Schoonvader doucht/wast zich niet
zaterdag 26 juli 2025 om 20:39
Wij proberen al jaren mijn schoonvader zo ver te krijgen dat hij zich vaker doucht/wast. Mijn schoonmoeder woont inmiddels 8 maanden in een verpleeghuis. Omdat schoonvader zelf geen vervoer heeft ziet hij haar maar weinig want is afhankelijk van mensen die hem brengen, daardoor ziet hij haar soms maar 1x per 4 weken.
Nu is het zo dat hij zich hooguit 1 of 2 keer per jaar met heel veel tegenzin doucht. Zich wassen bij de wastafel doet hij ook niet en loopt zo 2/3 weken in dezelfde kleding rond.
Inmiddels is het 5 maanden geleden dat hij voor het laatst gedoucht heeft (geeft hij zelf toe) en als we zeggen ga even douchen en doe schone kleren aan dan zegt hij: Dat doe ik morgen wel maar doet het vervolgens niet.
Als hij zich vaker zou douchen en schone kleding aan zou doen dan zouden wij hem wel naar zijn vrouw kunnen brengen, maar als hij dat niet doet brengen we hem niet want hij stinkt verschrikkelijk.
Iemand die ervaring met dit soort gevallen heeft? Zo ja, hoe heb je de persoon zo ver gekregen dat hij of zij zichzelf beter ging verzorgen?
Dit is overigens niet iets wat nog maar kort speelt. Dit speelt al jaren, ook toen zijn vrouw nog thuis woonde en gezond was douchte hij niet en ook zich wassen niet. Maar zijn vrouw zei er niks van, was er blijkbaar aan gewend. Ook toen kwam hij in de ochtend uit bed, trok zijn vieze kleding aan en ging ongewassen naar beneden om vervolgens boodschappen te doen. Dat doet hij nu dus nog, stinkend en in hele vieze kleding stapt hij op de fiets en gaat naar de supermarkt.
Nu is het zo dat hij zich hooguit 1 of 2 keer per jaar met heel veel tegenzin doucht. Zich wassen bij de wastafel doet hij ook niet en loopt zo 2/3 weken in dezelfde kleding rond.
Inmiddels is het 5 maanden geleden dat hij voor het laatst gedoucht heeft (geeft hij zelf toe) en als we zeggen ga even douchen en doe schone kleren aan dan zegt hij: Dat doe ik morgen wel maar doet het vervolgens niet.
Als hij zich vaker zou douchen en schone kleding aan zou doen dan zouden wij hem wel naar zijn vrouw kunnen brengen, maar als hij dat niet doet brengen we hem niet want hij stinkt verschrikkelijk.
Iemand die ervaring met dit soort gevallen heeft? Zo ja, hoe heb je de persoon zo ver gekregen dat hij of zij zichzelf beter ging verzorgen?
Dit is overigens niet iets wat nog maar kort speelt. Dit speelt al jaren, ook toen zijn vrouw nog thuis woonde en gezond was douchte hij niet en ook zich wassen niet. Maar zijn vrouw zei er niks van, was er blijkbaar aan gewend. Ook toen kwam hij in de ochtend uit bed, trok zijn vieze kleding aan en ging ongewassen naar beneden om vervolgens boodschappen te doen. Dat doet hij nu dus nog, stinkend en in hele vieze kleding stapt hij op de fiets en gaat naar de supermarkt.
zondag 27 juli 2025 om 00:14
Stel je voor dat ze schoonpa halverwege er uit zetten, of niet mee terug willen nemen.
Zou jij taxi spelen voor de zeer onwelriekende vervuilde schoonvader van je bestie omdat zij zelf het te vies vindt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 27 juli 2025 om 00:14

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 27 juli 2025 om 00:16
In mijn stad zijn taxichauffeurs niet bepaald de meest open-minded mensen, en vooral niet als ze bang zijn dat het hun volgende ritten beïnvloedt.blijfgewoonbianca schreef: ↑27-07-2025 00:14Stel je voor dat ze schoonpa halverwege er uit zetten, of niet mee terug willen nemen.
Zou jij taxi spelen voor de zeer onwelriekende vervuilde schoonvader van je bestie omdat zij zelf het te vies vindt ?
Samen met de regiotaxi wil pa niet, aldus TO. Ik denk dat hij toch het oordeel van buitenstaanders probeert te ontwijken.
pina wijzigde dit bericht op 27-07-2025 00:17
9.25% gewijzigd
zondag 27 juli 2025 om 00:16
Is het wel ineens opgelost, want dan mag je nooit meer binnen en word je instant onterfd.
Spaart weer op de zondagen dat je langs moet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 27 juli 2025 om 00:23
Dit. Hij heeft het recht om niet te douchen en te stinken, en zij heeft het recht hem niet te willen vervoeren vanwege de stank.smorre schreef: ↑26-07-2025 23:15Maar Jezus wat een gedoe zeg.
Iedereen gaat hier heel erg op de inhoud in maar volgens mij kan TO toch gewoon haar grenzen aangeven: zij wil hem niet in haar auto en dat is haar goed recht.
Dat de rest van de familie geen autorijdt is niet háár probleem.
Het gaat hier toch om de ouders van haar partner?! Niet om haar eigen ouders?
Nou dan. Laat het lekker bij je partner TO.
En laat t vooral LOS!
Ik ben gevoelig voor geuren en stank, ga ervan over mijn nek als het te erg is en kan het tijden erna nog ruiken in stoffen/kledeng/lucht. Kan ik ook niets aan doen, net zoals die man niets kan doen aan zijn douche-aversie (of wat het ook moge zijn).
Ik snap niet waarom het harteloos wordt genoemd als je het gewoon niet trekt, die stank.
zondag 27 juli 2025 om 00:31
Mijn vader valt dus nog wel mee. Die gaat 1x in de 2-3 weken in bad en loopt ook rustig een hele week in hetzelfde rond. Toen hij nog sporte douchte hij voor en na het sporten omdat er klachten waren dat hij stonk.
Mijn moeder doucht 1x per week. Hoe vaak ik wel niet discussies heb gehad als puber dat ik te vaak zou douchen, 1x per week zou genoeg zijn want je wordt toch niet vies met kleding aan?! Mijn ouders hebben die discussie uiteindelijk maar opgegeven gelukkig.
Heb ook vaak zat tegen mijn moeder gezegd dat ze deo moet spuiten en even een schoon shirt aan moet trekken want die stinkt soms echt naar zweet maar heb dat opgegeven en blijkbaar werd er op haar werk ook nooit wat van gezegd.
Mijn moeder doucht 1x per week. Hoe vaak ik wel niet discussies heb gehad als puber dat ik te vaak zou douchen, 1x per week zou genoeg zijn want je wordt toch niet vies met kleding aan?! Mijn ouders hebben die discussie uiteindelijk maar opgegeven gelukkig.
Heb ook vaak zat tegen mijn moeder gezegd dat ze deo moet spuiten en even een schoon shirt aan moet trekken want die stinkt soms echt naar zweet maar heb dat opgegeven en blijkbaar werd er op haar werk ook nooit wat van gezegd.
zondag 27 juli 2025 om 01:31
-Beleven beide schoonouders plezier aan videobellen? Dan dit middel vaker inzetten.
-Is het een optie dat je man zijn rijbewijs gaat halen?
-Je schrijft dat man bijna dagelijks(!) naar zijn vader gaat, gaat hij dan ook op bezoek bij zijn moeder? Dat zou ik zeker doen/of afwisselen. Dan heeft zij ook bezoek, ook al snapt ze het niet altijd.
-Je man een riksja voor zijn verjaardag geven.
-Is het een optie dat je man zijn rijbewijs gaat halen?
-Je schrijft dat man bijna dagelijks(!) naar zijn vader gaat, gaat hij dan ook op bezoek bij zijn moeder? Dat zou ik zeker doen/of afwisselen. Dan heeft zij ook bezoek, ook al snapt ze het niet altijd.
-Je man een riksja voor zijn verjaardag geven.
zondag 27 juli 2025 om 07:40
Kan je man geen rijbewijs halen?
Heeft schoonpa zelf een rijbewijs?
Een brommobiel voor schoonpa?
Of een scooter?
Of een scootmobiel?
En voor jou Nosaplugs, ik werk in de zorg en kan goed ruiken, en gebruik medicijnen waardoor ik misselijk ben en gauw moet kokken, maar deze zijn top.
In combi met mondkapje nog beter:
https://www.klinimed.nl/nosa-plugs-anti ... eusdopjes/
Heeft schoonpa zelf een rijbewijs?
Een brommobiel voor schoonpa?
Of een scooter?
Of een scootmobiel?
En voor jou Nosaplugs, ik werk in de zorg en kan goed ruiken, en gebruik medicijnen waardoor ik misselijk ben en gauw moet kokken, maar deze zijn top.
In combi met mondkapje nog beter:
https://www.klinimed.nl/nosa-plugs-anti ... eusdopjes/
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
zondag 27 juli 2025 om 08:15
Voor anderen kan het écht wel een probleem zijn.
Ik weet nog wel dat ik in een supermarkt bij de groenteafdeling naast een man stond die écht gruwelijk stonk. Een urine, zweet en poeplucht door elkaar. Hij zat ook aan allerlei groente en fruit te voelen en ik hoefde het meteen niet meer. Ik trok mijn sjaal over mijn mond en neus. Je wilde het echt niet inademen en ik kan me levendig indenken dat je zo iemand al helemaal niet in je auto wil hebben.
Op mijn vorige werkplek had ik een collega die ook stonk. Dagen op rij dezelfde kleding aan. Zwarte randen onder zijn te lange nagels, de spinazie van gisteren nog tussen zijn tanden en een enorme zweet en lijflucht om hem heen.
En dat in een omgeving waarin hygiënisch werken heel belangrijk is.
Iedereen klaagde erover, maar niemand durfde er iets van te zeggen.
Ik in eerste instantie ook niet, maar heb het uiteindelijk tóch gedaan.
Dat we er last van hadden. Het is daarna wel verbeterd. Als iemand het uit zichzelf niet doet, kan zo'n zetje misschien helpen.
zondag 27 juli 2025 om 08:40
To, hoewel je her en der wat verwijten krijgt, vind ik het juist lief dat je al zo lang je best doet voor je schoonouders. Zelf ben ik ook erg gevoelig voor geuren (daarom vermijd ik de stad en bioscoop zoveel mogelijk, en altijd een potje Vics Vaporub op zak om onder mijn neus te kunnen smeren). Ik zou dit ook echt niet kunnen, hem zo vervoeren. Er wordt meermaals gezegd dat je je schoonvader maar moet nemen zoals hij is, je hem niet mag proberen te veranderen, maar waar zit het stuk waar jij jezelf mag zijn? Waar jouw normen en waarden tellen? Dat mag er dan ineens niet zijn, terwijl je wel geacht wordt om je schoonvader naar je schoonmoeder te brengen. To, ik vind het lief van je dat je probeert te zien waar nog oplossingen liggen. Maar tegelijkertijd vind ik ook dat als iemand zijn leven lang zijn probleem niet aanpakt, diegene ook moet accepteren dat anderen niet op willen draaien voor de gevolgen van die problemen. Misschien heeft schoonvader wel ooit een verdrinkingsdood ervaring meegemaakt waardoor hij bang is voor water. Zou kunnen. Heel begrijpelijk dat dat traumatisch is. Maar als hij al zo lang als volwassene ervoor kiest dit niet aan te pakken, dan zijn de gevolgen voor zijn gedrag (stinken door niet douchen vanwege trauma) ook voor hem. Daar is TO niet verantwoordelijk voor. Hoe begrijpelijk de angst voor schoonvader misschien ook is. En misschien ligt er niks onder de oppervlakte van het niet willen douchen, en is het koppigheid. Dan geldt helemaal dat schoonvader de verantwoordelijkheid van vervoer naar zijn vrouw toe niet bij TO kan leggen.
TO, je mag best (of jouw partner) aangeven aan schoonvader dat je een gesprek wilt en daarin aangeven: 'óf je doet wat aan de onderliggende oorzaak van je niet-willen-douchen-probleem en we ondersteunen je, óf je doet er niks aan maar dan kun je van mij niet méér inzet verwachten dan dat je zelf doet.' Schoonvader wil iets, dan is hij degene die daar zelf het hardste voor mag lopen.
Het ontlopen van de verantwoordelijkheid op sociaal gedrag (in deze de hygiëne waardoor anderen op een normale manier in je omgeving kunnen zijn) maakt niet de verplichting van aanpassing van de ander!
TO, je mag best (of jouw partner) aangeven aan schoonvader dat je een gesprek wilt en daarin aangeven: 'óf je doet wat aan de onderliggende oorzaak van je niet-willen-douchen-probleem en we ondersteunen je, óf je doet er niks aan maar dan kun je van mij niet méér inzet verwachten dan dat je zelf doet.' Schoonvader wil iets, dan is hij degene die daar zelf het hardste voor mag lopen.
Het ontlopen van de verantwoordelijkheid op sociaal gedrag (in deze de hygiëne waardoor anderen op een normale manier in je omgeving kunnen zijn) maakt niet de verplichting van aanpassing van de ander!
apiejapie wijzigde dit bericht op 27-07-2025 08:52
0.30% gewijzigd
zondag 27 juli 2025 om 08:49
En TO mag geen normen en waarden hebben? Of staan de eisen van een schoonvader (die niks wil maar wel eist) hoger in waarde dan de eisen van schoondochter die wil helpen (en schoonvader niet eens iets verplicht is, maar haar best doet voor de familie, die als enige haar rijbewijs heeft en daarmee bedoeld of onbedoeld al met de rug tegen de muur gezet wordt in opgedrongen plichtsgevoel)? Volwassenen die nog bij hun volle verstand zijn, zijn zelf verantwoordelijk voor hun gedrag. Als gedrag er toe leidt dat anderen er zoveel last van hebben dat ze afstand nemen, kun je 2 dingen doen: je gedrag aanpassen (douchen zodat je mee mag rijden naar je vrouw) of blijven wie je bent en daarmee accepteren dat anderen niet graag met je omgaan en afstand van je nemen. Maar je gedrag niet aanpassen maar wel verwachten dat anderen tegemoetkomen aan jouw probleem door je gedrag, is alleen voorbestemd aan mensen met dusdanige problematiek dat ze niet anders kunnen. Zoals bij dementie of geestelijke beperkingen bijv. Maar als volwassenen zul je toch echt verantwoordelijk zijn voor je eigen gedrag en mogen mensen daaromheen keuzes maken of ze meegaan in dit gedrag of niet.
zondag 27 juli 2025 om 08:55
Je schoonvader zou het wel niet willen, maar heeft de instelling toevallig niet een partnerplek? Waarbij hij dus als partner ook opgenomen kan worden zodat ze weer lekker samen zijn? Dit kan ook als er verder geen indicatie is voor de partner, zoals jouw vader. Uit eigen ervaring weet ik dat er instellingen zijn waar dit mogelijk is. Die plekken zijn wel zeer beperkt overigens.
zondag 27 juli 2025 om 08:57
apiejapie schreef: ↑27-07-2025 08:40To, hoewel je her en der wat verwijten krijgt, vind ik het juist lief dat je al zo lang je best doet voor je schoonouders. Zelf ben ik ook erg gevoelig voor geuren (daarom vermijd ik de stad en bioscoop zoveel mogelijk, en altijd een potje Vics Vaporub op zak om onder mijn neus te kunnen smeren). Ik zou dit ook echt niet kunnen, hem zo vervoeren. Er wordt meermaals gezegd dat je je schoonvader maar moet nemen zoals hij is, je hem niet mag proberen te veranderen, maar waar zit het stuk waar jij jezelf mag zijn? Waar jouw normen en waarden tellen? Dat mag er dan ineens niet zijn, terwijl je wel geacht wordt om je schoonvader naar je schoonmoeder te brengen. To, ik vind het lief van je dat je probeert te zien waar nog oplossingen liggen. Maar tegelijkertijd vind ik ook dat als iemand zijn leven lang zijn probleem niet aanpakt, diegene ook moet accepteren dat anderen niet op willen draaien voor de gevolgen van die problemen. Misschien heeft schoonvader wel ooit een verdrinkingsdood ervaring meegemaakt waardoor hij bang is voor water. Zou kunnen. Heel begrijpelijk dat dat traumatisch is. Maar als hij al zo lang als volwassene ervoor kiest dit niet aan te pakken, dan zijn de gevolgen voor zijn gedrag (stinken door niet douchen vanwege trauma) ook voor hem. Daar is TO niet verantwoordelijk voor. Hoe begrijpelijk de angst voor schoonvader misschien ook is. En misschien ligt er niks onder de oppervlakte van het niet willen douchen, en is het koppigheid. Dan geldt helemaal dat schoonvader de verantwoordelijkheid van vervoer naar zijn vrouw toe niet bij TO kan leggen.
Heel mooi geschreven Apiejapie. Van begin tot eind met je eens.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zondag 27 juli 2025 om 08:58
Ik ook.
TO, ik vind je van zeer goede wil en je schoonfamilie mag denk ik blij zijn dat je niet al lang het bijltje er bij neergegooid hebt.
zondag 27 juli 2025 om 09:03
Schoonvader (mooi woord trouwens, voor iemand die nou niet bepaald schoon is
) wil niks en iedereen om hem heen moet zich maar aanpassen en zijn walgelijke geur accepteren.
Kun je een douche-fobie hebben, maar schone kleren hebben niks met douchen te maken.
En dan krijgt TO de schuld in de schoenen geschoven dat ze hem niet wil brengen.
Terwijl er ook andere oplossingen zijn, maar ook dat wil meneer allemaal niet. De wereld moet om hem draaien.
Wat mij betreft zou man of siblings gewoon een rijbewijs moeten halen en een eigen auto kopen, want no way dat ik zo'n geur in mijn auto wil.
Of inderdaad een brommobiel voor vader. Kan hij mooi zelf gaan
Het is toch echt de schuld van die man zelf dat hij zijn vrouw niet meer ziet

Kun je een douche-fobie hebben, maar schone kleren hebben niks met douchen te maken.
En dan krijgt TO de schuld in de schoenen geschoven dat ze hem niet wil brengen.
Terwijl er ook andere oplossingen zijn, maar ook dat wil meneer allemaal niet. De wereld moet om hem draaien.
Wat mij betreft zou man of siblings gewoon een rijbewijs moeten halen en een eigen auto kopen, want no way dat ik zo'n geur in mijn auto wil.
Of inderdaad een brommobiel voor vader. Kan hij mooi zelf gaan
Het is toch echt de schuld van die man zelf dat hij zijn vrouw niet meer ziet
zondag 27 juli 2025 om 09:06
Eenssmorre schreef: ↑26-07-2025 23:15Maar Jezus wat een gedoe zeg.
Iedereen gaat hier heel erg op de inhoud in maar volgens mij kan TO toch gewoon haar grenzen aangeven: zij wil hem niet in haar auto en dat is haar goed recht.
Dat de rest van de familie geen autorijdt is niet háár probleem.
Het gaat hier toch om de ouders van haar partner?! Niet om haar eigen ouders?
Nou dan. Laat het lekker bij je partner TO.
En laat t vooral LOS!
zondag 27 juli 2025 om 09:12
Het gaat helemaal niet over schuld. Die man is echt niet zo afwijkend omdat hij daar zo heel bewust voor kiest. Het is gewoon wat het is, dat is niemand's schuld.
Die man wil in zijn huis blijven wonen, met zijn grote tuin. Hij mist daarbij zijn vrouw. Of hij dan ook echt heel graag naar haar toe wil weet ik niet eens, ik denk eerder dat hij haar bij hem, in hun huis wil. Dus hij mist haar. Dat zou ik gewoon erkennen, dat dat naar is. En het daarbij houden, niet steeds in oplossingen gaan zoeken want die zijn er niet, zijn vrouw kan immers niet meer terug en dat is wat hij het liefste wil. Dus dit is wat het is.
Verder zit TO vanuit haar eigen beleving vol met 'oplossingen' voor deze man. Zij denkt dat als hij nou maar dit of als hij nou maar dat, dan was alles opgelost. Dat is niet meedogenloos, dat is graag iets op willen lossen voor een ander, maar vergeten of niet kunnen zien wat die ander wel en niet kan.
TO, ik zou stoppen met oplossen. Erken die man zijn gemis, accepteer dat hij daar wil blijven wonen en op zijn manier wil leven en laat het verder aan je eigen man over.
Die man wil in zijn huis blijven wonen, met zijn grote tuin. Hij mist daarbij zijn vrouw. Of hij dan ook echt heel graag naar haar toe wil weet ik niet eens, ik denk eerder dat hij haar bij hem, in hun huis wil. Dus hij mist haar. Dat zou ik gewoon erkennen, dat dat naar is. En het daarbij houden, niet steeds in oplossingen gaan zoeken want die zijn er niet, zijn vrouw kan immers niet meer terug en dat is wat hij het liefste wil. Dus dit is wat het is.
Verder zit TO vanuit haar eigen beleving vol met 'oplossingen' voor deze man. Zij denkt dat als hij nou maar dit of als hij nou maar dat, dan was alles opgelost. Dat is niet meedogenloos, dat is graag iets op willen lossen voor een ander, maar vergeten of niet kunnen zien wat die ander wel en niet kan.
TO, ik zou stoppen met oplossen. Erken die man zijn gemis, accepteer dat hij daar wil blijven wonen en op zijn manier wil leven en laat het verder aan je eigen man over.
zondag 27 juli 2025 om 09:15
Ik denk dat er voor alle drie maar 1 oplossing is: schoonvader moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Lief dat TO überhaupt nog mee wil denken in mogelijkheden, daarom snap ik ook niet waarom ze van sommigen de zwarte Piet toegeschoven krijgt, maar misschien wil TO even van haar afschrijven, dat kan ook? In een gezin zoals bij haar schoonfamilie is dit blijkbaar nooit anders geweest. Het lijkt me niet niks om te moeten omgaan met zo'n schoonfamilie. Dat kan dan best zoeken zijn waar als schoondochter je verantwoordelijkheid lígt, waar je verantwoordelijkheid vóélt en waar je deze niet hebt.jorchugh_jor schreef: ↑27-07-2025 09:07Inmiddels ben ik kwijt wat nou het probleem is dat opgelost moet worden. Is het: hoe krijgen we schoonvader zo ver dat hij zich verschoont? Of: hoe komt hij bij zijn vrouw? Of: hoe komt hij van de jeuk en de uitslag af?
zondag 27 juli 2025 om 09:18
50 jaar geleden werden sommige psychische aandoeningen niet zo snel herkend als nu. En men ging er anders mee om.Grasgevoerd schreef: ↑26-07-2025 22:49Dit is niet iemand die in de herfst van zijn leven ineens bepaalde psychische problemen krijgt, waarbij persoonlijke verzorging op de achtergrond verdwijnt.
We weten niet wat er met hem aan de hand is. Maar daarom hoef je hem nog niet te zien als koppige kleuter. Dat zeg je ook niet over zijn vrouw, van wie je toevallig de diagnose wel kent.
zondag 27 juli 2025 om 09:27
Maar dan nog kom je er als volwassene wel achter dat mensen een probleem met je hebben. Zodanig zelfs dat mensen je mijden. Als je daar niks aan doet, geen hulp zoekt, dan kun je de verantwoordelijkheid van de problemen die dan ontstaan (oa je vrouw niet meer zien) niet bij anderen leggen. Zoals ik het lees willen zijn kinderen en schoondochter meedenken in oplossingen. Maar rekening houden met problematiek waar (schoon)vader zelf niks aan doet, en liever heeft dat anderen zijn problemen oplossen, dat is niet reëel. Wanneer problemen klein zijn willen mensen daar wel in meegaan. Als hij bijv te koppig is om zelf een fietsband te leren plakken en daardoor met zijn kapotte fiets niet naar zijn vrouw kan, wil vast wel iemand dat oplossen. Maar zo'n gebrek aan hygiëne gaat veel verder. Is ook niet een eenmalig iets wat opgelost kan worden door een ander. Dit moet schoonvader echt zelf anders doen, wil hij het probleem van vervoer doorbreken. En dat vraagt teveel om bij anderen op hun bordje te leggen.jorchugh_jor schreef: ↑27-07-2025 09:1850 jaar geleden werden sommige psychische aandoeningen niet zo snel herkend als nu. En men ging er anders mee om.
We weten niet wat er met hem aan de hand is. Maar daarom hoef je hem nog niet te zien als koppige kleuter. Dat zeg je ook niet over zijn vrouw, van wie je toevallig de diagnose wel kent.
zondag 27 juli 2025 om 09:28
Dat dus.apiejapie schreef: ↑27-07-2025 09:15Ik denk dat er voor alle drie maar 1 oplossing is: schoonvader moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Lief dat TO überhaupt nog mee wil denken in mogelijkheden, daarom snap ik ook niet waarom ze van sommigen de zwarte Piet toegeschoven krijgt, maar misschien wil TO even van haar afschrijven, dat kan ook? In een gezin zoals bij haar schoonfamilie is dit blijkbaar nooit anders geweest. Het lijkt me niet niks om te moeten omgaan met zo'n schoonfamilie. Dat kan dan best zoeken zijn waar als schoondochter je verantwoordelijkheid lígt, waar je verantwoordelijkheid vóélt en waar je deze niet hebt.
Het verbaast me overigens hoeveel mensen hier zeggen dat TO niet moet zeuren en hem gewoon heen en weer moet rijden. TO hoeft dit niet op te lossen. Ik denk ook dat ze dat niet kan. En ik vermoed ook dat er meer aan de hand is met schoonvader. Hij wil niks meer, doet niks meer en vervuilt ernstig. Dat lijkt mij zorgwekkend.
Tegelijk wil hij geen hulp en luistert hij nergens naar. Dan kan je niet heel veel als hij geen gevaar is voor zichzelf en anderen. Maar verdrietig is het wel.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
zondag 27 juli 2025 om 09:34
En ook ‘hulp zoeken’ betekende 50 jaar geleden iets anders dan nu.apiejapie schreef: ↑27-07-2025 09:27Maar dan nog kom je er als volwassene wel achter dat mensen een probleem met je hebben. Zodanig zelfs dat mensen je mijden. Als je daar niks aan doet, geen hulp zoekt, dan kun je de verantwoordelijkheid van de problemen die dan ontstaan (oa je vrouw niet meer zien) niet bij anderen leggen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in