Probleem: oxazepam niet leverbaar, help!
vrijdag 25 juli 2025 om 17:42
vrijdag 25 juli 2025 om 20:42
[...]Femmefemme schreef: ↑25-07-2025 19:16Heel bijzonder. De max is over het algemeen 30 stuks per keer.
Ook internetapotheken lopen tegen hetzelfde leveringsprobleem aan. Hebben ook niets meer.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-07-2025 11:28
Reden: Ongepast
Reden: Ongepast
83.04% gewijzigd
vrijdag 25 juli 2025 om 20:44
Volgens mij is het een voorwaarde van de zorgverzekeringen om max 30 dagen mee te geven.
Voor slaappillen wel iig.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 25 juli 2025 om 20:45
Ja oke. Ik dacht het maar jij zegt dat het niet zo is.
Bedankt. Verkeerd gedacht van mij dan
vrijdag 25 juli 2025 om 21:12
vrijdag 25 juli 2025 om 21:16
Klopt, als je het vergoed krijgt via de verzekering mag het maar voor max 30 dagen gegeven worden. Als je het zelf moet betalen, mag het voor 90 dagen.
vrijdag 25 juli 2025 om 21:27
Wat een zwart-wit reactie. Er is nog een keuze mogelijkheid (en misschien nog wel meer): overleg met de voorschrijvend arts of de vervanger daarvan.oneenietweer schreef: ↑25-07-2025 21:12Het spul is niet leverbaar, net als een heleboel medicijnen op het moment. Aan jou de keuze: ermee stoppen of het door de huisarts voorgestelde alternatief uit dezelfde groep nemen. En zeker niet de HAP bellen hiervoor, laat die mensen zich bezighouden met spoedeisende zaken.
En zeker niet de HAP bellen? Als TO normaal het weekend doorkomt door het slikken van oxazepam en dit weekend in crisis raakt doordat ze geen pammetjes in huis heeft... bel dan vooral de HAP.
vrijdag 25 juli 2025 om 21:29
Ze heeft vervangende medicatie waar ze zelf akkoord mee is gegaan. Die kan ze dus gewoon slikken.Hangmat24 schreef: ↑25-07-2025 21:27Wat een zwart-wit reactie. Er is nog een keuze mogelijkheid (en misschien nog wel meer): overleg met de voorschrijvend arts of de vervanger daarvan.
En zeker niet de HAP bellen? Als TO normaal het weekend doorkomt door het slikken van oxazepam en dit weekend in crisis raakt doordat ze geen pammetjes in huis heeft... bel dan vooral de HAP.
De HAP moeten bellen had dus makkelijk voorkomen kunnen worden.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 25 juli 2025 om 21:36
Ik heb eens gegoogled op die "pammetjes", die blijken behoorlijk verslavend te zijn en verre van onschuldig.Hangmat24 schreef: ↑25-07-2025 21:27Wat een zwart-wit reactie. Er is nog een keuze mogelijkheid (en misschien nog wel meer): overleg met de voorschrijvend arts of de vervanger daarvan.
vrijdag 25 juli 2025 om 21:37
vrijdag 25 juli 2025 om 21:38
Misschien is het dat dan, van diegene die ik ken.Irregular_Choice schreef: ↑25-07-2025 21:16Klopt, als je het vergoed krijgt via de verzekering mag het maar voor max 30 dagen gegeven worden. Als je het zelf moet betalen, mag het voor 90 dagen.
vrijdag 25 juli 2025 om 21:40
Dit. Belachelijk om er dan de HAP mee lastig te vallen, ze hebben wel wat beters te doen.oneenietweer schreef: ↑25-07-2025 21:12Het spul is niet leverbaar, net als een heleboel medicijnen op het moment. Aan jou de keuze: ermee stoppen of het door de huisarts voorgestelde alternatief uit dezelfde groep nemen. En zeker niet de HAP bellen hiervoor, laat die mensen zich bezighouden met spoedeisende zaken.
vrijdag 25 juli 2025 om 21:41
Zei er iemand dat ze onschuldig waren?Nogevendit schreef: ↑25-07-2025 21:36Ik heb eens gegoogled op die "pammetjes", die blijken behoorlijk verslavend te zijn en verre van onschuldig.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 25 juli 2025 om 22:08
Maar wat zou die arts dan moeten doen? Iets wat niet leverbaar is, kan je niet toch moeten leveren van een arts. Dan zal er dus alsnog een vervangend middel voorgeschreven worden. En dan is alprazolam, zoals TO gehad heeft, 1 van de beste keuzes.Hangmat24 schreef: ↑25-07-2025 21:27Wat een zwart-wit reactie. Er is nog een keuze mogelijkheid (en misschien nog wel meer): overleg met de voorschrijvend arts of de vervanger daarvan.
vrijdag 25 juli 2025 om 22:22
Apothekersassistente hier, medicatie in baxterrollen is 8 weken houdbaar na productiedatum(omdat dit al uit de strip is). Ik zou deze zakjes daarom dus ook maar weggooien.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-07-2025 11:29
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
82.15% gewijzigd
vrijdag 25 juli 2025 om 22:32
Mijn moeder, bejaard 80+ krijgt haar medicatie elke 3 maanden en gebruikt oxa met een inslaper elke dag. Krijgt dus gewoon 3 doosjes mee en dit wordt gewoon vergoed door de zorgverzekering.
Ik heb toevallig gister weer een pakket gehaald. Zo zie je dat niet alle regels landelijk gelden.
Laatst bleek ze een nieuw pakket per ongeluk weggegooid te hebben. Ze kon na een belletje de dag erna gewoon een nieuw 3 maanden pakket halen.
Leg mij het maar uit, als apotheker zou ik 2x nadenken dit zo makkelijk te doen.
Even ontopic. Je hebt geen mogelijkheid om naar België te rijden ? Ik haal zelf daar medicatie die al een tijdje niet leverbaar zijn. Je schiet het bedrag wel voor, is stukken goedkoper als in NL, en dient de nota in bij je zorgverzekering. Ik heb er een stukje rijden graag voor over. We tanken daar en halen Belgische bonbons. Win-win
Ik heb toevallig gister weer een pakket gehaald. Zo zie je dat niet alle regels landelijk gelden.
Laatst bleek ze een nieuw pakket per ongeluk weggegooid te hebben. Ze kon na een belletje de dag erna gewoon een nieuw 3 maanden pakket halen.
Leg mij het maar uit, als apotheker zou ik 2x nadenken dit zo makkelijk te doen.
Even ontopic. Je hebt geen mogelijkheid om naar België te rijden ? Ik haal zelf daar medicatie die al een tijdje niet leverbaar zijn. Je schiet het bedrag wel voor, is stukken goedkoper als in NL, en dient de nota in bij je zorgverzekering. Ik heb er een stukje rijden graag voor over. We tanken daar en halen Belgische bonbons. Win-win
whippet16 wijzigde dit bericht op 25-07-2025 22:33
Reden: Typo
Reden: Typo
0.18% gewijzigd
vrijdag 25 juli 2025 om 22:33
Je bedoelt dan toch inleveren bij de overtollige medicatie inleverplek van de apotheek ? Om een veilige verwerking te waarborgen.
Zelf weggooien lijkt me toch milieubelastend.
Wel problematisch dat het steeds vaker voor komt, dat bepaalde medicatie niet leverbaar is.
vrijdag 25 juli 2025 om 22:38
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
vrijdag 25 juli 2025 om 22:47
Maar TO heeft toch niet ineens vandaag geen oxa's meer en onverwacht andere medicatie gekregen?Hangmat24 schreef: ↑25-07-2025 21:27Wat een zwart-wit reactie. Er is nog een keuze mogelijkheid (en misschien nog wel meer): overleg met de voorschrijvend arts of de vervanger daarvan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 25 juli 2025 om 23:08
Die regels gelden wel landelijk, maar niet elke apotheek houdt zich hieraan. Dat zijn 2 hele verschillende dingenWhippet16 schreef: ↑25-07-2025 22:32Mijn moeder, bejaard 80+ krijgt haar medicatie elke 3 maanden en gebruikt oxa met een inslaper elke dag. Krijgt dus gewoon 3 doosjes mee en dit wordt gewoon vergoed door de zorgverzekering.

vrijdag 25 juli 2025 om 23:53
Wat slecht van de fabrikant/leverancier, heeft die ergens aangegeven waarom het niet of slecht leverbaar is? Heb zelf ooit dit probleem gehad met andere medicatie die langere tijd niet leverbaar was omdat de fabrikant ging verhuizen. Dat was toen echter ruim van te voren bekend gemaakt, dat dan weer wel.
vrijdag 25 juli 2025 om 23:56
Thyrax zeker? Dat was generiek wel te krijgen, maar gaf veel bijwerkingen. Ik heb 1,5 jaar hele watervallen gezweetGraze schreef: ↑25-07-2025 23:53Wat slecht van de fabrikant/leverancier, heeft die ergens aangegeven waarom het niet of slecht leverbaar is? Heb zelf ooit dit probleem gehad met andere medicatie die langere tijd niet leverbaar was omdat de fabrikant ging verhuizen. Dat was toen echter ruim van te voren bekend gemaakt, dat dan weer wel.

Oxa is generiek en onder veel merknamen te krijgen. Makkelijk te wisselen dus. Zal wel weer slecht in te kopen zijn ivm de lage prijs die NL wil.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 26 juli 2025 om 00:06
Ja, iedere keer weer die stress bij de apotheek, hebben ze het nog of moet ik overstappen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in