Schoonvader doucht/wast zich niet
zaterdag 26 juli 2025 om 20:39
Wij proberen al jaren mijn schoonvader zo ver te krijgen dat hij zich vaker doucht/wast. Mijn schoonmoeder woont inmiddels 8 maanden in een verpleeghuis. Omdat schoonvader zelf geen vervoer heeft ziet hij haar maar weinig want is afhankelijk van mensen die hem brengen, daardoor ziet hij haar soms maar 1x per 4 weken.
Nu is het zo dat hij zich hooguit 1 of 2 keer per jaar met heel veel tegenzin doucht. Zich wassen bij de wastafel doet hij ook niet en loopt zo 2/3 weken in dezelfde kleding rond.
Inmiddels is het 5 maanden geleden dat hij voor het laatst gedoucht heeft (geeft hij zelf toe) en als we zeggen ga even douchen en doe schone kleren aan dan zegt hij: Dat doe ik morgen wel maar doet het vervolgens niet.
Als hij zich vaker zou douchen en schone kleding aan zou doen dan zouden wij hem wel naar zijn vrouw kunnen brengen, maar als hij dat niet doet brengen we hem niet want hij stinkt verschrikkelijk.
Iemand die ervaring met dit soort gevallen heeft? Zo ja, hoe heb je de persoon zo ver gekregen dat hij of zij zichzelf beter ging verzorgen?
Dit is overigens niet iets wat nog maar kort speelt. Dit speelt al jaren, ook toen zijn vrouw nog thuis woonde en gezond was douchte hij niet en ook zich wassen niet. Maar zijn vrouw zei er niks van, was er blijkbaar aan gewend. Ook toen kwam hij in de ochtend uit bed, trok zijn vieze kleding aan en ging ongewassen naar beneden om vervolgens boodschappen te doen. Dat doet hij nu dus nog, stinkend en in hele vieze kleding stapt hij op de fiets en gaat naar de supermarkt.
Nu is het zo dat hij zich hooguit 1 of 2 keer per jaar met heel veel tegenzin doucht. Zich wassen bij de wastafel doet hij ook niet en loopt zo 2/3 weken in dezelfde kleding rond.
Inmiddels is het 5 maanden geleden dat hij voor het laatst gedoucht heeft (geeft hij zelf toe) en als we zeggen ga even douchen en doe schone kleren aan dan zegt hij: Dat doe ik morgen wel maar doet het vervolgens niet.
Als hij zich vaker zou douchen en schone kleding aan zou doen dan zouden wij hem wel naar zijn vrouw kunnen brengen, maar als hij dat niet doet brengen we hem niet want hij stinkt verschrikkelijk.
Iemand die ervaring met dit soort gevallen heeft? Zo ja, hoe heb je de persoon zo ver gekregen dat hij of zij zichzelf beter ging verzorgen?
Dit is overigens niet iets wat nog maar kort speelt. Dit speelt al jaren, ook toen zijn vrouw nog thuis woonde en gezond was douchte hij niet en ook zich wassen niet. Maar zijn vrouw zei er niks van, was er blijkbaar aan gewend. Ook toen kwam hij in de ochtend uit bed, trok zijn vieze kleding aan en ging ongewassen naar beneden om vervolgens boodschappen te doen. Dat doet hij nu dus nog, stinkend en in hele vieze kleding stapt hij op de fiets en gaat naar de supermarkt.
zaterdag 26 juli 2025 om 21:30
Die hebben geen rijbewijs, mijn partner ook niet, die fietst bijna dagelijks een uur heen en uur terug om zijn vader te bezoeken. Ik ben de enige binnen de directe (schoon)familiekring met een rijbewijs.
naadje79 wijzigde dit bericht op 26-07-2025 21:31
9.38% gewijzigd
zaterdag 26 juli 2025 om 21:31
Solomio schreef: ↑26-07-2025 21:23Ik mis vooral mededogen met de man.
Want uiteraard zit hier van alles onder, waar verder nooit aandacht voor geweest is.
Ik heb een kind (24 jaar inmiddels) dat bij stress ook niet meer doucht of schone kleren aantrekt. En ja, dat is echt ontzettend vies, maar buiten dat vind ik het vooral sneu. En dan zet ik me zoveel mogelijk over mijn eigen 'ongemak' heen.
Mij lukt het niet om mededogen te voelen omdat hij in mijn optiek vooral zijn hakken in het zand zet. Hij leefde zijn hele leven al zo en hij wenst geen rekening te houden met de mensen die echt wel van alles voor hem willen doen. Ik lees hier geen stress in.
Natuurlijk zou het kunnen dat hij doodsbang is voor water, en in dat geval zou ik wel begripvol zijn. Maar hier lees ik dat schoondochter en zoon hem heel graag naar zijn vrouw willen brengen. Alleen niet in die staat. En dat begrijp ik maar al te goed.
zaterdag 26 juli 2025 om 21:32
En ik zie het ook niet gebeuren dat hij uit eigen beweging zijn hele huis opruimt, inpakt, schoonmaakt en te koop stelt.Lady*Voldemort schreef: ↑26-07-2025 21:28In die seniorenwoning gaat ie zich echt niet zomaar op wonderbaarlijke wijze ineens wel dagelijks wassen. Kun je niet een mondkapje op zetten als je hem naar zijn vrouw brengt? Ik vind het echt een beetje zielig allemaal.
Dan moeten de kinderen dat doen en schoondochter rent al naar buiten als ze er een keer op bezoek is.
Dan wil je niet uren staan inpakken

Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik lees vooral een hoop oordelen. Zelfs het huis waarin hij al zijn halve leven woont is eigenlijk te goed voor hem, volgens TO.Lieneke schreef: ↑26-07-2025 21:31Mij lukt het niet om mededogen te voelen omdat hij in mijn optiek vooral zijn hakken in het zand zet. Hij leefde zijn hele leven al zo en hij wenst geen rekening te houden met de mensen die echt wel van alles voor hem willen doen. Ik lees hier geen stress in.
Natuurlijk zou het kunnen dat hij doodsbang is voor water, en in dat geval zou ik wel begripvol zijn. Maar hier lees ik dat schoondochter en zoon hem heel graag naar zijn vrouw willen brengen. Alleen niet in die staat. En dat begrijp ik maar al te goed.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 26 juli 2025 om 21:33
En dit. Afwijkend gedrag komt ergens vandaan. Misschien heeft de man noden die niemand vermoedt. Ook wel de moeite waard om eens te kijken of je erachter kunt komen waar dit gedrag nou vandaan komt.Solomio schreef: ↑26-07-2025 21:23Ik mis vooral mededogen met de man.
Want uiteraard zit hier van alles onder, waar verder nooit aandacht voor geweest is.
Ik heb een kind (24 jaar inmiddels) dat bij stress ook niet meer doucht of schone kleren aantrekt. En ja, dat is echt ontzettend vies, maar buiten dat vind ik het vooral sneu. En dan zet ik me zoveel mogelijk over mijn eigen 'ongemak' heen.
Ik heb ook een hoogbejaarde zorgmijdende, hoardende ouder die het slecht neemt met de hygiëne. Veranderpogingen, aandringen, dwang, chantage en afschuw laten blijken werken in elk geval niet.
Het zijn de workarounds die de boel enigzins leefbaar houden voor iedereen.
loren wijzigde dit bericht op 26-07-2025 21:34
0.00% gewijzigd
zaterdag 26 juli 2025 om 21:34
Nee, maar als je ouder wordt lever je nou eenmaal autonomie in.
Ik doe ontzettend veel voor mijn moeder, maar niet altijd alles maar op haar voorwaarden. Dat gaat gewoon niet, dus soms zal ze het moeten doen met hoe ik iets wil doen. En anders niet.
Zo zie ik het ook voor mij wat betreft mijn eigen toekomst.
pina wijzigde dit bericht op 26-07-2025 21:35
7.62% gewijzigd
zaterdag 26 juli 2025 om 21:34
Eens. Ik zou in deze situatie ook niet zo veel ruimte voelen voor mededogen. Hij heeft echt toegang tot hulp van zijn zoon en schoondochter. Maar onder in mijn ogen begrijpelijke voorwaarden. Hij kiest ervoor om daar niet aan te voldoen.Lieneke schreef: ↑26-07-2025 21:31Mij lukt het niet om mededogen te voelen omdat hij in mijn optiek vooral zijn hakken in het zand zet. Hij leefde zijn hele leven al zo en hij wenst geen rekening te houden met de mensen die echt wel van alles voor hem willen doen. Ik lees hier geen stress in.
zaterdag 26 juli 2025 om 21:35
Als zij vergevorderd dement is, dan kan het best dat ze helemaal niet door heeft dat ze hem weinig ziet. Mijn moeder heeft echt geen idee hoe vaak ik haar bezoek, echt niet. Als ik in een week 2 keer kom dan reageert ze precies hetzelfde als wanneer er een maand tussen de bezoeken zit. Ik heb haar wel eens bezocht nadat haar broer op bezoek was geweest, een uur daarvoor en daar weet ze dan niets meer van.Wissewis schreef: ↑26-07-2025 21:15Dit dus ook.
Wordt je uit je natuurlijke habitat getrokken en naar een verpleeghuis gesleept.
Zie je daar de man met wie je 40 of 50 jaar samen was nagenoeg nooit meer omdat je kinderen / iemand uit de omgeving hem niet willen brengen.
En tja, die bijhorende geur is zij al lang gewend.
Gedoucht en geschoren zou ze hem waarschijnlijk niet eens meer herkennen.
Ze vindt het waarschijnlijk wel fijn als hij er is en om haar een fijn moment te gunnen (en hem) is het natuurlijk mooi en goed om hem wel te brengen, maar als je ervan gaat overgeven dan snap ik heel goed dat jij het niet gaat doen.
TO, als er verder niemand is die invloed op hem kan uitoefenen, dan kun je bedenken wat oplossingen zijn die het voor jou te verdragen maken, zoals een menthol goedje onder/in je neus smeren of je vriend het laten doen als hij het beter kan verdragen. Ik vind dit wel typisch iets wat je nog wel voor je eigen ouders kunt verdragen, maar niet voor je schoonouders.
zaterdag 26 juli 2025 om 21:36
Dan verzin je wat anders. Je kunt die man toch niet voor eeuwig bij zijn vrouw weg houden vanwege een ingesleten gedragspatroon waar je toch geen reet meer aan doet op deze leeftijd? Denk je ook eens in hoe dat voor zijn vrouw moet zijn. Dat is toch verschrikkelijk?
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
De seniorenwoningen waarvoor hij in aanmerking kan komen zijn op loopafstand van het verpleeghuis waar zijn vrouw woont, is van dezelfde eigenaar waar ook het verpleeghuis onder valt, dus dan zou hij lopend naar haar toe kunnen.Lady*Voldemort schreef: ↑26-07-2025 21:28In die seniorenwoning gaat ie zich echt niet zomaar op wonderbaarlijke wijze ineens wel dagelijks wassen. Kun je niet een mondkapje op zetten als je hem naar zijn vrouw brengt? Ik vind het echt een beetje zielig allemaal.
Een mondkapje gaat de geur gewoon doorheen. Die heb ik een tijd geleden zelfs gedragen als ik daar in huis was, dat was vorig jaar en toen stonk hij zo erg dat ik zelfs op afstand al bijna moest overgeven, heb toen een kapje op gehad waar ik wat parfum op had gespoten.
Maar dan nog kan de insteek van een topic zijn dat je het zo rot vindt, voor hem, voor zijn vrouw, voor jezelf.Lieneke schreef: ↑26-07-2025 21:31Mij lukt het niet om mededogen te voelen omdat hij in mijn optiek vooral zijn hakken in het zand zet. Hij leefde zijn hele leven al zo en hij wenst geen rekening te houden met de mensen die echt wel van alles voor hem willen doen. Ik lees hier geen stress in.
Maar ik lees geen spoortje meegevoel en wel veel oordelen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 26 juli 2025 om 21:37
Natuurlijk gaat dit veel dieper dan niet douchen. Maar daarmee is het dus ook groter dan wat TO kan bieden.Loren schreef: ↑26-07-2025 21:33En dit. Afwijkend gedrag komt ergens vandaan. Misschien heeft de man noden die niemand vermoedt. Ook wel de moeite waard om eens te kijken of je erachter kunt komen waar dit gedrag nou vandaan komt.
Ik heb ook een hoogbejaarde zorgmijdende, hoardende ouder die het slecht neemt met de hygiëne. Veranderpogingen, aandringen, dwang, chantage en afschuw laten blijken werken in elk geval niet.
Het zijn de workarounds die de boel enigzins leefbaar houden voor iedereen.
zaterdag 26 juli 2025 om 21:38
Zijn vrouw heeft het niet door dat hij amper komt. Ze videobellen wel en dan zegt ze vaak zomaar dat hij de dag ervoor bij haar was terwijl het dan bijvoorbeeld 2 weken geleden is. Laatst was hij er wel geweest en een dag later had ze aan iemand van de verpleging gezegd dat haar man al jaren dood is.Lady*Voldemort schreef: ↑26-07-2025 21:36Dan verzin je wat anders. Je kunt die man toch niet voor eeuwig bij zijn vrouw weg houden vanwege een ingesleten gedragspatroon waar je toch geen reet meer aan doet op deze leeftijd? Denk je ook eens in hoe dat voor zijn vrouw moet zijn. Dat is toch verschrikkelijk?
zaterdag 26 juli 2025 om 21:38
Tja,Naadje79 schreef: ↑26-07-2025 21:36De seniorenwoningen waarvoor hij in aanmerking kan komen zijn op loopafstand van het verpleeghuis waar zijn vrouw woont, is van dezelfde eigenaar waar ook het verpleeghuis onder valt, dus dan zou hij lopend naar haar toe kunnen.
Een mondkapje gaat de geur gewoon doorheen. Die heb ik een tijd geleden zelfs gedragen als ik daar in huis was, dat was vorig jaar en toen stonk hij zo erg dat ik zelfs op afstand al bijna moest overgeven, heb toen een kapje op gehad waar ik wat parfum op had gespoten.
En dan sterft over 3 jaar je schoonmoeder aan ouderdom / haar dementie.
En dan is hij verhuisd "voor niets" en zit hij daar eenzaam en alleen zonder tuin.
Ik snap wel dat hij niet weg wil uit zijn grote huis met tuin in een rustig dorpje.
Is dit nu later?
zaterdag 26 juli 2025 om 21:40
Zijn vrouw is zeker niet je mans moeder he?Naadje79 schreef: ↑26-07-2025 21:38Zijn vrouw heeft het niet door dat hij amper komt. Ze videobellen wel en dan zegt ze vaak zomaar dat hij de dag ervoor bij haar was terwijl het dan bijvoorbeeld 2 weken geleden is. Laatst was hij er wel geweest en een dag later had ze aan iemand van de verpleging gezegd dat haar man al jaren dood is.
Ik vind het maar een liefdeloos gedoe allemaal.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 26-07-2025 21:40
0.54% gewijzigd
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
Overigens, TO, wat betreft Regiotaxi die hij gedoe vindt, ik plan die taxi (als ik niet zelf kan rijden) voor mijn moeder in. Moeder belt mij met wat de bedoeling is, ik log gewoon in op de site, en ik plan die ritten in. Dat doe ik gewoon onder werktijd ofzo. Dus misschien is dat een optie. Dat gezegd hebbende, ik heb heel veel shit met de Regiotaxi meegemaakt, er gaat ontzettend vaak wat mis, dus echt rustig zit ik dan niet. Maar de optie is er.
Verder: zou het kunnen dat hij expres tripjes naar zijn vrouw saboteert? Misschien wil hij (onbewust) wel helemaal niet zo graag naar zijn vrouw. Sommige mensen worden er ontzettend verdrietig van hun partner zo dement te zien. Ook omdat ik lees dat hij het aanbod van buren afslaat.
Verder: zou het kunnen dat hij expres tripjes naar zijn vrouw saboteert? Misschien wil hij (onbewust) wel helemaal niet zo graag naar zijn vrouw. Sommige mensen worden er ontzettend verdrietig van hun partner zo dement te zien. Ook omdat ik lees dat hij het aanbod van buren afslaat.
pina wijzigde dit bericht op 26-07-2025 21:42
4.63% gewijzigd
Blijkbaar is hij om wat voor reden dan ook niet in staat om aan de douchevoorwaarde van to en haar partner te voldoen. Zelfs niet als dat betekent dat hij zijn vrouw niet kan zien. Waar hij blijkbaar wel mee zit.
We vinden het sneu voor hem maar het is aan hem om er iets aan te doen. Omdat zijn vrouw een eind uit de buurt is hebben we ook via WMO de regiotaxi geregeld voor hem, zodat hij naar haar toe kan wanneer hij wil. Want ook al zou hij wel douchen, het komt ook weleens voor dat wij eens een weekendje weg willen of op zondag andere plannen hebben.
zaterdag 26 juli 2025 om 21:41
De man is ook niet haar vader.Lady*Voldemort schreef: ↑26-07-2025 21:40Zijn vrouw is zeker niet je zoons moeder he?
Ik vind het maar een liefdeloos gedoe allemaal.

Verder eens.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 26 juli 2025 om 21:42
En dat kan hij niet.Naadje79 schreef: ↑26-07-2025 21:40We vinden het sneu voor hem maar het is aan hem om er iets aan te doen. Omdat zijn vrouw een eind uit de buurt is hebben we ook via WMO de regiotaxi geregeld voor hem, zodat hij naar haar toe kan wanneer hij wil. Want ook al zou hij wel douchen, het komt ook weleens voor dat wij eens een weekendje weg willen of op zondag andere plannen hebben.
En hoe harder jij dramt, hoe minder kans dat er iets verandert.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 26 juli 2025 om 21:42
Hij kan haar zien wanneer hij wil, maar dan moet hij met de WMO/Regiotaxi, is allemaal geregeld dat hij daar gebruik van kan maken maar dat doet hij niet. Hij wacht gewoon af tot het ene familielid die hem wel wil brengen tijd heeft.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in