf vrij luid en duidelijk mijn grenzen benoemd, in een volle ruimte. Ik weet ook nog precies welke collega's vonden dat ik me een beetje aanstelde, sommige mensen waren gewoon wat minder kil dan ik.
Ik werk ergens waar je zou moeten kunnen verwachten dat iedereen logisch nadenkt, fatsoenlijk is, betrokken is bij de medemens. Mwah.

Maar ik zie echt prachtige dingen bij mijn jonge collega's in dit opzicht. Die hebben een heel zuiver moreel kompas vaak. Doet me goed.
Si abra la puerta hay lobos.
Maleficent schreef:
18-07-2025 23:02
Ik denk dat als er voldoende aanwijzingen zijn, de man heeft bijv al zijn ex in elkaar geslagen, en er is sprake van een contactverbod, dat zo iemand wat mij betreft met een enkelband om mag lopen, waarbij alle toeters en bellen afgaan zodra hij binnen 100 meter van de vrouw komt.

Niks doen is en maar aan blijven kijken en: 'zo zijn sommige mannen nu eenmaal', vind je dat nou echt acceptabel? Het kan gebeuren bij iemand die jij kent en waar je om geeft.

Maar dar kun je doen als de man al veroordeeld is. Niet elke moord wordt gepleegd door een man die al bekend is bij justitie of hulpverlening.
Dat geldt ook voor andere delicten.

De dader die met een auto met 230 kilometer per uur een gezin dronken doodreed was al meerdere keren veroordeeld voor dronken en roekeloos rijden.

Waarom raakt zo'n iemand niet voorgoed het rijbewijs kwijt?

De man die onlangs een baby van 1 jaar oud ontvoerde en misbruikte krijgt naast zijn straf een contactverbod van 5 jaar. Een algeheel verbod om in Barneveld te komen (waar de slachtoffers wel woonde, maar de dader niet woonde) wilde de rechtbank niet aan.

Waarom niet? En waarom een contactverbod van slechts 5 jaar?

Die ontvoerder was ook al eerder veroordeeld voor een verkrachting.

Iedereen verdient een tweede kans. Maar oefen die tweede kans dan zonder auto of in een andere gemeente uit.
paradise wijzigde dit bericht op 18-07-2025 23:10
4.91% gewijzigd
Strikje schreef:
18-07-2025 23:09
Maar dar kun je doen als de man al veroordeeld is. Niet elke moord wordt gepleegd door een man die al bekend is bij justitie of hulpverlening.
Vaak wel. Als het gaat om femicide.
Solomio schreef:
18-07-2025 23:03
Maar in een aantal andere landen hebben ze het wel weten terug te dringen, omdat er wetgeving over gemaakt is.
We waren vrij vroeg en nogal uitbundig met de sexuele revolutie, inclusief zeer gerichte pogingen pedofilie te normaliseren. We waren extreem laat met verkrachting binnen het huwelijk strafbaar stellen. We wijzen graag naar andere landen en culturen, maar met in de spiegel kijken heeft de Nederlandse cultuur grosso modo enorm veel moeite.

Groothandelaar in slaven. Koloniale grootmacht. Extreem ongeëmancipeerd. Hoogste percentage afgevoerde joden van alle bezette landen. Maar zoooo tevreden met onszelf.
Strikje schreef:
18-07-2025 23:05
Maar dat zijn twee verschillende dingen. De overheid is wel verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn burgers, helemaal mee eens.

Maar wat moet je er aan doen om een moord te voorkomen? Iemand op voorhand arresteren en een goed gesprek met diegene hebben? Dan zegt die man ' ja , ik heb het begrepen hoor, ik moet mijn vrouw respecteren, nee is nee, ik zal het onthouden meneer agent'

Als ik het verkeerd zie en iemand weet wel hoe je het kan voorkomen, hoor ik het graag.
100% voorkomen zal nooit lukken, maar verminderen kan uiteraard wel.
Alleen al het voorbeeld uit Gouda: die man had al een fors verleden met aanslagen op exen, dus die had prima vast kunnen blijven zitten in juni.
Of monitoren met een enkelband, of whatever.

David Dunning
@strikje: lees het artikel eens waarvan ik hier boven een link plaatste.

Nee, 100% dingen voorkomen zal nooit kunnen, maar andere landen weten het wel beter in te dammen.
Loren schreef:
18-07-2025 22:36
Ik was onlangs op de diplomauitreiking van mijn kind. Daar viel me echt op dat de meisjes hele andere speeches kregen dan de jongens. Bij de meisjes begonnen de speeches allemaal met 'lieve Emma' en ging het vooral over hun lieve, aardige, gezellige, nette karakter en hoe fijn het was om zo'n leerling in de klas te hebben.

Bij de jongens werd alleen de voornaam genoemd en ging het vooral over de prestaties, al dan niet gelardeerd met grapjes over de matige inzet.

Zowel door mannelijke als vrouwelijke leerkrachten. Het zit volgens mij ook in dit soort zaken.
Dit is heel herkenbaar. En het is toch droevig, dat kinderen gereduceerd worden tot vooroordelen over hun geslacht.
Ik ben een keer best boos geworden bij een leerlingbespreking vwo waar elke jongen met krappe zesjes lui, maar echt slim was en een paar meiden met achten en negens consequent harde werkers genoemd werden. Sowieso zit er iets niet goed bij een vak als je in de bovenbouw met alleen hard werken een negen haalt, maar het inzicht dat die meiden gewoon Uitzonderlijk Intelligent waren, moest nog een beetje indalen bij een paar docenten.
Er is nog steeds een verwachtingspatroon van jongens en meiden in het VO. Als je een kind hebt dat niet conform dat patroon is (ik heb bijvoorbeeld een slimme, luie dochter die enorm slechte grappen maakt) dan raken sommige leraren in de war.
Si abra la puerta hay lobos.
Solomio schreef:
18-07-2025 23:03

Omdat Nederland te soft straft.

En ook daarin denk ik dat het mannen niet zal tegenhouden om hun vrouw te vermoorden. Sommige mannen accepteren de gevolgen. Hebben het er voor over 12 jaar vast te zitten.
MyLittlePony schreef:
18-07-2025 23:10
We waren vrij vroeg en nogal uitbundig met de sexuele revolutie, inclusief zeer gerichte pogingen pedofilie te normaliseren. We waren extreem laat met verkrachting binnen het huwelijk strafbaar stellen. We wijzen graag naar andere landen en culturen, maar met in de spiegel kijken heeft de Nederlandse cultuur grosso modo enorm veel moeite.

Groothandelaar in slaven. Koloniale grootmacht. Extreem ongeëmancipeerd. Hoogste percentage afgevoerde joden van alle bezette landen. Maar zoooo tevreden met onszelf.
Hier is Nederland niet uniek in.

Het bekende riedeltje hoe verschrikkelijk de Nederlander wel niet is vind ik ook niet echt oplossingsgericht.
Strikje schreef:
18-07-2025 23:05

Opnieuw doe je alsof strafrecht het enige middel is dat de overheid ter beschikking heeft. Dat is zo ver van de werkelijkheid, dat ik niet weet waar te beginnen, het spijt me
Paradise schreef:
18-07-2025 23:10
Vaak wel. Als het gaat om femicide.

Hoe wil je het dan voorkomen?
Rabarbara schreef:
18-07-2025 23:06
Een paar jaar geleden heb ik les gegeven aan een jongeman die mijn autoriteit als docent niet accepteerde, vanwege mijn geslacht. Dat was een compleet nieuwe ervaring voor mij en ik schrok er behoorlijk van. Ik weet nog steeds precies welke mannelijke collega's er achter, naast mij stonden en welke collega's het weglachten.
Iets minder lang geleden had ik een paar vervelende incidenten met een iets te enthousiaste mannelijke collega (vreemde opmerkingen, mijn schouders willen masseren). Hier heb ik zelf vrij luid en duidelijk mijn grenzen benoemd, in een volle ruimte. Ik weet ook nog precies welke collega's vonden dat ik me een beetje aanstelde, sommige mensen waren gewoon wat minder kil dan ik.
Ik werk ergens waar je zou moeten kunnen verwachten dat iedereen logisch nadenkt, fatsoenlijk is, betrokken is bij de medemens. Mwah.

Maar ik zie echt prachtige dingen bij mijn jonge collega's in dit opzicht. Die hebben een heel zuiver moreel kompas vaak. Doet me goed.
Precies wat ik bedoel. En je laatste waarneming is hoopgevend

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven