Entertainment alle pijlers

Liedjes, luister jij naar de tekst of melodie?

21-07-2025 09:58 160 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In een ander topic kwam ter sprake dat er mensen zijn die een liedje beoordelen op melodie/klank in plaats van de tekst.

Ik had het van de week met mijn man, Joan Osborne was op de radio met "if god was one of us " en ik vroeg uit het niets, welke vraag zou jij stellen? Hij keek mij aan alsof hij water zag branden.

Ik zeg je hoort toch wat ze zingt, "oh nee, daar ben ik niet zo mee bezig".

Ik snap dat dus niet, muziek is emotie en de tekst is geschreven in een bepaalde gemoedstoestand.

Hoe ervaren jullie muziek en dan voornamelijk die met een tekst?.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Melodie. Soms tekst.
Maar de mensen die alleen naar tekst luisteren, hoe beoordelen jullie dan liedjes in een taal die je niet verstaat?

Andrea Bocceli , Laura Pausini.....ik vind ze allebei supergoed, maar versta er niks van.

Ik luister dus naar tekst, melodie en stem.

Bijvoorbeeld Bløf, ik vind dat Pascal Jakobsen zo'n ongelooflijk mooie stem heeft, dat ik ook graag naar liedjes luister van hem die ik wat tekst en melodie betreft minder mooi vind.
Ik luister echt naar de muziek. Soms zing ik al jarenlang de tekst mee (meestal Engelstalig) zonder bij de woorden stil te staan. De woorden zijn oordeel van mij van de muziek, ik skip nummers waarbij niet gezongen wordt. Voelt voor mij als "wanneer begint het nummer nou". Maar meestal heb ik geen idee waar een nummer over gaat.
Strikje schreef:
21-07-2025 13:41

Bijvoorbeeld Bløf, ik vind dat Pascal Jakobsen zo'n ongelooflijk mooie stem heeft, dat ik ook graag naar liedjes luister van hem die ik wat tekst en melodie betreft minder mooi vind.

Ja, dat vind ik ook: zijn stem is fijn om naar te luisteren, maar die vreselijke poëtisch en diepzinnig bedoelde wrochtsels vind ik vaak niet om aan te horen.
Lieneke schreef:
21-07-2025 13:59
Ja, dat vind ik ook: zijn stem is fijn om naar te luisteren, maar die vreselijke poëtisch en diepzinnig bedoelde wrochtsels vind ik vaak niet om aan te horen.

Ik vind de meeste liedjes van hun mooi, maar sommige ook echt helemaal niet. Toch luister ik zonder moeite naar die liedjes die ik niet mooi vind, omdat ik vind dat hij zo'n ontzettend mooie stem heeft om naar te luisteren.

Als iemand anders, bijvoorbeeld André Hazes senior , wiens stem ik niet mooi vind, de liedjes van Blof zingt, zou ik er niet naar willen luisteren.

Dus het is voor mij echt de combinatie , stem, melodie en tekst.

Andrea Bocceli net zo. Hij heeft zo'n prachtige stem, daar luister ik heel graag naar, ondanks dat ik geen idee heb waarover hij zingt. Ik kan het natuurlijk opzoeken, maar zijn stemgeluid is zo mooi, dat ik het niet belangrijk vind waarover hij zingt.
Wel of niet correcte tekst, er is weinig dat mijn luisterplezier zo vergalt als mensen die mee zingen :D
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
gonniegijsje schreef:
21-07-2025 11:42
Trouwerijen waarbij ze paradise by the dashboard light draaien als romantisch nummer snap ik ook nooit zo goed :)
Of marry you van Bruno Mars als aanzoek. Alleen de titel gehoord kennelijk
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
MyLittlePony schreef:
21-07-2025 14:07
Wel of niet correcte tekst, er is weinig dat mijn luisterplezier zo vergalt als mensen die mee zingen :D
Ben ik ook geen fan van.

Ik kan trouwens veel van die talentenjachten ook slecht hebben. Dan gaan ze overal van die uithalen in zo'n lied doen, die er normaal niet in zitten en het liefst nog bijna schreeuwend met half gejodel er doorheen. Sommige liedjes moeten het juist hebben van een zachte stem, of een diepe stem of rauwe stem en zeker niet dat geschreeuw.
Strikje schreef:
21-07-2025 14:06

Als iemand anders, bijvoorbeeld André Hazes senior , wiens stem ik niet mooi vind, de liedjes van Blof zingt, zou ik er niet naar willen luisteren.
Dat vind ik de charme van beste zangers, ze zingen elkaars liedjes en daar komt soms een verrassend resultaat uit
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
apiejapie schreef:
21-07-2025 13:56
Ik luister echt naar de muziek. Soms zing ik al jarenlang de tekst mee (meestal Engelstalig) zonder bij de woorden stil te staan. De woorden zijn oordeel van mij van de muziek, ik skip nummers waarbij niet gezongen wordt. Voelt voor mij als "wanneer begint het nummer nou". Maar meestal heb ik geen idee waar een nummer over gaat.
Dat komt ook omdat de teksten van Blof (kan de juiste o niet vinden) heel gekunsteld zijn
Dat vind ik daardoor echt niet om aan te horen
pepexx schreef:
21-07-2025 12:20
Dit is ook een leuk voorbeeld.
https://youtu.be/D3uJHTisUdE?si=j55M8eiTeYvjdG2f
Jaaaah die blijft leuk :rofl: :HA:
GinnyDamrak schreef:
21-07-2025 13:34
100% melodie. Ik kan ook een mooi nummer 85x achter elkaar luisteren en dan nog steeds de tekst niet kennen. Als ik m'n best doe kan ik de tekst wel leren. Maar dat is vaak niet nodig, want ik kan heel goed meezingen zonder de tekst te kennen. :-D

Edit; Dit bedenk ik me nu net. M'n vriend en broer kunnen zich er echt aan storen als ik meezing en de tekst klopt niet. Ook al klinkt het qua toon en melodie perfect.
Ik kan ook echt 100x hetzelfde liedje achter elkaar draaien wanneer ik iets heel mooi vind
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Lila-Linda schreef:
21-07-2025 14:26
Dat komt ook omdat de teksten van Blof (kan de juiste o niet vinden) heel gekunsteld zijn
Mooie Dag van Bløf vind ik erg mooi.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
pepexx schreef:
21-07-2025 12:20
Dit is ook een leuk voorbeeld.
https://youtu.be/D3uJHTisUdE?si=j55M8eiTeYvjdG2f
Deze had ik als kind op een cd. Ik wist wel ongeveer dat het over seks ging, maar vond het wel wat raar.

Als kind dacht ik trouwens ook dat brown sugar over bruine suiker ging. Nou lustte ik best bruine suiker, maar begreep nooit waarom iemand het zo lekker vond, dat er een liedje over gemaakt moest worden.
TinyTiny schreef:
21-07-2025 14:30
Deze had ik als kind op een cd. Ik wist wel ongeveer dat het over seks ging, maar vond het wel wat raar.

Als kind dacht ik trouwens ook dat brown sugar over bruine suiker ging. Nou lustte ik best bruine suiker, maar begreep nooit waarom iemand het zo lekker vond, dat er een liedje over gemaakt moest worden.
Op Aruba wilde ik een coconut milkshake. Vroeg die vrouw in het Engels of ik er suiker in wilde. Ja, prima. Maar dat bleek alcohol te zijn. Gatver.
Kiiroitori schreef:
21-07-2025 14:25
Dat vind ik de charme van beste zangers, ze zingen elkaars liedjes en daar komt soms een verrassend resultaat uit
absoluut... het nummer grijs is origineel van Nielson. Vond ik niks aan, al is de tekst wel mooi.
In de versie van Jaap Reesema vind ik hem echt prachtig..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Johanna schreef:
21-07-2025 14:33
Op Aruba wilde ik een coconut milkshake. Vroeg die vrouw in het Engels of ik er suiker in wilde. Ja, prima. Maar dat bleek alcohol te zijn. Gatver.
In de liedjes die ik ken, staat brown sugar voor heroïne :proud:
Nothing happens for a reason
Kiiroitori schreef:
21-07-2025 14:25

Ja mee eens. Soms heb je hele mooie resultaten.

'Duurt te lang' vind ik daar een perfect voorbeeld van.
juliet64 schreef:
21-07-2025 14:34
Oooh ja! Klopt :facepalm: net zoals white horse staat voor cocaïne.
juliet64 schreef:
Hopelijk zat dat niet in de milkshake :HA:
biol schreef:
21-07-2025 14:33
absoluut... het nummer grijs is origineel van Nielson. Vond ik niks aan, al is de tekst wel mooi.
In de versie van Jaap Reesema vind ik hem echt prachtig..
Grappig, dit was ook meteen het voorbeeld dat bij mij naar boven kwam.
Cum non tum age
Leuke vraag! Ik denk hier ook vaak over na!

Persoonlijk ga ik als eerste voor de melodie als ik een liedje voor het eerst hoor. Die moet me al aanspreken. Als dan de tekst ook nog eens heel mooi is, is het een blijver!
Een stem kan voor mij ook alles maken of breken.

Wat ik zelf altijd grappig vind is dat ik sommige liedjes als jong kind uit mijn hoofd leerde maar dan in fonetische woorden omdat ik het niet verstond. En als je zo’n liedje dan later weer terug luistert kan ik hard lachen om hoe ik het zong :biggrin:
juliet64 schreef:
Die van de Stones was inderdaad heroïne

Maargoed, liedje dat ik wel kon waarderen ondanks de in mijn ogen vreemde tekst.
Bij muziek die ik niet zo interessant vind, vind ik de tekst bijzaak, al hoor ik het altijd (zolang het een taal is die ik beheers dan). Als ik een liedje mooi vind, kan dat alleen als ik de tekst ook mooi vind, dat moet allebei kloppen. Soms hoor ik dan ineens iets heel bijzonders wat me dan enorm boeit. Gisteren eindigde een Oostenrijkse Krimi met dit merkwaardige liedje bijvoorbeeld en dan ga ik de tekst luisteren, opzoeken en voor ik het weet is er weer een half uur voorbij https://youtu.be/nFgj6vJEZrE?si=Ou7Om_as2a_VTOmZ
Si abra la puerta hay lobos.
Lila-Linda schreef:
21-07-2025 14:26
Snap jouw reactie op mijn bericht niet zo goed.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven