Femicide

18-07-2025 19:39 204 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zomaar weer 3 berichten in 1 week. In 1 week! Twee vrouwen van het leven beroofd waar haar kind of kinderen bij waren. Ondanks signalen en veroordelingen vooraf en een blijf van mijn lijf huis....

En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.

Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Solomio schreef:
18-07-2025 23:11
100% voorkomen zal nooit lukken, maar verminderen kan uiteraard wel.
Alleen al het voorbeeld uit Gouda: die man had al een fors verleden met aanslagen op exen, dus die had prima vast kunnen blijven zitten in juni.
Of monitoren met een enkelband, of whatever.

Dan moet Nederland stenger straffen. Maar , wat ik net ook al zei, dat weerhoudt sommige mannen er nog niet van hun vrouw te vermoorden.

Ze plegen daarna zelfmoord, zodat, hoe hoog de straf ook zal zijn, zij niet veroordeeld worden.
MyLittlePony schreef:
18-07-2025 23:10
We waren vrij vroeg en nogal uitbundig met de sexuele revolutie, inclusief zeer gerichte pogingen pedofilie te normaliseren. We waren extreem laat met verkrachting binnen het huwelijk strafbaar stellen. We wijzen graag naar andere landen en culturen, maar met in de spiegel kijken heeft de Nederlandse cultuur grosso modo enorm veel moeite.

Groothandelaar in slaven. Koloniale grootmacht. Extreem ongeëmancipeerd. Hoogste percentage afgevoerde joden van alle bezette landen. Maar zoooo tevreden met onszelf.
Ik denk dat ook meespeelt dat hier best lang het idee heerste dat het in dit soort gevallen meestal om eerwraak gaat. Bij moslims.
En die mogen elkaar gewoon afmaken, vinden veel Nederlanders allemaal prima.
Plus dat dat dan weer als bewijs kon worden opgevoerd dat ze allemaal zo slecht integreerden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Strikje schreef:
18-07-2025 23:15
Dan moet Nederland stenger straffen. Maar , wat ik net ook al zei, dat weerhoudt sommige mannen er nog niet van hun vrouw te vermoorden.

Ze plegen daarna zelfmoord, zodat, hoe hoog de straf ook zal zijn, zij niet veroordeeld worden.
Strenger straffen heeft geen nut, dat schreef je zelf ook al.

Maar wat al heel mooi uitgelegd is, is dat er meer mogelijk is dan alleen via het strafrecht.

David Dunning
Paradise schreef:
18-07-2025 23:12
Hier is Nederland niet uniek in.

Het bekende riedeltje hoe verschrikkelijk de Nederlander wel niet is vind ik ook niet echt oplossingsgericht.
We zijn in de meeste zaken die ik benoem wel degelijk vrij uniek. In de spiegel kijken zou kunnen helpen, maar het af doen als het bekende riedeltje is vanzelfsprekend veel makkelijker
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Toch ook wel een bubbelkwestie, vrees ik. Ik ken echt nog best veel traditionele gezinnen, waarin de man ook echt het hoofd is en de vrouw zich schikt. Als dat het voorbeeld is dat je krijgt als kind en je ziet dat bevestigd bij je vrienden, op Voetbal Inside, in de TikTokfilmpjes die je telkens aanbevolen krijgt, dan ben je absoluut nog geen vrouwenmoordenaar. Je bent wel gevoelig voor het idee dat jouw vrouw jouw bezit is en dat haar afwijzing grote maatschappelijke schande voor jou oplevert.
Dit forum is echt geëmancipeerder dan wij denken.
Si abra la puerta hay lobos.
MyLittlePony schreef:
18-07-2025 23:14
Precies wat ik bedoel. En je laatste waarneming is hoopgevend
Ik vind ze zo lief. Ze spreken leerlingen en collega's aan op ongepast gedrag, leven voor wat ze normaal vinden. En ze zijn onverstoorbaar in hun standpunten, ook al mopperen oudere collega's over "woke onzin." Dat ze mij uitlachen omdat ik "als een boomer" boterhammen met pindakaas eet, vergeef ik ze graag.
Si abra la puerta hay lobos.
Solomio schreef:
18-07-2025 23:15
Ik denk dat ook meespeelt dat hier best lang het idee heerste dat het in dit soort gevallen meestal om eerwraak gaat. Bij moslims.
En die mogen elkaar gewoon afmaken, vinden veel Nederlanders allemaal prima.
Plus dat dat dan weer als bewijs kon worden opgevoerd dat ze allemaal zo slecht integreerden.
Dat helpt ook ja. Maar onderschat niet hoe zeer wij uniek zijn in de westerse wereld voor hoe ongeëmancipeerd onze maatschappij is. Dat is geen bekend riedeltje voor veel mensen, die dat liever ontkennen, maar Nederland scoort daarin echt bizar slecht. Als je op relevante metrics Zimbabwe voor moet laten gaan mag je je vragen stellen.

Maar goed, ik merk dat het een te ideologisch geladen gesprek begint te worden (niet met jou) en daar trek ik me al een tijdje liever uit terug.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Solomio schreef:
18-07-2025 23:17
Strenger straffen heeft geen nut, dat schreef je zelf ook al.

Maar wat al heel mooi uitgelegd is, is dat er meer mogelijk is dan alleen via het strafrecht.

Ik weet niet precies welke post je bedoelt, maar ik denk dat men vergeet dat niet iedere dader bekend is bij justitie en of hulpverlening.
MyLittlePony schreef:
18-07-2025 23:23
Dat helpt ook ja. Maar onderschat niet hoe zeer wij uniek zijn in de westerse wereld voor hoe ongeëmancipeerd onze maatschappij is. Dat is geen bekend riedeltje voor veel mensen, die dat liever ontkennen, maar Nederland scoort daarin echt bizar slecht. Als je op relevante metrics Zimbabwe voor moet laten gaan mag je je vragen stellen.

Maar goed, ik merk dat het een te ideologisch geladen gesprek begint te worden (niet met jou) en daar trek ik me al een tijdje liever uit terug.
Dat vind ik ook echt schokkend.

David Dunning
feow schreef:
18-07-2025 21:48
Dat zou óók niet moeten.
En gegevens delen zou wél moeten.

Maar je zou niet de rechten van een verdachte te grabbel moeten gooien om bedreigden goed te beschermen.
Je zou vrouwen die aangifte doen serieus moeten nemen en heel goed moeten beschermen, zonder voorbehoud. Maar niet ten kostte van.
Precies!
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
MyLittlePony schreef:
We zijn in de meeste zaken die ik benoem wel degelijk vrij uniek. In de spiegel kijken zou kunnen helpen, maar het af doen als het bekende riedeltje is vanzelfsprekend veel makkelijker
Als je dieper kijkt zijn we helemaal niet zo uniek. Het lijstje wat jij opsomt (slavenhandel, Jodenvervolging, koloniale grootmacht, extreem ongeëmancipeerd) zijn vooral Westerse en Europese aangelegenheden.

In het Parool zegt Marieke Liem, hoogleraar geweld en interventies aan de Universiteit Leiden en opsteller van de Femicide Monitor:

"Er wordt vaak beweerd dat het aantal femicides in Nederland hoger ligt dan in veel andere Europese landen, maar dat is een fabeltje, zegt Liem. “In internationaal opzicht doet Nederland het helemaal niet zo slecht. Maar het vergelijken van cijfers is lastig, omdat femicide niet overal goed of op dezelfde manier wordt geregistreerd.”"
paradise wijzigde dit bericht op 18-07-2025 23:28
0.37% gewijzigd
Strikje schreef:
18-07-2025 23:23
Ik weet niet precies welke post je bedoelt, maar ik denk dat men vergeet dat niet iedere dader bekend is bij justitie en of hulpverlening.
Je vervalt in herhaling.

En veel daders zijn allang in beeld bij justitie of hulpverlening, dus daar kan van alles mee gedaan worden, waardoor je het aantal partnermoorden zou kunnen verminderen.

David Dunning
Solomio schreef:
18-07-2025 23:26
Je vervalt in herhaling.

En veel daders zijn allang in beeld bij justitie of hulpverlening, dus daar kan van alles mee gedaan worden, waardoor je het aantal partnermoorden zou kunnen verminderen.

Heb je daar ook cijfers van?
Welk percentage mannen is in beeld bij politie en hulpverlening en welk deel niet?
MyLittlePony schreef:
Over dat 'extreem ongeëmancipeerd': het is maar net hoe je het meet en aan welke variabele je de voorkeur geeft.

Want er zijn ook andere rapporten die zeggen dat Nederland juist tamelijk hoog scoort. Of dat het beeld op zijn minst diffuus is.

https://www.womeninc.nl/artikel/nederla ... ijkheid-2/

https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/em ... lity-index

https://longreads.cbs.nl/emancipatiemon ... rspectief/

Ik vind het prima om in de spiegel te kijken, maar wel op basis van cijfers, niet op basis van de onderbuik. En het is gezond om te kritisch te kijken naar cijfers, maar om nu te zeggen dat Nederland extreem ongeëmancipeerd is? Of uniek in slavenhandel of vervolging in WO2? Nou nee.

Door met de onderbuik dingen te roepen begin je zelf een ideologisch gesprek. En door over grote zaken te beginnen die volgens mij weinig met femicide te maken hebben.
paradise wijzigde dit bericht op 18-07-2025 23:39
4.59% gewijzigd
Ik denk dat het streven ook helemaal niet kan zijn dat je het voor 100% kan stoppen, maar het aantal reduceren zou al mooi zijn. Iedere vrouw die je kan redden is er weer 1, en vergeet ook niet de kinderen die erbij betrokken zijn.
maleficent wijzigde dit bericht op 18-07-2025 23:49
Reden: Typfout
0.65% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... d~v661776/

(De onheilspellende waarheid over de moord op vrouwen)

Interessant artikel
Voor iedereen een groene tuin
Ik kan het niet lezen helaas.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/472 ... g-bedreigd

De vrouw die in Gouda vermoord is, was al op 4 verschillende geheime locaties ondergebracht geweest met haar kinderen.
Wat een verhaal weer.
Paradise schreef:
18-07-2025 23:38
Over dat 'extreem ongeëmancipeerd': het is maar net hoe je het meet en aan welke variabele je de voorkeur geeft.

Want er zijn ook andere rapporten die zeggen dat Nederland juist tamelijk hoog scoort. Of dat het beeld op zijn minst diffuus is.

https://www.womeninc.nl/artikel/nederla ... ijkheid-2/

https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/em ... lity-index

https://longreads.cbs.nl/emancipatiemon ... rspectief/

Ik vind het prima om in de spiegel te kijken, maar wel op basis van cijfers, niet op basis van de onderbuik. En het is gezond om te kritisch te kijken naar cijfers, maar om nu te zeggen dat Nederland extreem ongeëmancipeerd is? Of uniek in slavenhandel of vervolging in WO2? Nou nee.

Door met de onderbuik dingen te roepen begin je zelf een ideologisch gesprek. En door over grote zaken te beginnen die volgens mij weinig met femicide te maken hebben.

Fijn om te lezen.
Strikje schreef:
18-07-2025 23:29
Heb je daar ook cijfers van?
Welk percentage mannen is in beeld bij politie en hulpverlening en welk deel niet?
Nee, geen cijfers van. Maar het wordt vaak vermeld bij nieuwsberichten.
En op die mannen kun je je iig prima richten.

David Dunning
MyLittlePony schreef:
18-07-2025 21:56
Dus vrouwen moeten vooral doen wat ze denken dat helpt, maar mannen moeten niet ach en wee roepend het hoofd schudden, maar iedere keer dat een collega, sportvriend, café-broeder, etc, zich onbetamelijk uitlaat over of zich gedraagt tegen een vrouw of vrouwen in het algemeen even het lef hebben iets te zeggen. En NIET verwijzen naar moeder, zus of dochter, maar naar volwassen mannelijkheid. “Dat je zoiets doet als puber is al jammer, maar komop, je bent een volwassen vent toch? Gedraag je daar dan naar”.

Vrij recent was er een man die online via alle kanalen zijn ex zwartmaakte, evenals alle betrokken professionals uit ‘het systeem’. Hij zette hun namen online, benaderde de werkgever van ex via LinkedIn en bleef maar posten en posten.

Het leidde tot heel veel aanmoediging online, van allemaal andere mensen die exen kutwijven vinden en jeugdzorg aan de schandpaal nagelden. Het leidde er zelfs toe dat een groep mensen in het echte leven achter deze ex aan ging, die natuurlijk meermaals aangifte had gedaan.

Met andere woorden; er zijn altijd debielen die zo’n dader voeden.

(Meer info via Chris Klomp, het betreft Niels H)
Maar goed, eigenlijk gebeurt in dit topic precies wat TO aan de kaak wilde stellen: het wordt te weinig serieus genomen door sommigen.

David Dunning
GroenTuintje schreef:
18-07-2025 23:40
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... d~v661776/

(De onheilspellende waarheid over de moord op vrouwen)

Interessant artikel
Inderdaad, het is eigenlijk altijd een vast patroon met (voorspelbare) fases.
Strikje schreef:
18-07-2025 23:48
Ik kan het niet lezen helaas.
Even je cookies en geschiedenis wissen
Voor iedereen een groene tuin
hanke321 schreef:
18-07-2025 22:06
Wat er triest aan is, is dat het de makkelijkst te voorkomen zware misdaad is. Het is vaak een cluster van gedrag van intieme terreur die zich gaandeweg verdiept, ontwikkelt, verergert.

Een lijst met rode vlaggen van zulk gedrag is aan allerlei instanties uitgedeeld. Politie, maatschappelijk werk, veilig thuis. De lijst wordt te weinig ter hand genomen.

Mee eens. Het wordt veel te weinig herkend en als het wel wordt herkend weet men maar moeilijk te handelen.
Er zijn een aantal voorvechters binnen het systeem die zich heel hard maken voor meer bekendheid en er worden heus trainingen en dergelijke gegeven, maar het is nog lang niet genoeg.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven