Vaccineren rvp [lege OP]

zondag 20 juli 2025 om 19:11
yes, het kan voortkomen dat een immuun systeem op hol slaat, dat heet een cytostorm, daar kun je dood aan. Dat gebeurt nooit bij een vaccinatie maar kan wel gebeuren bij een virus of bacterie die volledig onbekend is voor je lichaam. En daar kun je echt dood aan, zagen we bij covid, overigens niet bij jonge kinderen.Solomio schreef: ↑20-07-2025 16:09Florence, ik zag laatst een filmpje, waarvan ik niet goed kon beoordelen of het klopte of toch erg wappie was.
Iemand (dat zou een wetenschapper zijn) legde de risico's uit van de verschillende soorten vaccins maar zijn conclusie was dat de voordelen van vaccins opwegen tegen die kleine risico's.
Klonk dus niet heel wappie, maar toch.
Wat hij uitlegde over de meestgebruikte vaccins is dat als je alleen maar zo'n verzwakt of dood virus inspuit, dat het immuunsysteem dan niet zou reageren. Daarom moeten er toevoegingen bij, om het immuunsysteem aan het werk te zetten.
En soms slaat het immuunsysteem dan op hol door die toevoegingen en dat kan dan leiden tot een auto-immuunziekte.
Ik vond het niet onlogisch klinken, maar ben benieuwd of het daadwerkelijk zo werkt.
en ja er worden toevoegingen gebruikt in vaccinaties, meeste is letterlijk water (want droge stof kun je niet inspuiten) maar meestal is het, beetje suiker om te binden, nog wat zetmeel voor houdbaarheid.
op hol slaan van immuun systeem is technisch mogelijk maar nog nooit gebeurd, in de afgelopen 100 jaar, compleet onrealistisch dus (wel als je daadwerkelijk ziek wordt, dan gebeurt het vaker, zie covid, mazalen etc)
Het idee van op hol geslagen immuun systemen is wel waar, maar komt alleen voor bij doormaking van ziekte, niet door vaccinatie
zondag 20 juli 2025 om 19:11
Goed zo, ik ken meerdere kinderen die heel ziek zijn geweest van het RS-virus. Mijn nichtje heeft een week in het ziekenhuis gelegen en dat is echt zielig, zo'n ziek kleintje van nog geen 2 maanden oud.Severus_Snape schreef: ↑20-07-2025 13:44Van die 80% heb ik inderdaad ook net gelezen. Nog even met vriend over gehad maar de vaccinatie gaat er gewoon in. Volgens mij is baby in september aan de beurt omdat hij in augustus geboren gaat worden. Rota weet ik niet of het druppels of een prik is, dat maakt me ook niet zoveel uit. Het is even wennen omdat de oudste 2 ze beiden dus niet gehad hebben. Maar prima. Zoals ik al zei zijn ze allemaal gevaccineerd volgens het aanbevolen programma zonder enige twijfel, dus gaan bij de derde de rota en rs daar gewoon in mee. Dank voor de gedeelde linkjes.
zondag 20 juli 2025 om 19:14
aanvullend
je kunt geen cytostorm krijgen door toevoegingen, je kunt wel allergisch zijn voor toevoegingen, zoals ik allergisch ben voor de bloesem van de eiken boom bij mij achter.
Wat je gelezen hebt is onzin, de toevoegingen maken niks voor het vaccin, de toevoegingen zorgen alleen dat het inspuitbaar i(vochtig genoeg, houdbaar genoeg etc). De toevoegingen doen echt niks anders
je kunt geen cytostorm krijgen door toevoegingen, je kunt wel allergisch zijn voor toevoegingen, zoals ik allergisch ben voor de bloesem van de eiken boom bij mij achter.
Wat je gelezen hebt is onzin, de toevoegingen maken niks voor het vaccin, de toevoegingen zorgen alleen dat het inspuitbaar i(vochtig genoeg, houdbaar genoeg etc). De toevoegingen doen echt niks anders
zondag 20 juli 2025 om 19:25
Dankjewel voor de uitleg! Heel interessant om te horen hoe het precies zit.florence13 schreef: ↑20-07-2025 19:14aanvullend
zondag 20 juli 2025 om 19:34
Aha. Ik dacht dat in de hygiëne-hypothese ook nog weleens naar vaccinaties gewezen werd als factor in de toename van het aantal allergieën en auto-immuunziektes.florence13 schreef: ↑20-07-2025 19:11yes, het kan voortkomen dat een immuun systeem op hol slaat, dat heet een cytostorm, daar kun je dood aan. Dat gebeurt nooit bij een vaccinatie maar kan wel gebeuren bij een virus of bacterie die volledig onbekend is voor je lichaam. En daar kun je echt dood aan, zagen we bij covid, overigens niet bij jonge kinderen.
en ja er worden toevoegingen gebruikt in vaccinaties, meeste is letterlijk water (want droge stof kun je niet inspuiten) maar meestal is het, beetje suiker om te binden, nog wat zetmeel voor houdbaarheid.
op hol slaan van immuun systeem is technisch mogelijk maar nog nooit gebeurd, in de afgelopen 100 jaar, compleet onrealistisch dus (wel als je daadwerkelijk ziek wordt, dan gebeurt het vaker, zie covid, mazalen etc)
Het idee van op hol geslagen immuun systemen is wel waar, maar komt alleen voor bij doormaking van ziekte, niet door vaccinatie
Maar Google zegt daar nu niks (meer?) over.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 20 juli 2025 om 19:36
Duidelijk.florence13 schreef: ↑20-07-2025 19:14aanvullend
David Dunning
David Dunning
zondag 20 juli 2025 om 19:39
Ook hier iets geks. Mijn man heeft hooikoorts. Elk jaar nam hij daar medicijnen voor/tegen. Sinds de coronavaccinaties heeft hij de medicijnen niet meer nodig gehad. De klachten zijn milder dan het ooit was.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
zondag 20 juli 2025 om 23:00
Het is niet helemaal waar dat er niks anders in zit dan middelen om het inspuitbaar te maken. Meerdere vaccins in Nederlands bevatten wel degelijk een adjuvant, een toevoeging die tot doel heeft om de afweerreactie tegen het vaccin te versterken. Dat wordt ook niet bepaald stilgehouden, het staat uitgebreid beschreven op de site van het rivm.
Ik ben enorm pro-vaccinatie (ook familie met ernstige handicap door polio voor de vaccinaties er waren, en ik ben immunoloog van beroep), maar vind het wel een belangrijke toevoeging. Niet omdat die stoffen gevaarlijk zijn, daar zijn al tientallen jaren en honderden miljoen kinderen ervaring mee, en dat zijn ze niet. Maar om te voorkomen dat er een anti-vaxxer komt die dit gaat gebruiken als ‘zie je wel, ze willen stilhouden dat er allemaal enge dingen in zitten’. Dàt doen ze dus niet. Maar er zitten wel degelijk afweer bevorderende stoffen in sommige vaccins.
Die stoffen leveren alleen geen extra risico op voor een afwijkende immuunreactie. Je kunt in theorie allergisch zijn voor een stof uit een vaccin (niet die toevoeging overigens, maar andere hulpstoffen). De kans dat je daar pas iets van merkt bij de vaccinaties is alleen heel erg klein, meestal weet je dat dan al wel. Die mensen krijgen bepaalde vaccins dus niet. Dat is dus zo’n groep die je alleen kunt beschermen door de mensen om hen heen te vaccineren.
En tja, je kunt ineens allergisch blijken voor alles om je heen. Je kunt jaren appels eten, en ineens allergisch worden voor appels. Dat is ook geen reden om maar helemaal niks te eten lijkt me.
Sinds we vaccineren is het aantal allergieën en auto-immuunziekten inderdaad toegenomen. Dat ligt gedeeltelijk buiten het effect van de vaccins, maar gedeeltelijk heeft het er wel mee te maken. Alleen dan op een positieve manier. Je krijgt oa een auto-immuun ziekte of allergie omdat je immuunsysteem niet zo goed is in het zichzelf in toom houden. Dat zijn in feite allebei overmatige reacties. In vroeger tijden overleefden mensen met een dergelijk immuunsysteem hun kindertijd meestal niet, omdat ze al overleden aan de rondgaande kinderziektes. Juist bij veel infectieziekten worden de hele erge dodelijke varianten namelijk veroorzaakt door een extreme reactie op de ziekteverwekker (die cytokine storm). In plaats van bv ‘gewoon koorts’ op te wekken om een ziekteverwekker te bestrijden, maakt je lichaam dan hele hoge koorts aan. In plaats van je bloedvaten een beetje beter in staat te stellen om afweercellen door te laten, worden ze veel te lekkend waardoor je bloedingen krijgt. Enz enz. Als je van nature een immuunsysteem hebt die geneigd is om overmatig te reageren, heb je vele meer kans om te overlijden aan de kinderziekten. En dan krijg je dus niet op latere leeftijd een auto-immuun ziekte, want dan ben je al dood. Dat er meer auto-immuunziekten zijn dankzij de vaccinaties klopt dus in zekere zin wel. Alleen zonder die vaccinaties zouden die mensen niet vrolijk gezond doorleven, maar al lang dood zijn. Niet echt een beter alternatief lijkt me.
Ik ben enorm pro-vaccinatie (ook familie met ernstige handicap door polio voor de vaccinaties er waren, en ik ben immunoloog van beroep), maar vind het wel een belangrijke toevoeging. Niet omdat die stoffen gevaarlijk zijn, daar zijn al tientallen jaren en honderden miljoen kinderen ervaring mee, en dat zijn ze niet. Maar om te voorkomen dat er een anti-vaxxer komt die dit gaat gebruiken als ‘zie je wel, ze willen stilhouden dat er allemaal enge dingen in zitten’. Dàt doen ze dus niet. Maar er zitten wel degelijk afweer bevorderende stoffen in sommige vaccins.
Die stoffen leveren alleen geen extra risico op voor een afwijkende immuunreactie. Je kunt in theorie allergisch zijn voor een stof uit een vaccin (niet die toevoeging overigens, maar andere hulpstoffen). De kans dat je daar pas iets van merkt bij de vaccinaties is alleen heel erg klein, meestal weet je dat dan al wel. Die mensen krijgen bepaalde vaccins dus niet. Dat is dus zo’n groep die je alleen kunt beschermen door de mensen om hen heen te vaccineren.
En tja, je kunt ineens allergisch blijken voor alles om je heen. Je kunt jaren appels eten, en ineens allergisch worden voor appels. Dat is ook geen reden om maar helemaal niks te eten lijkt me.
Sinds we vaccineren is het aantal allergieën en auto-immuunziekten inderdaad toegenomen. Dat ligt gedeeltelijk buiten het effect van de vaccins, maar gedeeltelijk heeft het er wel mee te maken. Alleen dan op een positieve manier. Je krijgt oa een auto-immuun ziekte of allergie omdat je immuunsysteem niet zo goed is in het zichzelf in toom houden. Dat zijn in feite allebei overmatige reacties. In vroeger tijden overleefden mensen met een dergelijk immuunsysteem hun kindertijd meestal niet, omdat ze al overleden aan de rondgaande kinderziektes. Juist bij veel infectieziekten worden de hele erge dodelijke varianten namelijk veroorzaakt door een extreme reactie op de ziekteverwekker (die cytokine storm). In plaats van bv ‘gewoon koorts’ op te wekken om een ziekteverwekker te bestrijden, maakt je lichaam dan hele hoge koorts aan. In plaats van je bloedvaten een beetje beter in staat te stellen om afweercellen door te laten, worden ze veel te lekkend waardoor je bloedingen krijgt. Enz enz. Als je van nature een immuunsysteem hebt die geneigd is om overmatig te reageren, heb je vele meer kans om te overlijden aan de kinderziekten. En dan krijg je dus niet op latere leeftijd een auto-immuun ziekte, want dan ben je al dood. Dat er meer auto-immuunziekten zijn dankzij de vaccinaties klopt dus in zekere zin wel. Alleen zonder die vaccinaties zouden die mensen niet vrolijk gezond doorleven, maar al lang dood zijn. Niet echt een beter alternatief lijkt me.
maandag 21 juli 2025 om 07:14
dank voor je aanvulling, klopt inderdaad, alleen in levende vaccins zit sowieso geen adjuvant. Ik vind zeker het laatste deel van je post heel belangrijk, mensen vergeten dat constant. En dat zag je bij covid heel veel, je had de mensen die echt aan de ziekte overleden (meestal ouderen) maar ook de mensen, en dat waren de jongeren, die overleden omdat hun immuunsysteem volledig op hol sloeg.nausicaa schreef: ↑20-07-2025 23:00Het is niet helemaal waar dat er niks anders in zit dan middelen om het inspuitbaar te maken. Meerdere vaccins in Nederlands bevatten wel degelijk een adjuvant, een toevoeging die tot doel heeft om de afweerreactie tegen het vaccin te versterken. Dat wordt ook niet bepaald stilgehouden, het staat uitgebreid beschreven op de site van het rivm.
florence13 wijzigde dit bericht op 21-07-2025 07:18
3.07% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 07:16
de kans is klein dat dat door het vaccin komt, het is mij in elk geval niet bekend dat allergieen door een vaccin weggaan, en volgens mij ook nooit ergens aangetoond. Ik zou het eerder zoeken in ofwel overheen gegroeid (wat bij hooikoorts wel eens gebeurt naarmate je ouder wordt) of de omgeving (boom gekapt waar hij allergisch voor is oid)
maandag 21 juli 2025 om 07:36
Dank voor de aanvulling nausicaa.
Dit is ook de reden dat ik het vraag.
Ik ben ervan overtuigd dat als dat soort beweringen kloppen, dat dat dan heus bekend is bij de experts en dat dat meegenomen is in de afwegingen om een vaccin te gaan gebruiken.
Maar omdat ik niet precies weet hoe het zit, wil ik voor mezelf graag meer duidelijkheid hebben, zodat ik de wappies met argumenten kan tegenspreken. Niet dat ze daar interesse in hebben, maar ik ben daarin onverbeterlijk.
Dit is ook de reden dat ik het vraag.
Ik ben ervan overtuigd dat als dat soort beweringen kloppen, dat dat dan heus bekend is bij de experts en dat dat meegenomen is in de afwegingen om een vaccin te gaan gebruiken.
Maar omdat ik niet precies weet hoe het zit, wil ik voor mezelf graag meer duidelijkheid hebben, zodat ik de wappies met argumenten kan tegenspreken. Niet dat ze daar interesse in hebben, maar ik ben daarin onverbeterlijk.
David Dunning
David Dunning
maandag 21 juli 2025 om 08:24
Ik denk dat het niet helpt om anti-vaxxers ook gelijk weg te zetten als wappies. In dit topic zie je dat ook direct gebeuren en is de discussie vanuit de tegensprekers doorspekt met gezucht, gesteun en sneren. De mensen die ik ken die gevoelig zijn voor dit soort dingen (eentje van hen zit er flink diep in, dat gaat om een vriend van mijn man, de anderen ken ik door mijn vrijwilligerswerk) hebben terugkijkend allemaal een groot issue met vertrouwen, al heel lang, op een diep niveau. En het is natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwd en gewoon mijn eigen analyse, maar dat zij hiervoor gevoelig zijn, vind ik dan best nog wel te begrijpen. En dan denk ik niet dat het helpt om hen vervolgens ook weer afkeurend/afwijzend tegemoet te treden, want dat maakt de kloof die zij van nature al voelen en het wantrouwen dat er al is, alleen maar groter. Wat niet betekent dat het allemaal maar ok moet zijn en geen onderwerp van gesprek, maar een meer open, nieuwsgierige en minder veroordelende houding, kan nooit kwaad.
maandag 21 juli 2025 om 08:54
Tja, wat mij betreft besteed ik mijn tijd liever niet aan wappies.
En anti-vaxxers horen daar wat mij betreft bij.
En dan kan ik allemaal prima begrijpen dat ze een vertrouwensprobleem hebben, maar zolang ze dat zelf niet inzien blijft het dweilen met de kraan open.
Dat hele idee dat je overal maar respect en ruimte voor moet hebben mag wat mij betreft op de schop.
Spelen met de gezondheid van je kind én je (kwetsbare) medemens verdient m.i. geen enkel respect.
En anti-vaxxers horen daar wat mij betreft bij.
En dan kan ik allemaal prima begrijpen dat ze een vertrouwensprobleem hebben, maar zolang ze dat zelf niet inzien blijft het dweilen met de kraan open.
Dat hele idee dat je overal maar respect en ruimte voor moet hebben mag wat mij betreft op de schop.
Spelen met de gezondheid van je kind én je (kwetsbare) medemens verdient m.i. geen enkel respect.
David Dunning
David Dunning
maandag 21 juli 2025 om 09:16
dat is wel wetenschappelijk onderbouwd: wanneer we kijken naar mensen die we wappie noemen (aarde is plat, reptielen, een geheim plan voor de wereld vanuit een geheime organisatie etc) zijn allemaal mensen die al een diep wantrouwen hebben naar de bestaande overheid of geldende regels. Het idee dat ze beetgenomen worden, voorgelogen etc. Het overgrote deel van de groep bestaat uit mensen die eerder tegen het systeem zijn aangelopen waardoor ze het idee hebben dat ze er niet toe doen, en niet serieus genomen worden. Om dat gevoel te verminderen zie je dat een aanzienlijk deel van de groep dus een soort van 'de waarheid in pacht heeft' en de rest van de mensen (ik dus) als een stel domme schapen het allemaal maar geloven. Het 'wegzetten" als wappie, versterkt dit gevoel voor hen.meisje85 schreef: ↑21-07-2025 08:24Ik denk dat het niet helpt om anti-vaxxers ook gelijk weg te zetten als wappies. In dit topic zie je dat ook direct gebeuren en is de discussie vanuit de tegensprekers doorspekt met gezucht, gesteun en sneren. De mensen die ik ken die gevoelig zijn voor dit soort dingen (eentje van hen zit er flink diep in, dat gaat om een vriend van mijn man, de anderen ken ik door mijn vrijwilligerswerk) hebben terugkijkend allemaal een groot issue met vertrouwen, al heel lang, op een diep niveau. En het is natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwd en gewoon mijn eigen analyse, maar dat zij hiervoor gevoelig zijn, vind ik dan best nog wel te begrijpen. En dan denk ik niet dat het helpt om hen vervolgens ook weer afkeurend/afwijzend tegemoet te treden, want dat maakt de kloof die zij van nature al voelen en het wantrouwen dat er al is, alleen maar groter. Wat niet betekent dat het allemaal maar ok moet zijn en geen onderwerp van gesprek, maar een meer open, nieuwsgierige en minder veroordelende houding, kan nooit kwaad.
Nu ben ik het ook met Solo eens, want ik heb geen zin in een dergelijk gesprek met een wappie, en ik kan daar ook weinig respect voor opbrengen. In mijn optiek is het gewoon een weigering om de eigen situatie te accepteren/veranderen en vervolgens maar te gaan roepen dat de rest het fout heeft.
voor anti vaxxers is de groep wel breder, naast bovengenoemde groep heb je ook nog de mensen die vanuit religieus standpunt niet vaccineren en de groep die het allemaal natuurlijk wil aanpakken (een deel van die groep overlapt met de wappies, een deel is simpelweg verkeerd geinformeerd en een deel is gewoon hip). En dan zijn er nog de mensen die alleen bepaalde vaccinaties weigeren (covid want te nieuw, hpv want zou kinderen aanzetten tot seks etc)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in