Einde vriendschap?

24-07-2025 18:31 223 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk is ze mijn beste vriendin. We kennen elkaar 12 jaar, denk ik inmiddels. We zijn verschillend, maar klikken supergoed met elkaar.
Zolang ik haar ken, cancelt ze kort van tevoren afspraken. Ze is mentaal niet altijd even stabiel wat ook meespeelt, heeft ze weleens aangegeven. Ik heb naar haar uitgesproken dat ik hier moeite mee heb en ook rekening met haar houd. Ook heb ik de vraag gesteld of ze nog wel wil afspreken, omdat ik onderhand het idee krijg dat ze niet wil. Ze gaf nadrukkelijk aan dat ze echt heel graag wil, maar dat er onverwachts dingen zijn/gebeuren waardoor ze dan niet kan.
Haar man werkt zo’n beetje 24/7 en ze kunnen met gemak rondkomen. Zo heeft ze op de ochtend van een festival toch afgezegd. Toch niet zo’n zin. Hen interesseert het geld van de tickets niet en ook niet dat mijn man en ik ongelofelijk veel zin hadden… En dit is eigenlijk maar één keer van de zoveel keren. Het vervelendste vind ik nog dat ze mij hierdoor het gevoel geeft dat ik een ‘lulletje rozenwater’ ben, een majorette die op ieder moment gecanceld mag worden.

Buiten dit om is het oprecht een goede vriendin van mij, maar ik weet echt even niet hoe verder…
Lilla schreef:
25-07-2025 11:01
Ik heb ook een vriendin die vaak afzegt. Ik vind dat geen probleem, hou er wel rekening mee. Dus als ik iets heel erg graag wil, plan ik dat niet met (alleen) deze vriendin. Maar een etentje, borrelafspraak, wandeling weetikveel, dat komt wel weer een keertje. Ik kan het wel eens jammer vinden hoor, maar ik heb liever dat ze afzegt dan dat ze tegen haar zin komt in het kader van "afspraak is afspraak ". Ik vind zo'n afspraak alleen maar leuk als we er allebei veel zin in hebben, en ons goed voelen. Ook fijn dat ze er eerlijk over is. Liever iets minder frequent afspreken maar dan wel oprecht leuk voor beide partijen.
Voor mij werkt het vaak zo dat ik op het moment van een afspraak vaak een drempel voel. Want ik moet er letterlijk ruimte voor maken in mijn hoofd en de dingen waar ik op dat moment mee bezig ben, laten liggen. Het leuke komt bij mij op het moment dat ik er ben (of zij bij mij). En omdat mijn hoofd dat weet, weet het ook dat ik het leuk vind om af te spreken. In jouw voorbeeld is afspreken dan nog steeds oprecht leuk, alleen even de juiste knop omzetten.

Voor mij is luisteren naar mijn gevoel van het moment meestal niet de juiste stem en ik weet ook heel goed het onderscheid te maken tussen écht geen energie hébben en geen energie vóelen. Het laatste trekt bij als ik die spreekwoordelijke schop onder mijn kont gegeven heb. De eerste trekt niet bij en heeft een wissel op mijn balans. Als ik voel dat ik écht over mijn grenzen ben gegaan en NU beter voor mezelf moet zorgen, dan vind ik afzeggen van mezelf of een ander ook minder een probleem. Maar meestal is dat bij anderen ook wel bekend. Dan communiceer ik over teveel drukte en dat ik even afspraken op een wat lager pitje zet.
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 13:42
Oei, ik zou dit heel heel slecht trekken. Ik heb hier eerder een vriendschap om verbroken en vermoed dat ik dat ook dan zou doen.
Voor mij is het waardevol dat ik op iemand kan rekenen en daarmee kan iemand nog wel gezellig zijn, maar dan wordt een vriendin meer een kennis en laat ik initiatief bij de ander. Mag je me altijd bellen of appen voor spontaan af te spreken en als het uitkomt, gezellig. En als dat leuk lijkt te gaan, zal ik ook spontane voorstellen doen. Gewoon iemand voor spontane afspraakjes.
Maar een vriendschap is voor mij ook op iemand kunnen rekenen.
Zo denk ik er ook over. Ik heb een tijd gehad waarin ik echt enorm uitkeek naar afspraken. Want ik voelde me vaak eenzaam. En ik had ook een vriendin die heel gemakkelijk last minute een afspraak afzegde. Zat ik weer in mijn uppie thuis. Ik ben gestopt met afspreken met haar. En als ik zou rekenen op hulp bij een verhuizing ofzo, zou ik het ook slecht trekken als iemand last minute afzegt. Dat vind ik echt not done. En ik zou zelf iemand anders ook niet laten zitten.
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 15:06
Voor mij werkt het vaak zo dat ik op het moment van een afspraak vaak een drempel voel. Want ik moet er letterlijk ruimte voor maken in mijn hoofd en de dingen waar ik op dat moment mee bezig ben, laten liggen. Het leuke komt bij mij op het moment dat ik er ben (of zij bij mij). En omdat mijn hoofd dat weet, weet het ook dat ik het leuk vind om af te spreken. In jouw voorbeeld is afspreken dan nog steeds oprecht leuk, alleen even de juiste knop omzetten.

Voor mij is luisteren naar mijn gevoel van het moment meestal niet de juiste stem en ik weet ook heel goed het onderscheid te maken tussen écht geen energie hébben en geen energie vóelen. Het laatste trekt bij als ik die spreekwoordelijke schop onder mijn kont gegeven heb. De eerste trekt niet bij en heeft een wissel op mijn balans. Als ik voel dat ik écht over mijn grenzen ben gegaan en NU beter voor mezelf moet zorgen, dan vind ik afzeggen van mezelf of een ander ook minder een probleem. Maar meestal is dat bij anderen ook wel bekend. Dan communiceer ik over teveel drukte en dat ik even afspraken op een wat lager pitje zet.
Snap ik! Hoe dat bij deze vriendin werkt weet ik niet precies. Maar ze is ruim volwassen dus ik ga er vanuit dat zij dat zelf wel weet, en dat afzeggen in haar geval de juiste keuze is. En dan vind ik dat prima. (Andersom ga ik er ook vanuit dat mijn eventuele afzeggingen geaccepteerd en gerespecteerd worden, maar ik heb nooit redenen gehad daaraan te twijfelen)
13th_Star schreef:
25-07-2025 13:19
Wat een aanmatigende reactie. Jij denkt te weten wat beter is voor mij, jij zal mij wel even uitleggen dat er anders een vicieuze cirkel ontstaat? Of ik dat gvd niet zelf weet.

En bedankt voor dit fijne stukje victimblaiming.
Doe es niet zo zielig
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 15:11
Doe es niet zo zielig
Typisch een reactie van jou. Zegt alweer genoeg.
To the end of my days; I will follow.
13th_Star schreef:
25-07-2025 15:14
Typisch een reactie van jou. Zegt alweer genoeg.
Laat maar lullen, jij weet wel beter.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Johanna schreef:
25-07-2025 15:16
Laat maar lullen, jij weet wel beter.
Yep. En om weer OT te gaan; vriendschappen zijn geen verplichting natuurlijk. Als je je er niet goed meer bij voelt, geef dat dan gewoon aan. Maar praat erover als volwassenen. Ik kan me voorstellen dat er bij de vriendin van TO heel veel schaamte zit. Hoeft niet zo te zijn, maar er is maar één manier om daar achter te komen.
Ik denk dat ze dit ook bij andere vriendinnen doet. Zo zit ze in elkaar. Maar misschien dat zij er niets van zeggen of zich er niet aan storen en ik wel. Ik vind wel dat je enigszins moeite mag doen als iemand aangeeft dit niet prettig te vinden. Ook al vind je het lastig. Ik heb ook minder fijne karaktereigenschappen en als iemand iets wat minder prettig aan mij vindt, doe ik wel moeite om daar aan te werken of rekening mee te houden.
Celine, het komt in welke relatie dan ook altijd terug op hetzelfde: als je dingen bespreekbaar hebt gemaakt en er veranderd niks, dan blijf je over met 3 opties: je opvreten en irriteren of je er zoals in jouw geval onzeker en verdrietig door voelen (en de vriendschap aanhouden), de vriendschap verbreken of naar een hoek verplaatsen waar je er niet mee geconfronteerd wordt óf accepteren dat dit is hoe ze ermee om wenst te gaan en je erbij neerleggen en van je af laten glijden.

Het komt telkens en telkens weer terug op deze 3 in welke vorm een relatie ook plaatsvindt en wat het issue ook is. De een zal zeggen: accepteer het en de volgende zal zeggen: dat is niet mijn vriendschap.

De enige die kan voelen wat voor jou het zwaarst weegt, dat ben jij. Haal je er toch nog voldoende uit of kost het je meer (teleurstelling, verloren tijd, ergernis, geld, afspraken die je dan met anderen had kunnen maken) dan het je oplevert?
Celine29 schreef:
25-07-2025 15:26
Ik denk dat ze dit ook bij andere vriendinnen doet. Zo zit ze in elkaar. Maar misschien dat zij er niets van zeggen of zich er niet aan storen en ik wel. Ik vind wel dat je enigszins moeite mag doen als iemand aangeeft dit niet prettig te vinden. Ook al vind je het lastig. Ik heb ook minder fijne karaktereigenschappen en als iemand iets wat minder prettig aan mij vindt, doe ik wel moeite om daar aan te werken of rekening mee te houden.
Ik weet niet wat haar mentale problemen zijn en in hoeverre dit haar leven, haar denken en haar energie beinvloedt.
Mentale problemen zijn niet per definitie het probleem voor de omgeving. Ik denk dat wanneer er mentale problemen spelen (en to heeft al een aantal keer aangegeven dat ze er mee zit), dan is het ook aan de vriendin om dit op tafel te leggen en naar een oplossing te zoeken waar beiden mogelijk mee kunnen leven.

Zoals ik bijv. in perioden van overbelasting heb gedaan is dit aangeven bij mijn omgeving. Uberhaupt ook wat minder afspreken, omdat ik het niet trok. Of een afspraak onder voorbehoud maken. Deze vriendin weet wat er bij to speelt, heeft er verder blijkbaar niet over gecommuniceerd. Dus dan lijkt het me niet dat het de verantwoordelijkheid van to is om zich te moeten gaan inleven in een ander en invullen dat dit mogelijk wel door mentale problemen komt.
Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. En to mág het reden vinden om daar niet blij van te worden.
Klopt, TO mag het zeker reden vinden om er niet blij van te worden. Maar ook zij heeft een eigen verantwoordelijkheid. Het punt is daarin dat ze het op zichzelf betrekt, ze voelt zich er minder door, alsof ze minder belangrijk is, er maar een beetje bijhangt voor haar vriendin etc. En dat is wel iets dat uit haar komt. Ik lees niet dat de vriendin haar verder laat barsten, ze is verder kennelijk een fijne vriendin. Dat dit handelen van vriendin van alles met TO doet, daar is ze m.i. wel zelf verantwoordelijk voor.
framboosje123 schreef:
25-07-2025 14:03
Andersom getuigd het ook van weinig inlevingsvermogen om iemand keer op keer te laten zitten omdat je “moe” bent. Natuurlijk kan iemand een label hebben, zoals autisme of een burn out waardoor je overprikkeld bent en echt niet kán afspreken. Of door omstandigheden tijdelijk bent uitgeput. Prima. Maar dat geldt echt niet voor iedereen, en ik zou geen vrienden willen zijn met iemand die me vaak laat zitten. Af en toe kan gebeuren, maar niet structureel. Gelukkig herken ik dit ook niet in mijn vriendenkring.
waarom zet je moe tussen " " ?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
25-07-2025 16:21
waarom zet je moe tussen " " ?
Omdat mensen die moe zijn waarschijnlijk aanstellers zijn... Lees post van makreel op de vorige pagina.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Ik begrijp niet dat mensen met allerlei mentale problemen die te pas en te onpas boven komen drijven van tevoren afspraken maken. Doe dan gewoon spontaan dingen als je een goede bui hebt. Je hoeft toch niet anderen met jou mee de put in te trekken?

Ik heb geen mentale dingen, maar ik houd niet van plannen, ik plan dus ook geen dingen ver van tevoren in. Ik gooi gewoon een balletje op, wie kan, kan, wie niet kan, kan niet. Lekker makkelijk.

Als ik TO was zou ik met deze vriendin niets plannen. Spontane koffie of borrel, prima, maar niet meer dan dat.
pina wijzigde dit bericht op 25-07-2025 16:41
18.38% gewijzigd
pina schreef:
25-07-2025 16:39
Ik begrijp niet dat mensen met allerlei mentale problemen die te pas en te onpas boven komen drijven van tevoren afspraken maken. Doe dan gewoon spontaan dingen als je een goede bui hebt. Je hoeft toch niet anderen met jou mee de put in te trekken?

Ik heb geen mentale dingen, maar ik houd niet van plannen, ik plan dus ook geen dingen ver van tevoren in. Ik gooi gewoon een balletje op, wie kan, kan, wie niet kan, kan niet. Lekker makkelijk.
Als anderen problemen maken van dat afspraken af worden gezegd, dan is dat inderdaad een oplossing.
Johanna schreef:
25-07-2025 16:41
Als anderen problemen maken van dat afspraken af worden gezegd, dan is dat inderdaad een oplossing.
Ja, en eerlijk gezegd vind ik dat iemand daar zelf ook wel bij na mag denken, als je van jezelf weet dat je nogal eens mood swings hebt.
Johanna schreef:
25-07-2025 16:33
Omdat mensen die moe zijn waarschijnlijk aanstellers zijn... Lees post van makreel op de vorige pagina.
Nou ja, op zich is het vaak wel zo dat ik niet meer de deur uit zou gaan als ik altijd toegaf aan moeheid. Maar dat verschilt per persoon. Als dat anderen zo zwaar valt, dan gewoon beetje vooruit denken en er vanuit gaan dat je iets niet aankunt. Kun je het wel aan dan is dat een meevaller.
pina schreef:

Daar ga ik juist weer helemaal niet goed op. Ik ben jaloers op mensen die dat wel kunnen. Ik heb ook een vriendin die regelmatig afzegt. Ze is altijd heel druk, heeft een soms lastig te plannen baan. Zij is van de last-minute afspraken. Kan me opeens bellen met "zullen we vanmiddag naar Amsterdam gaan?" (Is anderhalf uur rijden voor mij). Zij gaat niet zo lekker op ver vooruit plannen, ik ga niet zo lekker op dat soort initiatieven, hoewel ik zou willen dat dat wel het geval was.
Jammer genoeg is het resultaat dat we elkaar niet zo vaak zien. Het is lastig te verenigen.
framboosje123 schreef:
25-07-2025 10:14
Eens. Een diagnose is geen excuus om je achter te verschuilen. Ik heb ook weleens geen zin in dingen. Geen zin in om te werken, geen zin in een afspraak. Maar ik ga toch altijd. Werk moet gewoon dus daar denk ik niet eens over na. Een sociale afspraak is achteraf eigenlijk altijd leuk en blij dat ik gegaan ben. En anders ga ik gewoon eerder naar huis als ik merk dat ik moe ben of er toch niks aan vind.
En ook: pas dan zelf je leven aan op je diagnose. Waarom moeten anderen dan maar steeds meebewegen? Richt je leven dan niet zo in.
pina wijzigde dit bericht op 25-07-2025 16:57
0.24% gewijzigd
Johanna schreef:
25-07-2025 16:33
Als je het verschil niet kent tussen moe en "moe", moet je misschien geen afspraken maken. Want als ik MOE ben, dan communiceer ik dat. Joh, het zit er even een tijdje niet in, loop op mijn tenen, kom om in het werk, heb de ruimte niet, zit niet lekker in mijn vel, whatever. Of ik zeg, ik wil wel afspreken, maar voel me nogal wisselend, kan ik het nog cancelen als mijn hoofd er niet naar staat? Kortom, ik geef dan inzage in hoe ik tik op dat moment. Zodat een ander niet voor jan lul rekening met me houdt.
Als ik moe ben door een slechte nacht, trek ik heus nog wel een afspraak. Dan ga ik gewoon vroeg naar bed en herstel ik wel. En als het écht te erg is, zal een keer sporadisch afzeggen geen probleem zijn. Want dat zit dan in het woord sporadisch. Mensen weten doorgaans wat ze aan me hebben en dat een afspraak een afspraak is. Mocht het dus voorkomen dat er om welke reden dan ook een afzegging is, dan gaan ze er vanuit dat ik hier gegronde reden voor heb.

Als ik "moe" ben, dan is dat mijn probleem en geef ik mezelf een schop onder de kont en meestal trekt dat snel weer bij als ik er eenmaal ben. En als ik vaak "moe" ben, dan snap ik dondersgoed dat mijn vrienden al snel van mij gaan balen, zeker als ik daar geen open kaart over speel.
Itsnojoke schreef:
25-07-2025 16:45
Daar ga ik juist weer helemaal niet goed op. Ik ben jaloers op mensen die dat wel kunnen. Ik heb ook een vriendin die regelmatig afzegt. Ze is altijd heel druk, heeft een soms lastig te plannen baan. Zij is van de last-minute afspraken. Kan me opeens bellen met "zullen we vanmiddag naar Amsterdam gaan?" (Is anderhalf uur rijden voor mij). Zij gaat niet zo lekker op ver vooruit plannen, ik ga niet zo lekker op dat soort initiatieven, hoewel ik zou willen dat dat wel het geval was.
Jammer genoeg is het resultaat dat we elkaar niet zo vaak zien. Het is lastig te verenigen.
Oh heel veel mensen kunnen geen spontane dingen. Je doet wat bij je past. Dus dan zeg je gewoon Nee als je geen zin hebt. Vrijheid, blijheid.
pina wijzigde dit bericht op 25-07-2025 16:48
4.47% gewijzigd
pina schreef:
25-07-2025 16:42
Ja, en eerlijk gezegd vind ik dat iemand daar zelf ook wel bij na mag denken, als je van jezelf weet dat je nogal eens mood swings hebt.
Mijn vriendinnen en ik hebben daar vanuit beide kanten geen moeite mee als de een afzegt. Maar als je weet dat de ander daar wel een probleem mee heeft, wat gewoon mag, dan kun je of beter niks plannen of wel gaan en later ervan bijkomen.
Johanna schreef:
25-07-2025 16:47
Mijn vriendinnen en ik hebben daar vanuit beide kanten geen moeite mee als de een afzegt. Maar als je weet dat de ander daar wel een probleem mee heeft, wat gewoon mag, dan kun je of beter niks plannen of wel gaan en later ervan bijkomen.
Ja, precies. Maar je moet geen gebruik maken van andermans inschikkelijkheid.

Bij een vriendin als die van TO zou ik we gepaste afstand nemen. Ik hoor het wel wanneer je puf hebt hoor.
pina schreef:

Als ik TO was zou ik met deze vriendin niets plannen. Spontane koffie of borrel, prima, maar niet meer dan dat.
Dit idd. Maak geen afspraken of zeg gewoon, ik wil het per moment wegen, want ik heb nogal de neiging om last minute anders te besluiten.
Nu heeft de vriendin van to dat niet letterlijk gezegd, maar dit is na proefondervindelijk ervaren wél de conclusie die to kan trekken. Wat de reden dan ook is, moe, geen zin, andere dingen die leuker zijn, geen tijd, vergeten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven