Lezen als je minder goed ziet

27-07-2025 22:04 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even om advies gevraagd. Dit weekend na lange tijd weer een boek gelezen (uit de bieb). Maar helaas worden de letters me te klein. Een bril is niet de oplossing ik zie helaas slecht en dat wordt steeds slechter (gelukkig niet op korte termijn als het goed is)

Nu dacht ik zou een Ereader de oplossing zijn? Maar ik schrik van de prijzen. Ik ken alleen kobo en zag dat zo’n ding al zeker 150 euro kost plus dan nog 12 euro in de maand.
Is dat het geld waard? Ik vind lezen wel weer helemaal leuk maar blijf ik dat ook vinden.. wie heeft ervaring. En wat zijn de alternatieven.

Ik heb weleens bij de grote letter boeken gekeken bij de bieb maar ik lees juist graag young adult en die staan daar niet tussen en daarnaast zijn die boeken gigantisch dik/zwaar.

Dus wie heeft tips/ervaringen?
Je kunt ebooks ook op een tablet/ iPad lezen, als je die hebt.
Dan kun je ook de lettergrootte aanpassen.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Braille? Tips vragen bij stichting Barthimeus?
Als je lid bent van de bieb, kun je lid worden van de onlinebieb. Als je geen bieblid kid bent kost het ongeveer €40,00 per jaar, En ze hebben ook luisterboeken, misschien vindt je dat iets,
En die 12€ van Kobo per maand is niet verplicht he,
Je hebt ook nog bookchoise, ergens rond de 4-5 € in de maand, maar daar kun je de boeken niet zelf kiezen, je krijgt ze gewoon, lees- en luisterversie. Ze blijven je eigendom ook als je stopt met abbo
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als grote letters wel leesbaar zijn is een loep mss een optie?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
It-is-joysjuhhh schreef:
27-07-2025 22:10
Braille? Tips vragen bij stichting Barthimeus?
Dit is gelukkig niet nodig. Als het goed is zal ik ook niet helemaal blind worden.
cowandchicken schreef:
27-07-2025 22:08
Je kunt ebooks ook op een tablet/ iPad lezen, als je die hebt.
Dan kun je ook de lettergrootte aanpassen.
Tablet heb ik ja. Misschien dat eens eerst proberen dan ja.
nlies schreef:
27-07-2025 22:11
Als je lid bent van de bieb, kun je lid worden van de onlinebieb. Als je geen bieblid kid bent kost het ongeveer €40,00 per jaar, En ze hebben ook luisterboeken, misschien vindt je dat iets,
En die 12€ van Kobo per maand is niet verplicht he,
Je hebt ook nog bookchoise, ergens rond de 4-5 € in de maand, maar daar kun je de boeken niet zelf kiezen, je krijgt ze gewoon, lees- en luisterversie. Ze blijven je eigendom ook als je stopt met abbo
Ik ben zelf geen lid. Kind wel maar volgens mij kan dat op dat lidmaatschap niet.
Solomio schreef:
27-07-2025 22:11
Als grote letters wel leesbaar zijn is een loep mss een optie?
Ik vraag me af hoe zoiets werkt want met een gewone loep boven een boek wordt je volgens mij knettergek omdat je dat ding steeds moet bewegen en dan goed moet kijken dat je de letters volgt zegmaar.
Bij de bieb kun je vaak ook e-books lenen, daar hebben ze vaak ook best een mooi aanbod. 150 euro is even een investering maar je kunt er lang mee doen, ze gaan over het algemeen lang mee omdat ze niet zo afhankelijk zijn van snelheid en dergelijke.

Je kunt ook kijken of je er ergens een tweedehands kan kopen, op internet of bij de kringloop.

Daarnaast worden luisterboeken ook steeds populairder.
Er is erg veel mogelijk qua lezen als je slechter gaat zien!

Neem contact op met Bartiméus of Visio voor passend advies en tips. (Afhankelijk van waar je woont: ze zitten beide door heel het land, dus kies een locatie die dicht bij jou is)
Als je een abonnement neemt op Kobo plus dan kun je de ebooks ook via de kobo app op je tablet lezen. Lettergrootte kun je dan aanpassen.
Ligbedje85 schreef:
27-07-2025 22:19
Ik vraag me af hoe zoiets werkt want met een gewone loep boven een boek wordt je volgens mij knettergek omdat je dat ding steeds moet bewegen en dan goed moet kijken dat je de letters volgt zegmaar.
Ik heb ooit een soort vergroot-liniaal gekocht. Kon je zeg maar zin voor zin naar beneden schuiven, maar vergrootte niet heel veel, dus is mss niet genoeg.

Ik gebruik wel een loep als ik borduur en dan verplaats ik dus het borduurwerk continu, wat idd gedoe is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Luisterboeken? Kijk eens bij passend lezen speciaal voor jou bedoeld.
Bartimeus en visio zijn al genoemd. Een account bij passend lezen is ook nog een optie, zij kunnen boeken in heel veel leesvoorkeuren passend bij wat je slechtziendheid veroorzaakt maken en die worden bij je thuis afgeleverd. Als je een boek zoekt wat ze nog niet hebben maken ze dit voor je. Kost 33 euro per jaar.
"After all this time?" "Always."
Pocketbook heb ik,geen abonnement nodig.
Ben er super blij mee
Je kunt dan via de bieb of gewoon een ebook kopen.
Ik doe soms een proefmaandje bookchoice. Heb je weer 8 boeken
Ligbedje85 schreef:
27-07-2025 22:18
Ik ben zelf geen lid. Kind wel maar volgens mij kan dat op dat lidmaatschap niet.
Geen idee, en anders kost het 40 euro ongeveer. als je in de buurt woont mag je mijn reader best komen proberen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
De bibliotheek heeft meestal ook een selectie grootletterboeken. Zit daar niet iets tussen? Heb ook wel eens gezien dat ouderen zoiets aan de tafel hadden bevestigd:
Afbeelding

Daarmee lezen ze de krant, deden ze puzzels etc.
Ligbedje85 schreef:
27-07-2025 22:17
Tablet heb ik ja. Misschien dat eens eerst proberen dan ja.

Dit zou ik doen, TO. Dan kan je kijken of de lettergrootte en aanpassen hoeveelheid je bevalt. Als dat OK is, kan je evt. een ereader kopen.
Ik vind een ereader wel echt heel fijn lezen..
Ik kan een gewoon boek ook niet meer lezen zonder leesbril of als het licht minder is..
En op de ereader kan het gewoon met het licht uit..
Kan je het kobo abonnement niet delen met iemand?
Dat doe ik ook scheelt toch weer..
Ik zie dat je kobo in ieder geval een maand kan proberen gratis dus dat is sowieso ook een optie.
Heb al even getest maar letters kunnen zeker groot genoeg.
Toch maar eens een boek zo lezen dan en dan overwegen of ik mezelf een ereader cadeau ga doen.
Ligbedje85 schreef:
27-07-2025 23:39
Ik zie dat je kobo in ieder geval een maand kan proberen gratis dus dat is sowieso ook een optie.
Heb al even getest maar letters kunnen zeker groot genoeg.
Toch maar eens een boek zo lezen dan en dan overwegen of ik mezelf een ereader cadeau ga doen.
Ja dat is wel fijn om het te testen..
Gewone boeken kosten ook geld he, dus ook voor het lezen nu maak je kosten. En 150 euro lijkt heel veel, maar de kosten voor een ebook zijn vaak aanzienlijk lager dan voor een gedrukt boek, dus die kosten verdien je langzamerhand weer terug. Ik heb meer dan 100 boeken gelezen op mijn ereader en heb de kosten er zeker al uit. Het boek wat ik nu aan het lezen ben kost in paperback 20 euro, maar op de ereader 8, en het volgende boek wat ik wil lezen kost paperback 10,30 en voor de ereader 4. prijzen verschillen nog al eens, daarom heb ik een lijst met favorieten op bol.com waar ik een beetje doorheen blader als ik een nieuw boek zoek en dan is er altijd wel 1 gunstig geprijsd.
Ik ben boeken gaan luisteren. Heerlijk rustig voor mijn ogen.
Voor de bibliotheek app kan je ook het account van je kind gebruiken. Zeker de moeite waard om te testen. En in die app kan je dus de grote van het lettertype wijzigen.
Naast e-boeken hebben ze luisterboeken, misschien ook nog een optie. De app heb ik op mijn tablet en mobiel.

Qua e-reader heb ik een Kindle en die is al meer dan 10 jaar oud. Geen idee of de Kobo zo lang mee gaat maar het is voor mij dus wel een goede investering geweest. De bibliotheek app kan er niet op, maar ik koop regelmatig boeken online.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven