App puberkind volgen
maandag 21 juli 2025 om 19:15
Mijn dochter gaat na de zomervakantie naar de middelbare school en ik zou graag op mijn telefoon willen zien waar ze is mocht ik hier de behoefte aan hebben. Ze moet namelijk een behoorlijk stuk fietsen.
Hebben jullie tips voor apps die ik zou kunnen gebruiken? Ik heb een Android telefoon.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Hebben jullie tips voor apps die ik zou kunnen gebruiken? Ik heb een Android telefoon.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
donderdag 24 juli 2025 om 08:14
Betekend dit voor de ouders die zo’n app delen met hun gezin, dan ook de hele dag hun telefoon overal mee naar toe nemen?
Ik ga bijvoorbeeld vaak genoeg even de stad in, of boodschappen doen zonder telefoon. Of ik heb hem boven in de slaapkamer liggen als ik beneden ben. Of als ik op visite ben, ligt hij vaak genoeg nog in de auto.
Als ik hem thuis heb liggen, en niet thuis ben zou dat een verkeerd signaal afgeven naar mijn kinderen.
Ik zou het wel benauwd krijgen van dat idee namelijk.
Ik ga bijvoorbeeld vaak genoeg even de stad in, of boodschappen doen zonder telefoon. Of ik heb hem boven in de slaapkamer liggen als ik beneden ben. Of als ik op visite ben, ligt hij vaak genoeg nog in de auto.
Als ik hem thuis heb liggen, en niet thuis ben zou dat een verkeerd signaal afgeven naar mijn kinderen.
donderdag 24 juli 2025 om 08:24
ik heb inderdaad eigenlijk altijd mijn telefoon wel 'in de buurt'Assiral schreef: ↑24-07-2025 08:14Betekend dit voor de ouders die zo’n app delen met hun gezin, dan ook de hele dag hun telefoon overal mee naar toe nemen?
Die gaat mee, als ik boodschappen doe, of in de tuin zit te lezen. Op bezoek? dan zit hij in mijn tas
Ik ben bereikbaar, maar heb geen gedeelde-app met mijn kinderen
donderdag 24 juli 2025 om 08:58
Ik heb mijn telefoon altijd bij me als ik niet thuis ben. Idem voor de rest van het gezin die de app hebben. Dochter mag hem niet in de klas dus dan ligt ie in het kluisje.
Volgens mij geldt voor de meeste mensen dat ze nooit ver van hun telefoon zijn dus zij hoeven er niet specifiek op te letten of zo.
Volgens mij geldt voor de meeste mensen dat ze nooit ver van hun telefoon zijn dus zij hoeven er niet specifiek op te letten of zo.
donderdag 24 juli 2025 om 09:09
Ik heb hem niet altijd bij. Maar mijn gezinsleden kijken ook niet altijd waar ik ben, dus die hebben waarschijnlijk niet eens door dat ik mijn telefoon niet mee heb. En ik zeg altijd ook gewoon waar ik heen ga.Assiral schreef: ↑24-07-2025 08:14Betekend dit voor de ouders die zo’n app delen met hun gezin, dan ook de hele dag hun telefoon overal mee naar toe nemen?
Overigens maakt beneden zitten en telefoon boven hebben liggen geen drol uit. Die app geeft geen hoogte aan, dus dan zie je gewoon dat de telefoon in huis is. En daar ben jij ook. En in de auto, tja. Als ik dan zou zien dat hij voor de deur bij een bekende zou liggen, zou ik me daar ook niet zo druk om maken hoor.
En als je hem thuis hebt liggen, zou ik me al helemaal geen zorgen maken als ik dat zou zien. Thuis is prima en dan zou ik toch niet weten dat je weg bent? Ik zou dan denken dat je gewoon thuis bent en that’s it.
donderdag 24 juli 2025 om 10:00
Dankjewel wel voor je mooie antwoordIrregular_Choice schreef: ↑23-07-2025 15:30Dat vind ik wel een interessante vraag ook. Ik maak me nl wel al snel druk als ze later uit school komt. Dan ga ik niet meteen op de app kijken waar ze is, maar ik sta dan wel uit het raam te kijken of ik haar al zie aankomen. Ik ben altijd bang voor ontvoeringen of een aanrijding of zo. En ik weet heel goed dat dat maar zelden gebeurt, maar sinds ze geboren is heb ik gewoon angst dat haar wat overkomt. Nu was er in onze buurt ook wel een tijdje sprake van een man die zijn geslachtsdeel te pas en te ontpas liet zien aan kinderen en een wit busje met mannen die kinderen aanspraken. Dat heeft me een heel onveilig gevoel gegeven. Ik laat haar niet merken dat ik voor zulke dingen bang ben en ik kijk dus ook niet continu waar ze is. Maar heb haar wel gevraagd het te zeggen als ze bijvoorbeeld na school even de stad in gaat of met een vriendin naar huis. Dat doet ze ook en vind ze geen probleem en dan is de app helemaal niet nodig.
Mocht ik dus zien op de app dat hij ineens uit staat als ze onderweg naar huis had moeten zijn, dan zou ik me wel afvragen waar ze uit hangt en of alles wel oké is. Maar als ze op school moet zitten en hij staat ineens uit, dan zou ik het geen probleem vinden. Meestal zet ze hem op school sowieso uit ook![]()
Maar goed, mijn angst heeft dus gelukkig niet echt invloed op het gebruiken van die app. Maar meer op dat ik graag heb dat ze verteld waar ze uit hangt. En dat vind ik geen heel raar verzoek verder. We hebben daar samen wel een goede weg in gevonden die zij fijn vind en die ik fijn vind. Man maakt zich trouwens een stuk minder druk en dat helpt ook al wel![]()
Zorgen zijn zwaar

Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
donderdag 24 juli 2025 om 10:15
Nee, gelukkig niet. Het is ook niet zo'n ding hier. Voor boodschappen neem ik mijn telefoon wel mee, al is het maar vanwege de digitale klantenkaart. Maar als ik even naar de buurvrouw loop weer niet. Dochter heeft op school de telefoon bij en mag hem met toestemming van de rector ook gebruiken. Maar ik kijk echt niet elke minuut of ze nog op school zit. Zelfs niet of ze op tijd op school is en of ze na school even naar de winkel gaat. Ik maak me nu ze 15 is niet meer zo druk daarover als toen ze 11/12 was. Ik kijk meer bij bijzondere dingen zoals excursies of de bus al in de buurt is zodat ik kan aanrijden erc. of als ik toevallig op Google Maps ben voor wat anders dan zie ik het. Oftewel er gaan dagen voorbij dat ik het niet gebruik.Assiral schreef: ↑24-07-2025 08:14Betekend dit voor de ouders die zo’n app delen met hun gezin, dan ook de hele dag hun telefoon overal mee naar toe nemen?
donderdag 24 juli 2025 om 10:17
donderdag 24 juli 2025 om 10:22
Mijn telefoon is sinds ik kinderen heb inderdaad altijd in mijn buurt als zij niet thuis zijn. Nog steeds, ik heb geen vaste lijn en dus hebben wij als ouders zolang ze niet beiden in huis zijn onze telefoon in onze buurt met geluid aan.
Wij volgen elkaar dus niet, wij hebben geen familie volgsysteem en dat wil ik graag zou houden. Ook voor de kinderen en hun privacy.
Mocht er een situatie zijn waarbij voor veiligheid wel fijn is kan er van alles tijdelijk aan en dat werkt hier prima, beide kinderen zijn veel buiten de deur aangezien ze 12 en 18 zijn en er zijn ook onveilige situaties voorgekomen maar zo'n traceer app zou echt nul nut hebben gehad mbt oplossingen of het voorkomen van zoiets.
Wij volgen elkaar dus niet, wij hebben geen familie volgsysteem en dat wil ik graag zou houden. Ook voor de kinderen en hun privacy.
Mocht er een situatie zijn waarbij voor veiligheid wel fijn is kan er van alles tijdelijk aan en dat werkt hier prima, beide kinderen zijn veel buiten de deur aangezien ze 12 en 18 zijn en er zijn ook onveilige situaties voorgekomen maar zo'n traceer app zou echt nul nut hebben gehad mbt oplossingen of het voorkomen van zoiets.
donderdag 24 juli 2025 om 13:30
En vanaf welke leeftijd kregen jullie kinderen een telefoon? Ik wil het het liefst uitstellen tot ze naar het voortgezet onderwijs gaat. Is dat realistisch? De oudste is nu 7, maar vraagt nu al om een telefoon. Nergens voor nodig, maar er zijn kinderen rond haar leeftijd die er wel al één hebben.
Ze blijft er gelukkig niet over doorzeuren en vind het nu nog oké als ik zeg eind groep 8, maar hoe ouder ze word, hoe meer de vraag er naar word neem ik aan.
Ze blijft er gelukkig niet over doorzeuren en vind het nu nog oké als ik zeg eind groep 8, maar hoe ouder ze word, hoe meer de vraag er naar word neem ik aan.
donderdag 24 juli 2025 om 14:14
Ik heb nu met een aantal ouders uit de klas van mijn oudste de afspraak dat er voor eind groep 8 geen smartphone gegeven wordt. Er is hier ook een hele ouderbeweging voor, juist omdat het makkelijker is dit vol te houden als je samen optrekt: https://smartphonevrijopgroeien.nl/Assiral schreef: ↑24-07-2025 13:30En vanaf welke leeftijd kregen jullie kinderen een telefoon? Ik wil het het liefst uitstellen tot ze naar het voortgezet onderwijs gaat. Is dat realistisch? De oudste is nu 7, maar vraagt nu al om een telefoon. Nergens voor nodig, maar er zijn kinderen rond haar leeftijd die er wel al één hebben.
donderdag 24 juli 2025 om 14:20
Mijn kinderen zijn 8 en 10 en hebben nog geen eigen telefoon. Dat gaat prima.
Wel hebben we sinds kort een 'huismobiel', die we gebruiken zoals vroeger een vaste lijn. Maar ze mogen ook, als ze het vragen, dingen als familie en vrienden appen (signal), dingen opzoeken op internet, Duolingo en Spotify bedienen.
Een eigen telefoon wordt idd eind groep 8 op zijn vroegst.
Wel hebben we sinds kort een 'huismobiel', die we gebruiken zoals vroeger een vaste lijn. Maar ze mogen ook, als ze het vragen, dingen als familie en vrienden appen (signal), dingen opzoeken op internet, Duolingo en Spotify bedienen.
Een eigen telefoon wordt idd eind groep 8 op zijn vroegst.
Look at the stars, look how they shine for you
donderdag 24 juli 2025 om 14:28
donderdag 24 juli 2025 om 15:16
Dochterlief heeft hem gekregen in coronatijd als decemberkado. Ze zat in groep 7 en wilde contact houden met haar vriend(inn)en, ook als ze niet naar school en clubjes konden. Dat was een jaar eerder dan gepland. Medio groep 8 vond ik wel een mooie gedachte om te leren hoe het werkt qua data en sociale media voor ze naar de brugklas gaat.Assiral schreef: ↑24-07-2025 13:30En vanaf welke leeftijd kregen jullie kinderen een telefoon? Ik wil het het liefst uitstellen tot ze naar het voortgezet onderwijs gaat. Is dat realistisch? De oudste is nu 7, maar vraagt nu al om een telefoon. Nergens voor nodig, maar er zijn kinderen rond haar leeftijd die er wel al één hebben.
donderdag 24 juli 2025 om 15:58
Hier begin groep 8 een telefoon gegeven.
Wij vonden het belangrijk dat ze in dat jaar groep 8 nog rustig leerden omgaan met dat ding. Vanaf het VO wordt er toch op een andere manier mee omgegaan, dus fijn dat ze toen al wisten wat wel of niet handig was en zo.
(Ook had toen bijna iedereen al een telefoon en werden er veel afspraakjes en zo gemaakt via de groepsapp. Sneu als kind dat moet missen doordat hij van mij geen telefoon mag hebben) (afspraakjes als 'Vanavond om 20.00 voetballen bij veldje X?' Of 'Wie gaat er vanmiddag mee naar de ijssalon?').
Wij vonden het belangrijk dat ze in dat jaar groep 8 nog rustig leerden omgaan met dat ding. Vanaf het VO wordt er toch op een andere manier mee omgegaan, dus fijn dat ze toen al wisten wat wel of niet handig was en zo.
(Ook had toen bijna iedereen al een telefoon en werden er veel afspraakjes en zo gemaakt via de groepsapp. Sneu als kind dat moet missen doordat hij van mij geen telefoon mag hebben) (afspraakjes als 'Vanavond om 20.00 voetballen bij veldje X?' Of 'Wie gaat er vanmiddag mee naar de ijssalon?').
donderdag 24 juli 2025 om 19:06
Hier eind groep 8, dat vinden wij vroeg genoeg. Ik heb een zoon die straks naar groep 8 gaat en alhoewel ik heus wel zie dat hij de telefoon van zijn zus interessant vindt, zeurt hij er nooit om. Hij weet gewoon dat ie hem nog niet krijgt. En het maakt natuurlijk veel verschil dat al zijn klasgenoten er ook nog geen hebben, want ze willen uiteraard wat een ander ook heeft.Assiral schreef: ↑24-07-2025 13:30En vanaf welke leeftijd kregen jullie kinderen een telefoon? Ik wil het het liefst uitstellen tot ze naar het voortgezet onderwijs gaat. Is dat realistisch? De oudste is nu 7, maar vraagt nu al om een telefoon. Nergens voor nodig, maar er zijn kinderen rond haar leeftijd die er wel al één hebben.
donderdag 24 juli 2025 om 19:13
Zo ken ik iemand die zijn kind in de brugklas nog geen telefoon wil geven. Dat komt natuurlijk ook steeds vaker in het nieuws. Ik ben daar in principe niet zo voor, aangezien ik het sneu zou vinden dat kind de enige is zonder en dus dingen, sociale contacten, gaat missen. Ook zijn scholen er vaak op ingericht dat leerlingen wel een telefoon hebben. Er wordt een groepsapp met de klas gemaakt etc. Alhoewel er nu op scholen natuurlijk ook wel een telefoonverbod is in de klas. Bij ons op school mogen ze nog wel een telefoon in de aula. M'n dochter checkt ook haar rooster erop etc.Procne schreef: ↑24-07-2025 14:14Ik heb nu met een aantal ouders uit de klas van mijn oudste de afspraak dat er voor eind groep 8 geen smartphone gegeven wordt. Er is hier ook een hele ouderbeweging voor, juist omdat het makkelijker is dit vol te houden als je samen optrekt: https://smartphonevrijopgroeien.nl/
Maar kan me voorstellen dat het wél kan werken als een groot deel vd klas geen telefoon heeft. Dus dat je daarin geen buitenbeentje bent.
Maar zelf ben ik meer voor wijs omgaan met de telefoon. In gesprek gaan met je kind, toezicht, niet alle apps toestaan etc. De telefoon is er nu eenmaal, je kan dit niet voor altijd bij je kind weghouden. Dus dan beter leren er goed mee om te gaan. Maar wat mij betreft dus vanaf eind groep 8, brugklas.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in