Het Grote Viva Katten Topic deel 4
zaterdag 18 september 2021 om 00:22
Hier is ie dan, deel 4 van het Grote Viva Katten Topic! Waar iedereen die dol is op katten lekker mee kan komen kletsen over het wel en wee van onze lieve poezels 
en waar we ook weleens afdwalen om het over andere zaken te hebben. Een fijn kletstopic dus!

Welkom!!

Welkom!!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
zaterdag 19 juli 2025 om 14:52
Wie kan er meedenken. Kleine rooie weiger ineens op z'n bak te gaan. Hij gaat liever op een oude krant zitten.
Hij is bij de dierenarts geweest. Urine, foto's voor artrose en bloedonderzoek. Niks gevonden.
Kattenbakken worden elke dag goed schoongemaakt. Ander grid helpt niet.
Krant in de Kattenbak ook niet.
Hoe krijg ik hem weer op z'n bak?
Hij is bij de dierenarts geweest. Urine, foto's voor artrose en bloedonderzoek. Niks gevonden.
Kattenbakken worden elke dag goed schoongemaakt. Ander grid helpt niet.
Krant in de Kattenbak ook niet.
Hoe krijg ik hem weer op z'n bak?
zaterdag 19 juli 2025 om 16:48
Als de kap eraf kan zou ik dat doen. Of het luikje eruit friemelen. Hier hangen ze met hun hoofd naar buiten.
De plek waar de krant lag om op te kakken, daar in de buurt een voerbak en water neerzetten. Katten kakken niet meer op plekken als er nu eten en drinken staat. (Is mij ooit eens verteld) of je zet de kattenbak daar neer.
(Hier was eens een ongelukje of 2 op de bank
gelukkig lag er elke keer iets van een kleed op zodat het niet in de bank kwam. Is nu een populaire drinkplek geworden naast de bank. )
De plek waar de krant lag om op te kakken, daar in de buurt een voerbak en water neerzetten. Katten kakken niet meer op plekken als er nu eten en drinken staat. (Is mij ooit eens verteld) of je zet de kattenbak daar neer.
(Hier was eens een ongelukje of 2 op de bank

zaterdag 19 juli 2025 om 19:20
Mijn katten geven liefdesbeetjes, ook vaak wat harder dan bedoeld, maar wel lief bedoeld.ikbenhetzozat schreef: ↑19-07-2025 01:13Geven jullie katten ook waarschuwingsbeetjes? Mijn oudste heeft dit in mindere mate altijd wel gedaan maar de laatste tijd veel vaker. Echt vanuit het niets. Dan ben ik hem aan het borstelen of aaien, staat hij te genieten en te spinnen van jewelste, koppies geven en ineens.. HAP! Vind dat helemaal niet leuk. Meestal gaat het goed maar eerder deze week kon in een tetanusprik halen omdat het helaas wel tot bloedens toe ging. Zou het de leeftijd zijn? Hij word in oktober 14. Hij schrok er trouwens zelf van, ik trok mijn hand weg als reactie en hij zat me verschrikt met half open mond aan te kijken. Vond ik ook wel weer zielig..
Bijvoorbeeld als ik aai, maar ook als ik in de ochtend op sta en de woonkamerdeur opendoe (daar zijn ze ‘s nachts): dan zijn ze zo blij om me te zien (en omdat ze eten krijgen, hahaha).
Ze schrikken hier ook weleens als ze dat doen, maar dat komt dan altijd door mijn reactie, omdat ik ervan schrik en wegtrek ofzo. Meestal zie ik het aankomen en vlucht ik (
Het lijkt erop dat jouw katje hetzelfde doet, goed bedoeld, maar net wat te hard…
Overigens zou het totaal niet in me opkomen om een tetanusinjectie te halen, dat heb ik nog nooit gedaan en ik ken eigenlijk ook niemand die dat doet.
Als het bloedt, dan gooi ik er wat ontsmettingsmiddel op (dat spul dat vroeger sterilon heette), en klaar.
zaterdag 19 juli 2025 om 19:20
@derooiekater: kan het zijn dat de darmpjes niet goed werken?
Dat kun je niet op foto’s of aan bloed zien. Mijn poesje heeft dat en die zit nu op Royal Canin Gastrointestinal Fibre voer.
Merk je iets aan het gedrag na het poepen? Mauwen, kontje extra wassen, verstoppen op favoriete plekjes, etc.?
Edit: sorry ik had in m’n hoofd dat het alleen om de grote boodschap gaat, geen idee waarom.
Maar het is dus beide.
Zijn er problemen tussen katten dat ze zich niet veilig voelen? Heb je een nieuwe kat? Heb je zelf stress dat de kat dat voelt?
Kunnen katten van anderen van buiten de bak zien?
Oeh ingewikkeld dit zeg!
Dat kun je niet op foto’s of aan bloed zien. Mijn poesje heeft dat en die zit nu op Royal Canin Gastrointestinal Fibre voer.
Merk je iets aan het gedrag na het poepen? Mauwen, kontje extra wassen, verstoppen op favoriete plekjes, etc.?
Edit: sorry ik had in m’n hoofd dat het alleen om de grote boodschap gaat, geen idee waarom.
Maar het is dus beide.
Zijn er problemen tussen katten dat ze zich niet veilig voelen? Heb je een nieuwe kat? Heb je zelf stress dat de kat dat voelt?
Oeh ingewikkeld dit zeg!
loulou39 wijzigde dit bericht op 19-07-2025 21:31
82.16% gewijzigd
zaterdag 19 juli 2025 om 20:23
Tetanus (ook wel DTP) is 10 jaar geldig. Als je deze niet hebt en wel eens een krabbel/beetje ontvangt dan is een DTP prik geen slecht idee om te halen. Kost ook niks tot weinig.loulou39 schreef: ↑19-07-2025 19:20Mijn katten geven liefdesbeetjes, ook vaak wat harder dan bedoeld, maar wel lief bedoeld.
Bijvoorbeeld als ik aai, maar ook als ik in de ochtend op sta en de woonkamerdeur opendoe (daar zijn ze ‘s nachts): dan zijn ze zo blij om me te zien (en omdat ze eten krijgen, hahaha).
Ze schrikken hier ook weleens als ze dat doen, maar dat komt dan altijd door mijn reactie, omdat ik ervan schrik en wegtrek ofzo. Meestal zie ik het aankomen en vlucht ik () of als ik te laat ben bereid ik me geestelijk voor.
Het lijkt erop dat jouw katje hetzelfde doet, goed bedoeld, maar net wat te hard…
Overigens zou het totaal niet in me opkomen om een tetanusinjectie te halen, dat heb ik nog nooit gedaan en ik ken eigenlijk ook niemand die dat doet.
Als het bloedt, dan gooi ik er wat ontsmettingsmiddel op (dat spul dat vroeger sterilon heette), en klaar.
Ik heb van wat vervelende beten een paar keer een antibiotica kuur gehad. De hand (of plek) zwelt als een idioot en doet echt zeer veel pijn. Met de minuut word het erger. Dus wees niet eigenwijs en ga naar de HA als je een beet hebt ontvangen.
Mbt liefdesbeetjes. Zusje doet het zachtjes. Broer niet zo. Dus bij hem moet op tijd zijn met mijn hand weg te halen. Het is wel kat-eigen gedrag als ze over gestimuleerd worden.
zaterdag 19 juli 2025 om 20:26
Heeft de dierenarts ook een bladderscan (zo heet het bij mensen, misschien heet het bij dieren anders: een echo waarmee je het volume van de inhoud vd de blaas meet) gemaakt? Of op een andere manier naar de blaas gekeken?
Ik zou toch bang zijn dat daar iets mis is.
Andere optie: ben je van schoonmaakmiddel veranderd? Misschien dat de bak nu in zijn beleving raar ruikt / stinkt. Je kunt de bak een keer schoonmaken met chloor (wel goed naspoelen met water), dat luchtje schijnt katten aan urine te doen denken.
Andere optie: ben je van schoonmaakmiddel veranderd? Misschien dat de bak nu in zijn beleving raar ruikt / stinkt. Je kunt de bak een keer schoonmaken met chloor (wel goed naspoelen met water), dat luchtje schijnt katten aan urine te doen denken.
zaterdag 19 juli 2025 om 23:47
Het eerste dat ze vragen bij een kattenbeet of krab is of je tetanusinjectie nog geldig is. Die van mij was 16 jaar geleden dus ik moest een nieuwe. De kans dat je het krijgt zal klein zijn maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Tetanus kan je ook krijgen als je valt op straat en je knie ligt open bijvoorbeeld. Goed ontsmetten is altijd belangrijk maar kattenbijtwonden zijn wel vieze wondjes, vaak diepere prikwondjes waardoor het lastig schoonmaken is. Een kattenbeet heeft een veel groter infectierisico dan bijvoorbeeld een hondenbeet. Reden genoeg om het toch altijd even te laten nakijken. Wat ik al zei, in de meeste gevallen zal het met een sisser aflopen allemaal maar je wil niet net in de groep vallen waarbij dit niet het geval is.loulou39 schreef: ↑19-07-2025 19:20Mijn katten geven liefdesbeetjes, ook vaak wat harder dan bedoeld, maar wel lief bedoeld.
Ze schrikken hier ook weleens als ze dat doen, maar dat komt dan altijd door mijn reactie, omdat ik ervan schrik en wegtrek ofzo. Meestal zie ik het aankomen en vlucht ik () of als ik te laat ben bereid ik me geestelijk voor.
Of het liefdesbeetjes zijn vraag ik me trouwens af, het kan hoor, maar het komt meer over als een geirrieerde "stop-hou op" beet.. Ik straf hem ook niet hoor, hij heeft ook het recht om dingen aan te geven op zijn manier.
zondag 20 juli 2025 om 00:02
Bedoel je met “ze” de huisarts?ikbenhetzozat schreef: ↑19-07-2025 23:47Het eerste dat ze vragen bij een kattenbeet of krab is of je tetanusinjectie nog geldig is.
Ik ben nooit zo gewond geweest dat ik naar de huisarts hoefde, als dat bij jou zo is dan lijken het inderdaad geen liefdesbeetjes bij jouw kat. (Overigens ben ik vaak naar andere werelddelen op vakantie geweest, dus denk dat ik de meeste vaccinaties wel heb gehad).
Bij mijn katten waren het meer krasjes of speldenprikjes waar bloed uit komt.
Plus het waren hier geen momenten van irritatie, Hier was het meer “ oh je bent er hoera! Gaan we eten? knuffelen? aaien? etc. En dan waren ze meteen rustig.
Dus het lijkt me toch inderdaad een ander verhaal met jouw kat. Misschien een idee om wat korter te aaien oid? Of misschien kom je op een pijnlijke plek? Dat je daar op let?
In ieder geval succes en ik hoop dat het goed komt!!
zondag 20 juli 2025 om 00:20
Klopt, huisarts inderdaad. Ik heb in het verleden een keer wondroos gehad (niet door een kattenbeet maar alsnog niet iets dat je nog een keer wil) dus bij dergelijke risicowondjes neem ik altijd even contact op, dat moest ook van dermatoloog trouwens. Soms denk ik zelf ook van nou, wat een overdreven gedoen van mij maar ja, een infectie, die ook uit de hand kan lopen, zie ik ook niet zitten dus dan speel ik liever op zo veilig mogelijk.loulou39 schreef: ↑20-07-2025 00:02Bedoel je met “ze” de huisarts?
Ik ben nooit zo gewond geweest dat ik naar de huisarts hoefde, als dat bij jou zo is dan lijken het inderdaad geen liefdesbeetjes bij jouw kat. (Overigens ben ik vaak naar andere werelddelen op vakantie geweest, dus denk dat ik de meeste vaccinaties wel heb gehad).
Bij mijn katten waren het meer krasjes of speldenprikjes waar bloed uit komt.
Plus het waren hier geen momenten van irritatie, Hier was het meer “ oh je bent er hoera! Gaan we eten? knuffelen? aaien? etc. En dan waren ze meteen rustig.
Dus het lijkt me toch inderdaad een ander verhaal met jouw kat. Misschien een idee om wat korter te aaien oid? Of misschien kom je op een pijnlijke plek? Dat je daar op let?
In ieder geval succes en ik hoop dat het goed komt!!![]()
zondag 20 juli 2025 om 06:49
Hij krijgt als royal canin fibre voor zn darmen. En de drollen zijn gewoon netjes. Deels met rc sensibleloulou39 schreef: ↑19-07-2025 19:20@derooiekater: kan het zijn dat de darmpjes niet goed werken?
Maar het is dus beide.
Oeh ingewikkeld dit zeg!
Geen nieuwe kat gaat er ook niet komen.
De bak staat in de slaapkamer waar niemand van buitenaf iets kan zien.
Stress valt nu mee bij mij. Loop nog steeds bij de psycholoog.
zondag 20 juli 2025 om 07:02
Nee geen echo van de blaas. Maar zn plassen zijn gewoon groot.framboise-t schreef: ↑19-07-2025 20:26Heeft de dierenarts ook een bladderscan (zo heet het bij mensen, misschien heet het bij dieren anders: een echo waarmee je het volume van de inhoud vd de blaas meet) gemaakt? Of op een andere manier naar de blaas gekeken?
Ook niet veranderd van schoonmaak middel.
Chloor kan ik nog proberen.
zondag 20 juli 2025 om 09:02
Ik vind het zeker niet overdreven, ik geef je groot gelijk: helemaal als je wondroos hebt gehad.ikbenhetzozat schreef: ↑20-07-2025 00:20Klopt, huisarts inderdaad. Ik heb in het verleden een keer wondroos gehad (niet door een kattenbeet maar alsnog niet iets dat je nog een keer wil) dus bij dergelijke risicowondjes neem ik altijd even contact op, dat moest ook van dermatoloog trouwens. Soms denk ik zelf ook van nou, wat een overdreven gedoen van mij maar ja, een infectie, die ook uit de hand kan lopen, zie ik ook niet zitten dus dan speel ik liever op zo veilig mogelijk.
Het was echt nog nooit bij me opgekomen, maar dankzij jouw berichtje ga ik zeker wat voorzichtiger doen
zondag 20 juli 2025 om 10:27
Ik zit ook mee te lezen want mijn onderarmen zitten nu ook vol met kleine gaatjes. Medicijnen nog steeds drama dus. Ik ga stoppen met de pillen, spuitje probeer ik nog wel.
Wb bijten, onze jongste doet dat wel, maar dat is meer spelen, mijn vingers pakken bijvoorbeeld, maar nooit pijnlijk en sowieso nooit doorbijten.
Wb bijten, onze jongste doet dat wel, maar dat is meer spelen, mijn vingers pakken bijvoorbeeld, maar nooit pijnlijk en sowieso nooit doorbijten.
zondag 20 juli 2025 om 11:10
Oei wat ingewikkeld, ik kan ook niets anders bedenken..derooiekater schreef: ↑20-07-2025 06:49Hij krijgt als royal canin fibre voor zn darmen. En de drollen zijn gewoon netjes. Deels met rc sensible
Geen nieuwe kat gaat er ook niet komen.
De bak staat in de slaapkamer waar niemand van buitenaf iets kan zien.
Stress valt nu mee bij mij. Loop nog steeds bij de psycholoog.
zondag 20 juli 2025 om 14:22
Hallo kattenliefhebbers,
Ik ben volwassen katten gewend, wij hebben altijd wel 1 of 2 aanlopers of herplaatsers. Daarvoor dus vanalles wel in huis, brokken, vlooienspul, kam, tekentang, natvoer, enz.
Echter sinds vanmorgen hebben we een kitten in huis, verwaarloosd, klein, mager, onder de teken en kleefbolletjes.
Gevonden onder een container op een bedrijventerrein. Dierenambulance en asiel konden 'm niet ophalen, dus dat hebben wij gedaan. Als er geen eigenaar is / gevonden wordt, mag hij bij ons blijven.
Nu mijn vraag, mag een kitten aangelengd natvoer/ blikvoer hebben? Gewone, van die mousse, want speciale voor kittens heb ik nog niet.
Ik heb wel kittenbrokjes, die geef ik op advies van Amivedi in heel kleine porties om de paar uur, omdat we niet weten hoelang hij niet gegeten heeft. Water drinken gaat goed, hij durft inmiddels ook bij me op schoot te komen.
Ik ben volwassen katten gewend, wij hebben altijd wel 1 of 2 aanlopers of herplaatsers. Daarvoor dus vanalles wel in huis, brokken, vlooienspul, kam, tekentang, natvoer, enz.
Echter sinds vanmorgen hebben we een kitten in huis, verwaarloosd, klein, mager, onder de teken en kleefbolletjes.
Gevonden onder een container op een bedrijventerrein. Dierenambulance en asiel konden 'm niet ophalen, dus dat hebben wij gedaan. Als er geen eigenaar is / gevonden wordt, mag hij bij ons blijven.
Nu mijn vraag, mag een kitten aangelengd natvoer/ blikvoer hebben? Gewone, van die mousse, want speciale voor kittens heb ik nog niet.
Ik heb wel kittenbrokjes, die geef ik op advies van Amivedi in heel kleine porties om de paar uur, omdat we niet weten hoelang hij niet gegeten heeft. Water drinken gaat goed, hij durft inmiddels ook bij me op schoot te komen.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
zondag 20 juli 2025 om 14:34
@Elisha heb je kip in huis? Gekookte afgekoelde kip is licht verteerbaar, beter nog dan gekookte kabeljauw bijv. (dat is vetter en daardoor niet zo licht verteerbaar).
Is me ooit door het asiel aangeraden toen ik via hun kittens in huis had die ziek waren en alles er aan alle kanten weer uitkwam.
Volgens mij mag gewoon blikvoer wel, in voer voor kittens zit vooral meer voedingswaarde (energie, vitamines).
Is me ooit door het asiel aangeraden toen ik via hun kittens in huis had die ziek waren en alles er aan alle kanten weer uitkwam.
Volgens mij mag gewoon blikvoer wel, in voer voor kittens zit vooral meer voedingswaarde (energie, vitamines).
zondag 20 juli 2025 om 14:38
zondag 20 juli 2025 om 14:40
Hoe oud is het beestje? eet het al zelf? Ik zou kijken of er een dierenwinkel open is, vaak heeft een praxis een dierenafdeling erbij in de winkel en die is op zondag open. Dan een blikje mother&babycat halen van royal canin. Stukjes kip zou ik niet doen, eerst weten of hij uberhaupt eten gewend is. Anders een beetje gourmet gold mousse, niet ideaal maar beter dan niks eten. maar, ik zou even kijken waat je vandaag terecht kan voor die royal canin.Elisha schreef: ↑20-07-2025 14:22Hallo kattenliefhebbers,
zondag 20 juli 2025 om 14:46
Kip heb ik in de vriezer! Dank voor de tip, morgen bel ik even met de dierenarts om na te vragen of dat blikvoer kan.framboise-t schreef: ↑20-07-2025 14:34@Elisha heb je kip in huis? Gekookte afgekoelde kip is licht verteerbaar, beter nog dan gekookte kabeljauw bijv. (dat is vetter en daardoor niet zo licht verteerbaar).
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in