Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
woensdag 23 juli 2025 om 16:59
Hier gaat het redelijk: morgen de zevende injectie semaglutide, ik zit op 0,5mg. Ik ga niet ophogen na de achtste week, ik heb behoorlijk bijwekingen sinds een week (buikpijn, obstipatie, opgeblazen gevoel, misselijkheid, boeren). Wel rottig want ik voel me dus continue niet lekker, iets wat ik daarvoor helemaal niet had.
Ik ben 8 kilo kwijt inmiddels, sinds een week staat de weegschaal stil. Ook niet zo gek met dat gedoe met mijn buik en darmen. Eind volgende week gaan we op vakantie, de spuit gaat dan gewoon mee.. Ik hoop wel dat mijn buik wat beter wordt, ik drink al zo veel ik kan (gaat ook heel moeizaam de laatste week) en neem een paar keer per week een zakje movicolon.
Ik ben 8 kilo kwijt inmiddels, sinds een week staat de weegschaal stil. Ook niet zo gek met dat gedoe met mijn buik en darmen. Eind volgende week gaan we op vakantie, de spuit gaat dan gewoon mee.. Ik hoop wel dat mijn buik wat beter wordt, ik drink al zo veel ik kan (gaat ook heel moeizaam de laatste week) en neem een paar keer per week een zakje movicolon.
woensdag 23 juli 2025 om 17:21
Ik heb de 15mg pen via de nationale apotheekLoutefloeter schreef: ↑23-07-2025 12:49Ik schrijf hier graag mee. Ik zit nu midden in mijn 8ste week Mounjaro. Zit nog steeds op 2,5mg en ben ondertussen 13,1 kg afgevallen, dus het gaat zeer lekker!
Ik zit nog heel ver van de hoge dosissen (12,5 en 15mg), maar maak me toch zorgen omdat deze (voorlopig) nog niet in België te verkrijgen zijn.
Zijn deze dosissen ondertussen al verkrijgbaar in Nederland? Ik dacht dat deze enkel via de Nationale apotheek te verkrijgen was in Nederland, maar is dit al gewijzigd?
woensdag 23 juli 2025 om 19:57
Ik inderdaad ook.
Hier gaat het best goed. Na mijn longperikelen en prednison kuur bleef ik even hangen, maar nu weer een dalende lijn.
Het gaat niet hard maar wel gestaag naar beneden, gemiddeld zo’n 600 gram per week.
Voor degenen hierboven die net gestart zijn of binnenkort starten: maak je niet te druk over eventuele bijwerkingen. Over het algemeen zullen de mensen met bijwerkingen eerder van zich laten horen dan mensen die nergens last van hebben.
Ik heb echt 0 bijwerkingen.
Hier gaat het best goed. Na mijn longperikelen en prednison kuur bleef ik even hangen, maar nu weer een dalende lijn.
Het gaat niet hard maar wel gestaag naar beneden, gemiddeld zo’n 600 gram per week.
Voor degenen hierboven die net gestart zijn of binnenkort starten: maak je niet te druk over eventuele bijwerkingen. Over het algemeen zullen de mensen met bijwerkingen eerder van zich laten horen dan mensen die nergens last van hebben.
woensdag 23 juli 2025 om 23:30
Ik heb de mounjaro binnen. Komende maanden veel reizen voor werk op donderdag dus daarom wil ik op vrijdagochtend beginnen. Vrijdag is standaard mijn vrije dag. Zo hoop ik de ergste eventuele bijwerkingen op te vangen in mijn weekend. Zijn de bijwerkingen ook het ergst in de dagen na het injecteren? Of is het meer na ophoging en dan weer een tijdje? Ik bedenk dit wel leuk, maar ik heb eigenlijk geen idee of het ook logisch is.
woensdag 23 juli 2025 om 23:34
Gestaag naar beneden is wel fijn, 600 gram gemiddeld is ook mooi. 0,5-1 per week is het streven bij gebruik toch?girasole3 schreef: ↑23-07-2025 19:57Ik inderdaad ook.
Maar goed punt over die bijwerkingen en dat mensen die het wel hebben sneller reageren. Ik hoop dat ik ook geen of minimale bijwerkingen heb.
donderdag 24 juli 2025 om 08:43
Goed punt: mensen met bijwerkingen zullen dat eerder melden dan mensen die nergens last van hebben. Ik heb in het algemeen zelden last van bijwerkingen bij medicatie, dus verwacht dat dat nu ook zo zal zijn. Voor de zekerheid start ik toch maar zondagavond met de eerste prik om het risico van een verpest weekendje weg inclusief fijn restaurant niet te nemen.
donderdag 24 juli 2025 om 09:22
Nooit van gehoord dat je zomaar voor twee weken van Mounjaro op Rybelsus kunt overstappen en weer terug. Is andere medicatie. Hoe weet je dan de dosering? Ik zou het zelf niet doen en vrees dat de kans op (nieuwe) bijwerkingen wel groot is.
The impossible only takes a little longer
donderdag 24 juli 2025 om 09:27
Sansi schreef: ↑23-07-2025 23:30Ik heb de mounjaro binnen. Komende maanden veel reizen voor werk op donderdag dus daarom wil ik op vrijdagochtend beginnen. Vrijdag is standaard mijn vrije dag. Zo hoop ik de ergste eventuele bijwerkingen op te vangen in mijn weekend. Zijn de bijwerkingen ook het ergst in de dagen na het injecteren? Of is het meer na ophoging en dan weer een tijdje? Ik bedenk dit wel leuk, maar ik heb eigenlijk geen idee of het ook logisch is.
Over het algemeen houden de bijwerkingen een tijdje aan na ophogen (als je last van bijwerkingen hebt). Er zijn wel mensen die grotere hongeronderdrukking ervaren de eerste dagen na het injecteren.
donderdag 24 juli 2025 om 10:09
Ik weet niet of Monsoon bij Yazen zit, maar daar doen meerdere mensen dat. De arts schrijft het voor, die bepaalt de dosering. Lijkt me dat het geen probleem is als het in overleg met de arts gaat.
donderdag 24 juli 2025 om 10:25
Er zijn ongetwijfeld mensen bij wie dit probleemloos gaat, maar ik zou het een risico vinden. Als je online gaat zoeken, wordt eigenlijk overal afbouw/opbouw aangeraden. En dat heeft voor twee weken natuurlijk geen zin. Maar wellicht zit @Monsoon nog op een heel lage dosis en kan het dan minder kwaad.
donderdag 24 juli 2025 om 10:37
Dat schrijft je arts je voor. Ik ga dat ook voor 3 weken in september doen omdat ik dan rond ga reizen en spuit niet koel
kan bewaren.
Ik zit op een dosis van 5 mg per week.
Over bijwerkingen maak ik me niet druk, daar heb ik helemaal geen last van.
Of het moet zijn dat meer dromen een bijwerking is
donderdag 24 juli 2025 om 13:48
Hoe gaat het vandaag met je?
donderdag 24 juli 2025 om 14:58
girasole3 schreef: ↑24-07-2025 10:37Dat schrijft je arts je voor. Ik ga dat ook voor 3 weken in september doen omdat ik dan rond ga reizen en spuit niet koel
kan bewaren.
Ik zit op een dosis van 5 mg per week.
Over bijwerkingen maak ik me niet druk, daar heb ik helemaal geen last van.
Of het moet zijn dat meer dromen een bijwerking is![]()
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
donderdag 24 juli 2025 om 15:27
Hmm beetje wisselend. Sta al maand stil qua gewicht. Denk wel dat ik in omvang nog daal want heb weer nieuwe broeken moeten kopen.
Merk ook dat de eetruis sinds die tijd een beetje terug is. Eet ook wat meer en kan snoep lastiger weerstaan. Maar toch hou ik de doses even op wat hij is. Ben al erg veel afgevallen, moet nog eens zoveel maar weet even niet of dat nu "moet". Dus ik hang even waar ik nu stil sta en dat is prima. Kom niet aan dus dat is ook winst. Vind alleen de eetruis wel irritant dus als dit nog zo blijft of erger word ga ik wrs toch ophogen.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
donderdag 24 juli 2025 om 20:37
Lief!
Gaat heel goed

Gisteren ging het uiteindelijk ook prima, zat gewoon alleen echt te vol na de lunch.
En wat anderen hier ook al zeggen, je bent snel geneigd om bijwerkingen te delen.
Terwijl het soms best lastig zeggen is of iets überhaupt een bijwerking is of niet. Ik heb nu best wel hoofdpijn, maarja, dat hebben we allemaal wel eens.
donderdag 24 juli 2025 om 22:04
Dat herken ik wel, bij alles denk ik ook van is dit de medicatie of iets anders? Vorige week had ik ineens flinke diarree en was misselijk maar later bleek er een vervelend virus rond te gaan op het werk. Ik heb tot nu toe alleen de eerste twee weken flinke vermoeidheid gehad, dat ik echt dutjes erbij moest doen, gelukkig nu weg.Karrota schreef: ↑24-07-2025 20:37Lief!
Gaat heel goedalleen de lusten, niet de lasten, zit lang en snel vol, taal minder naar eten (maar heb zeker op sommige momenten nog wel hongergevoel).
Gisteren ging het uiteindelijk ook prima, zat gewoon alleen echt te vol na de lunch.
En wat anderen hier ook al zeggen, je bent snel geneigd om bijwerkingen te delen.
Terwijl het soms best lastig zeggen is of iets überhaupt een bijwerking is of niet. Ik heb nu best wel hoofdpijn, maarja, dat hebben we allemaal wel eens.
vrijdag 25 juli 2025 om 09:05
Fijn!Karrota schreef: ↑24-07-2025 20:37Lief!
Gaat heel goedalleen de lusten, niet de lasten, zit lang en snel vol, taal minder naar eten (maar heb zeker op sommige momenten nog wel hongergevoel).
Nou inderdaad ik had gisteravond toen ik in bed lag rusteloze benen, toen dacht ik is dit nou een bijwerking of niet? Ik probeer er maar niet te veel bij stil stil te staan.
Vanochtend had ik ook wel een beetje honger gevoel dus ik dacht ik werk even snel een proteïne pudding (chocola) voor het sporten weg, ik ben er nog misselijk van.
Ik zit tegen een menstruatie aan en dan ben ik altijd moe, lusteloos en heb ik cravings. Nu dus totaal geen last van

vrijdag 25 juli 2025 om 16:49
Vanochtend de eerste injectie gezet. Mijzelf prikken vond ik toch wel een dingetje vooraf. Maar je voelt er echt amper wat van. Voor de zekerheid na het prikken even gevoeld of het niet verkeerd gegaan was en de vloeistof niet op mijn buik zat ofzo.
Ik bedenk me net dat ik helemaal geen snaaidrang heb gehad vanmiddag. Terwijl ik op mijn vrije dag normaal regelmatig onrustig ben en eten zoek. Het is erg snel, maar laten we hopen dat dit de werking is voor mij. Want veel van mijn overgewicht komt echt door snaaidrang en daar aan toegeven.
Ik bedenk me net dat ik helemaal geen snaaidrang heb gehad vanmiddag. Terwijl ik op mijn vrije dag normaal regelmatig onrustig ben en eten zoek. Het is erg snel, maar laten we hopen dat dit de werking is voor mij. Want veel van mijn overgewicht komt echt door snaaidrang en daar aan toegeven.
vrijdag 25 juli 2025 om 16:52
Wat een verschil dan zo voor je menstruatie. Lijkt mij ook echt heel fijn.Lindje81 schreef: ↑25-07-2025 09:05Fijn!
Nou inderdaad ik had gisteravond toen ik in bed lag rusteloze benen, toen dacht ik is dit nou een bijwerking of niet? Ik probeer er maar niet te veel bij stil stil te staan.
Vanochtend had ik ook wel een beetje honger gevoel dus ik dacht ik werk even snel een proteïne pudding (chocola) voor het sporten weg, ik ben er nog misselijk van.
Ik zit tegen een menstruatie aan en dan ben ik altijd moe, lusteloos en heb ik cravings. Nu dus totaal geen last van![]()
Heb je vaker dat je misselijk wordt van bepaalde voedingsmiddelen dan? Ik lees het vaker, maar dan vooral als het gaat om vet eten.
maandag 28 juli 2025 om 10:37
Nee niet echt, ik ben zaterdag uit eten geweest en toen merkte ik wel dat ik wat teveel gegeten had en vol zat. Dus de volgende keer toch alleen een voorgerechtje nemen als ik uit eten ga.
Morgenavond zet ik mijn 2e prik. Hoe gaat het bij jou?
maandag 28 juli 2025 om 17:59
Dat is ook wel een goed idee ja als een hoofdgerecht teveel is.
Merk je nu richting je tweede prik ook dat het hongergevoel weer toeneemt?
Hier vooral minder last van het nadenken over eten. Ik ben er veel minder mee bezig in mijn hoofd. Ik zit ook sneller vol. Voorheen een tijdje project gezond gedaan en ik vond het avondeten niet altijd even goed vullen. Een paar van die recepten maakte ik nog wel, maar dan een iets grotere portie. Nu het originele recept aangehouden en het was genoeg en ik zat niet met honger op de bank in de avond.
Ik ben benieuwd hoe het proces gaat verlopen. Maar ik ben positief gestemd na de eerste dagen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in