Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2005 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
.
peertje7 schreef:
19-07-2025 19:57
Even terugkomend op mijn eerdere bericht: het was niet een per ongeluk gestuurd tikkie, vriendin had er wel duidelijk over nagedacht maar dat kan ik hier niet uitleggen ivm herkenbaarheid.

Het was inderdaad 1/3 van de tank, dus het viel wel mee. Maar het ging meer om het principe. Vriendinnen hadden overigens samen de accommodatie betaald, de rest van het weekend had ik gewoon aan alles mee betaald, dus ook de restaurants etc.

Misschien inderdaad een goed advies om minder dure cadeaus te geven omdat teleurstellingen dan al snel op de loer liggen.

Wel goed om andere inzichten te lezen, soms zit je toch erg in je eigen bubbel.
Ik heb een gruwelijke hekel aan cadeaus die mij geld kosten. Prima dat je me van alles wil aanbieden, maar geef het in zijn geheel, of geef iets kleins en klaar.
Vivalafete25 schreef:
20-07-2025 14:30
Ik vind dat eigenlijk superlief. Ervan uitgaande dat de ouder(s) dit initieerde(n), ook gewoon knap om het zo te doen en lief om je kind dit te gunnen.
Ik gok dat er wellicht bij sommige "daders" van gierige acties in dit topic ook zoiets kan spelen, maar dat mensen er vaak niet voor uitkomen.
Ik dacht meer aan studenten-/jongerenleeftijd. Vooral ook vanwege de drank.
Ik vraag even om advies om te voorkomen dat ik wellicht als "gierig"wordt gezien.

2 situaties:
Beste vriendin is jarig, viert het eigenlijk nooit, houdt daar niet van. Ik vier het jaarlijks wel en dan komt zij (met partner) ook met een leuk cadeau. Ik kan iemand natuurlijk niet verplichten een verjaardag te vieren dus ik stuur een leuke kaart en een lief appje. Zouden jullie dan nog een cadeau geven op een ander moment (omdat ik altijd wel een cadeau van haar krijg op mijn verjaardagsfeestje). Ik ben geneigd te denken: niet vieren = geen cadeau maar wil dus ook niet gierig zijn.

Situatie 2:
andere vriendin is jarig, ik kan niet want op vakantie. Normaal zou ik zeker gegaan zijn. Vriendin komt ook altijd bij mij (met cadeau). Bij haar denk ik nu : volgende keer als ik haar zie geef ik haar alsnog een cadeau. Mijn partner zegt: we gaan niet dus dan hoef je niet achteraf nog iets te geven.

Hoe handelen jullie in deze situaties?
Ik zou alleen bij die eerste situatie een cadeau doen. En dan in de vorm van samen lunchen (=haar verjaardag samen vieren) en dat jij de lunch dan betaalt.

Situatie 2: geen cadeau. Komt het jaar erop dan (misschien) wel weer.
2 situaties:
Beste vriendin is jarig, viert het eigenlijk nooit, houdt daar niet van. Ik vier het jaarlijks wel en dan komt zij (met partner) ook met een leuk cadeau. Ik kan iemand natuurlijk niet verplichten een verjaardag te vieren dus ik stuur een leuke kaart en een lief appje. Zouden jullie dan nog een cadeau geven op een ander moment (omdat ik altijd wel een cadeau van haar krijg op mijn verjaardagsfeestje). Ik ben geneigd te denken: niet vieren = geen cadeau maar wil dus ook niet gierig zijn.
Vieren of niet vieren doet er bij mij niet toe. Ik zou mijn bestie een cadeau geven de eerst volgende keer dat ik haar zie.
Situatie 2:
andere vriendin is jarig, ik kan niet want op vakantie. Normaal zou ik zeker gegaan zijn. Vriendin komt ook altijd bij mij (met cadeau). Bij haar denk ik nu : volgende keer als ik haar zie geef ik haar alsnog een cadeau. Mijn partner zegt: we gaan niet dus dan hoef je niet achteraf nog iets te geven.
In deze situatie vind ik hetzelfde: Ik zou alsnog een cadeautje geven

Zelf vier ik mijn verjaardag niet en heb ik met mijn beste vrienden afgesproken dat we elkaar geen cadeaus geven maar enkel cadeautjes voor kinderverjaardagen doen.
Maar ik weet dat mijn beste vriendin echt wel verguld is als er aan haar gedacht wordt, dus ze krijgt zeker een kaartje en soms - zoals afgelopen week - laat ik dan een over the top bos bloemen bezorgen. Gewoon omdat ik weet dat ze daar nog weken gelukkig van is. Zij weet andersom dat ik erg blij word van 1 op 1 tijd, dus ze nodigt me zo nu en dan uit voor een lunch met z'n tweetjes.
@wijnwijf:

Ik zou dat vriendinnen gewoon vragen.

Ik vier mijn verjaardag zelden en zit ook niet te wachten op cadeaus, hoe goedbedoeld ook. En cadeaus ontvangen omdat ik ze ook gegeven heb vind ik helemaal ingewikkeld, dat voelt als een soort ruilhandel/weegschaal. (Nóg erger vind ik persoonlijk de onzinnige cadeautjes met de mededeling “Ik kon toch niet met lege handen komen”, maar dat schijnt een cultureel dingetje te zijn)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik vier mijn verjaardag nooit en verwacht dan ook geen cadeaus.

In mijn geval is het moeten ontvangen van cadeaus een grote factor in het niet willen vieren mijn verjaardag. Ik houd daar helemaal niet van. Maar daar ben ik een beetje apart in. Vind het ook geen prettig moment, die overhandiging van een cadeau. En dan zit ik vaak ook niet op het cadeau te wachten, maar dat geeft verder op zich niet.
pina wijzigde dit bericht op 21-07-2025 11:51
32.57% gewijzigd
Misschien ook gierig van mij, maar ik geef in principe geen cadeau voor een verjaardag waar ik niet bij ben/die niet gevierd wordt.
Daar zijn wel ooit uitzonderingen op, maar in principe niet.
feow schreef:
21-07-2025 11:48
@wijnwijf:

Ik zou dat vriendinnen gewoon vragen.

Ik vier mijn verjaardag zelden en zit ook niet te wachten op cadeaus, hoe goedbedoeld ook. En cadeaus ontvangen omdat ik ze ook gegeven heb vind ik helemaal ingewikkeld, dat voelt als een soort ruilhandel/weegschaal. (Nóg erger vind ik persoonlijk de onzinnige cadeautjes met de mededeling “Ik kon toch niet met lege handen komen”, maar dat schijnt een cultureel dingetje te zijn)
Ja, zelfs als je zegt, geen cadeaus graag! No presents, just presence. Komen mensen toch nog met cadeaus. Maar goed, ik kom zelf ook niet met lege handen op een verjaardag/feestje…
OlleGrieze schreef:
21-07-2025 11:42
2 situaties:
Vieren of niet vieren doet er bij mij niet toe. Ik zou mijn bestie een cadeau geven de eerst volgende keer dat ik haar zie.
Situatie 2:
In deze situatie vind ik hetzelfde: Ik zou alsnog een cadeautje geven

Zelf vier ik mijn verjaardag niet en heb ik met mijn beste vrienden afgesproken dat we elkaar geen cadeaus geven maar enkel cadeautjes voor kinderverjaardagen doen.
Maar ik weet dat mijn beste vriendin echt wel verguld is als er aan haar gedacht wordt, dus ze krijgt zeker een kaartje en soms - zoals afgelopen week - laat ik dan een over the top bos bloemen bezorgen. Gewoon omdat ik weet dat ze daar nog weken gelukkig van is. Zij weet andersom dat ik erg blij word van 1 op 1 tijd, dus ze nodigt me zo nu en dan uit voor een lunch met z'n tweetjes.
Dan zou ik misschien een keer een spontaan kado geven
Maar niet met "nog voor je verjaardag" ofzo
Niet-viern = niet-vieren, dus ook geen kaddotjes
Lila-Linda schreef:
21-07-2025 12:57
Dan zou ik misschien een keer een spontaan kado geven
Maar niet met "nog voor je verjaardag" ofzo
Niet-viern = niet-vieren, dus ook geen kaddotjes
Die bloemen afgelopen week stuurde ik omdat kind klaar is met de basisschool en hun gezin een nieuwe fase ingaat. Dus inderdaad 'spontaan'.
OlleGrieze schreef:
21-07-2025 13:09
Die bloemen afgelopen week stuurde ik omdat kind klaar is met de basisschool en hun gezin een nieuwe fase ingaat. Dus inderdaad 'spontaan'.
en bij kinderen (van goeie vrienden) ben ik wel scheutiger met kado's trouwens
ook als ik niet uitgenodigd ben
Beetje geld bij de kaart in, of op hun rekening
Itsnojoke schreef:
21-07-2025 11:50
Misschien ook gierig van mij, maar ik geef in principe geen cadeau voor een verjaardag waar ik niet bij ben/die niet gevierd wordt.
Eens. De uitzondering als een verjaardag onverwacht niet door gaat, omdat ik ziek ben of die anders iets heeft. Dan heb ik meestal al een cadeau, maar dat krijgen ze dan later gewoon. Tenzij het geld is, dan niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mijn bestie en ik geven elkaar geen cadeaus. We zoeken een leuke voorstelling uit bij het theater twee keer per jaar en dat is dan ons cadeau aan onszelf en elkaar.

Scheelt een hoop gedoe.
wijnwijf schreef:
21-07-2025 11:27
Ik vraag even om advies om te voorkomen dat ik wellicht als "gierig"wordt gezien.

2 situaties:

Situatie 2:

Ik zou deze vriendinnen denk ik een keer uitnodigen om samen te lunchen of zo ipv een fysiek cadeautje.
Jesco schreef:
19-07-2025 23:42
Nee, maar een gezamenlijk uitje regelen als cadeau waarbij de ontvanger vervolgens nog allerlei kosten moet maken voelt ook niet echt als een cadeau toch? Een derde van een tankje, dan heb je het misschien over een euro of 15 of 20 ofzo. Dat pak je als gevers toch gewoon op en ga je dan toch geen tikkie voor nasturen? Dan kun je beter gewoon een tripje met zijn 3-en regelen, dan moet je ook betalen maar heb je tenminste nog inspraak over de bestemming.
Maar wat is de zin om met al die redeneringen / afwegingen in je hoofd te zitten en je plezier te laten vergallen want het 'is niet zoals het hoort'?

Neem het gewoon zoals het komt, wees blij dat je toffe vriendinnen hebt om zo'n uitstappen mee te doen en breek er je hoofd verder niet over.
Ja, dan mag je je nergens meer aan ergeren uit dankbaarheid voor de vriendschap. Het zou me storen, want ik heb niet gevraagd om op pad te gaan. Ik houd niet van cadeaus waar ik zelf nog weer geld aan uit moet geven.
aliva schreef:
21-07-2025 17:23
Maar wat is de zin om met al die redeneringen / afwegingen in je hoofd te zitten en je plezier te laten vergallen want het 'is niet zoals het hoort'?

Neem het gewoon zoals het komt, wees blij dat je toffe vriendinnen hebt om zo'n uitstappen mee te doen en breek er je hoofd verder niet over.
Ik weet niet of het plezier voor peertje7, zoals jij stelt, vergalt is. Ik zou het zelf in ieder geval opmerkelijk vinden maar ook dat is puur hypothetisch want ik zal niet in zo'n situatie terecht komen waarbij ik, als cadeau, meegenomen wordt en dan achteraf zelf een beetje benzine moet betalen.
.
pina schreef:
21-07-2025 17:48
Ja, dan mag je je nergens meer aan ergeren uit dankbaarheid voor de vriendschap. Het zou me storen, want ik heb niet gevraagd om op pad te gaan. Ik houd niet van cadeaus waar ik zelf nog weer geld aan uit moet geven.
De persoon in kwestie moest sowieso geld uitgeven aan de uitstap want ze betaalde zelf haar eten en drinken. Dat stoorde haar niet, het was alleen de benzine waar ze over viel.
aliva schreef:
21-07-2025 19:32
De persoon in kwestie moest sowieso geld uitgeven aan de uitstap want ze betaalde zelf haar eten en drinken. Dat stoorde haar niet, het was alleen de benzine waar ze over viel.
Nou, dat snap ik helemaal. Vind het echt raar. En ja, dan neem je jezelf als referentiekader, als je dat zelf niet zo zou doen.
Itsnojoke schreef:
21-07-2025 11:50
Ik ook niet, het is ook nooit bij me opgekomen dat ik dan op een ander moment een verjaardagscadeau moet geven. En dat verwacht ik ook niet van anderen. Dan wordt het echt een verplichting vind ik.

Wat ik wel doe is spontaan een vriendin op een terrasje trakteren, of bijvoorbeeld een net uitgekomen boek van de lievelingsschrijver van een vriendin aan haar geven, of ik zie een mooie kaars ofzo die bij iemands interieur past, dan neem ik die ook mee.
En zo ook andersom.
Vivalafete25 schreef:
20-07-2025 14:30
Ik vind dat eigenlijk superlief. Ervan uitgaande dat de ouder(s) dit initieerde(n), ook gewoon knap om het zo te doen en lief om je kind dit te gunnen.
Ik gok dat er wellicht bij sommige "daders" van gierige acties in dit topic ook zoiets kan spelen, maar dat mensen er vaak niet voor uitkomen.
Dit ging om een meisje dat een jaar of 20 werd. Ze regelde dit zelf zo, omdat haar ouder helaas niet in de omstandigheid is haar te kunnen helpen. Moet financieel ook veel zelf regelen denk ik.
Ik was dus heel blij dit verzoek respectvol omarmd werd.

Ik verwacht eigenlijk ook dat er veel gierigaards in dit topic krap bij kas zullen zitten. Maar kom daar dan gewoon voor uit, dan zal er een stuk meer begrip zijn. Nu voel je je vaak gewoon genaaid!
Djessy schreef:
20-07-2025 12:12
Zo werd ik een keer uitgenodigd om mee te gaan op vakantie naar een land ergens in Azië. Ik hoefde alleen maar zelf m'n vliegticket te betalen. En ohja, ook m'n eten en drinken daar. Oh en je slaapt bij mij op de kamer.

Haha doei!
Het is toch logisch dat je je eigen vliegticket betaalt als je op vakantie gaat? Hoezo verwacht jij dat een ander dat voor je doet? Idem voor wat je ter plekke gebruikt. En had je ook nog verwacht dat degene voor jou een eigen kamer zou bespreken op diens kosten?

Ik heb ook wel eens mensen gevraagd of ze zin hadden on langs te komen in een door mij gehuurd huisje. Gelukkig dachten die mensen niet dat ik hun reiskosten op me zou nemen. Sterker; zij regelden een bbq omdat ze gratis konden verblijven bij mij.
wijnwijf schreef:
21-07-2025 11:27

2 situaties:

Situatie 2:

Ik vind een mooi cadeau uitzoeken en geven leuk, dus bij goede vriendinnen maakt wel of niet vieren niet uit :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven