Einde vriendschap?

24-07-2025 18:31 222 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk is ze mijn beste vriendin. We kennen elkaar 12 jaar, denk ik inmiddels. We zijn verschillend, maar klikken supergoed met elkaar.
Zolang ik haar ken, cancelt ze kort van tevoren afspraken. Ze is mentaal niet altijd even stabiel wat ook meespeelt, heeft ze weleens aangegeven. Ik heb naar haar uitgesproken dat ik hier moeite mee heb en ook rekening met haar houd. Ook heb ik de vraag gesteld of ze nog wel wil afspreken, omdat ik onderhand het idee krijg dat ze niet wil. Ze gaf nadrukkelijk aan dat ze echt heel graag wil, maar dat er onverwachts dingen zijn/gebeuren waardoor ze dan niet kan.
Haar man werkt zo’n beetje 24/7 en ze kunnen met gemak rondkomen. Zo heeft ze op de ochtend van een festival toch afgezegd. Toch niet zo’n zin. Hen interesseert het geld van de tickets niet en ook niet dat mijn man en ik ongelofelijk veel zin hadden… En dit is eigenlijk maar één keer van de zoveel keren. Het vervelendste vind ik nog dat ze mij hierdoor het gevoel geeft dat ik een ‘lulletje rozenwater’ ben, een majorette die op ieder moment gecanceld mag worden.

Buiten dit om is het oprecht een goede vriendin van mij, maar ik weet echt even niet hoe verder…
Wat haal je wel uit de vriendschap ?
Man en jij zijn toch gewoon gegaan hoop ik naar het festival ?
Maar waarom koop je dan tickets voor een evenement met haar als je weet dat de kans dat ze afzegt groot is? Ik zou haar 'degraderen' tot een koffie bij haar thuis vriendin.
Lorem Ipsum
Mijn man had ook zo'n beste jeugd vriend.
Uiteindelijk, vind ik, dat dit ook toont dat je niet zo'n prioriteit bent. Doet veel pijn aangezien je er zelf totaal anders ik staat.
Ik zou er niet meer mee afspreken. Teminste, misschien voor een vrijblijvend bakkie koffie, maar geen evenementen of festivals zoals je voorbeeld. Op zo iemand kun je niet rekenen.
Sommige mensen kunnen nu eenmaal goed grenzen aangeven en voor zichzelf kiezen heb ik het idee. Geen zin is geen zin, jammer van de afspraak of wat het met de ander doet.

Super vervelend, sterkte ermee.
Geen tickets kopen als je niet zonder haar wilt gaan.
Mocht je toch alleen met het ander stel willen gaan, laat hun de tickets kopen.
Reken aan het eind van de avond af, nadat je samen geweest bent.

Geef de reden eerlijk aan.
In dat geval heb je geen kosten als ze niet gaan.
Ik denk dat ze dan wel voortaan mee gaan.🤪

Mijn vriendin zou het niet zijn, voor zulke evenementen.
Zou het bij een koffie houden, om teleurstelling te voorkomen.
Ik herken het gedrag van jouw vriendin wel. Ik ben namelijk zelf ook zo.

Door mijn mentale shit komt het heel vaak voor dat ik, als ik me iets heb voorgenomen, op de dag zelf geen energie heb om naar die afspraak te gaan. En ja, daardoor heb ik heel wat mensen "verloren", de laatste jaren. Te moeilijk, te ongezellig, niet betrouwbaar vond men mij. Tja, het zal. Erover praten helpt soms wel, al begrijpt lang niet iedereen hoe het voor mij is dat ik vaak mijn bed niet uit kan komen en alles me teveel is. Het is verdomde eenzaam.

Wellicht zou je het gesprek daarover eens kunnen aangaan? En zeggen hoe het voor jou is. Degraderen tot koffievriendin is misschien wel helemaal nergens voor nodig. Ik vind er ook wat van hoor, om iemand zo af te serveren.
To the end of my days; I will follow.
Ik heb ook een vriendin die steeds dingen afzegde. Heel lang heb ik het gelaten totdat het begon te irriteren.

Toen heb ik haar verteld dat ik het heel leuk vind als ik haar zie maar dat ik het gevoel heb dat ze me niet belangrijk vindt omdat ze steeds afzegt. Ik heb gezegd: ik wil graag met je afspreken en bevriend zijn maar op deze manier hoeft het voor mij niet. Ik kreeg heel veel sorry’s en nu zegt ze niet meer af. Was het zo gebleven dan waren we nu geen vrienden meer, ondanks dat we het echt gezellig hebben.
Ik heb ook zo'n vriendin. En ik plan dus dingen die ik zonder haar kan doen of die ik niet erg vind om te missen. Ze doet het niet expres en iedereen weet ervan. Net als dat ze altijd enthousiast roept naar een verjaardag te komen 90% van de tijd komt ze niet en dat is okey.
Ik noemde een voorbeeld over een festival, maar dit komt ook voor met koffie drinken etc.
Laatst gingen mijn man en ik bij hen borrelen en voor de tijd vroeg ze: “jullie blijven toch niet tot laat?”. Dat was niet eens onze intentie en dat heb ik haar uitgelegd. Ik heb haar gezegd dat als ze ons liever niet had, ze het gewoon mocht aangeven. Toen zei ze dat ze er juist zin in had. Om 22.00 uur zei ik dat we zouden gaan, maar ze drong aan dat we zouden blijven en zette steeds een nieuw drankje voor mijn man neer. Uiteindelijk was het 2.30 uur (en heel gezellig). Maar zo’n opmerking vooraf is zo’n dikke dooddoener.
Kan het zijn dat jouw vriendin mentaal iets heeft? ADD of zo? Ik heb zelf ADD en ik herken het gedrag van haar. Vol enthousiasme iets afspreken en dan geen zin hebben en afbellen. Ik doe het niet expres maar het is hoe ik ben helaas. Telefonisch ben ik er altijd voor iedereen maar in persoon hoeft het vaak niet zo.
13th_Star schreef:
24-07-2025 18:54

Door mijn mentale shit komt het heel vaak voor dat ik, als ik me iets heb voorgenomen, op de dag zelf geen energie heb om naar die afspraak te gaan. En ja, daardoor heb ik heel wat mensen "verloren", de laatste jaren. Te moeilijk, te ongezellig, niet betrouwbaar vond men mij. Tja, het zal. Erover praten helpt soms wel, al begrijpt lang niet iedereen hoe het voor mij is dat ik vaak mijn bed niet uit kan komen en alles me teveel is. Het is verdomde eenzaam.

Wellicht zou je het gesprek daarover eens kunnen aangaan? En zeggen hoe het voor jou is. Degraderen tot koffievriendin is misschien wel helemaal nergens voor nodig. Ik vind er ook wat van hoor, om iemand zo af te serveren.
Vervelend voor je. Ik kan me er echt wel wat bij voorstellen en ik tolereer echt veel. Daarom ben je ook vriendinnen. Bij mij zit er niets anders achter, maar ik val onder de categorie: “het was leuk, maar als ik thuis was gebleven, was het ook prima geweest”.
Ik heb momenteel echt het gevoel dat ik niet belangrijk genoeg ben.
Gelukkig hoefde je niet alleen.

Ik snap ook niet helemaal waarom je nog uitjes plant, zeker als ze het mentaal zwaar heeft is een festival iets waarvan je bijna zeker van kan weten dat ze afhaakt of ineens op festival het niet goed gaat.

Of je wel of niet vrienden wil blijven is aan jou maar wat je ook kiest, ik zou niets meer plannen waar je hun aanwezigheid echt bij nodig hebt. En zeker niets wat geld kost, alleen gaan als je zelf wil en ook zonder hen kan of wil gaan.
ikbenhetzozat schreef:
24-07-2025 19:21
Kan het zijn dat jouw vriendin mentaal iets heeft? ADD of zo? Ik heb zelf ADD en ik herken het gedrag van haar. Vol enthousiasme iets afspreken en dan geen zin hebben en afbellen. Ik doe het niet expres maar het is hoe ik ben helaas. Telefonisch ben ik er altijd voor iedereen maar in persoon hoeft het vaak niet zo.
Ik heb zelf ADD. Of zij het heeft: geen idee. Ik herken dat van jou, zonder het afbellen.
Toch vind ik add of adhd geen reden om steeds af te zeggen…. Dingen zijn moeilijker misschien, maar niet onmogelijk.

Ik heb drie vriendinnen met adhd. Ik spaar ze denk ik…. Twee daarvan kan ik altijd gewoon mee afspreken.

De derde zei eerst steeds af maar doet dat niet meer nadat ik zei dat ik dat niet leuk vond.
Ik maak met mijn goede vrienden afspraken die werken voor hen en hun vrouwen (als ze die hebben) en voor mij en mijn vrouw.

Als je niet in staat bent afspraken te maken die voor beiden werken, wat is dan de vriendschap precies?

Jouw vriendin wil kennelijk de ruimte om op het laatste moment af te zeggen. Als je dat weet ga je niet iets afspreken waarbij dat een probleem wordt.

En in een vriendschap hoef jij of je vrien(in) geen verantwoording af te leggen. Je kan beiden gewoon zijn wie en hoe je bent, of het is geen vriendschap.

En als vriendschap niet blijkt te werken voor jou, beëindig je de vriendschap. Klaar.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Is haar relatie wel echt goed? Ik herken dit van t leven met mijn ex, die was echt een naarling, gebruikte drugs ect en ik was kwetsbaar en veel jonger en vooral heel bang. Ik sprak met vriendinnen af maar vervolgens schopte hij zo een stennis en dreigementen dat ik toch meestal weer een excuses zocht om af te zeggen
where ever you go, go with your heart
Heb je wel naar haar benoemd dat je je zo onbelangrijk voelt daardoor?
where ever you go, go with your heart
Je zou het soort afspraken kunnen veranderen. Ik heb 1 vriendin die het een tijd niet goed trok om vaste afspraken -met een tijd en een plek en een plan- te hebben, dat triggerde iets en dan zei ze af.

Nieuwe afspraak werd: 's ochtends appen of we die dag iets zouden doen, nee is ook goed en bij een ja, dan pas beslissen wat en waar en hoe laat dan.
Je geeft wel wat onsamenhangende informatie in mijn ogen. Ze is mentaal niet stabiel, kan dat de reden zijn van de vele afzeggingen?
En waarom is het relevant dat ze prima kan rondkomen? Of is dat alleen maar om te duiden dat het haar niet uitmaakt of gecancelde zaken haar geld kosten?

Ik heb een vriendin die vaak vlak van tevoren afzegt maar met een goede reden, gelegen in haar mentale staat. Dat zegt ze gewoon en dat is prima. Ik reken er niet teveel op en zou geen "grote" dingen met haar plannen.
vivalafete25 wijzigde dit bericht op 25-07-2025 00:13
0.70% gewijzigd
Ik snap dat het niet leuk is om telkens teleurgesteld te worden door afspraken die afgezegd worden.
Ik had ook een vriendin die dat heel vaak deed, zonder goede reden. Mentale gezondheid valt daar niet onder. Sinds ikzelf mentale problemen heb, zeg ik afspraken ook wat vaker af. Gelukkig snappen mijn vriendinnen dat en doen ze het zelf ook (vanwege andere dingen die spelen). Dat geeft aan beide kanten vrijheid in de vriendschap, maar ook vertrouwen in elkaar. We weten van elkaar dat de ander het op dat moment niet kan opbrengen en dat is jammer, maar verder helemaal prima. De vriendschappen zitten heel goed en door elkaar te begrijpen en elkaar die vrijheid te geven, houdt de vriendschap ook stand.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
13th_Star schreef:
24-07-2025 18:54

Hier sluit ik mij ook bij aan! Speciaal voor het eerst in honderd jaar ingelogd om hierop te reageren. Ik herken namelijk ook het gedrag van je vriendin.

Wat betreft de vraag of het niet laat gaat worden, die zou ik ook kunnen stellen. Ik vind het fijn om te weten waar ik aan toe ben, was de verwachtingen zijn, en dus ook waar ik me op in moet stellen en hoe ik mijn energie dan over de avond moet verdelen. Gelukkig vinden de mensen waar ik graag mee omga dat prima, en zou het andersom net zo goed op die manier kunnen gaan :)

Het is misschien een andere manier van sociale relaties onderhouden, maar dat maakt het niet perse “slechter”. Inmiddels heb ik namelijk een leuke kring aan mensen opgedaan die dit helemaal prima of zelf ook juist prettig vinden. Het heeft niks te maken met de ander wel of niet belangrijk vinden, soms gaat het gewoon niet.

Nu heb ik uiteraard geen idee of dit bij jouw vriendin ook het geval is; voor het zelfde geldt ben je inderdaad geen prioriteit en maakt ze je tot speelbal. Maar dat kun je zelf beter inschatten, want ik ken haar niet. Ik wil alleen maar zeggen, dat ik dit patroon niet iets onoverkomelijks zou vinden an sich. Maar ik zou er wel over in gesprek willen en kijken wat er onder zit.
Johanna schreef:
24-07-2025 20:40
Ik snap dat het niet leuk is om telkens teleurgesteld te worden door afspraken die afgezegd worden.
Ik had ook een vriendin die dat heel vaak deed, zonder goede reden. Mentale gezondheid valt daar niet onder. Sinds ikzelf mentale problemen heb, zeg ik afspraken ook wat vaker af. Gelukkig snappen mijn vriendinnen dat en doen ze het zelf ook (vanwege andere dingen die spelen). Dat geeft aan beide kanten vrijheid in de vriendschap, maar ook vertrouwen in elkaar. We weten van elkaar dat de ander het op dat moment niet kan opbrengen en dat is jammer, maar verder helemaal prima. De vriendschappen zitten heel goed en door elkaar te begrijpen en elkaar die vrijheid te geven, houdt de vriendschap ook stand.
Deze kwam er tussendoor! Maar heel mooi verwoord, dit is precies wat ik bedoel ♡
ikbenhetzozat schreef:
24-07-2025 19:21

Dit zou ik dan weer geen reden vinden om af te zeggen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
24-07-2025 21:04
Dit zou ik dan weer geen reden vinden om af te zeggen.
Vriendin van TO wellicht wel. De vraag hier is minder “wat vind je van de vriendin?” dan “wat kan TO accepteren van haar vriendin?”
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Ik zou in ieder geval niet meer dit soort dingen met haar plannen, met dure toegangskaartjes et cetera, eerder wat meer vrijblijvende dingen waarbij je makkelijk kan incalculeren dat het niet doorgaat en dat dat dan ook wat minder uitmaakt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven