Femicide
vrijdag 18 juli 2025 om 19:39
Zomaar weer 3 berichten in 1 week. In 1 week! Twee vrouwen van het leven beroofd waar haar kind of kinderen bij waren. Ondanks signalen en veroordelingen vooraf en een blijf van mijn lijf huis....
En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.
Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.
Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 25 juli 2025 om 16:28
Dit is een heel gevaarlijke aanname. Mensen zijn verschillend en gaan verschillend om met angst, woede en verdriet. Zelfs op verschillende gelegenheden kan men weer anders reageren. Stellen dat als die en die op die manier boos wordt, dan klopt het niet, is gevaarlijk en heel kortzichtig. Een gedragswetenschapper zou beter moeten weten.Krulliebollie73 schreef: ↑25-07-2025 15:52In mijn veld komt het helaas wel regelmatig voor dat er wraak meldingen gedaan worden. Niet alleen door partners maar ook door andere familie, buren, voormalige goede vrienden etc. Als mensen er op staan wordt een melding sowieso opgenomen. Maar er moet wel een grond inzitten van iets waar wij iets mee kunnen. Zeker onze gedragswetenschappers hebben zicht op boosheid of emoties die van een mogelijk slachtoffer kunnen komen of van iemand die wraak wil nemen of zit te manipuleren. Daarin zijn mensen specifiek getraind. Het is niet zo dat als Jantje zit te huilen wij Jantje niet serieus nemen, zeker niet. Maar als Jantje alleen maar zit te vertellen hoe slecht zijn ex is met het huishouden, de kinderen, de vrienden, zichzelf etc dan gaan er wel extra vragen gesteld worden om meer duidelijkheid te krijgen. Ook voormalige vrienden die melden dat bepaalde mensen iets doen wat niet mag en dat al jaren doen maar na een ruzie komen melden geeft reden voor extra vragen. Want waarom meld je nu, waarom niet eerder? Dat is een achterliggende vraag maar zal niet zo gesteld worden.
Vaak zijn dat mensen die vloekend en tierend over iemand beginnen te vertellen. Dat is echt wel opvallend. En heel anders als een vrouw die met angst en beven iets verteld over een situatie wat ze eigenlijk liever niet wil bespreken. Er zijn grote verschillen in hoe mensen zich opstellen.
Hopelijk maakt dit het iets duidelijker. Maar iedere situatie wordt per situatie bekeken. Wie zit er en wie zegt wat. Wat is te achterhalen en vooral hoe is er hulp in te krijgen
surferrosa wijzigde dit bericht op 25-07-2025 16:34
0.18% gewijzigd
Where is my mind?
vrijdag 25 juli 2025 om 16:32
Dat is een schrale troost.Krulliebollie73 schreef: ↑25-07-2025 16:22Wij gaan niet over de aangiftes. Ik werk ook niet bij de politie.
Mocht mijn man mij vannacht in elkaar slaan (kleine kans) heb ik nu geleerd dat ik timide en stilletjes moet zijn, als ik mijn normale lawaaiige zelf ben, is de kans namelijk groot dat ik het verzonnen heb.
Si abra la puerta hay lobos.

vrijdag 25 juli 2025 om 16:34
Ik geef een voorbeeld, het is niet zo dat iedereen zo reageert. Juist iedereen reageert anders maar sommige gedragingen komen wel echt vaker voor als andere waardoor dat gedrag meer vragen of roept en niet zomaar klakkeloos wordt aangenomen. En dat geldt voor alles. Ik durf echt wel te beweren dat iedereen de gesprekken zorgvuldig doet, je doet ze nooit alleen zodat er altijd meerdere invalshoeken zijn en alles wordt nabesproken en beoordeeld aan de hand van een taxatie instrument om ook feiten te kunnen onderscheiden van niet feiten.SurferRosa schreef: ↑25-07-2025 16:28Dit is een heel gevaarlijke aanname. Mensen zijn verschillend en gaan verschillend om met angst, woede en verdriet. Zelfs verschillende gelegenheden kan men weet anders reageren. Stellen dat als die en die op die manier boos wordt, dan klopt hetniet is gevaarlijk en heel kortzichtig. Een gedragswetenschapper zou beter moeten weten.
vrijdag 25 juli 2025 om 16:34
Vindt jouw werkgever het oke, dat je zo over slachtoffers praat??Krulliebollie73 schreef: ↑25-07-2025 15:52In mijn veld komt het helaas wel regelmatig voor dat er wraak meldingen gedaan worden. Niet alleen door partners maar ook door andere familie, buren, voormalige goede vrienden etc. Als mensen er op staan wordt een melding sowieso opgenomen. Maar er moet wel een grond inzitten van iets waar wij iets mee kunnen. Zeker onze gedragswetenschappers hebben zicht op boosheid of emoties die van een mogelijk slachtoffer kunnen komen of van iemand die wraak wil nemen of zit te manipuleren. Daarin zijn mensen specifiek getraind. Het is niet zo dat als Jantje zit te huilen wij Jantje niet serieus nemen, zeker niet. Maar als Jantje alleen maar zit te vertellen hoe slecht zijn ex is met het huishouden, de kinderen, de vrienden, zichzelf etc dan gaan er wel extra vragen gesteld worden om meer duidelijkheid te krijgen. Ook voormalige vrienden die melden dat bepaalde mensen iets doen wat niet mag en dat al jaren doen maar na een ruzie komen melden geeft reden voor extra vragen. Want waarom meld je nu, waarom niet eerder? Dat is een achterliggende vraag maar zal niet zo gesteld worden.
Vaak zijn dat mensen die vloekend en tierend over iemand beginnen te vertellen. Dat is echt wel opvallend. En heel anders als een vrouw die met angst en beven iets verteld over een situatie wat ze eigenlijk liever niet wil bespreken. Er zijn grote verschillen in hoe mensen zich opstellen.
Hopelijk maakt dit het iets duidelijker. Maar iedere situatie wordt per situatie bekeken. Wie zit er en wie zegt wat. Wat is te achterhalen en vooral hoe is er hulp in te krijgen
vrijdag 25 juli 2025 om 16:36
Je mond houden omdat je anders door iets heel akeligs heen moet kom te bewijzen dat’ beperkt zich niet tot het doen van aangiftes.Krulliebollie73 schreef: ↑25-07-2025 16:22Wij gaan niet over de aangiftes. Ik werk ook niet bij de politie.
Maar de aanname dat bepaald gedrag hoort bij echt of nep is zó extreem fout gebleken, dat je zoiets nooit zomaar op het www zou moeten pleuren, uit welk werkveld je dan ook komt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 25 juli 2025 om 16:40
Precies.
Ik kan best wel heftige dingen luchtig vertellen terwijl ik een schaal bitterballen eet. Draai ik mijn hand niet voor om.
En dat kunnen heel veel mensen met trauma. Alleen over die schaal bitterballen twijfel ik.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 25 juli 2025 om 16:42
Ik verbrand mijn gehemelte er altijd aan.
Mijn trauma is lang niet zo erg als dat van veel andere mensen, maar ik kan vrij luchtig erover praten. Je kunt tenslotte niet de hele dag janken, op een gegeven moment moet je ook het frituurvet vervangen en doorgaan met leven.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 25 juli 2025 om 16:44
Het op afstand houden is gewoon een traumareactie. Voel je het zelf ook niet zo namelijk.Rabarbara schreef: ↑25-07-2025 16:42Ik verbrand mijn gehemelte er altijd aan.
Mijn trauma is lang niet zo erg als dat van veel andere mensen, maar ik kan vrij luchtig erover praten. Je kunt tenslotte niet de hele dag janken, op een gegeven moment moet je ook het frituurvet vervangen en doorgaan met leven.
Te hete bitterballen wel, maar ik kan goed blazen!
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 25 juli 2025 om 16:45
Krulliebollie73 schreef: ↑25-07-2025 16:34Ik geef een voorbeeld, het is niet zo dat iedereen zo reageert. Juist iedereen reageert anders maar sommige gedragingen komen wel echt vaker voor als andere waardoor dat gedrag meer vragen of roept en niet zomaar klakkeloos wordt aangenomen. En dat geldt voor alles. Ik durf echt wel te beweren dat iedereen de gesprekken zorgvuldig doet, je doet ze nooit alleen zodat er altijd meerdere invalshoeken zijn en alles wordt nabesproken en beoordeeld aan de hand van een taxatie instrument om ook feiten te kunnen onderscheiden van niet feiten.
Dus je gaat als slachtoffer in gesprek met een ‘team’ hulpverleners die moeten beoordelen of jij liegt of niet? Ten eerste is dat al super intimiderend, ten tweede hoe kan zo iemand objectief feiten van niet-feiten onderscheiden uit een slachtofferverhaal?
Ik vind het niet gek dat veel mensen hun mond maar houden, met zulke hulpverleners raak je van de regen in de drup als je niet heel
stevig in je schoenen staat.
Where is my mind?
vrijdag 25 juli 2025 om 17:08
Volgens mij werk jij precies in die hoek waarvan keer op keer uit onderzoek blijkt dat hetgeen ik hierboven gequote heb nog altijd maar niet wil lukken.
Nou heb ik daar an sich een enigszins genuanceerde mening over, maar ik heb wel een flink oordeel over medewerkers uit dat werkveld die oreren over hoe vreselijk goed zij en hun collega’s hun werk doen. Dat is namelijk dé basis voor blinde vlekken.
•
vrijdag 25 juli 2025 om 17:42
Moiren schreef: ↑25-07-2025 11:41Helaas gebeurt dit nog steeds. Op NPO staat de docu “Blauwe ballen en andere verkrachtingsmythes”.
Precies de reden waarom ik nooit aangifte heb gedaan. Zelfs vriendinnen geloofden het niet.
Ik zag hier ergens dat lijstje met rode vlaggen mbt femicide, ik kon ze nagenoeg allemaal aantikken. Ontzetten confronterend om dat te zien.

Ik heb wel aangifte gedaan toentertijd en de agent, een vrouw notabene, bij het eerste gesprek ging me allemaal vragen stellen die neerkwamen op victim blaming, zoals waarom heb je dit of dat niet gedaan, en waarom hem binnen laten, je doet toch dit en dit werk dan ken je dit soort mannen wel, daar moet je toch ook omgaan met ongewenste intimiteiten en intimidatie. Ja muts maar je hebt ook drie soorten reacties hoop dat je dat ook begrijpt. Was bijna niet doorgegaan met de aangifte want als een vrouw al zo kon doen hoe zouden de mannen van zeden dan op me reageren. Gelukkig waren die echt heel lief.
Krulliebollie, vertel me alsjeblieft dat je niet echt in dat gebied werkt.

Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
vrijdag 25 juli 2025 om 19:13
vrijdag 25 juli 2025 om 19:35
Ik kan het werk van krulliebullie niet precies inschatten, maar vind het idee dat op dit gebied gezocht wordt naar valse aangiften bizar.SurferRosa schreef: ↑25-07-2025 16:45Dus je gaat als slachtoffer in gesprek met een ‘team’ hulpverleners die moeten beoordelen of jij liegt of niet? Ten eerste is dat al super intimiderend, ten tweede hoe kan zo iemand objectief feiten van niet-feiten onderscheiden uit een slachtofferverhaal?
Ik vind het niet gek dat veel mensen hun mond maar houden, met zulke hulpverleners raak je van de regen in de drup als je niet heel
Als een man in elkaar gemept wordt op straat, is hij slachtoffer en wordt al.snel zinloos geweld geroepen
En in het vak van Krullie gaan we eerst.eens proberen of het slachtoffer liegt
vrijdag 25 juli 2025 om 19:36
Ja echt erg dit..Frizz schreef: ↑25-07-2025 19:13Kun je dus nagaan als je aangifte wil/moet doen tegen je ex en/of vader van je kind(eren). Daar komt dan standaard ook Veilig Thuis bij kijken en/of het wijkteam of een Gecertificeerde Instelling. En de kennis aldaar over intieme terreur schiet nog heel ernstig tekort.
Voor iedereen een groene tuin
vrijdag 25 juli 2025 om 19:51
Mijn vriendinnen bevestigden gewoon wat hij al die tijd al gaslightte.GroenTuintje schreef: ↑25-07-2025 19:03Dat mensen je niet geloven is echt het meest verschrikkelijke wat er is voor slachtoffers. Heb je eindelijk je moed verzameld om het mede te delen, krijg je dat…![]()
Het was niet waar, niet weg, het lag aan mij.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 25 juli 2025 om 19:56
vrijdag 25 juli 2025 om 20:02
Ach, ik snap het ook wel. Als je niet weet hoe zulke mecha ismes werken, zie en snap je ook niet wat er gebeurt.GroenTuintje schreef: ↑25-07-2025 19:56Verschrikkelijkmet zulke vriendinnen heb je vijanden meer nodig
Dit was nog voor de tijd dat gaslighting enzo bekende termen waren (of mss nog niet eens bestonden).
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 25 juli 2025 om 20:17
Die kon je dus inderdaad ook aanvinken. En als je echt pech hebt tuinen alle instanties er ook nog eens in, in wat die alleraardigste charmante man vertelt over z’n (ex)vrouw die ze niet op een rijtje heeft. Die een valse aangifte heeft gedaan, die vrouw weet je wel. Het arme gekke ding.
•
vrijdag 25 juli 2025 om 20:25
Ja klopt. En het zijn oskar-waardige acteurs die dit soort dingen flikken ( narcisten en psychopaten). Uiterst charmant voor de buitenwereld maar binnenshuis….
Voor iedereen een groene tuin
vrijdag 25 juli 2025 om 20:34
Echt hé.SurferRosa schreef: ↑25-07-2025 16:45Dus je gaat als slachtoffer in gesprek met een ‘team’ hulpverleners die moeten beoordelen of jij liegt of niet? Ten eerste is dat al super intimiderend, ten tweede hoe kan zo iemand objectief feiten van niet-feiten onderscheiden uit een slachtofferverhaal?
vrijdag 25 juli 2025 om 20:35
Kia•Ora schreef: ↑25-07-2025 17:42
Ik heb wel aangifte gedaan toentertijd en de agent, een vrouw notabene, bij het eerste gesprek ging me allemaal vragen stellen die neerkwamen op victim blaming, zoals waarom heb je dit of dat niet gedaan, en waarom hem binnen laten, je doet toch dit en dit werk dan ken je dit soort mannen wel, daar moet je toch ook omgaan met ongewenste intimiteiten en intimidatie. Ja muts maar je hebt ook drie soorten reacties hoop dat je dat ook begrijpt. Was bijna niet doorgegaan met de aangifte want als een vrouw al zo kon doen hoe zouden de mannen van zeden dan op me reageren. Gelukkig waren die echt heel lief.
Krulliebollie, vertel me alsjeblieft dat je niet echt in dat gebied werkt.Mensen zijn niet zo goed in het uitfilteren van waarheid of leugen, verdraaide herinneringen, bewust of onbewust... dus ook jij niet. Tuurlijk zal een valse melding weleens voorkomen. Maar als jij er al vanuit gaat dat iemand liegt dan moet je stoppen met dat werk. Het is enorm schadelijk voor de meld(s)ter als je daarmee het gesprek ingaat. Zij heeft mijn trauma enorm vergroot.

vrijdag 25 juli 2025 om 20:37
Stond die ook in het rijtje? Alleen controle geld en social media (was sowieso nog niet echt iets toen) kon ik niet aanvinken.Frizz schreef: ↑25-07-2025 20:17Die kon je dus inderdaad ook aanvinken. En als je echt pech hebt tuinen alle instanties er ook nog eens in, in wat die alleraardigste charmante man vertelt over z’n (ex)vrouw die ze niet op een rijtje heeft. Die een valse aangifte heeft gedaan, die vrouw weet je wel. Het arme gekke ding.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 25 juli 2025 om 21:51
Ah nee, ben je mal.

Ik deel dit soort dingen niet voor knuffels hoor, ik hoop altijd dat er maar iemand is die wat aan je verhaal heeft, een mede slachtoffer die een stap durft te zetten (hoe zwaar het ook is, je hebt de kracht in je) of iemand die zo'n mindset heeft als Krulliebollie en eens gaat denken over of ze (nog) wel geschikt is voor het werk dat ze doen. En niet (on)bewust door blijven gaan met traumatiseren van al getraumatiseerde mensen.
kia・ora wijzigde dit bericht op 25-07-2025 22:00
4.22% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in