Jaarlijks honderden hondenbeten bij pakketbezorgers
woensdag 23 juli 2025 om 10:18
Ik zag net dit nieuwsbericht: https://nos.nl/artikel/2576074.
Hondenbeten zijn bedrijfsongeval #1 bij pakketbezorgers. Zo goed dat hier nu wat meer aandacht aan wordt besteed. Als een wolf een schaap pakt staat de halve Tweede Kamer op haar achterste poten, maar over on-opgevoede of agressieve honden hoor je nauwelijksiets. Terwijl die zo veel meer slachtoffers maken, wel 150.000 per jaar waarvan er 230 in het ziekenhuis belanden. En gemiddeld één dode per jaar. Zou de wolf eens moeten proberen.....
Het verbaast me echt dat hier niet harder tegenop getreden wordt. Bijvoorbeeld door de fokkerij aan te pakken/reguleren, nieuwe hondeigenaren verplichten cursus te nemen, misschien een vergunning voor het houden van een hond, etc
Wat vinden jullie?
Hondenbeten zijn bedrijfsongeval #1 bij pakketbezorgers. Zo goed dat hier nu wat meer aandacht aan wordt besteed. Als een wolf een schaap pakt staat de halve Tweede Kamer op haar achterste poten, maar over on-opgevoede of agressieve honden hoor je nauwelijksiets. Terwijl die zo veel meer slachtoffers maken, wel 150.000 per jaar waarvan er 230 in het ziekenhuis belanden. En gemiddeld één dode per jaar. Zou de wolf eens moeten proberen.....
Het verbaast me echt dat hier niet harder tegenop getreden wordt. Bijvoorbeeld door de fokkerij aan te pakken/reguleren, nieuwe hondeigenaren verplichten cursus te nemen, misschien een vergunning voor het houden van een hond, etc
Wat vinden jullie?
woensdag 23 juli 2025 om 12:47
Ik vind dit een goed idee. Ik vraag me alleen af wat ze doen bij verhuizingen. De hond woont dan ergens anders. Dus men ondervangt niet het hele probleem hiermee. En daarnaast moet er ook een manier zijn voor de nieuwe bewoner om spullen wel weer thuisbezorgd te kunnen krijgen lijkt mij.Lalaloepsie schreef: ↑23-07-2025 11:05DHL heeft al tijden in haar app staan dat als er een bijtincident heeft plaatsgevonden de bezorging voor dat adres voortaan op een afhaalpunt word gedaan. Lijkt mij handig als alle bezorgdiensten die aanpak gaan hanteren.
woensdag 23 juli 2025 om 12:49
Ik zou echt pleiten voor alle hondenbezitters. Want anders moet je wachten op een incident voordat je in kan grijpen. Mensen met honden zijn in staat om te lopen dus kunnen ook naar een pakketpunt voor hun pakketjes.Calamitycat schreef: ↑23-07-2025 12:47Maar alle gekheid op een stokje, ik ben helemaal voor zo'n zwarte lijst zodat bezitters van agressieve honden hun pakketten gewoon bij een afhaalpunt moeten ophalen.
Wordt de werkdruk voor bezorgers ook een stukje lager want 16% van de pakketten kan naar het pakketpunt. En beter voor het milieu. Probleem opgelost.
woensdag 23 juli 2025 om 12:59
Mijn honden hou ik weg als er een pakketje bezorgd wordt, vind ik ook niet meer dan normaal. Mijn honden doen niks, maar dat weten de bezorgers natuurlijk niet. Heel vaak worden de pakketjes ook achter de containers op onze gesloten oprit gezet.
Sowieso ook over dat losloopgebied, ik ga met mijn honden daar sowieso al niet meer naartoe. Mijn oudste hond heeft er een hekel aan als er van die ongecontroleerde honden op hem af rennen en dat de eigenaar dan al kei hard roep 'HIJ DOET NIKS HOOR!!!!'. Nee dat kan maar die van mij is daar niet zo happig op + hij is 13 jaar oud. Die kan echt niet meer tegen dat drukke gedoe en de andere van mij is heel sociaal maar op der hoede (is pas 3 jaar oud).
Daarnaast als ze los lopen mogen ze ook niet naar andere mensen/honden lopen, mits je ze natuurlijk zelf aanhaalt. Voor de rest negeren ze volledig andere mensen en ja dat vind ik prima en graag zelfs.
Sowieso ook over dat losloopgebied, ik ga met mijn honden daar sowieso al niet meer naartoe. Mijn oudste hond heeft er een hekel aan als er van die ongecontroleerde honden op hem af rennen en dat de eigenaar dan al kei hard roep 'HIJ DOET NIKS HOOR!!!!'. Nee dat kan maar die van mij is daar niet zo happig op + hij is 13 jaar oud. Die kan echt niet meer tegen dat drukke gedoe en de andere van mij is heel sociaal maar op der hoede (is pas 3 jaar oud).
Daarnaast als ze los lopen mogen ze ook niet naar andere mensen/honden lopen, mits je ze natuurlijk zelf aanhaalt. Voor de rest negeren ze volledig andere mensen en ja dat vind ik prima en graag zelfs.
woensdag 23 juli 2025 om 13:12
Eens. Dat is gewoon het grootste probleem.mienbillekesjeuken schreef: ↑23-07-2025 10:35Duizend procent de schuld van de eigenaren. Jij dient ervoor te zorgen dat je hond niemand kan bijten, al helemaal niet als die een brief of pakketje bezorgt. Deur van halletje dicht, honden naar achteren sturen etc.
Ik heb zelf ook honden, dus ken mijn verantwoordelijkheid. Veel honden zijn sowieso nul opgevoed tegenwoordig en niet getraind op prikkels, zoals iemand die aanbelt.
Als je moet roepen, dat je hond niets doet, dan weet je al dat je hond niet prettig reageert. Want een hond die op iemand af loopt, vaak blaffend, doet wel iets! En dat weten die eigenaren dondersgoed, ze zijn alleen te beroerd om er iets aan te doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 23 juli 2025 om 13:19
Ik kan dan wel lopen, maar niet in een pakketpunt zijn.Minik schreef: ↑23-07-2025 12:49Ik zou echt pleiten voor alle hondenbezitters. Want anders moet je wachten op een incident voordat je in kan grijpen. Mensen met honden zijn in staat om te lopen dus kunnen ook naar een pakketpunt voor hun pakketjes.
Wordt de werkdruk voor bezorgers ook een stukje lager want 16% van de pakketten kan naar het pakketpunt. En beter voor het milieu. Probleem opgelost.
Daarbij is de tussendeur altijd dicht én doet mijn hond niets. Waarom zou ik dan gestraft moeten worden?
DHL heeft als beleid dat er bij een incident niet meer aan huis bezorgd wordt. Lijkt me prima.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 23 juli 2025 om 13:31
dianaf schreef: ↑23-07-2025 13:12Eens. Dat is gewoon het grootste probleem.
Als je moet roepen, dat je hond niets doet, dan weet je al dat je hond niet prettig reageert. Want een hond die op iemand af loopt, vaak blaffend, doet wel iets! En dat weten die eigenaren dondersgoed, ze zijn alleen te beroerd om er iets aan te doen.
Precies dit! Hoezo doet ie niks? Hij komt toch blaffend op mij af? Dat is iets doen.....
Bloedirritant. Zijn ook vaak mensen die hun hond in een woonwijk los laten lopen. Mag sowieso niet, maar veel mensen hebben aan die regels schijt, want hun hond doet zogenaamd niks.
Ik zou als hondeigenaar het misschien best prima vinden om altijd naar een pakketpunt te moeten. Al hou ik mijn hond altijd weg bij de bezorger door hem in een aparte ruimte te doen. Maar daardoor gaan mensen misschien ook iets langer nadenken voordat ze hond nemen. En de verplichte cursus zou ik ook wel wat vinden.
woensdag 23 juli 2025 om 13:39
Wij wonen in het buitengebied en hebben ook zo’n groot blaffend exemplaar.
Pakketbezorgers kunnen bij ons de pakketten netjes bij de voordeur in een box achterlaten. Maar dan moeten ze 10 meter lopen naar de voordeur. En daar hebben ze geen zin in. Dus staan ze te toeteren op de oprit (negeer ik want vaak net in een call of zoon op bed aan het leggen ofzo), smijten ze de poort open (waar een grote foto van hond ophangt met “hier waak ik”) of pleuren het pakket in de bloembak of recht voor de poort. Als ze al hier komen, want liever nog brengen ze het naar een dorp verderop met dezelfde straatnaam (DHL).
Gelukkig tref je heel af en toe toch nog een vriendelijke bezorger die gewoon de deurbel weet te vinden. En dan laat ik hond zeker niet in de gang als ik open doe.
Pakketbezorgers kunnen bij ons de pakketten netjes bij de voordeur in een box achterlaten. Maar dan moeten ze 10 meter lopen naar de voordeur. En daar hebben ze geen zin in. Dus staan ze te toeteren op de oprit (negeer ik want vaak net in een call of zoon op bed aan het leggen ofzo), smijten ze de poort open (waar een grote foto van hond ophangt met “hier waak ik”) of pleuren het pakket in de bloembak of recht voor de poort. Als ze al hier komen, want liever nog brengen ze het naar een dorp verderop met dezelfde straatnaam (DHL).
Gelukkig tref je heel af en toe toch nog een vriendelijke bezorger die gewoon de deurbel weet te vinden. En dan laat ik hond zeker niet in de gang als ik open doe.
woensdag 23 juli 2025 om 14:06
Nou, ik zou niet zeggen dat het volledig de schuld van de hondeneigenaar is. De pakketbezorgers hier bellen aan bij de voordeur, lopen dan direct door de schuttingdeur, gaan een paar stappen door mijn achtertuin naar de keukendeur en deponeren dan het pakketje op mijn aanrecht. Mijn hond wil iedere bezoeker een kadootje geven, maar voor ze een pantoffel heeft kunnen vinden is de bezorger weg en staat ze dus beteuterd met de pantoffel in haar bek bij de deur.
Verder eens dat een cursus verplicht moet zijn voor het houden van huisdieren. Alle huisdieren. En dan mag er ook wel iets gebeuren dat iedere gek twee dieren op elkaar mag zetten en het broedsel gaat verkopen.
Verder eens dat een cursus verplicht moet zijn voor het houden van huisdieren. Alle huisdieren. En dan mag er ook wel iets gebeuren dat iedere gek twee dieren op elkaar mag zetten en het broedsel gaat verkopen.
woensdag 23 juli 2025 om 14:13
deze zin ga ik onthouden, en voortaan met mijn vriendelijkste glimlach zeggen tegen irritante baasjesdianaf schreef: ↑23-07-2025 13:12Eens. Dat is gewoon het grootste probleem.
woensdag 23 juli 2025 om 14:25
Mijn honden doen geen vlieg kwaad, maar hier al meermaals meegemaakt dat pakketbezorgers zelf besluiten het slotje van onze poort te openen en de tuin door te gaan (kunnen we zien op onze cameras). Met als gevolg dat we al een keer een hond kwijt zijn geraakt, want onze poort weer sluiten ho maar.
Ik vind het daarom niet zo opvallend dat er zoveel bijtincidenten zijn, je zal maar een hond hebben die je veilig in je tuin houdt maar die minder sociaal of angstig is.
Ik vind het daarom niet zo opvallend dat er zoveel bijtincidenten zijn, je zal maar een hond hebben die je veilig in je tuin houdt maar die minder sociaal of angstig is.
zeeschelp wijzigde dit bericht op 23-07-2025 14:26
11.64% gewijzigd
woensdag 23 juli 2025 om 14:38
Zeeschelp schreef: ↑23-07-2025 14:25Mijn honden doen geen vlieg kwaad, maar hier al meermaals meegemaakt dat pakketbezorgers zelf besluiten het slotje van onze poort te openen en de tuin door te gaan (kunnen we zien op onze cameras). Met als gevolg dat we al een keer een hond kwijt zijn geraakt, want onze poort weer sluiten ho maar.
Begrijp ik nou goed dat jij ergens anders bent dan thuis op het moment dat de bezorger komt?
woensdag 23 juli 2025 om 14:58
Zoiets schijnt niet meer te mogen. Ik ken mensen die zo de katten in de tuin houden maar toen ik dat bij een ander opperde was het meteen: "Wat een dierenbeulen!"mienbillekesjeuken schreef: ↑23-07-2025 11:59Die denkbeeldige streep kan ook een electronic fence zijn. Daar heeft de pakketbezorger alleen geen weet van want die schrikt zich evengoed lam. Moest laatst wel lachen toen een hele boze rotweiler achter mij en mijn honden aankwam langs zo’n erf, en opeens met gierende remmen stilstond. Electronisch hekje.![]()
woensdag 23 juli 2025 om 15:03
Mijn honden laat ik altijd binnen als er een pakket wordt bezorgd, of ik pak de ene hond op als die toevallig beneden is, de andere doet niks (behalve niet meer naar binnen komen eenmaal in de afgesloten voortuin) maar de andere is heel angstig en die vertrouw ik niet met vreemde mensen. Dus die pak ik op.
Of als ik niet thuis ben bezorgen bij een pakketpunt.
Na een incident geen pakketjes meer afleveren op een bepaald adres vind ik een heel goed idee. Mogen alle bezorgservices van mij doen.
Of als ik niet thuis ben bezorgen bij een pakketpunt.
Na een incident geen pakketjes meer afleveren op een bepaald adres vind ik een heel goed idee. Mogen alle bezorgservices van mij doen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
woensdag 23 juli 2025 om 15:07
Je vraagt het niet aan mij, maar vind je dat zo raar? Pakketten kunnen hier gewoon bij de deur achter gelaten worden.Lalaloepsie schreef: ↑23-07-2025 14:38Begrijp ik nou goed dat jij ergens anders bent dan thuis op het moment dat de bezorger komt?
woensdag 23 juli 2025 om 15:15
Begrijp ik nou goed, dat jij niet weet, dat er vaak geen peil te trekken is wanneer pakjes aankomen?Lalaloepsie schreef: ↑23-07-2025 14:38Begrijp ik nou goed dat jij ergens anders bent dan thuis op het moment dat de bezorger komt?
woensdag 23 juli 2025 om 15:20
Ik gok dat je dan wel even kunt bellen met het hoofdkantoor en ze de blokkade opheffen. Mocht je niet de waarheid spreken en alsnog een enge hond hebben, dan zien ze dat na 1x bezorgen natuurlijk weer dus daar doen ze vast niet moeilijk over.hvm schreef: ↑23-07-2025 12:47Ik vind dit een goed idee. Ik vraag me alleen af wat ze doen bij verhuizingen. De hond woont dan ergens anders. Dus men ondervangt niet het hele probleem hiermee. En daarnaast moet er ook een manier zijn voor de nieuwe bewoner om spullen wel weer thuisbezorgd te kunnen krijgen lijkt mij.
Wij hebben ooit eens ergens gewoond waar ook een blokkade op het adres stond wegens wanbetaling door de vorige eigenaar. Was ook met een belletje opgelost.
woensdag 23 juli 2025 om 15:32
woensdag 23 juli 2025 om 15:48
Over dat laatste; hier klopt de track&trace vaker niet dan wel.Lalaloepsie schreef: ↑23-07-2025 15:32In combinatie met haar loslopende honden achter blijkbaar makkelijk te openen poort ja.
Ook omdat alle pakjes te traceren zijn en je zelf de bezorging nog kunt aanpassen naar wat die dag het meest handig is.
En een bezorger heeft toch gewoon van je poort af te blijven?
woensdag 23 juli 2025 om 15:56
Hier in de buurt loopt een hond waarvan ik dacht dat dat een pitbull was (met zo'n enge smalle snuit, sterke kaken, kleine oogjes, puntoortjes, brok spieren) zonder muilkorf.
Ik dacht dat voor bepaalde rassen een muilkorf verplicht was, maar dat is nog steeds in de maak leert google mij.
Ik ben met mijn kinderen naar de overkant van de straat gegaan. "Is heel lief, doet niks". Totdat ze een keer wel wat doen en je voor het leven getekend bent.
Ik dacht dat voor bepaalde rassen een muilkorf verplicht was, maar dat is nog steeds in de maak leert google mij.
Ik ben met mijn kinderen naar de overkant van de straat gegaan. "Is heel lief, doet niks". Totdat ze een keer wel wat doen en je voor het leven getekend bent.
woensdag 23 juli 2025 om 16:03
Daar ben ik het ook mee eens hoor, maar ik heb dus om die reden wel een slot op mijn hek en een heel zware bak ervoor. Ik wil niet dat iemand zomaar mijn tuin inloopt waar de honden zitten. Het is niet verstandig om m alleen maar op de schuif dicht te doen, want er zijn inderdaad bezorgers die dan je tuin inlopen. Slot erop, klaar.Zeeschelp schreef: ↑23-07-2025 14:25Mijn honden doen geen vlieg kwaad, maar hier al meermaals meegemaakt dat pakketbezorgers zelf besluiten het slotje van onze poort te openen en de tuin door te gaan (kunnen we zien op onze cameras). Met als gevolg dat we al een keer een hond kwijt zijn geraakt, want onze poort weer sluiten ho maar.
woensdag 23 juli 2025 om 16:07
Sowieso ontslaat het wangedrag van sommige bezorgers de hondenbezitters niet van de verantwoordelijkheid hun honden zo op te voeden dat ze niet iedereen opvreten die per ongeluk de tuin in komt.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
woensdag 23 juli 2025 om 16:07
Ik zag toevallig vanochtend een melding staan in een mailtje van DHL om op je hond te letten als de bezorger komt. Eigenlijk geen idee of dat er eerder ook al in stond of dat er nu sprake is van een gecoördineerde actie van een persbericht en waarschuwingen in mails van de bezorgdiensten of dat het puur toeval is.
woensdag 23 juli 2025 om 16:08
Bedoel je niet een Dobermann? Een pitbullheeft doorgaans geen smalle snuit.Mistborn schreef: ↑23-07-2025 15:56Hier in de buurt loopt een hond waarvan ik dacht dat dat een pitbull was (met zo'n enge smalle snuit, sterke kaken, kleine oogjes, puntoortjes, brok spieren) zonder muilkorf.
Where is my mind?
woensdag 23 juli 2025 om 16:10
Lijkt mij ook. Zeker als het begrip 'incident' een beetje ruim wordt opgevat, dus dat dreigend geblaf en tandengeblikker al voldoende is voor die maatregel en je als bezorger niet hoeft af te wachten tot je daadwerkelijk gebeten bent.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in