Lijf & Lijn alle pijlers

Schoonvader doucht/wast zich niet

26-07-2025 20:39 267 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij proberen al jaren mijn schoonvader zo ver te krijgen dat hij zich vaker doucht/wast. Mijn schoonmoeder woont inmiddels 8 maanden in een verpleeghuis. Omdat schoonvader zelf geen vervoer heeft ziet hij haar maar weinig want is afhankelijk van mensen die hem brengen, daardoor ziet hij haar soms maar 1x per 4 weken.

Nu is het zo dat hij zich hooguit 1 of 2 keer per jaar met heel veel tegenzin doucht. Zich wassen bij de wastafel doet hij ook niet en loopt zo 2/3 weken in dezelfde kleding rond.

Inmiddels is het 5 maanden geleden dat hij voor het laatst gedoucht heeft (geeft hij zelf toe) en als we zeggen ga even douchen en doe schone kleren aan dan zegt hij: Dat doe ik morgen wel maar doet het vervolgens niet.

Als hij zich vaker zou douchen en schone kleding aan zou doen dan zouden wij hem wel naar zijn vrouw kunnen brengen, maar als hij dat niet doet brengen we hem niet want hij stinkt verschrikkelijk.

Iemand die ervaring met dit soort gevallen heeft? Zo ja, hoe heb je de persoon zo ver gekregen dat hij of zij zichzelf beter ging verzorgen?

Dit is overigens niet iets wat nog maar kort speelt. Dit speelt al jaren, ook toen zijn vrouw nog thuis woonde en gezond was douchte hij niet en ook zich wassen niet. Maar zijn vrouw zei er niks van, was er blijkbaar aan gewend. Ook toen kwam hij in de ochtend uit bed, trok zijn vieze kleding aan en ging ongewassen naar beneden om vervolgens boodschappen te doen. Dat doet hij nu dus nog, stinkend en in hele vieze kleding stapt hij op de fiets en gaat naar de supermarkt.
Lady*Voldemort schreef:
26-07-2025 21:42
Ik had het al verbeterd :lol:
Ik haat je.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Naadje79 schreef:
Hij kan haar zien wanneer hij wil, maar dan moet hij met de WMO/Regiotaxi, is allemaal geregeld dat hij daar gebruik van kan maken maar dat doet hij niet. Hij wacht gewoon af tot het ene familielid die hem wel wil brengen tijd heeft.
Nou is de Regiotaxi echt een matig vervoermiddel. Ik zit er liever niet dan wel in.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
pina schreef:
26-07-2025 21:40
Overigens, TO, wat betreft Regiotaxi die hij gedoe vindt, ik plan die taxi (als ik niet zelf kan rijden) voor mijn moeder in. Moeder belt mij met wat de bedoeling is, ik log gewoon in op de site, en ik plan die ritten in. Dat doe ik gewoon onder werktijd ofzo. Dus misschien is dat een optie. Dat gezegd hebbende, ik heb heel veel shit met de Regiotaxi meegemaakt, er gaat ontzettend vaak wat mis, dus echt rustig zit ik dan niet. Maar de optie is er.

Verder: zou het kunnen dat hij expres tripjes naar zijn vrouw saboteert? Misschien wil hij (onbewust) wel helemaal niet zo graag naar zijn vrouw. Sommige mensen worden er ontzettend verdrietig van hun partner zo dement te zien. Ook omdat ik lees dat hij het aanbod van buren afslaat.
Hij wil niet met de taxi, ook niet wanneer mijn partner voor hem reserveert.
Solomio schreef:
26-07-2025 21:36
Maar dan nog kan de insteek van een topic zijn dat je het zo rot vindt, voor hem, voor zijn vrouw, voor jezelf.

Maar ik lees geen spoortje meegevoel en wel veel oordelen.
Wat je niet voelt, voel je niet. Daar kan niemand wat aan doen.
Naadje79 schreef:
Hij kan haar zien wanneer hij wil, maar dan moet hij met de WMO/Regiotaxi, is allemaal geregeld dat hij daar gebruik van kan maken maar dat doet hij niet. Hij wacht gewoon af tot het ene familielid die hem wel wil brengen tijd heeft.
Tja, ik zou zelf toch ook liever met familie / vrienden naar mijn vrouw gaan dan met een onpersoonlijke regio-taxi :-).
Waarbij ik strikt gebonden ben aan uren.
Dus ook het uur dat ik afscheid moet nemen van mijn vrouw omdat die taxi klaarstaat om terug naar huis te gaan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Maar: stel je voor dat schoonvader een verslaafde zou zijn, een alcoholist, die zich soms liederlijk zou gedragen.
Dan kon TO toch zeggen: "Schoonpa, ik wil alles voor je doen, maar niet als je gedronken hebt." Volkomen te begrijpen toch?

In dit geval is er wel degelijk iets soortgelijks aan de gang. Schoonvader zuipt misschien niet en hij vertoont geen al te abnormaal gedrag, maar hij stinkt uren in de wind. Omdat hij wéígert zich te verschonen.
Wissewis schreef:
26-07-2025 21:32
En ik zie het ook niet gebeuren dat hij uit eigen beweging zijn hele huis opruimt, inpakt, schoonmaakt en te koop stelt.

Dan moeten de kinderen dat doen en schoondochter rent al naar buiten als ze er een keer op bezoek is.
Dan wil je niet uren staan inpakken :-D.
Huis verkopen hoeft niet, het is een sociale huurwoning.
pina schreef:
26-07-2025 21:44
Wat je niet voelt, voel je niet. Daar kan niemand wat aan doen.
En haar schoonvader voelt zich niet vies. Kan ook niemand wat aan doen.
Maar daar mag dan toch weer wél over geoordeeld worden.

David Dunning
Naadje79 schreef:
26-07-2025 21:43
Hij wil niet met de taxi, ook niet wanneer mijn partner voor hem reserveert.
Tja, misschien durft hij niet toe te geven dat hij eigenlijk niet op bezoek wil of kan. Nu is het voor hem overmacht.
pina schreef:
26-07-2025 21:37
Natuurlijk gaat dit veel dieper dan niet douchen. Maar daarmee is het dus ook groter dan wat TO kan bieden.
To kan het onderliggende probleem niet oplossen. En ook niet zorgen dat pa wel onder de douche gaat.

Maar je kan wel proberen iets te verzinnen waardoor schoonouders elkaar toch wekelijks kunnen zien.
Loren schreef:
26-07-2025 21:46
To kan het onderliggende probleem niet oplossen. En ook niet zorgen dat pa wel onder de douche gaat.

Maar je kan wel proberen iets te verzinnen waardoor schoonouders elkaar toch wekelijks kunnen zien.
Gaat haar man samen met pa in de Regiotaxi er heen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Solomio schreef:
26-07-2025 21:45
Waarom zou een mens niet mogen oordelen? Je oordeelt nu toch ook over TO? Een mens vindt wat ‘ie vindt.
Ik vind het helemaal niet harteloos klinken van TO. Ze zoekt juist een oplossing. Op een nuchtere en realistische manier.
Ik denk dat de mensen die zeggen, stap even over die geur heen en breng hem gewoon, geen idee hebben hoe heftig en intens zo’n geur/stank kan zijn van iemand die zich maanden niet wast en vieze kleding draagt.
Dat is gewoon NIET te doen.
c_est_moi wijzigde dit bericht op 26-07-2025 21:50
0.14% gewijzigd
summer is a state of mind
Lieneke schreef:
26-07-2025 21:44
Maar: stel je voor dat schoonvader een verslaafde zou zijn, een alcoholist, die zich soms liederlijk zou gedragen.
Dan kon TO toch zeggen: "Schoonpa, ik wil alles voor je doen, maar niet als je gedronken hebt." Volkomen te begrijpen toch?

In dit geval is er wel degelijk iets soortgelijks aan de gang. Schoonvader zuipt misschien niet en hij vertoont geen al te abnormaal gedrag, maar hij stinkt uren in de wind. Omdat hij wéígert zich te verschonen.
Verslaving is een ziekte.
En ik gok dat deze man ook iets mankeert, psychisch.

Wat nou als ie kanker zou hebben? Nee, ik breng je alleen als je genezen bent.

David Dunning
Naadje79 schreef:
Maar de inhoud - zijn spullen, meubels, kleding, ... - zullen wel opgeruimd en ingepakt moeten raken.
En ik gok dat hij dat niet of slechts maar zeer beperkt zelf gaat doen.

En "kieper alles dan maar in een container" lijkt mij nu ook niet het meest ideale.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Solomio schreef:
Maar schoonpa kan daar wel wat aan doen. Voor zoon, schoondochter en vrouw!
Naadje79 schreef:
Dan nog kan ie er natuurlijk heel best geen zin in hebben om afscheid te nemen van zijn tuin. Net zo goed als dat jij geen zin hebt in zijn gestink zeg maar. Het probleem is alleen dat jij jouw geen zin een stuk belangrijker lijkt te vinden dan zijn geen zin.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Wissewis schreef:
26-07-2025 21:38
Tja,

En dan sterft over 3 jaar je schoonmoeder aan ouderdom / haar dementie.
En dan is hij verhuisd "voor niets" en zit hij daar eenzaam en alleen zonder tuin.

Ik snap wel dat hij niet weg wil uit zijn grote huis met tuin in een rustig dorpje.
Als hij dichter bij haar gaat wonen is hij ook in de buurt van zijn andere kinderen en familie. Dus dan zou hij juist minder eenzaam zijn omdat hij meer mensen kan bezoeken in plaats van altijd alleen in huis te zitten tv kijken zoals nu. En hij heeft meer voorzieningen in de buurt, het dorpje waar hij nu woont heeft op een kleine supermarkt na helemaal niks, vele ouderen trekken juist weg om ook dichterbij huisarts, fysio e.d. te wonen. En de plaats waar zijn vrouw nu is dat is ook een dorp, het is niet dat ze in een drukke stad zit.
naadje79 wijzigde dit bericht op 26-07-2025 21:49
6.10% gewijzigd
pina schreef:
26-07-2025 21:47
Waarom zou een mens niet mogen oordelen? Je oordeelt nu toch ook over TO? Een mens vindt wat ‘ie vindt.
Ik oordeel over oordelen.

En ja, een mens vindt wat ie vindt. En daar vinden anderen dan weer iets van.

TO gaat iig het probleem niet oplossen.

David Dunning
Moiren schreef:
Gaat haar man samen met pa in de Regiotaxi er heen.
Die geur is dan toch ook niet te doen voor die chauffeur en haar man?
summer is a state of mind
Loren schreef:
26-07-2025 21:40
Blijkbaar is hij om wat voor reden dan ook niet in staat om aan de douchevoorwaarde van to en haar partner te voldoen. Zelfs niet als dat betekent dat hij zijn vrouw niet kan zien. Waar hij blijkbaar wel mee zit.
Ik denk niet dat to dat kan oplossen dan.
Solomio schreef:
Verslaving is een ziekte.
En ik gok dat deze man ook iets mankeert, psychisch.

Wat nou als ie kanker zou hebben? Nee, ik breng je alleen als je genezen bent.

Dat klopt, maar het wordt niet veroordeeld wanneer een schoondochter hem stomdronken weigert te vervoeren!
Lieneke schreef:
26-07-2025 21:48
Maar schoonpa kan daar wel wat aan doen. Voor zoon, schoondochter en vrouw!
Dat is nog maar heel erg de vraag. Het is een ingesleten gedragspatroon van jaren her, dus ik denk niet dat je dat nu nog op een achternamiddag gaat veranderen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
c_est_moi schreef:
Ik vind het helemaal niet harteloos klinken van TO. Ze zoekt juist een oplossing. Op een nuchtere en realistische manier.
Ik denk dat de mensen die zeggen, stap even over die geur heen en breng hem gewoon, geen idee hebben hoe heftig en intens zo’n geur/stank kan zijn van iemand die zicht maanden niet wast en vieze kleding draagt.
Dat is gewoon NIET te doen.
Nee, ze zoekt geen oplossing, ze vraagt hoe ze kan zorgen dat schoonvader haar 'oplossing' gaat uitvoeren.

David Dunning
c_est_moi schreef:
26-07-2025 21:49
Die geur is dan toch ook niet te doen voor die chauffeur en haar man?
Mijn partner (die kan iets beter tegen de geur dan ik) wil wel mee met de taxi maar schoonvader wil niet met de taxi. Die wil perse dat wij samen mee gaan of het ene familielid die hem wel af en toe meeneemt.
naadje79 wijzigde dit bericht op 26-07-2025 21:52
23.13% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven