Gezondheid alle pijlers

Cpap/apap apparaat (slaapapneu)

07-08-2025 11:42 82 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een cpap/apap apparaat?

Ik ben er eergisteren mee gestart en het ermee slapen vind ik behoorlijk tegenvallen. Ik krijg het zo benauwd doordat ik m’n mond dicht moet houden en alleen via de neus kan ademen. Nu zal het voor een groot gedeelte tussen m’n oren zitten maar goed, slapen is dus wel lastig. Ik heb nu 2 nachten gehad en beide nachten circa 3 uur met apparaat gelegen.

Is dit wennen of is een mond-neusmasker wellicht meer geschikt? Iemand met ervaring? Dank alvast!
Babylon schreef:
07-08-2025 19:03
Hoe ziet dat er uit, een verwarmde slang?
Gewoon als een normale slang, alleen het aansluitstuk dat je op het apparaat moet klikken is iets uitgebreider.
Ik 44 p/u. Heb flinke overbeet en net als m'n moeder die ook apneu heeft weinig kaaklijn. Bij ons beide zat de keel snel in als we slapen en hebben ook nog hele grote amandelen.
Waitingforthenight schreef:
08-08-2025 13:37
Ik 44 p/u. Heb flinke overbeet en net als m'n moeder die ook apneu heeft weinig kaaklijn. Bij ons beide zat de keel snel in als we slapen en hebben ook nog hele grote amandelen.
Overbeet houdt er ook verband mee, inderdaad. En daarbij is er ook echt een wisselwerking. Een flinke overbeet leidt tot mondademen, mondademen kan een overbeet erger maken en het kan de ontwikkeling van de onderkaak tegenwerken. En een overbeet kan de luchtwegen vernauwen.
Wat een ingewikkelde materie en veel factoren spelen mee als ik het zo lees.
Bo-Katan schreef:
08-08-2025 15:11
Wat een ingewikkelde materie en veel factoren spelen mee als ik het zo lees.
Och, ik haal er misschien teveel bij hoor. Het ging me er vooral om dat de focus vaak op gewicht en afvallen lijkt te liggen (en dat helpt ook zeker niet bij apneu), terwijl er nog zoveel andere onderliggende redenen mee kunnen spelen.
Ik heb begrepen dat zo n beugel heel slecht is voor je gebit
Daarom werd het mij afgeraden.
Gerbera schreef:
08-08-2025 15:45
Ik heb begrepen dat zo n beugel heel slecht is voor je gebit
Daarom werd het mij afgeraden.
Ja, die MRA-beugel bedoel je hè.

Gewoon een beugel-traject in de jeugd staat daar los van.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven