De wolf in Nederland

20-12-2022 17:46 2505 berichten
De wolf....

Mooie aanwinst in Nederland of oppassen geblazen?

(volgens mij was er al een topic over, maar door een bug kan ik alleen de eerste twee blz. van actueel zien)

De wolf is in Nederland

Totaal aantal stemmen: 318

een mooie aanwinst (43%)
oppassen geblazen (31%)
allebei (22%)
anders (leg uit) (4%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
14-04-2025 12:37
Als ik de foto's zie bij het AD ga ik er niet vanuit dat de hardloopster door een hond is gebeten. Het kan zijn dat het intentiebeet was, omdat zij gedrag liet zien waar de wolf niet blij van werd vlakbij het hol/nest (hoe noem je het bij een wolf). Iemand die rent vlakbij de pups, en dat die wolf dat onveilig vindt... het kan een waarschuwing zijn vanuit de wolf dat zij moet vertrekken. En dus niet om haar op te eten.
Eens.

Maar het zou wel verontrustend zijn als een wolf zo dicht bij het bezoekerscentrum zijn nest maakt.... Want daar is het altijd druk....
https://www.gelderlander.nl/ede/hardloo ... ~ab9d7ca8/

bij nader inzien lijkt deze foto gemanipuleerd.
Niet dat ik zeg dat het niet gebeurd kan zijn, maar deze foto lijkt me niet kloppen qua verhoudingen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
14-04-2025 16:25

Niet dat ik zeg dat het niet gebeurd kan zijn, maar deze foto lijkt me niet kloppen qua verhoudingen.
Oh, die ziet er op het eerste gezicht gek uit inderdaad! Groot hoofd en wel erg 'fluffy' rond de kop.
Wolven hebben momenteel een veel minder dikke vacht.
Oh, hier staat nog een foto bij.

https://www.ad.nl/binnenland/hardloopst ... ~ab9d7ca8/
Maleficent schreef:

Als ik naar de aangegeven locatie kijk, dan is het zo ongeveer op de parkeerplaats gebeurd. Heel bijzonder.
https://www.dentreekhenschoten.nl/

Vanochtend is een kind gebeten door een wolf (vermoedelijk wolf Bram) en het bos ingesleurd. Het kind bevond zich met een aantal volwassenen en andere kinderen in het bos nabij de Pyramide van Austerlitz. Tijdens het spelen is het kind onverwacht aangevallen door de wolf en meegesleurd.
Door adequaat optreden van de aanwezige volwassenen die de wolf met een stok geslagen hebben, heeft de wolf het kind in het bos losgelaten en is weggerend. Het kind is afgevoerd met een ambulance. Hoe het met het slachtoffertje gaat, is nog niet bekend.
madamecannibale schreef:
30-07-2025 17:53
https://www.dentreekhenschoten.nl/

Vanochtend is een kind gebeten door een wolf (vermoedelijk wolf Bram) en het bos ingesleurd. Het kind bevond zich met een aantal volwassenen en andere kinderen in het bos nabij de Pyramide van Austerlitz. Tijdens het spelen is het kind onverwacht aangevallen door de wolf en meegesleurd.
Door adequaat optreden van de aanwezige volwassenen die de wolf met een stok geslagen hebben, heeft de wolf het kind in het bos losgelaten en is weggerend. Het kind is afgevoerd met een ambulance. Hoe het met het slachtoffertje gaat, is nog niet bekend.

Jezus dan schrik je je ook kapot! Hopelijk heeft kind geen ernstige verwondingen.

Ik vind het zielig voor wolf Bram dat hij afgeschoten moet worden, maar komt ook wel een beetje door de slappe regeringen hier. Of je zorgt dat mensen niet in een gebied kunnen en mogen komen waar wolven zitten (en dat houdt dus in dat veel natuurgebieden niet meer bezocht mogen worden) of je zorgt dat er geen wolven zitten op plaatsen waar veel mensen recreëren. Het is het 1 of het ander.

Maar dit kan ook gewoon een keer veel slechter aflopen natuurlijk. En dan roept iedereen moord en brand.
MrsM schreef:
30-07-2025 18:02
Jezus dan schrik je je ook kapot! Hopelijk heeft kind geen ernstige verwondingen.

Ik vind het zielig voor wolf Bram dat hij afgeschoten moet worden, maar komt ook wel een beetje door de slappe regeringen hier. Of je zorgt dat mensen niet in een gebied kunnen en mogen komen waar wolven zitten (en dat houdt dus in dat veel natuurgebieden niet meer bezocht mogen worden) of je zorgt dat er geen wolven zitten op plaatsen waar veel mensen recreëren. Het is het 1 of het ander.

Maar dit kan ook gewoon een keer veel slechter aflopen natuurlijk. En dan roept iedereen moord en brand.
Ik ben het met je eens. Maar ik snap ook niet dat veel natuurorganisaties zoveel andere maatregelen, zoals afschrikken met een paintballgeweer tegen hebben gewerkt. Ik ben ook niet tegen wolven in Nederland maar vind de overheid veel te laks hierin. Geef duidelijke regels wat je kan doen als je een wolf tegenkomt en hoe je de wolven het beste kan vermijden. En zorg ervoor dat de wolven bang blijven voor mensen. Zo’n gebied als rondom te Pyramide van Austerlitz lijkt me geen geschikt gebied voor wolven aangezien hier altijd veel mensen zijn.
MrsM schreef:
Maar dit kan ook gewoon een keer veel slechter aflopen natuurlijk.
Ja, daar kan je op wachten. Ik denk al heel lang: "Ben ik nou zo slim of zijn die wolvenexperts zo dom?"

(En ja, de mensen die wolven voeren zijn ook dom, maar zonder dat zouden wolven ook wel hun schuwheid verliezen in zo'n dichtbevolkt land als Nederland.)
Ik vind dat veel natuurorganisaties een veel te roze bril en beperkte blik hebben. Zeker wanneer het gaat om wolven. Het zijn prachtige dieren begrijp me niet verkeerd, maar het gaat gewoon niet samen met de drukke plaatsen in Nederland.

En dan is zo'n wolf de dupe want die moet dood. Als beleid idd op afschrikken gericht zou zijn, verbodsgebieden waar wolven leven en wolven weghouden uit drukke natuurgebieden, dan heb je in ieder geval iets gedaan. Maar nu mag niks, kan niks, allemaal zielig zielig en ja, dan heb je volgende keer dus dat een kind ernstig verwond of misschien wel dodelijk verwond raakt.

Dat honden worden aangevallen is al een teken op zich, want die wolven komen dan ook in de buurt van de mensen. Ook al loopt die hond los, de mens is niet ver weg. En die wolf is zo brutaal om gewoon de hond aan te vallen. Heeft compleet schijt aan mensen want ze hebben geen angst ervoor.

Om nog maar te zwijgen over alle schapen, kalven/koeien, pony's. Die je amper kunt beschermen tegen wolvenaanvallen anders dan binnen houden. Maar dat is dan niet zo erg voor die natuurorganisaties denk ik.
De PVDD vroeg gisteren nog of de provincie de maatregelen kon intrekken zodat er eerst even goed nagedacht kon worden. Misschien hadden ze zelf beter moeten nadenken toen ze gingen zaniken over het afschrikken van de wolf. Een goed schot met een paintballgeweer was zo leerzaam geweest. Het had de wolf alleen een flinke blauwe plek opgeleverd, nu is hij met stokken geslagen.
thistle schreef:
30-07-2025 20:02
De PVDD vroeg gisteren nog of de provincie de maatregelen kon intrekken zodat er eerst even goed nagedacht kon worden. Misschien hadden ze zelf beter moeten nadenken toen ze gingen zaniken over het afschrikken van de wolf. Een goed schot met een paintballgeweer was zo leerzaam geweest. Het had de wolf alleen een flinke blauwe plek opgeleverd, nu is hij met stokken geslagen.

En hij wordt afgemaakt. Had ook voorkomen kunnen worden.
MrsM schreef:
30-07-2025 20:02
En hij wordt afgemaakt. Had ook voorkomen kunnen worden.
En voedt welpen op, er komt nu dus een hele nieuwe generatie probleemgevallen aan. En het is prima om De Treek af te sluiten voor kinderen en honden, maar er is in het territorium van diezelfde wolf ook een instelling voor kinderen, een AZC, campings, enz. Wordt dat straks allemaal gesloten voor kinderen?
Catan schreef:
30-07-2025 18:31
Ja, daar kan je op wachten. Ik denk al heel lang: "Ben ik nou zo slim of zijn die wolvenexperts zo dom?"
Een wolvenexpert die zegt dat onze natuurgebieden te klein zijn en te druk bezocht heeft direct geen werk meer. Juist de complexe situatie genereerd werk en adviezen. Hekje dingetje daar, cursussen, themadagen, rondleidingen en ga maar door. Ik kan mij nog herinneren dat bij de eerste wolfmelding in Nederland de experts zeiden dat een wolf zo schuw is dat je deze als mens nauwelijks kan tegenkomen. Elke keer wordt deze mening weer bijgesteld naar de nieuwe realiteit.

Natuurlijk is het wachten op het eerste kind of ouderen die wordt doodgebeten. Onze natuurgebieden zijn eigenlijk recreatiegebieden. De dichtheid aan fiets- en wandelpaden is heel groot en is dus de kans dat er een wolf-mens contact is ook heel groot. Gevolg is de kans dat het misgaat ook heel groot.

Recreatie in de natuurgebieden is heel belangrijk. Als kinderen geen kennismaken met onze natuur zal op termijn het draagvlak voor natuurbehoud ook indammen. Zonder dit draagvlak verschijnen er dan als snel distributiecentra. Zeker op de Utrechts Heuvelrug dat heel centraal ligt.
MrsM schreef:

Ik vraag me wel af of de natuurgebieden op den duur dan wel groot genoeg zijn om steeds groter wordende roedels te herbergen. Het wild vlucht of wordt opgegeten. En wat gaan wolven dan doen?

Ik wandel al jaren in een bosje vlakbij ons huis. Echt een klein bos, perfect voor een korte ronde met mijn hond. Al 2x heb ik daar een wolf gespot, en met mij meerdere mensen. Dit bos ligt tegen het dorp aan, aan de ene kant van het kanaal het bos, de kerk en een aantal boerderijen/woonhuizen. Aan de andere kant van het kanaal de dorpsschool, de winkels en het dorp met zo’n 2000 inwoners. Heel eerlijk, ik hou mijn hart vast.
Het probleem van die wolvenexperts is , dat het geen echte wolvenexperts zijn.

En dus ook maar wat in de ruimte lullen en ondertussen fijn subidies op hun rekening ontvangen.
kataravrouw schreef:
31-07-2025 14:31
Het probleem van die wolvenexperts is , dat het geen echte wolvenexperts zijn.

En dus ook maar wat in de ruimte lullen en ondertussen fijn subidies op hun rekening ontvangen.
Welke experts krijgen er subsidie op hun rekening?
Maleficent schreef:

Ik lees dat de originele foto's van de meneer met wandelstok zijn geverifieerd door (ik dacht) de redactie van De Stentor en door hen wordt gezegd dat de foto's niet gephotoshopped of wat dan ook.

Ik lees ook dat er later wel gephotoshopte foto's verspreid zijn in pro-wolfgroepen met als doel de gebeurtenis te ontkennen of (wederom) belachelijk te maken. Er zijn zelfs foto's gemaakt waarop het bloed op het bovenbeen van de hardloopster zijn verwijderd. Zo ver van het padje af zijn sommige mensen in Nederland al.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Prachtig beest de wolf. Maar ons land is te dichtbevolkt waardoor zo'n wolf te sn aan mensen went en niet meer schuw is. En dan krijg je dus zulke aanvallen. Er gaat nog een keer een kind overlijden.

Het incident deze week was nog maar een opmaat. En dat was dan een kind van 6. Niet eens heel klein meer. Dus de kans dat er een keer een peuter of dreumes gepakt wordt is groot. Ik snap ook niet wat nu het probleem is. Gewoon met paintball op de wolf gaan schieten om ze af te schrikken en de populatie in toom houden door af te schieten. Helaas noodzakelijk. Wat maakt die wolf nou zo heilig dat we geen passende maatregelen nemen? Met aangevallen schapen vond ik het nog discutabel. Maar nu een hardloopster en kind zijn aangevallen lijkt me wel duidelijk wat er moet gebeuren. En die wolvenpopulatie groeit alleen maar. Duitsland waarschuwde ons daar al voor. Kunnen wij straks niet meer in de natuur recreëren vanwege de wolf ? Of hoe ver gaat dit komen?
MrsM schreef:

Ik ben het met je eens. Deze wolf vertoont probleemgedrag als hij welpen heeft, dat was allang bekend. Vorige zomer zijn er daarom delen van het gebied afgesloten en nu niet. Ik vraag me af waarom niet. Een gebied van 2km rondom het hol is al voldoende rust. En mensen moeten ook eens kappen met wolven voeren voor het mooie plaatje. Zo zijn er hier alleen maar verliezers en vragen om nog meer en meer ernstige problemen inderdaad.
Echte wolvenkenners geven aan dat dit predatorengedrag was, geen verdedigingsgedrag vanwege zijn welpen. Zijn welpen liggen een eindje van de Piramide vandaan.
Poep, wie heeft jou gescheten?
louise1 schreef:
02-08-2025 15:42
Echte wolvenkenners geven aan dat dit predatorengedrag was, geen verdedigingsgedrag vanwege zijn welpen. Zijn welpen liggen een eindje van de Piramide vandaan.
Ik heb al verschillende meningen gehoord maar feit blijft dat het vorige zomer een stuk beter ging toen er een deel afgesloten was ivm de welpen. We sluiten ook stukken bos af voor een agressieve zwijnen, een buizerd die zijn nest beschermd of om andere vogels in rust te laten broeden.

Veel buitenland kenners kijken ook met veel verbazing naar hoe het hier gaat.
Ik vermoed toch wel echt de hand van de mens (voeren etc.) en zo teken je het doodvonnis van een dier, want ik denk dat hier niet veel anders meer kan dan verplaatsen of afmaken.... Enige nadeel is dat je de roedel verzwakt en ze moeten toch eten. Dus er is meer kans op aanvallen op makkelijke prooi. :|
MrsM schreef:
30-07-2025 18:37
Ik vind dat veel natuurorganisaties een veel te roze bril en beperkte blik hebben. Zeker wanneer het gaat om wolven. Het zijn prachtige dieren begrijp me niet verkeerd, maar het gaat gewoon niet samen met de drukke plaatsen in Nederland.

En dan is zo'n wolf de dupe want die moet dood. Als beleid idd op afschrikken gericht zou zijn, verbodsgebieden waar wolven leven en wolven weghouden uit drukke natuurgebieden, dan heb je in ieder geval iets gedaan. Maar nu mag niks, kan niks, allemaal zielig zielig en ja, dan heb je volgende keer dus dat een kind ernstig verwond of misschien wel dodelijk verwond raakt.

Dat honden worden aangevallen is al een teken op zich, want die wolven komen dan ook in de buurt van de mensen. Ook al loopt die hond los, de mens is niet ver weg. En die wolf is zo brutaal om gewoon de hond aan te vallen. Heeft compleet schijt aan mensen want ze hebben geen angst ervoor.

Om nog maar te zwijgen over alle schapen, kalven/koeien, pony's. Die je amper kunt beschermen tegen wolvenaanvallen anders dan binnen houden. Maar dat is dan niet zo erg voor die natuurorganisaties denk ik.
Niet waar. In Drenthe worden wolfwerende rasters gebruikt en die werken. Is subsidie voor te krijgen. Alleen willen een boel boeren er niet aan...

En zoiets, werkt ook:

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/169642 ... st-gelaten
anoniem_6914fe5b4168d wijzigde dit bericht op 02-08-2025 17:35
Reden: verouderde info, inmiddels wel veel aangevraagd
0.24% gewijzigd
Maleficent schreef:
02-08-2025 16:49
Ik heb al verschillende meningen gehoord maar feit blijft dat het vorige zomer een stuk beter ging toen er een deel afgesloten was ivm de welpen. We sluiten ook stukken bos af voor een agressieve zwijnen, een buizerd die zijn nest beschermd of om andere vogels in rust te laten broeden.

Ik vermoed toch wel echt de hand van de mens (voeren etc.) en zo teken je het doodvonnis van een dier, want ik denk dat hier niet veel anders meer kan dan verplaatsen of afmaken.... Enige nadeel is dat je de roedel verzwakt en ze moeten toch eten. Dus er is meer kans op aanvallen op makkelijke prooi. :|
Yup, maar in dit geval niet. Bijzonder.
Maleficent schreef:
02-08-2025 16:49

Ik weet niet waarom je denkt dat het vorige zomer een stuk beter ging want dan ben je niet goed op de hoogte. Er was een beperkt gebied afgesloten terwijl de roedel allang overal werd gesignaleerd buiten dat afgesloten gebied en er verschillende incidenten plaatsvinden. Dat deze niet allemaal in de media verschenen, betekent niet dat er niks gebeurde. Inderdaad kijken ze in het buitenland met stijgende verbazing naar wat hier gebeurt. Deze wolf is al twee jaar aan het klimmen op de escalatieladder en nu is het op een haar na nog goed gegaan. De aanvaringen worden echter steeds ernstiger dus dat het fout gaat is niet de vraag maar wanneer. Heb je enig idee hoe dicht bevolkt en druk het hier is en nu in de vakantietijd zitten de groepsaccommodaties, vakantieparken en campings bomvol. Moeten we dit hele gebied tussen de A28 en A12 evacueren?
Wil je er echt meer over weten, luister de podcast van www.geleidewolf.nl maar eens.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven