Maanden in kleuren, een kalender in een tijdlijn

19-07-2025 23:22 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag op social media een fragmentje van het programma Strandgasten.
Diggie Dex zit te vertellen dat hij de maanden van het jaar in kleuren ziet, en dat alle maanden een vaste kleur hebben.

Ik heb al eerder iemand horen vertellen: als ik aan de maanden van het jaar denk dan zie ik dat voor me als een tijdslijn.

In het eerder genoemde fragment reageerde Simon keizer (die is 1 van de presentatoren) met: ja ik zal vast een simpele jongen zijn maar wat zeg je nou?

En ik denk ook: huh? Hoe werkt dat?

Heb jij ook een standaard visualisatie als je aan iets denkt dat niet standaard visueel is? (Mag ook iets compleet anders zijn dan de kalender)

En hoe ziet dat er uit voor jou? Kan je het uitleggen?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Synesthesie_(zintuig)
De maanden van het jaar zie ik voor me als een soort ovaal, zomer bovenin, winter onderin, kleine opening tussen december en januari. Lange maanden hebben een iets groter stukje dan de korte maanden in de ovaal.

Haha het klinkt zo vast heel idioot, maar ik zie heel veel dingen heel duidelijk voor me die niet visueel zijn.

Misschien wel het meest opvallend al is het niet helemaal wat jij bedoelt denk ik; ik zie praktisch alle gesproken tekst om me heen in woorden/letters in mijn hoofd. Alsof mijn leven voortdurend ondertiteld wordt. Dat gebeurt dus echt doorlopend, maar in gewone gesprekjes ben ik me er niet zo heel bewust van, dan is het meer op de achtergrond. Pas als iemand een ingewikkelde grammaticale constructie gebruikt in een zin, of een moeilijk woord, of een woord waarbij ik eventjes moet nadenken over de spelling, word ik me er weer heel bewust van, want dan kan ik de ondertiteling dus niet automatisch verzorgen. Ik kan dus ook in een gesprek hebben bedacht of een bepaald werkwoord met dt vervoegd moet worden ofzo. Dit heb ik nog veel sterker als ik in een andere taal dan Nederlands spreek, al zijn er dan ook wel veel momenten dat ik het gewoon echt niet weet, dus dan sla ik dat stukje ‘over’ in de ondertiteling. Maar heel regelmatig zoek ik het dan naderhand alsnog op als het iets is waarvan ik vind dat ik het zou moeten weten.

Ik ben stiekem wel benieuwd of er andere mensen zijn die dit ook hebben.
Alle dagen van de week hebben bij mij kleuren
Dit heet time-space synesthesia - super interessant!

Ik zie het jaar precies zoals in dit plaatje, optie D
https://cdn.zmescience.com/wp-content/u ... /06/0.jpeg

En er is een tijdje terug ook een topic geweest dat erop lijkt, vind je vast ook leuk overig/hoe-zien-jullie-de-maanden-en-da ... ges/496735
Grappig. Toevallig vroeg ik me laatst af of meer mensen een jaar in een soort van cirkel voor zich zien. Of juist een rechte lijn.
Ik zie er geen kleuren bij.

Ben wel een echte beelddenker. Zou dat maken dat je 'tijd' ook visualiseert?
Minik schreef:
19-07-2025 23:41
De maanden van het jaar zie ik voor me als een soort ovaal, zomer bovenin, winter onderin, kleine opening tussen december en januari. Lange maanden hebben een iets groter stukje dan de korte maanden in de ovaal.

Haha het klinkt zo vast heel idioot, maar ik zie heel veel dingen heel duidelijk voor me die niet visueel zijn.

Misschien wel het meest opvallend al is het niet helemaal wat jij bedoelt denk ik; ik zie praktisch alle gesproken tekst om me heen in woorden/letters in mijn hoofd. Alsof mijn leven voortdurend ondertiteld wordt. Dat gebeurt dus echt doorlopend, maar in gewone gesprekjes ben ik me er niet zo heel bewust van, dan is het meer op de achtergrond. Pas als iemand een ingewikkelde grammaticale constructie gebruikt in een zin, of een moeilijk woord, of een woord waarbij ik eventjes moet nadenken over de spelling, word ik me er weer heel bewust van, want dan kan ik de ondertiteling dus niet automatisch verzorgen. Ik kan dus ook in een gesprek hebben bedacht of een bepaald werkwoord met dt vervoegd moet worden ofzo. Dit heb ik nog veel sterker als ik in een andere taal dan Nederlands spreek, al zijn er dan ook wel veel momenten dat ik het gewoon echt niet weet, dus dan sla ik dat stukje ‘over’ in de ondertiteling. Maar heel regelmatig zoek ik het dan naderhand alsnog op als het iets is waarvan ik vind dat ik het zou moeten weten.

Ik ben stiekem wel benieuwd of er andere mensen zijn die dit ook hebben.
Ik heb dat juist andersom; winter bovenin en zomer onderin. Het jaar begint immers in de winter.

Daarnaast heb ik het met kleuren ook met weekdagen.
Maandag - geel
Dinsdag - rood
Woensdag - groen
Donderdag - blauw
Vrijdag - paars

Zaterdag en zondag hebben voor mij geen kleur.
Ik zie een combinatie van A en C. Winter bovenaan, zoals @frost zegt.

Een week is bij mij ook een sluitende kring, niet mooi rond.

En ik sta er zelf in, met mijn neus naar de volgende maand of dag.

Cijfers zie ik ook als een lijn: linksonder = 0 en dan omhoog tot 10, vanaf 11 naar rechts en vanaf 100 weer naar beneden tot oneindig. Ook daar sta ik bovenop als je bijv. 24 of 136 zegt. Handig met rekenen ook!
Minik schreef:
19-07-2025 23:41
Misschien wel het meest opvallend al is het niet helemaal wat jij bedoelt denk ik; ik zie praktisch alle gesproken tekst om me heen in woorden/letters in mijn hoofd. Alsof mijn leven voortdurend ondertiteld wordt.
Dat had ik als kind en als jongvolwassene heel sterk, inmiddels nog maar nauwelijks.
Ik heb geen synesthesie trouwens.
Frost schreef:
20-07-2025 00:43
Ik heb dat juist andersom; winter bovenin en zomer onderin. Het jaar begint immers in de winter.
Wat grappig! Zomer zit voor mij bovenin omdat de temperatuur hoger is, winter komt soort onder 0 op mijn denkbeeldige getallenlijn. Die getallenlijn is bij mij overigens verticaal, ‘gewoon’ van laag naar hoog naar boven. Ik vind zomer ook leuker dan winter dus dat staat voor mij sowieso aan de top 😉
Ik zie ook een kleur bij de weekdagen.Ik heb heel lang gedacht dat iedereen dat had. Tot ik een dj op de radio hoorde vertellen dat hij synesthesie had. Toen ben ik me erin gaan verdiepen en bleek dus dat helemaal niet iedereen dat heeft.

Het zijn al zo lang ik me kan herinneren dezelfde kleuren. Dat is een van de kenmerken van synesthesie, dat het zeer specifiek is en niet verandert. Het is altijd lastig uit te leggen aan mensen hoe ik dan die kleur zie bij een dag. Maar voor mij is het een gegeven en een vaststaand feit dat maandag geel is.
kweepeer schreef:
20-07-2025 01:00
Dat had ik als kind en als jongvolwassene heel sterk, inmiddels nog maar nauwelijks.
Ik heb geen synesthesie trouwens.
Wat leuk dat jij het herkent! En interessant dat je er dan als het ware overheen gegroeid bent ofzo. Ik herken mij ook niet in synesthesie, wel heel veel beelddenken, maar dat heb ik ook altijd aan het talige gekoppeld. Ik heb sterke gevoelens bij sommige woorden, zinsconstructies en klanken (maar geen kleuren of geuren ofzo) en als iemand een verhaal vertelt, maakt de specifieke manier van vertellen hoe ik het plaatje vorm. En dat vind ik geweldig interessant aan taal, hoe iedereen zijn eigen taal spreekt.
Echt heel grappig! Ik had hier eerder al eens over gelezen en wist dus dat ik wel een vorm van synesthesie heb.
Ik zie de dagen en de maanden in kleur. Sommige jaren ook. Mijn geboortejaar zie ik als groen. Het geboortejaar van mijn zus als geel. Die van mijn dochter als roze en die van mijn zoon ook weer geel.
Mijn moeders verjaardag voelt als jadegroen terwijl ik die van mijn vader als blauw zie.
Namen van mensen associeer ik soms ook met kleuren.
De maanden van het jaar zie ik dan weer in een rechte lijn van januari tot december. De dagen van de week zie ik ook in lintvorm.

Iemand schreef dat ze haar leven soms als ondertiteld ervaart. Grappig hoe je dat zo opschrijft! Ik heb er nooit zo over nagedacht maar ik herken dat wel een beetje. Ik heb het niet structureel maar wel met regelmaat dat ik de tekst die ik in een gesprek hoor, meteen omzet in geschreven tekst.
Wat heerlijk rustig moet het zijn voor de mensen die dit niet hebben! Mijn hoofd staat dus onbedoeld nog meer aan dan nodig 😂 (is dit iets wat bv vaker bij adhd/add-ers voorkomt?)
Tavistock schreef:
19-07-2025 23:48
Alle dagen van de week hebben bij mij kleuren
Dit inderdaad. Maandag kan niet iets anders dan geel zijn. Wel opvallend trouwens dat iedereen in dit topic dus kennelijk de Maandag als geel ziet. Zou dat dan toch ergens getriggerd zijn zoals bijvoorbeeld in een schoolboek.

De maanden zie ik als een soort golf. Een beetje gecorreleerd aan het daglicht.

Afbeelding

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven