Lijf & Lijn alle pijlers

Schoonvader doucht/wast zich niet

26-07-2025 20:39 338 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij proberen al jaren mijn schoonvader zo ver te krijgen dat hij zich vaker doucht/wast. Mijn schoonmoeder woont inmiddels 8 maanden in een verpleeghuis. Omdat schoonvader zelf geen vervoer heeft ziet hij haar maar weinig want is afhankelijk van mensen die hem brengen, daardoor ziet hij haar soms maar 1x per 4 weken.

Nu is het zo dat hij zich hooguit 1 of 2 keer per jaar met heel veel tegenzin doucht. Zich wassen bij de wastafel doet hij ook niet en loopt zo 2/3 weken in dezelfde kleding rond.

Inmiddels is het 5 maanden geleden dat hij voor het laatst gedoucht heeft (geeft hij zelf toe) en als we zeggen ga even douchen en doe schone kleren aan dan zegt hij: Dat doe ik morgen wel maar doet het vervolgens niet.

Als hij zich vaker zou douchen en schone kleding aan zou doen dan zouden wij hem wel naar zijn vrouw kunnen brengen, maar als hij dat niet doet brengen we hem niet want hij stinkt verschrikkelijk.

Iemand die ervaring met dit soort gevallen heeft? Zo ja, hoe heb je de persoon zo ver gekregen dat hij of zij zichzelf beter ging verzorgen?

Dit is overigens niet iets wat nog maar kort speelt. Dit speelt al jaren, ook toen zijn vrouw nog thuis woonde en gezond was douchte hij niet en ook zich wassen niet. Maar zijn vrouw zei er niks van, was er blijkbaar aan gewend. Ook toen kwam hij in de ochtend uit bed, trok zijn vieze kleding aan en ging ongewassen naar beneden om vervolgens boodschappen te doen. Dat doet hij nu dus nog, stinkend en in hele vieze kleding stapt hij op de fiets en gaat naar de supermarkt.
Redhead70 schreef:
26-07-2025 22:02
Pap ik breng je met liefde naar mam, maarje stinkt. Zullen we de droge washandjes proberen en 1 keer in de2 weken de wasmachine?

Ik ben alleen bang dat schoonpa eerst een keer door de volledige wasstraat moet. En daarna bijhouden.

Maar hij weigert alles. Misschien ruikt hij zelf niets en begrijpt hij niet waar schoondochter zo moeilijk over doet.
Maar dat nog...zíj wil hem echt wel brengen, maar dan zal hij toch echt wat "neutraler" moeten ruiken.
Ik begin inmiddels, zoals enkele reacties al eerder aangaven, te denken dat hij misschien wel helemaal niet vaker naar zijn vrouw wíl.
Als de enige manier waarop hij naar zijn vrouw kan en wil stinkend in jouw auto is en dat is nou net wat jij niet kunt of wilt faciliteren, dan houdt alles toch op.

Dan blijft alles zoals het is.

Ik word wel een beetje verdrietig van reacties als in ach demente ouder heeft het toch niet door, of hij er nou wel of niet is.

Hoop toch ergens dat mijn eigen familie dat niet als argument gebruikt om nooit te hoeven komen als ik ooit dement en wel zit weg te kwijnen in een verpleeghuis.
loren wijzigde dit bericht op 26-07-2025 22:13
0.20% gewijzigd
Itsnojoke schreef:
26-07-2025 22:08
Ik begin inmiddels, zoals enkele reacties al eerder aangaven, te denken dat hij misschien wel helemaal niet vaker naar zijn vrouw wíl.
Het niet willen douchen kan een vorm van controle willen houden zijn. Het is iets dat je van jongs af aan opgelegd wordt.
Itsnojoke schreef:
Dat denk ik niet.
Ik weet alleen niet wat het wel is ( uit zuinigheid of bepaalde overtuigingen)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Itsnojoke schreef:
Hij waste zich toch al nooit, dus dat ie dat nu ineens als wapen inzet tegen het moeten bezoeken van zijn vrouw lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Loren schreef:
26-07-2025 22:12
Als de enige manier waarop hij naar zijn vrouw kan en wil stinkend in jouw auto is en dat is nou net wat jij niet kunt of wilt faciliteren, dan houdt alles toch op.

Ik word wel een beetje verdrietig van reacties als in ach demente ouder heeft het toch niet door, of hij er nou wel of niet is.

Hoop toch ergens dat mijn eigen familie dat niet als argument gebruikt om nooit te hieven komen als ik ooit dement en wel zit weg te kwijnen in een verpleeghuis.
En heel eerlijk, ik kan op dat vlak met mijn eigen ouders waarschijnlijk een stuk meer meeveren dan met mijn schoonouders.
Lady*Voldemort schreef:
Hij waste zich toch al nooit, dus dat ie dat nu ineens als wapen inzet tegen het moeten bezoeken van zijn vrouw lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
Het kan altijd een “wapen” geweest zijn, maar tegen andere zaken.
Je kunt het harteloos van to vinden dat ze hem niet wil brengen. Maar deze man zit zijn zoon en schoondochter ook een schuldgevoel aan te praten. Wel zeggen dat je naar je vrouw wil maar het vertikken om ze een beetje tegemoet te komen met 1x per week douchen en schone kleren aan doen. Het zou voor mij voelen als emotionele chantage van hem. Bah. En we moeten het maar zielig voor hem vinden.

Dit gedrag, wat hij dus al jaren vertoont, heeft nu eenmaal effect op mensen. Dat kon hij 20 jaar geleden ook wel bedenken.
Loren schreef:

Nou dat dus. Dat bedoel ik ook met liefdeloos. Ik kan me op zich best indenken dat je geen zin hebt om iedere week met een stinkende meneer op pad te moeten, maar het gemak waarmee er en passant wordt gesproken over dat ie dan maar moet verhuizen en dat zijn vrouw er toch allemaal niks meer van merkt stuit me een beetje tegen de borst.
(Herman Finkers)
pina schreef:
26-07-2025 22:14
Het kan altijd een “wapen” geweest zijn, maar tegen andere zaken.
Dan kan zelfs heel goed. Maar daar ga je nu dus geen verandering meer in aanbrengen.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
26-07-2025 22:16
Dan kan zelfs heel goed. Maar daar ga je nu dus geen verandering meer in aanbrengen.
Nee, het is wat het is.

Het leven is nou eenmaal hard.
pina schreef:
26-07-2025 22:13
En heel eerlijk, ik kan op dat vlak met mijn eigen ouders waarschijnlijk een stuk meer meeveren dan met mijn schoonouders.
Je bedoelt dat je je eigen ouder toch eerder zou rijden dan je schoonouder?

Ja, herken ik wel. Schoonouders zijn toch net iets meer het pakkie an van je partner en diens eventuele siblings als het erop aankomt. Maar de partner van to lijkt in dit topic ook niet heel daadkrachtig in het bijeen brengen van eigen ouders.
Lady*Voldemort schreef:
26-07-2025 21:48
Dan nog kan ie er natuurlijk heel best geen zin in hebben om afscheid te nemen van zijn tuin. Net zo goed als dat jij geen zin hebt in zijn gestink zeg maar. Het probleem is alleen dat jij jouw geen zin een stuk belangrijker lijkt te vinden dan zijn geen zin.
Ik vind dat TO juist, door hier om tips te vragen, probeert om wel iets te doen om de impasse te doorbreken.
Loren schreef:
26-07-2025 22:20
Je bedoelt dat je je eigen ouder toch eerder zou rijden dan je schoonouder?

Ja, herken ik wel. Schoonouders zijn toch net iets meer het pakkie an van je partner en diens eventuele siblings als het erop aankomt. Maar de partner van to lijkt in dit topic ook niet heel daadkrachtig in het bijeen brengen van eigen ouders.
Ja, dat bedoel ik. En omgekeerd kan ik ook meer maken/zeggen tegenover mijn eigen ouder, dan tegen schoonouders. Dat is dan toch niet helemaal mijn plaats.

Misschien wil schoonpa stiekem wel helemaal niet bij TO in de auto zitten. Ik denk ook dat dit gesprek tussen partner TO en zijn ouder moet zijn, daar moet TO helemaal niet tussen zitten, al zal zij degene zijn die moet rijden.
Beschuitmetjam schreef:
26-07-2025 22:15
Je kunt het harteloos van to vinden dat ze hem niet wil brengen. Maar deze man zit zijn zoon en schoondochter ook een schuldgevoel aan te praten. Wel zeggen dat je naar je vrouw wil maar het vertikken om ze een beetje tegemoet te komen met 1x per week douchen en schone kleren aan doen. Het zou voor mij voelen als emotionele chantage van hem. Bah. En we moeten het maar zielig voor hem vinden.

Dit gedrag, wat hij dus al jaren vertoont, heeft nu eenmaal effect op mensen. Dat kon hij 20 jaar geleden ook wel bedenken.
Ik heb geloof ik gemist hou oud de man is, maar op een gegeven moment zijn ouders zo oud en kwetsbaar dat 'je zaait wat je oogst' gewoon niet meer zo opgaat.

Natuurlijk is er ook echt wel een lijst van onvergeeflijke daden, maar niet douchen valt daar niet onder als je het mij vraagt.
Misschien is het een optie dat je zijn huisarts inschakelt. Vaak is die generatie nog van als een dokter het zegt dan gaan ze het ook wel doen. Een dokter heeft veel autonomie in zijn ogen. Daarnaast kan de huisarts ook de wijkverpleegkundige inschakelen om vinger aan de pols te houden. Verder zou er via de WMO stichting MEE kunnen worden ingeschakeld en misschien meer huishoudelijke hulp.
Tulpje25 schreef:
26-07-2025 22:29
Misschien is het een optie dat je zijn huisarts inschakelt. Vaak is die generatie nog van als een dokter het zegt dan gaan ze het ook wel doen. Een dokter heeft veel autonomie in zijn ogen. Daarnaast kan de huisarts ook de wijkverpleegkundige inschakelen om vinger aan de pols te houden. Verder zou er via de WMO stichting MEE kunnen worden ingeschakeld en misschien meer huishoudelijke hulp.
Doet / mag een huisarts daar eigenlijk wel iets mee ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tulpje25 schreef:
Dit lezende vermoed ik dat dat niets uithaalt. Een echte zorgmijder luistert niet naar de huisarts, als die al bevoegd is. Je kunt niet zomaar als familie iemands huisarts inschakelen.
Loren schreef:
Ik heb geloof ik gemist hou oud de man is, maar op een gegeven moment zijn ouders zo oud en kwetsbaar dat 'je zaait wat je oogst' gewoon niet meer zo opgaat.

Natuurlijk is er ook echt wel een lijst van onvergeeflijke daden, maar niet douchen valt daar niet onder als je het mij vraagt.
Die grens ligt voor iedereen ergens anders, en hangt er misschien ook vanaf of het je eigen ouder is, of niet. Als TO er niet was, was de optie er niet eens.
pina wijzigde dit bericht op 26-07-2025 22:36
4.76% gewijzigd
Tulpje25 schreef:
Moet hij natuurlijk naar die huisarts willen gaan.
Of die wijkverpleegkundige binnenlaten.

Ik ken genoeg ouderen die - tenzij ze doodziek zijn - die huisarts / verpleegkundigen gewoon weer wegsturen als hij of zij aan de deur komt.

Sociaal werk heeft hij ook weggestuurd, dus ik zou niet teveel hoop hebben.

Jij of je man kan bellen, je kan je bezorgdheid uiten, ... maar daar stopt het toch.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Tulpje25 schreef:
Stel je hier niet te veel van voor.

Ik heb met mijn eigen zichzelf verwaarlozende ouder al tig keer op de deur gerammeld bij de huisarts maar als de persoon in kwestie zelf geen probleem ervaart, niet zit te wachten op wijkverpleegkundigen en er ook geen acuut gevaar dreigt, dan houdt het al snel op. Iets met privacy én prioriteiten.
To, ik vind het super lief dat je naar een oplossing zoekt voor je schoonvader.
Iemand in mijn omgeving heeft ook zo'n schoonvader. En daarvan zeggen zoon en schoondochter ook af en toe tegen hem dat hij moet douchen en schone kleding moet aantrekken als hij bij hen thuis wil komen voor een verjaardag met visite. En daar luistert hij wel naar. Wat hij in zijn eigen huis doet, moet hij zelf weten. Maar ik vind het asociaal gedrag als je andere mensen belast met jouw stank. Misschien zit het niet automatisch in je om ergens schoon te verschijnen maar je kan wel sociaal gewenst gedrag vertonen.

Als schoonvader van to later zelf in een verzorgingshuis tehuis komt, dan zullen zij hem toch ook wassen? Dan laten ze hem echt niet zo onhygiënisch erbij lopen.
blijfgewoonbianca schreef:
26-07-2025 22:33
Doet / mag een huisarts daar eigenlijk wel iets mee ?
Ik weet niet hoe het in Nederland zit.

Hier in België kan je altijd een afspraak maken of bellen en je bezorgdheid uiten.
Maar als pa vervolgens nooit langskomt of zijn deur niet opendoet sta je als huisarts vrij machteloos.
Kan je hoogstens in het dossier zetten dat pa een zorgmijder is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Loren schreef:

Hoop toch ergens dat mijn eigen familie dat niet als argument gebruikt om nooit te hoeven komen als ik ooit dement en wel zit weg te kwijnen in een verpleeghuis.
Ik word dan weer verdrietig van mensen die op het gevoel van TO gaan spelen, zo van doe het voor die vrouw en dat die daar wel vreselijk last van zou hebben. Dat hoeft dus niet zo te zijn bij een dementerende.
Ik suggereer niet dat je dementerenden niet hoeft te bezoeken, omdat ze het zich toch niet herinneren. Ik weet dat mijn moeder het fijn vindt als ik er ben, ook al herinnert ze zich er een kwartier later niets meer van. Als dat voor de schoonmoeder van TO ook geldt is dat meer dan genoeg reden voor regelmatig bezoek. Ik wil wel duidelijk maken dat het absoluut niet zo hoeft te zijn dat schoonmoeder van TO haar man mist of er last van heeft dat ze hem weinig ziet. Wellicht mist ze haar eigen ouders wel veel meer (en die kun je niet meer langs brengen).

En ik hoop dat mijn naasten me bezoeken als ik ooit in een verpleegtehuis zit, maar naar hun vermogen en draagkracht.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven