Lezen als je minder goed ziet
zondag 27 juli 2025 om 22:04
Even om advies gevraagd. Dit weekend na lange tijd weer een boek gelezen (uit de bieb). Maar helaas worden de letters me te klein. Een bril is niet de oplossing ik zie helaas slecht en dat wordt steeds slechter (gelukkig niet op korte termijn als het goed is)
Nu dacht ik zou een Ereader de oplossing zijn? Maar ik schrik van de prijzen. Ik ken alleen kobo en zag dat zo’n ding al zeker 150 euro kost plus dan nog 12 euro in de maand.
Is dat het geld waard? Ik vind lezen wel weer helemaal leuk maar blijf ik dat ook vinden.. wie heeft ervaring. En wat zijn de alternatieven.
Ik heb weleens bij de grote letter boeken gekeken bij de bieb maar ik lees juist graag young adult en die staan daar niet tussen en daarnaast zijn die boeken gigantisch dik/zwaar.
Dus wie heeft tips/ervaringen?
Nu dacht ik zou een Ereader de oplossing zijn? Maar ik schrik van de prijzen. Ik ken alleen kobo en zag dat zo’n ding al zeker 150 euro kost plus dan nog 12 euro in de maand.
Is dat het geld waard? Ik vind lezen wel weer helemaal leuk maar blijf ik dat ook vinden.. wie heeft ervaring. En wat zijn de alternatieven.
Ik heb weleens bij de grote letter boeken gekeken bij de bieb maar ik lees juist graag young adult en die staan daar niet tussen en daarnaast zijn die boeken gigantisch dik/zwaar.
Dus wie heeft tips/ervaringen?
maandag 28 juli 2025 om 08:21
Rustiger voor je ogen , spiegelt niet . Veel lichter om vast te houden .tante-Truus schreef: ↑28-07-2025 06:17Ik kamp met hetzelfde en wil om die reden ook overgaan tot het lezen van ebooken. Misschien een stomme vraag maar wat voegt een ereader toe t.o v. een tablet?
Hier ook een Kobo ik wissel leesboeken af met luisterboeken . Lettertype flink vergroot ben er echt blij mee .
maandag 28 juli 2025 om 08:33
Een mat scherm, waardoor het rustiger leest. Lichter om vast te houden. Zuiniger qua energie, ook als je er eentje met verlichting hebt.tante-Truus schreef: ↑28-07-2025 06:17Ik kamp met hetzelfde en wil om die reden ook overgaan tot het lezen van ebooken. Misschien een stomme vraag maar wat voegt een ereader toe t.o v. een tablet?
Mijn kobo is nu 10 jaar oud en heeft er heel wat pagina's opzitten. Ik merk nu dat ik iets vaker moet opladen dan in het begin. Maar dan heb ik het nog over eens in de 3 weken als ik heel intensief lees...
Ik vind 150 euro echt een koopje als je graag leest, want ze gaan gewoon lang mee. Tenzij je boeken vooral tweedehands of gratis oppikt, maar dan nog is het niet duur.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 28 juli 2025 om 08:36
Het voordeel van een ereader is dat je naast lettergrootte ook het lettertype kan aanpassen.
Je hebt bv ook een speciaal dyslexie lettertype waarbij de letters beter van elkaar te onderscheiden zijn, dat zou voor slechtziendheid misschien ook werken.
En kijk inderdaad of je een Kobo abonnement met iemand kan delen.
Je hebt bv ook een speciaal dyslexie lettertype waarbij de letters beter van elkaar te onderscheiden zijn, dat zou voor slechtziendheid misschien ook werken.
En kijk inderdaad of je een Kobo abonnement met iemand kan delen.
maandag 28 juli 2025 om 08:45
Mijn e-reader is ondertussen al 8 jaar oud. Ik gebruik hem wekelijks, soms dagelijks. Batterij wordt nu minder. Ik had een kobo, maar ben nu aan het kijken voor Pocketbook.
Ik gebruik mijn e-reader in combinatie met het abonnement van de bibliotheek. Net het abonnement van je dochter zou je youngadults kunnen lezen. Maar €45,00 per jaar vind ik niet veel en voor mij zker de moeite waard.
Ik gebruik mijn e-reader in combinatie met het abonnement van de bibliotheek. Net het abonnement van je dochter zou je youngadults kunnen lezen. Maar €45,00 per jaar vind ik niet veel en voor mij zker de moeite waard.
maandag 28 juli 2025 om 08:59
Je moet ze via een programma overzetten (via laptop/computer).Ligbedje85 schreef: ↑28-07-2025 08:57Maar is het niet zo dat je bij een abo op de bieb de boeken via de computer moet overzetten ofzoiets? En hoe zit dat met een kobo abo werkt dat op alle ereaders direct via ereader of alleen als je ook een kobo ereader hebt?
Kobo-abonnement werkt volgens mij alleen met de kobo-readers rechtstreeks.
maandag 28 juli 2025 om 09:03
Ik heb online bibliotheek, is gewoon een app op mijn telefoon. Kan ook op tablet, of de ereader dat snapt weet ik niet.Ligbedje85 schreef: ↑28-07-2025 08:57Maar is het niet zo dat je bij een abo op de bieb de boeken via de computer moet overzetten ofzoiets? En hoe zit dat met een kobo abo werkt dat op alle ereaders direct via ereader of alleen als je ook een kobo ereader hebt?
Weet iemand dat?
En kan je op zo'n kobo reader alleen via kobo lezen of ook andere aanbieders?
maandag 28 juli 2025 om 09:06
Er bestaan ook grote, rechthoekige vergrootglazen met pootjes die je over een boek heen kunt zetten. Die zijn bedoeld om mee te lezen.Ligbedje85 schreef: ↑27-07-2025 22:19Ik vraag me af hoe zoiets werkt want met een gewone loep boven een boek wordt je volgens mij knettergek omdat je dat ding steeds moet bewegen en dan goed moet kijken dat je de letters volgt zegmaar.
Geen idee of dat wat is hoor, ik heb er zelf geen ervaring mee.
maandag 28 juli 2025 om 09:19
Ik had de online bibliotheek op mijn kobo, de boeken moest ik via de computer erop zetten. De eerste keer was het een beetje onduidelijk, maar het is wel gewoon gelukt. En mogelijk is de handleiding ondertussen geupdated.

Als ik boeken heb van bookchoice, dan download ik deze op mijn computer en zet ze daarvandaan op mijn ereader. Ik kan ze gewoon van de computer naar de ereader slepen in verkenner. Maar ik maak gebruik van Calibre om de boeken die bv van bookchoice te organiseren en op mijn ereader te zetten of te verwijderen. Daar kan ik ook eenvoudig zien welke boeken er al op staan. Ik vind het heel fijn dat ik boeken eenvoudig kan sorteren op schrijver, genre, titel ed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 28 juli 2025 om 09:24
Ik had een slechtziend familie lid die had een apparaat in bruikleen waar je je leeswaar(boek, krant tijdschrift) op kon leggen en dat werd dan sterk vergroot.
Later ging ze over op een daisey speler een soort apparaat met luisterboeken, ze kon kiezen uit veel luisterboeken. Cd s die ze uit had gooide ze in de brievenbus en dan kreeg ze daar nieuwe luisterboeken van haar keuze voor terug.
Maar dat is voor als je nog slechter ziet.
Maar misschien een tip voor wie t niet kent
Later ging ze over op een daisey speler een soort apparaat met luisterboeken, ze kon kiezen uit veel luisterboeken. Cd s die ze uit had gooide ze in de brievenbus en dan kreeg ze daar nieuwe luisterboeken van haar keuze voor terug.
maandag 28 juli 2025 om 09:31
Ik heb ook een pocketbook na 3 keer een Kobo gehad te hebben. En abbo op de bieb/online bieb en bookchoice en koop ook wel eens wat.Koningjulian schreef: ↑27-07-2025 22:42Pocketbook heb ik,geen abonnement nodig.
Ben er super blij mee
Je kunt dan via de bieb of gewoon een ebook kopen.
Ik doe soms een proefmaandje bookchoice. Heb je weer 8 boeken
Je kan dus alleen de boeken van Kobo plus niet erop zetten. Tenminste dat is mij toen ik een tijdje geleden dat gratis maandje had niet gelukt.
maandag 28 juli 2025 om 09:33
maandag 28 juli 2025 om 09:36
Voor de online bieb heb je voor de ereader een pc /laptop nodig met Adobe digital editions. Je kan ze niet via WiFi oid sturen. Nu heb ik er voor de pocketbook wel een andere manier via de browser voor gevonden maar dat is echt niet veel makkelijker .
maandag 28 juli 2025 om 09:42
Voordeel van een ereader vind ik, dat je minder snel afgeleid bent.
Als ik op een tablet/telefoon zou lezen, zit ik veel te snel weer op Instagram te scrollen.
En ik lees het meest ‘s avonds in bed. Dan vind ik een ereader veel fijner. Geen boek in je hand. Verlichting.
Luisterboek lijkt me ook een uitkomst, als je slechter kunt zien.
Als ik op een tablet/telefoon zou lezen, zit ik veel te snel weer op Instagram te scrollen.

En ik lees het meest ‘s avonds in bed. Dan vind ik een ereader veel fijner. Geen boek in je hand. Verlichting.
Luisterboek lijkt me ook een uitkomst, als je slechter kunt zien.
maandag 28 juli 2025 om 09:44
Hier ook een pocketbook. Daar kan je boeken gewoon heen mailen. Man download alles en mailt ze dan naar zijn pocketbook en klaar. Geen abonnement nodig verder, is fijner dan kobo vind hij. Mijn pocketbook ligt te verstoffen. Ik kan er niet aan wennen en heb nu weer gewone boeken. Leest toch fijner vind ik zelf.
maandag 28 juli 2025 om 10:07
Ik heb een pocketbook, die kan ook zelf verbinding maken met internet en dan bibliotheekboeken downloaden. Het gaat wat traag maar werkt wel.
Verder heb ik een zooi ebooks gekregen en die heb ik er via de laptop opgezet. Of het ook werkt met bookchoice oid heb ik geen ervaring mee.
Ik was altijd tegen ereaders, vond het onzin, maar ben bekeerd. Het is veel lichter dan een iPad, leest veel prettiger (ik heb ook moeilijke ogen) en je kan een koffer vol boeken erin stoppen voor op vakantie.
Verder heb ik een zooi ebooks gekregen en die heb ik er via de laptop opgezet. Of het ook werkt met bookchoice oid heb ik geen ervaring mee.
Ik was altijd tegen ereaders, vond het onzin, maar ben bekeerd. Het is veel lichter dan een iPad, leest veel prettiger (ik heb ook moeilijke ogen) en je kan een koffer vol boeken erin stoppen voor op vakantie.
maandag 28 juli 2025 om 10:18
Dat laatste is passend lezen . Had mijn moeder ook , zelfs de krant en tijdschriften hebben die .Gerbera schreef: ↑28-07-2025 09:24Ik had een slechtziend familie lid die had een apparaat in bruikleen waar je je leeswaar(boek, krant tijdschrift) op kon leggen en dat werd dan sterk vergroot.
maandag 28 juli 2025 om 10:25
Ik heb geen ervaring met de ereader van de Action. Ik vond wel oa deze vergelijkende review:Waitingforthenight schreef: ↑28-07-2025 09:43Vraagje als e-reader leek, is een Kobo onmisbaar, of kun je ook gewoon een budget e-reader kopen vd Action oid?
https://www.huisvlijt.com/action-ereade ... oede-koop/
De consumentenbond test jaarlijks allerlei ereaders en de beste geteste voor 2024 was de Pocketbook Verse Pro en die kost net zoveel als bijvoorbeeld de Kobo Clara BW, die ook heel goed test.
maandag 28 juli 2025 om 10:56
Die van 7 inch zijn bijna 15 bij 15, ik vind het prettig dat het lekker licht en klein is, kanik het makkelijk vasthouden in bed. De grootste kobo ereader die ik zie is de 10 inch, die is 22cm bij 19 cm. Dat lijkt me al weer moeilijker en vervelender vasthouden als je ligt, maar ja, hij weegt 400 gram, dus dat valt ergens best wel mee.Backpack10 schreef: ↑28-07-2025 09:44Een Kobo ereader van 150 euro is vrij klein. De afmeting staat er in inches bij, geen idee hoeveel centimeter dat wordt. Ik zou zelf een groot formaat willen, die kosten zo'n 450 euro.
Bij een kleinere ereader moet je vast vaker de bladzijde omslaan, maar de nieuweste ereaders slaan echt snel om, je bent niet aan het wachten, dus dat kan prima.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in