Puber 15 jaar en financien

23-07-2025 22:29 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even benieuwd. Puber (meisje) heeft een nieuwe telefoon nodig en nogal wat eisen 😂. Zakgeld gaat op aan make-up. Ze koopt op zich wel goede merken maar aan de prijs. Ze heeft nu een bijbaantje en gaat dus wat inkomen genereren. Nu is een telefoon niet goedkoop . Even benieuwd hoe andere forumouders dit doen? Betaal je mee? Of koop je de telefoon?
Vind je die telefoon noodzaak? Dan zou ik het bedrag voor een basic model betalen en de rest mag ze zelf bijleggen.
Het doel van zakgeld is dat ze keuzes leert maken, niet dat ze alle wensen tegelijk kan financieren.
Mijn 15-jarige heeft nog geen baantje. Ik vind een telefoon tegenwoordig een must have. Ze kan een instapmodel smartphone krijgen rond sinterklaas/kerst of haar verjaardag. Denk aan een Samsung A55 of zo. Daar kan ze alles mee. Maar wil ze meer/duurder dan kan ze het verschil bijbetalen.
Wij kopen voor beide pubers de telefoon, vergelijkbaar met wat we zelf hebben. Maar dat hangt natuurlijk helemaal af van wat je te besteden hebt. Ik krijg zelf een telefoon van mijn werk, dat scheelt al.

Vrienden van mij kopen refurbished of laten de pubers zelf refurbished kopen.
Wat is er mis met haar oude telefoon? Totaal onbruikbaar of wil ze een nieuwe omdat iedereen die heeft?
In het eerste geval zou ik een bijdrage doen, in het tweede geval heeft ze pech. Dan koopt ze maar een tijdje minder make-up (of heeft ze hélemaal niks meer?)

Opgroeien is ook leren met geld om te gaan, keuzes maken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik snap best dat je dochter geen 'afdankertje' wil maar gewoon een nieuwe. Maar er is ook nogal een verschil tussen een dure Iphone of de duurste Samsung telefoon en de meer budget Samsung Galaxy A series zoals bijvoorbeeld de A16 of A56 al zijn er in de A serie ook best grote verschillen.

Ik zou dus kijken hoeveel je zou willen uitgeven en welke telefoon je dochter op het oog heeft. Dan zou je kunnen zeggen dat je betaald wat je wilt uitgeven en dat dochter de rest zelf betaald vanuit haar salaris/zakgeld.
Ginevra schreef:
23-07-2025 22:36
Het doel van zakgeld is dat ze keuzes leert maken, niet dat ze alle wensen tegelijk kan financieren.
Dit. Maar nogmaals: als je zelf moeite hebt de eindjes aan elkaar te knopen, is het anders natuurlijk.
Hoe oud is haar huidige telefoon?

Ik zou best 1 keer om de pakweg 3 jaar iets willen bijdragen.
Maar dan wel omdat haar telefoon kapot is van ouderdom. Niet omdat ze het ding 7 keer tegen de grond heeft laten vallen, omdat ze liever een nieuw kleurtje wil of omdat het ding achter is gebleven in de kroeg.

Dan zou ze dus nog mogen kiezen of ze voor een basic model gaat dat volledig betaald raakt met mijn bijdrage. Of dat ze een iPhone koopt waar ze voor oplegt.
wissewis wijzigde dit bericht op 23-07-2025 23:05
20.62% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
MrsDuck schreef:
23-07-2025 22:37
Mijn 15-jarige heeft nog geen baantje. Ik vind een telefoon tegenwoordig een must have. Ze kan een instapmodel smartphone krijgen rond sinterklaas/kerst of haar verjaardag. Denk aan een Samsung A55 of zo. Daar kan ze alles mee. Maar wil ze meer/duurder dan kan ze het verschil bijbetalen.
Zo doen wij het ook. Vinden de kinderen ook niet meer dan normaal gelukkig.
Framboos35 schreef:
23-07-2025 22:29
Even benieuwd. Puber (meisje) heeft een nieuwe telefoon nodig en nogal wat eisen 😂. Zakgeld gaat op aan make-up. Ze koopt op zich wel goede merken maar aan de prijs. Ze heeft nu een bijbaantje en gaat dus wat inkomen genereren. Nu is een telefoon niet goedkoop . Even benieuwd hoe andere forumouders dit doen? Betaal je mee? Of koop je de telefoon?
Jaar telefoon is 2 jaar oud en refurbished gekocht. En eigenlijk altijd problemen mee gehad (iPhone).
De kinderen hebben hier tot zeker hun 16e dankbaar mijn afgedankte iPhone (2 of 3 jaar oud) geaccepteerd. Ik ga er netjes mee om dus dan kregen ze een heel mooi toestel. Oudste kocht daarna een ouder model zelf en jongste geeft meer uit aan haar telefoons dan ik (als in € 1200).
Zoon van 15 wilde een iPhone, ik heb 250 euro bijgedragen, de rest heeft hij zelf betaald van zijn gespaarde salaris.
Hier krijgen ze de nieuwste modellen. Jongste nu de nieuwste flip 7. Mijn man vindt het helemaal het einde om ze de nieuwste versie te geven. Ze weten het ook gewoon...ik hoef niet te sparen voor een telefoon want papa betaalt.

Ik heb mij hier wel eens over uitgesproken, maar hij vindt het zo leuk. Ze hebben beide een bijbaan en kopen andere dingen wel weer zelf. Ze sparen ook. Ik heb hier verder ook geen zeggenschap in want hier worden we het niet over eens.
Hier krijgen ze een instap model smartphone voor hun verjaardag of december, wil je eerder/duurder dan koop je er lekker zelf een.

Wij hebben zelf ook een simpele smartphone en krijgen deze niet via ons werk.
Er valt dus ook niets over te nemen voor de kinderen, mijne wordt pas vervangen als ie totaal op is.

Kinderen vinden dit normaal en oke.
Mijn dochter is nog iets jonger en heeft nog geen bijbaantje. Toen zij haar telefoon kreeg (eind groep 7) hebben we duidelijke afspraken gemaakt en vastgelegd. Als de telefoon door haar eigen fout/slordigheid stuk gaat moet ze zelf een nieuwe kopen. Ze moet daarvoor dus een minimaal bedrag op haar spaarrekening houden. Haar telefoon is nu twee jaar en nog zo goed als nieuw. Als de telefoon uiteindelijk slecht wordt door ouderdom krijgt ze waarschijnlijk wel een nieuwe van ons. Niet het allernieuwste model, maar wel één die weer jaren mee kan. Wij gebruiken onze telefoon zelf tot die echt te oud/slecht wordt, dus doorgeven heeft geen zin meer dan.
Wij betalen de telefoon, maar wel gewoon een basis model (of iets daarboven, niet de allernieuwste i.i.g.) en altijd refurbished (vanwege klimaat overwegingen, ook meteen goed om mee te geven). Vinden ze prima, ze hebben gelukkig nooit behoefte gehand aan het nieuwste van het nieuwste.
Ik vind het om allerlei redenen handig als mijn kinderen een iPhone hebben, dus toen ze nog minderjarig waren betaalde ik daar fors aan mee
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Ginevra schreef:
23-07-2025 22:36
Dit.

Toen mijn kinderen ooit telefoon eisen kregen , waren het in eerste instantie refurbished modellen of via via. Áltijd met een (kleine) eigen bijdrage van hun kant. Ze werkten allebei vanaf hun 15e/16e, dat wel.
Later ,na één of twee mobieltjes , heb ik een vaste bijdrage van mij ingesteld. En vanaf hun ongeveer 18e/19e betalen ze m helemaal zelf. Toen namen ze geen genoegen meer met oudere modellen en wilden ze de nieuwste Apple. Tsja dan maar sparen.
Soms was dat rond een verjaardag en vroegen ze geld als kado voor een bijdrage. En 1x ,na afronden HBO, heb ik het nieuwste model kado gegeven . Maar dat was puur omdat ik dat toen zélf leuk vond om te doen na die prestatie.
Hier hebben ze een goedkope prepaid Motorola (net als ikzelf). Meestal hangen ze aan de wifi, dus ze hebben weinig tegoed nodig. Als ze een duurdere telefoon willen, of meer tegoed willen, mogen ze dat zelf regelen.
De eerste telefoon kregen ze in groep 7. Daarna waren ze er zelf verantwoordelijk voor dat ze er een hadden. Oudste twee begonnen nog met een mobiele telefoon die geen smartphone was, want dat kwam toen net pas in.

Ze hadden alledrie vanaf veertien een bijbaan/folderwijk. De telefoon was het eerste waar ze zelf verantwoordelijk voor waren.

Inmiddels ligt het voor mij denk ik wel anders. Een gewone mobiele telefoon is nu echt niet meer genoeg en een smartphone bijna net zo onmisbaar als een fiets. Zou ik nu jonge kinderen hebben zou ik er wel anders in staan. Geen idee wat ik nu zou doen, maar om de duurste modellen te geven zou er gewoon geen geld zijn.
Mijn kind heeft gelukkig geen eisen qua telefoon (of kleding, of wat dan ook). Dus wat hij nodig heeft betalen wij gewoon. Maar ook als die eens een iPhone zou willen, zou ik het wel betalen denk ik.
In het begin kregen onze kinderen onze afdankertjes. Wij hebben zelf Samsung. Dochter wilde rond haar 15e een iPhone. Dat was toen wel een iets goedkopere uitvoering. Wij hebben het grootste deel voor haar verjaardag gegeven en ze heeft zelf de rest bijbetaald van haar verjaardagsgeld en spaargeld. Later is dit toestel ook nog naar haar broertje gegaan. Hij heeft op zijn 17e pas zijn eerste nieuwe telefoon gekregen. Toen hebben ze beiden een nieuwe iPhone gekregen, ivm een financiële meevaller. Wij kopen nooit het nieuwste model, meestal het een na nieuwste. En zelf gebruik ik een toestel totdat hij echt slechter begint te worden, een jaar of 4. Voorheen zo’n 2 jaar, omdat hij dan naar de kinderen ging. Ik maak er winst op, want krijg een telefoonvergoeding van mijn werk.
Wat heeft ze dan allemaal voor eisen?

Wij betalen ongeveer 500-600 voor een telefoon voor onszelf.

Ik wil best een telefoon met die waarde voor mijn kinderen kopen, maar als ze een Iphone van 1000-1500 (geen idee wat zo'n ding kost) dan moeten ze de rest bijleggen.
Hier wordt het niet gekocht tijdens speciale data maar als hij net uitkomt. Dan zijn er goede deals, is de huidige telefoon na een jaar nog goed inwisselbaar, zijn er stapelkortingen en krijg je smartwacht er bij of er goedkoper bij. Deze verkoopt man dan weer waardoor je voor weinig weer een nieuwe hebt.
Framboos35 schreef:
23-07-2025 23:08
Jaar telefoon is 2 jaar oud en refurbished gekocht. En eigenlijk altijd problemen mee gehad (iPhone).
Hoogtijd voor een nieuwe dus

Apparatuur (telefoon/laptop) is wat mij betreft vergelijkbaar met een bed, dat koop je niet van je zakgeld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven