Lijf & Lijn alle pijlers

Schoonvader doucht/wast zich niet

26-07-2025 20:39 261 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij proberen al jaren mijn schoonvader zo ver te krijgen dat hij zich vaker doucht/wast. Mijn schoonmoeder woont inmiddels 8 maanden in een verpleeghuis. Omdat schoonvader zelf geen vervoer heeft ziet hij haar maar weinig want is afhankelijk van mensen die hem brengen, daardoor ziet hij haar soms maar 1x per 4 weken.

Nu is het zo dat hij zich hooguit 1 of 2 keer per jaar met heel veel tegenzin doucht. Zich wassen bij de wastafel doet hij ook niet en loopt zo 2/3 weken in dezelfde kleding rond.

Inmiddels is het 5 maanden geleden dat hij voor het laatst gedoucht heeft (geeft hij zelf toe) en als we zeggen ga even douchen en doe schone kleren aan dan zegt hij: Dat doe ik morgen wel maar doet het vervolgens niet.

Als hij zich vaker zou douchen en schone kleding aan zou doen dan zouden wij hem wel naar zijn vrouw kunnen brengen, maar als hij dat niet doet brengen we hem niet want hij stinkt verschrikkelijk.

Iemand die ervaring met dit soort gevallen heeft? Zo ja, hoe heb je de persoon zo ver gekregen dat hij of zij zichzelf beter ging verzorgen?

Dit is overigens niet iets wat nog maar kort speelt. Dit speelt al jaren, ook toen zijn vrouw nog thuis woonde en gezond was douchte hij niet en ook zich wassen niet. Maar zijn vrouw zei er niks van, was er blijkbaar aan gewend. Ook toen kwam hij in de ochtend uit bed, trok zijn vieze kleding aan en ging ongewassen naar beneden om vervolgens boodschappen te doen. Dat doet hij nu dus nog, stinkend en in hele vieze kleding stapt hij op de fiets en gaat naar de supermarkt.
Ik vind het ook behoorlijk gemeen om hem gewoon niet naar zijn vrouw te brengen.

Mijn vader was net zo'n man. Ik heb hem nog nooit betrapt op zichzelf even wassen of douchen en hij stonk enorm. Hij was ook een beetje incontinent, was verslaafd aan alcohol en rookte als een ketter. En toch ging hij wanneer nodig in mijn auto, handdoekje op de stoel, raampje open en gaan. Het is je (schoon-)vader! (En je moeder...) Die je daarmee ook het bezoek van haar partner ontneemt. Ik snap niet wat dat is met iemand je eigen normen en waarden opdwingen. Hij doet er verder niemand kwaad mee, alleen zichzelf en dat is nog steeds zijn keuze.
Ik snap heus wel dat het stinkt, wij maakten er achteraf wel eens grapjes over. Je gaat er echter niet dood van hoor. Maar mijn vader was een man die heel pertinent niet oud was, dus al die hulp die wij voor hem bedacht hadden was absoluut onnodig. Hij kon het allemaal zelf wel. Uiteindelijk had hij een huishoudelijke hulp en een begeleidster, maar hij zag ze vooral als gezellig bezoek. En voor de rest lieten we hem gewoon lekker in zijn waarde. Dus hij bepaalde zelf zijn hygiene, zelf wat hij at en dronk, zelf wat zijn dagbesteding was. Waren we er heel blij mee? Nee, maar het was een volwassen man, waarvan ik heel goed begrijp dat hij nog wat zeggenschap over zijn leven wilde hebben. De ouderdom ontneemt je veel. En dan heb je van die bemoeierige kinderen die jou wel even gaan straffen omdat je niet leeft zoals zij dat willen. Stel je maar eens voor dat jij die oudere bent.
Lieneke schreef:
26-07-2025 21:15
Dementeert hij zelf niet?
Nee, mijn vriend kent zijn vader ook niet anders dan hoe hij nu is. De familie van zijn vaders kant schijnt ook zo te zijn, mijn vriend vertelde eens dat zijn opa en oma zich ook amper wasten.
Bambam schreef:
26-07-2025 21:16
Ik vind het ook behoorlijk gemeen om hem gewoon niet naar zijn vrouw te brengen.

Mijn vader was net zo'n man. Ik heb hem nog nooit betrapt op zichzelf even wassen of douchen en hij stonk enorm. Hij was ook een beetje incontinent, was verslaafd aan alcohol en rookte als een ketter. En toch ging hij wanneer nodig in mijn auto, handdoekje op de stoel, raampje open en gaan. Het is je (schoon-)vader! (En je moeder...) Die je daarmee ook het bezoek van haar partner ontneemt. Ik snap niet wat dat is met iemand je eigen normen en waarden opdwingen. Hij doet er verder niemand kwaad mee, alleen zichzelf en dat is nog steeds zijn keuze.
Ik snap heus wel dat het stinkt, wij maakten er achteraf wel eens grapjes over. Je gaat er echter niet dood van hoor. Maar mijn vader was een man die heel pertinent niet oud was, dus al die hulp die wij voor hem bedacht hadden was absoluut onnodig. Hij kon het allemaal zelf wel. Uiteindelijk had hij een huishoudelijke hulp en een begeleidster, maar hij zag ze vooral als gezellig bezoek. En voor de rest lieten we hem gewoon lekker in zijn waarde. Dus hij bepaalde zelf zijn hygiene, zelf wat hij at en dronk, zelf wat zijn dagbesteding was. Waren we er heel blij mee? Nee, maar het was een volwassen man, waarvan ik heel goed begrijp dat hij nog wat zeggenschap over zijn leven wilde hebben. De ouderdom ontneemt je veel. En dan heb je van die bemoeierige kinderen die jou wel even gaan straffen omdat je niet leeft zoals zij dat willen. Stel je maar eens voor dat jij die oudere bent.
Dan kun je er blijkbaar tegen. Ik ben heel gevoelig voor geuren, heb hem 1x stinkend vervoerd en ik heb overgegeven toen ik de auto uit stapte, als ik er tegen kon zou ik hem brengen maar ik moet hem op een aantal meters afstand houden.
Naadje79 schreef:
26-07-2025 21:02
Hij is al jarenlang zo, schijnt in de familie te zitten. Mijn vriend vertelde me eens dat zijn opa en oma (zijn al lang overleden) precies zo waren. Maar alleen wassen bij de wastafel doet/wil hij ook niet. Hij zegt soms doe ik morgen wel maar meestal reageert hij kwaad. En dan vragen we het gewoon op een vriendelijke manier zoals: Papa je ruikt niet heel fris, zou je je even kunnen wassen en je haren wassen? Maar dan reageert hij meestal meteen met: Bemoei je er niet mee.
Nou ja, het is waarschijnlijk iets waar jullie vaker over beginnen. En er zit een waardeoordeel aan. Dat voelt hij heus wel aan. Hij wil gewoon in zijn waarde gelaten worden. Daarnaast is het wat hij kent. Hij was altijd al zo. Op deze manier heeft hij een vrouw gevonden, kinderen gekregen, dus hoezo zou hij dat aanpassen? Nu ook nog, op deze leeftijd?
Is het trouwens ook een optie dat partner alleen rijdt met zijn vader?
Dat jij niet of niet elke keer meegaat?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Lieneke schreef:
26-07-2025 21:10
Heeft hij een sociaal leven? Vrienden, buren die zich om hem bekommeren?
Jullie doen natuurlijk je best, maar ik begrijp dat je het niet heel lang in zijn buurt uit kunt houden.
Ik heb ook bewondering voor de schoonmaakhulp!
Nee, hij heeft alleen contact met ons en zijn andere 2 kinderen. Hij maakt als hij buiten is weleens een praatje met buren maar verder niks. Vrienden en kennissen heeft hij niet en met overige familie is alleen sporadisch via de telefoon contact. Zijn enige uitje is het dagelijks bezoek aan de supermarkt in het dorp. Wat sociale contacten op doen (zoals koffieavonden, kaartje leggen e.d. in het dorpshuis) wil hij ook niet want hij heeft geen zin om tussen de bejaarden te zitten terwijl hij zelf 74 is.
naadje79 wijzigde dit bericht op 26-07-2025 21:23
13.26% gewijzigd
Ik begrijp het echt TO, dat het jullie niet lukt om hem zo te vervoeren. Mij zou het ook niet lukken, mensen die zich zo lang niet verschonen kunnen verschrikkelijk stinken.
Ik heb er bewondering voor wanneer iemand daar tegen kan, ik kan dat ook niet.
Naadje79 schreef:
26-07-2025 21:19
Dan kun je er blijkbaar tegen. Ik ben heel gevoelig voor geuren, heb hem 1x stinkend vervoerd en ik heb overgegeven toen ik de auto uit stapte, als ik er tegen kon zou ik hem brengen maar ik moet hem op een aantal meters afstand houden.
Dat doet je partner het of je doet zoals iemand hier al noemde pepermuntolie of iets dergelijks onder je neus.
Of je boekt de regiotaxi en bent er bij als deze hem komt ophalen. Heb je kans dat de taxi onverrichterzake terug moet, maar het is een poging waard. Misschien ervaart hij ook wel hoe makkelijk dat wel niet is, zo'n taxi.
Kan de moeder evt ook nog de vader bezoeken?
Naadje79 schreef:
26-07-2025 21:19
Maar het is toch de vader van je partner? Dan kan hij toch gewoon gaan, jij hoeft toch niet mee?
Ik mis vooral mededogen met de man.
Want uiteraard zit hier van alles onder, waar verder nooit aandacht voor geweest is.

Ik heb een kind (24 jaar inmiddels) dat bij stress ook niet meer doucht of schone kleren aantrekt. En ja, dat is echt ontzettend vies, maar buiten dat vind ik het vooral sneu. En dan zet ik me zoveel mogelijk over mijn eigen 'ongemak' heen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Zeer zeer herkenbaar, schoonvader hier is het type hoe meer wij "zeuren" hoe minder er gewassen wordt, kleding, huis.....zichzelf. Voor hem is het een machtsmiddel, zo van niemand verteld mij wat ik moet doen....
Medicijnen neemt hij ook gevoel in....totdat hij gevonden werd op de vloer. Toen moest er regelmatig een maatschappelijk werker over de vloer komen en is het is verbetert. Want hij haat bezoek. Hij heeft ook maar 1 stoel staan en als je binnen komt gaat hij snel daarop zitten... hij noemt zijn eigen kinderen ook als we op bezoek komen "bemoeizorgers". Ik hoef er niet in te leven als er hulp nodig is horen we het graag. Er is 1x door de woningbouw gedreigd door verwaarlozing een huisuitzetting. Toen hebben we mogen helpen maar het blijft vies...en alles wat je zegt is net zoals tegen een peuter...alles is nee...
Zwijgen is geen zwakte maar een sterkte.
Naadje79 schreef:
26-07-2025 21:15
Het verpleeghuis waar ze woont is de dichtstbijzijnde waar een afdeling voor mensen met dementie is. Ze wonen in een klein dorpje waar behalve een supermarktje geen voorzieningen zijn, en in omliggende dorpjes is ook niets.
Missxhien kan je schoonvader dan wel verhuizen. Of je maakt een afspraak met een taxibedrijf. Elke zondag om 14 uur komen ze je halen pa, dan kan je naar je ma. Of misschien kunnen jullie schoonmoeder wel naar hem halen. Of ze samenbrengen op een bankje in het park of koffiehuis.

Of met hem mee in de bus. Op gepaste afstand. Of, nou ja er zijn natuurlijk echt wel dingen te verzinnen waardoor ze elkaar toch vaker kunnen zien. Misschien is er iemand te vinden die niet zo'n groot probleem heeft met een stinkende passagier.

Vaker onder de douche gaat in elk geval niet gebeuren.
Bambam schreef:
26-07-2025 21:22
Dat doet je partner het of je doet zoals iemand hier al noemde pepermuntolie of iets dergelijks onder je neus.
Of je boekt de regiotaxi en bent er bij als deze hem komt ophalen. Heb je kans dat de taxi onverrichterzake terug moet, maar het is een poging waard. Misschien ervaart hij ook wel hoe makkelijk dat wel niet is, zo'n taxi.
Kan de moeder evt ook nog de vader bezoeken?
Zijn vrouw kan hem niet bezoeken, is vergevorderd dement dus komt het verpleeghuis niet meer uit, zelfs als ze iets mankeert gaan ze al niet meer met haar naar het ziekenhuis omdat ze helemaal flipt/in paniek raakt als ze een auto in moet. Dat is helaas 1 van de nare gevolgen van dementie.
Ik vind het zijn probleem. Die jij dus niet op hoeft te lossen door hem stinkend te vervoeren maar die hij kan oplossen door gewoon 1x per week te douchen en schone kleding aan te doen zodat jullie hem kunnen en willen vervoeren. Wil hij dat niet dan kan hij de taxi bellen, wat hij ook niet doet dus hoe graag wil hij dan.

Het is een volwassen kerel, die gewoon keuzes heeft en die je niet hoeft te betuttelen.
Ik zou dus ook gewoon elke keer verwijzen naar de keuzes die hij heeft als hij er weer over begint.
Loren schreef:
26-07-2025 21:25
Missxhien kan je schoonvader dan wel verhuizen. Of je maakt een afspraak met een taxibedrijf. Elke zondag om 14 uur komen ze je halen pa, dan kan je naar je ma. Of misschien kunnen jullie schoonmoeder wel naar hem halen. Of ze samenbrengen op een bankje in het park of koffiehuis.

Of met hem mee in de bus. Op gepaste afstand. Of, nou ja er zijn natuurlijk echt wel dingen te verzinnen waardoor ze elkaar toch vaker kunnen zien. Misschien is er iemand te vinden die niet zo'n groot probleem heeft met een stinkende passagier.

Vaker onder de douche gaat in elk geval niet gebeuren.
Wij zouden hem het liefste zien verhuizen naar een seniorenwoning (hij woont nu nog in een grote gezinswoning met 4 slaapkamers en enorm grote tuin) maar hij wil niet verhuizen, hij wil zijn grote tuin niet kwijt en wil niet naar een kleinere woning.

De buren hebben regelmatig gezegd dat als hij eens vervoer nodig heeft dat buurman hem wel wil brengen maar hij zegt altijd tegen de buurman, nee hoor je hoeft me nergens heen te brengen, ik regel wel vervoer.

Openbaar vervoer is geen optie want er rijden in zijn dorp geen bussen, dan zou hij eerst meer dan een uur moeten lopen naar de bushalte en zo ver lopen lukt hem niet.
naadje79 wijzigde dit bericht op 26-07-2025 21:29
17.30% gewijzigd
Naadje79 schreef:
26-07-2025 20:52
Hij is degene die telkens zegt dat hij zijn vrouw mist en dat hij haar vaker wil zien, dus lijkt mij dat het dan wel zijn probleem is.
Klaar dan toch? Hij wil zijn vrouw vaker zien, jullie willen hem brengen, op voorwaarde dat hij min of meer schoon is. Hij weigert dat. Waarom je topic dan? Wat is jouw hulpvraag? Je kunt hem immers niet dwingen.
Waar zitten die 2 broers en / of zussen trouwens in het verhaal?

Als al zijn kinderen zich 1 keer per maand over hun walging heen zetten raakt hij mogelijk 3 keer per maand bij zijn vrouw.

Waarbij de partners niet persé mee hoeven.
wissewis wijzigde dit bericht op 26-07-2025 21:28
10.64% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Naadje79 schreef:
26-07-2025 21:26
Wij zouden hem het liefste zien verhuizen naar een seniorenwoning (hij woont nu nog in een grote gezinswoning met 4 slaapkamers en enorm grote tuin) maar hij wil niet verhuizen, hij wil zijn grote tuin niet kwijt en wil niet naar een kleinere woning.
Jullie willen van alles, maar ik lees weinig ruimte voor zijn wensen. En veel oordelen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Naadje79 schreef:

De buren hebben regelmatig gezegd dat als hij eens vervoer nodig heeft dat buurman hem wel wil brengen maar hij zegt altijd tegen de buurman, nee hoor je hoeft me nergens heen te brengen, ik regel wel vervoer.
En dat is zijn goed recht!
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Naadje79 schreef:
In die seniorenwoning gaat ie zich echt niet zomaar op wonderbaarlijke wijze ineens wel dagelijks wassen. Kun je niet een mondkapje op zetten als je hem naar zijn vrouw brengt? Ik vind het echt een beetje zielig allemaal.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Solomio schreef:
26-07-2025 21:28
Jullie willen van alles, maar ik lees weinig ruimte voor zijn wensen. En veel oordelen.
Die ruimte is er al, want de man leeft hoe hij wil leven. Zodra je een beroep op anderen moet doen is het geven en nemen.
pina wijzigde dit bericht op 26-07-2025 21:29
12.80% gewijzigd
Het lijkt me erg lastig om mee om te gaan.

Als je hoarders hebt, blijken er vaak psychische problemen onder te zitten, zou dit ook niet zo zijn?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Moiren schreef:
26-07-2025 20:42
Wat harteloos om die man niet naar zijn vrouw te brengen. Laat hem op een stuc plastic zitten, zet je raampje open en bespreek dit wat minder dwingend.
Dat zijn wel hele harde, veroordelende woorden zeg. Ik moet nog maar zien of jij dit wel zou doen. In sommige gevallen is het simpel open zetten van een raampje niet genoeg. En wat dacht je van rijden op de snelweg of tijdens regen? Dan heb je liever niet het raampje open hoor.
Naadje79 schreef:

Ook dat snap ik wel. En nog als, zijn keuze.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Lady*Voldemort schreef:
26-07-2025 21:28
In die seniorenwoning gaat ie zich echt niet zomaar op wonderbaarlijke wijze ineens wel dagelijks wassen. Kun je niet een mondkapje op zetten als je hem naar zijn vrouw brengt? Ik vind het echt een beetje zielig allemaal.
Mondkapje houdt vaak geen penetrante stank tegen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven