Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
maandag 28 juli 2025 om 13:44
Wel relevant als het gaat om hoe de overheid met burgers omgaat. Groningen is daar ook een goed voorbeeld van.
maandag 28 juli 2025 om 14:37
maandag 28 juli 2025 om 16:42
Het vorige programma van PvdA/GL was realistisch, verantwoord en sociaal links. Alleen ging het daar niet over bij de vorige verkiezingen. Toen ging het om identiteit, immigratie en andere PVV thema‘s. En ook PvdA/GL legde de nadruk op de „woke“ thema‘s in plaats van op de centen.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
maandag 28 juli 2025 om 16:44
Vorige keer hebben ze m’n stem nog gekregen. Deze keer niet meer.oudebaas schreef: ↑28-07-2025 16:42Het vorige programma van PvdA/GL was realistisch, verantwoord en sociaal links. Alleen ging het daar niet over bij de vorige verkiezingen. Toen ging het om identiteit, immigratie en andere PVV thema‘s. En ook PvdA/GL legde de nadruk op de „woke“ thema‘s in plaats van op de centen.
What would Patsy do?
maandag 28 juli 2025 om 20:23
Ik ben nooit een VVDstemmer geweest maar ik kon ze in het verleden best wel pruimen. Met Rutte kwam daar een einde aan. Zijn selectieve geheugen en neoliberale instelling stuitten me tegen de borst. Met Yesilgöz is het absolute dieptepunt bereikt, met haar leugens en extreem rechtse sympathieën.
Nu ook weer, laf weglopen als het gaat om genocidaal geweld tegen de Palestijnen. Of het stelling nemen over met wie ze wil regeren (huuu! zolang het maar geen PvdA/GL is!)....ik hoop dat de kiezers na de debacles van de afgelopen decennia hier doorheen prikken.
Nu ook weer, laf weglopen als het gaat om genocidaal geweld tegen de Palestijnen. Of het stelling nemen over met wie ze wil regeren (huuu! zolang het maar geen PvdA/GL is!)....ik hoop dat de kiezers na de debacles van de afgelopen decennia hier doorheen prikken.
maandag 28 juli 2025 om 20:44
Wordt nog lastig voor haar, ze wil niet met PVV en niet met PvdA/GL.KatjaSasja schreef: ↑28-07-2025 20:23Of het stelling nemen over met wie ze wil regeren (huuu! zolang het maar geen PvdA/GL is!)....ik hoop dat de kiezers na de debacles van de afgelopen decennia hier doorheen prikken.
maar ze wil wel een centrum rechts kabinet. Hoe dan?
Stressed is just desserts spelled backwards
maandag 28 juli 2025 om 21:01
Ze hoopt op een wonder. Ik denk dat de VVD maximaal 15 zetels haalt. Op rechts is veel te veel concurrentie, en de VVD was interessant toen ze kans hadden om het grootste te worden. Die kans lijkt me nu nihil.Maleficent schreef: ↑28-07-2025 20:44Wordt nog lastig voor haar, ze wil niet met PVV en niet met PvdA/GL.
maar ze wil wel een centrum rechts kabinet. Hoe dan?
ogenvantijgers wijzigde dit bericht op 29-07-2025 09:49
0.12% gewijzigd
maandag 28 juli 2025 om 21:29
Ze laten bewust het immigratie-onderwerp links liggen, het heeft geen prioriteit meer in hun verkiezingsprogramma, ze sluiten de PVV uit en maken zich op voor een coalitie met Groen Links, CDA en D66.OgenvanTijgers schreef: ↑28-07-2025 21:01Ze hoopt op een wonder. Ik denk dat de VVD maximaal 15 zetels haalt. Op recht is veel te veel concurrentie, en de VVD was interessant toen ze kans hadden om het grootste te worden. Die kans lijkt me nu nihil.
Nu de kiezer weet dat de PVV niet meer in een kabinet komt, zal de VVD misschien de enige rechtse tegenhanger worden van Groen Links. Alleen dan halen ze veel meer zetels dan nu in de peiling.
maandag 28 juli 2025 om 21:31
Ik zou me kunnen voorstellen dat er een groep Nederlanders is die een soort "nou, nou, rustig aan"-coalitie wil, zonder relletjes en gedoe. Met VVD en PvdA/GL aan de buitenkant en binnenin CDA en D'66. Een soort vlees noch vis, maar wel iets dat het land kan besturen zonder vechtend over straat te gaan.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 28 juli 2025 om 21:36
Dat zijn in ieder geval allemaal partijen die de status quo aanhangen en ook binnen het ambtenarenapparaat en de gerechtelijke macht gelijkgestemden vindt waardoor beleid ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt.Rabarbara schreef: ↑28-07-2025 21:31Ik zou me kunnen voorstellen dat er een groep Nederlanders is die een soort "nou, nou, rustig aan"-coalitie wil, zonder relletjes en gedoe. Met VVD en PvdA/GL aan de buitenkant en binnenin CDA en D'66. Een soort vlees noch vis, maar wel iets dat het land kan besturen zonder vechtend over straat te gaan.
maandag 28 juli 2025 om 22:13
Ik heb werkelijk geen enkel idee. Ik hoopte nog op een nieuwe partij met de oud-PvdA-ers, maar die gaat er niet komen.
What would Patsy do?
dinsdag 29 juli 2025 om 10:07
Lijkt mij erg gevaarlijk als de rechtelijke macht invloed heeft of regeringsbeleid wel of niet doorgaat. Dat ze toetsen aan de wet, logisch maar uitvoering saboteren zonder wettelijke grondslag, nee.
dinsdag 29 juli 2025 om 14:41
Ik denk dat een kabinet met GL/PvdA, CDA, VVD en D66 onvermijdelijk is, en het zal vast een rustig kabinet worden. Maar ik vraag me af of het in de praktijk werkbaar zal zijn....
Een andere optie lijkt vooralsnog niet mogelijk, gezien de laatste peilingen. Een hogere kiesdrempel is ook iets wat ik wel zou willen...
Een andere optie lijkt vooralsnog niet mogelijk, gezien de laatste peilingen. Een hogere kiesdrempel is ook iets wat ik wel zou willen...
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 29 juli 2025 om 15:06
Voormalig VVD-Kamerlid Helma Lodders stapt over naar BBB en wordt lijstduwer voor die partij
Lodders stapt over uit onvrede over de koers van de VVD, en dan vooral op de beleidsterreinen landbouw en klimaat, vertelt ze in een interview met AD. Het klimaatbeleid van de VVD noemt ze ‘doorgeschoten’.
De 57-jarige Lodders zat van juni 2010 tot maart 2021 in de Tweede Kamer. Ze was landbouwwoordvoerder van de VVD en trok in haar eerste jaren veel op met het CDA-Kamerlid Ger Koopmans. Beiden streden hard voor de belangen van de agro-industrie en de intensieve veeteelt.
Koopmans is nu voorzitter van landbouwbelangenorganisatie LTO Nederland; Lodders van de vereniging voor veetransporteurs Vee & Logistiek.
Niet kies
Over haar voorzitterschap van Vee & Logistiek werden in Den Haag de wenkbrauwen gefronst, doordat Lodders slechts een maand na haar afscheid als parlementariër al lobbyist werd op een terrein dat zij als Tweede Kamerlid in haar portefeuille had. Het wordt als niet kies beschouwd wanneer politici zo snel gaan werken voor een sector waar zij als Kamerlid wetgeving voor maakten; dit verhoogt het risico op belangenverstrengeling.
https://www.volkskrant.nl/politiek/voor ... kgo.com%2F
De ratten verlaten het zinkende schip? En springen op een ander zinkend schip?
Geen idee.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
dinsdag 29 juli 2025 om 15:16
Ik denk dat het niet slecht is om een keer een rustig kabinet te hebben waar niet iedereen continue met elkaar ruziet.MrsM schreef: ↑29-07-2025 14:41Ik denk dat een kabinet met GL/PvdA, CDA, VVD en D66 onvermijdelijk is, en het zal vast een rustig kabinet worden. Maar ik vraag me af of het in de praktijk werkbaar zal zijn....
Echt grote wijzigingen zullen er ook niet kunnen plaatsvinden omdat de verschillen daarvoor te groot zijn maar een pas op de plaats met stabiele ervaren partijen is in het huidige geopolitieke klimaat van groeiend populisme misschien niet eens zo slecht.
dinsdag 29 juli 2025 om 15:17
Ze werkt voor de agro-industrie. Dan is de BBB de juiste partij voor haar. Dat is toch niet meer dan een lobby partij voor de agro-industrie.merano schreef: ↑29-07-2025 15:06
Voormalig VVD-Kamerlid Helma Lodders stapt over naar BBB en wordt lijstduwer voor die partij
Lodders stapt over uit onvrede over de koers van de VVD, en dan vooral op de beleidsterreinen landbouw en klimaat, vertelt ze in een interview met AD. Het klimaatbeleid van de VVD noemt ze ‘doorgeschoten’.
De 57-jarige Lodders zat van juni 2010 tot maart 2021 in de Tweede Kamer. Ze was landbouwwoordvoerder van de VVD en trok in haar eerste jaren veel op met het CDA-Kamerlid Ger Koopmans. Beiden streden hard voor de belangen van de agro-industrie en de intensieve veeteelt.
Koopmans is nu voorzitter van landbouwbelangenorganisatie LTO Nederland; Lodders van de vereniging voor veetransporteurs Vee & Logistiek.
Niet kies
Over haar voorzitterschap van Vee & Logistiek werden in Den Haag de wenkbrauwen gefronst, doordat Lodders slechts een maand na haar afscheid als parlementariër al lobbyist werd op een terrein dat zij als Tweede Kamerlid in haar portefeuille had. Het wordt als niet kies beschouwd wanneer politici zo snel gaan werken voor een sector waar zij als Kamerlid wetgeving voor maakten; dit verhoogt het risico op belangenverstrengeling.
https://www.volkskrant.nl/politiek/voor ... kgo.com%2F
De ratten verlaten het zinkende schip? En springen op een ander zinkend schip?
Geen idee.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
dinsdag 29 juli 2025 om 16:46
Ik denk dat die stemmen naar het CDA gaan, in de hoop dat Bontenbal premier wordt in plaats van Timmermans. Yesilgoz is zelfs bij haar eigen stemmers niet echt populair.Pioen00 schreef: ↑28-07-2025 21:29Ze laten bewust het immigratie-onderwerp links liggen, het heeft geen prioriteit meer in hun verkiezingsprogramma, ze sluiten de PVV uit en maken zich op voor een coalitie met Groen Links, CDA en D66.
Nu de kiezer weet dat de PVV niet meer in een kabinet komt, zal de VVD misschien de enige rechtse tegenhanger worden van Groen Links. Alleen dan halen ze veel meer zetels dan nu in de peiling.
dinsdag 29 juli 2025 om 19:54
Er zitten allemaal figuren met een politieke achtergrond dus Jazeker zitten die tegenwoordig steeds minder op toetsen alleen.margreetder schreef: ↑29-07-2025 10:07Lijkt mij erg gevaarlijk als de rechtelijke macht invloed heeft of regeringsbeleid wel of niet doorgaat. Dat ze toetsen aan de wet, logisch maar uitvoering saboteren zonder wettelijke grondslag, nee.
dinsdag 29 juli 2025 om 20:17
Gelijkgestemden qua hoe je hoort te besturen, dat hoeft niet inhoudelijk gelijkgestemd te zijn natuurlijk. Een linkse ambtenaar kan prima adviseren voor rechtse wetgeving, zolang dat maar binnen de juiste kaders afgehandeld wordt. Dus volgens de grondwet, uitvoerbaar etc.
dinsdag 29 juli 2025 om 20:19
dinsdag 29 juli 2025 om 20:25
Paars 1 en Paars 2 hebben beide 4 jaar gezeten. Waarom zou Paars+ (paars + cda) niet werkbaar zijn? Wat ook grappig is: uit diverse onderzoeken blijkt dat de meeste mensen de tijd van eind jaren 80, en jaren 90 het meest positief hebben ervaren. Precies de periode dat de PvdA regeerde.... Maar nu schijnt dat het meest vreselijke scenario te zijn volgens velen....MrsM schreef: ↑29-07-2025 14:41Ik denk dat een kabinet met GL/PvdA, CDA, VVD en D66 onvermijdelijk is, en het zal vast een rustig kabinet worden. Maar ik vraag me af of het in de praktijk werkbaar zal zijn....
dinsdag 29 juli 2025 om 20:56
Appletje schreef: ↑29-07-2025 20:25Paars 1 en Paars 2 hebben beide 4 jaar gezeten. Waarom zou Paars+ (paars + cda) niet werkbaar zijn? Wat ook grappig is: uit diverse onderzoeken blijkt dat de meeste mensen de tijd van eind jaren 80, en jaren 90 het meest positief hebben ervaren. Precies de periode dat de PvdA regeerde.... Maar nu schijnt dat het meest vreselijke scenario te zijn volgens velen....
Ik heb met de PvdA ook helemaal niet zo'n moeite, wel met GL. En ik denk dat VVD en GL elkaar niet lekker liggen. Standpunten liggen behoorlijk ver uit elkaar, althans als ik nu op de site van GL/PvdA kijk.
Ik moet echt kijken naar programma's van CDA en die van Volt ben ik ook benieuwd naar. En dan VVD stond me ook niet geheel tegen, maar ja ze hebben voor mij wel afgedaan. Het zal voor mij 1 van die 3 worden.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 29 juli 2025 om 21:05
Appletje schreef: ↑29-07-2025 20:25Paars 1 en Paars 2 hebben beide 4 jaar gezeten. Waarom zou Paars+ (paars + cda) niet werkbaar zijn? Wat ook grappig is: uit diverse onderzoeken blijkt dat de meeste mensen de tijd van eind jaren 80, en jaren 90 het meest positief hebben ervaren. Precies de periode dat de PvdA regeerde.... Maar nu schijnt dat het meest vreselijke scenario te zijn volgens velen....
Overigens kun je natuurlijk de jaren '80 en '90 noet vergelijken met hoe het nu gaat. Economisch is al een verschil toen was er behoorlijke groei en nu zo maar mondjesmaat, bestaanszekerheid is nu een stuk lager, inflatie is hoger, woningmarkt was toen veel beter, vertrouwen in de politiek, nauwelijks polarisatie, geen oorlog op Europees continent bijvoorbeeld.
Het PvdA van toen was ook wel anders dan nu met GL.
Maar ik denk dat VVD en PvdA samen idd een goeie combinatie waren, juist ook omdat de belangen van de meeste Nederlanders (samen met D66) vertegenwoordigd werden in 1 kabinet. (Maar dat is slechts mijn gevoel erbij. Geen idee of dat klopt.)
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 29 juli 2025 om 21:31