Wie heeft de meeste rechten in de schoolvakanties?

zondag 17 augustus 2025 om 15:57

Je kunt het ook bekijken als : als je geen kinderen hebt, en niet in het onderwijs werkt, ben jij degene die geen schoolvakanties heeft. Behalve de kerstvakantie, die gebonden is aan feestdagen die voor iedereen even belangrijk zouden moeten kunnen zijn, worden alle schoolvakanties bepaald door de sluiting van scholen. Dat zijn ook niet ieder jaar dezelfde weken. Het gaat om 9 van de 50 weken (kerstvakantie eruit gelaten). Ik vind het best bijzonder om als kinderloze te beweren dat met 41 weken mogelijkheid, jij degene bent die beperkt wordt.Graze schreef: ↑17-08-2025 15:43Mensen zonder kinderen hebben net zoveel rechten als mensen met kinderen. Maar het is wel collegiaal om collega's tijd met hun kinderen te gunnen in de zomer vakantie. Had ook ooit collega's met kinderen die vonden dat vrij zijn in de zomer vakantie, kerst vakantie etc hun recht was want dan waren de kinderen vrij... ehhh nee! Jij wilde kinderen, dat is niet het probleem van je collega die dan ook vrij wil. Die heeft net zoveel recht op die vrije dagen.

zondag 17 augustus 2025 om 15:57

Maar dat is jouw verantwoordelijkheid. Niet die van je werkgever of collega's. Jij wilde kinderen, dan moet je zelf een oplossing bedenken.

zondag 17 augustus 2025 om 16:00

Maar al deze afhankelijkheden zijn keuzes. Niemand is daar perongeluk afhankelijk van geworden. En dan nog, waarom zou ineens iemand minder recht hebben, het mag toch nooit in je nadeel zijn om geen kinderen te hebben? Dus voorrang vind ik niet eerlijk, alle wensen wegen m.i. even zwaar.patchouli_ schreef: ↑17-08-2025 15:40Die discussie zou dan gevoerd moeten worden. Het doet zich niet voor omdat we als we allemaal weg willen, we maar twee weken aaneengesloten kunnen. Dat is dan in ieders nadeel, want de meesten willen in de zomer drie.
Zelf Mensen die niet aan die periode gebonden zijn hebben een alternatief. Het hoogseizoen duurt veel langer dan deze 6 regionaal bepaalde weken, dus het argument ‘ ook in het hoogseizoen weg willen kunnen’ gaat wat mij betreft niet op.
Wat mij betreft wordt gewogen hoe zwaar je argument is om in die periode weg te willen en wat je alternatieven zijn, als jouw gewenste vakantie betekent dat iemand met een partner in het onderwijs of met kinderen die zomer helemaal niet weg kan.
Zomervakantie kan de hele zomer, schoolvakanties zijn maar de helft van de zomer.
Los daarvan is het fijn en collegiaal wel met dit soort dingen rekening te houden als collega. Maar niet verplicht vind ik.

Mee eens. Ik vind dat iedereen die in die specifieke 6 weken zomervakantie op vakantie wil dat minimaal 2 weken moet kunnen doen, wat de reden ook is. En dat je daar samen uit moet kunnen komen. Het is met schoolgaande kinderen of bouwvak gewoon erg lastig dat je zo gelimiteerd bent en anders niet op vakantie kan.patchouli_ schreef: ↑17-08-2025 15:40Die discussie zou dan gevoerd moeten worden. Het doet zich niet voor omdat we als we allemaal weg willen, we maar twee weken aaneengesloten kunnen. Dat is dan in ieders nadeel, want de meesten willen in de zomer drie.
Zelf vind ik dat mensen die afhankelijk zijn van die periode, of dat nu door kinderen of door werk (onderwijs, bouwvak) is of omdat je naar een speciale gelegenheid gaat (bruiloft) wel voorrang hebben. Mensen die niet aan die periode gebonden zijn hebben een alternatief. Het hoogseizoen duurt veel langer dan deze 6 regionaal bepaalde weken, dus het argument ‘ ook in het hoogseizoen weg willen kunnen’ gaat wat mij betreft niet op.
Wat mij betreft wordt wel gewogen hoe zwaar je argument is om in die periode weg te willen en wat je alternatieven zijn, als jouw gewenste vakantie betekent dat iemand met een partner in het onderwijs of met kinderen die zomer helemaal niet weg kan.
Zomervakantie kan de hele zomer, schoolvakanties zijn maar de helft van de zomer.
Mijn kinderen hebben 3 maanden zomervakantie en geen strenge leerplicht dus dat scheelt veel. Daardoor is er ook geen verschil tussen wel/geen kinderen hebben en wanneer mensen op vakantie kunnen in de zomer.

zondag 17 augustus 2025 om 16:01

Er zijn dagkampen waar ze overdag zijn maar thuis slapen. Voor alle interesses van sport tot wetenschap en wiskundekamp.
Kampen met overnachting zoals scoutingkamp, ponykamp enz.
Bij ons heb je ook elk jaar 1 week huttenbouw. Laatste nacht slapen ze in hun zelfgebouwde hut.
Ik ben mijn dochter altijd standaard 2 weken 'kwijt' vanwege de kampen waar ze naartoe wil. Het liefst zou ze nog meer, omdat alles haar leuk lijkt.

zondag 17 augustus 2025 om 16:02

Ik snap je enerzijds wel, ik vind het ook niet de verantwoordelijkheid van mijn werkgever of collega's. Wel heb je gezamenlijk (werkgever/collega's) de verplichting om het voor iedereen goed te regelen.
Uiteraard zoek ik dan oplossingen.
Als het zo zwart-wit is als jij stelt dan had ik dus geen kinderen moeten krijgen

zondag 17 augustus 2025 om 16:03

Jij woont vast in het westenDropdrop schreef: ↑17-08-2025 16:01Er zijn dagkampen waar ze overdag zijn maar thuis slapen. Voor alle interesses van sport tot wetenschap en wiskundekamp.
Kampen met overnachting zoals scoutingkamp, ponykamp enz.
Bij ons heb je ook elk jaar 1 week huttenbouw. Laatste nacht slapen ze in hun zelfgebouwde hut.
Ik ben mijn dochter altijd standaard 2 weken 'kwijt' vanwege de kampen waar ze naartoe wil. Het liefst zou ze nog meer, omdat alles haar leuk lijkt.

zondag 17 augustus 2025 om 16:04

De schoolvakantie is 6 of 7 weken, de meeste ouders nemen toch bijna nooit 6 of 7 weken op in de schoolvakantie. Dus er moet sowieso wat geregeld worden voor enkele weken.
                                    Where is my mind? 

zondag 17 augustus 2025 om 16:04

Die volg ik niet?blijfgewoonbianca schreef: ↑17-08-2025 16:00Ik denk dat wanneer je dat niet doet je hele korte schooldagen krijgt : ook weer niet handig.
Waarom is 4 weken niet genoeg?

zondag 17 augustus 2025 om 16:05

Klopt, mijn man en ik wisselen elkaar bijvoorbeeld af. Logeren bij vriendjes, thuiswerken en een beetje puzzelen en dan lukt het wel.SurferRosa schreef: ↑17-08-2025 16:04De schoolvakantie is 6 of 7 weken, de meeste ouders nemen toch bijna nooit 6 of 7 weken op in de schoolvakantie. Dus er moet sowieso wat geregeld worden voor enkele weken.
Ik blijf me elk jaar wel weer afvragen hoe alle ouders het doen, 6 weken

zondag 17 augustus 2025 om 16:05

Precies. Kinderen zijn ook onderdeel van de samenleving.Papegaai schreef: ↑17-08-2025 16:02Ik snap je enerzijds wel, ik vind het ook niet de verantwoordelijkheid van mijn werkgever of collega's. Wel heb je gezamenlijk (werkgever/collega's) de verplichting om het voor iedereen goed te regelen.
Als het zo zwart-wit is als jij stelt dan had ik dus geen kinderen moeten krijgen

zondag 17 augustus 2025 om 16:06

Maar neem jij dan alle schoolvakanties vrij, want geen BSO en geen oppas oma’s en oma’s?
                                    Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

zondag 17 augustus 2025 om 16:06

Bleef het maar enkel bij de zomervakantie bij mensen met kinderen, waarbij ik het absoluut eens ben met diegenen die vinden dat iedereen evenveel rechten heeft!
De vanzelfsprekendheid dat als een kind ziek is en (met name vaak de moeders) collega’s ook niet naar het werk komen of zichzelf ook maar ziekmelden, want ja, geen achtervang. Zeker nu 1 op de 3 relaties sneuvelen en papa’s absoluut niet zomaar vrij kunnen nemen.

De grootste irritatie is inderdaad de vanzelfsprekendheid die men denkt te hebben op dat ‘recht’, want kinderen……
                    De vanzelfsprekendheid dat als een kind ziek is en (met name vaak de moeders) collega’s ook niet naar het werk komen of zichzelf ook maar ziekmelden, want ja, geen achtervang. Zeker nu 1 op de 3 relaties sneuvelen en papa’s absoluut niet zomaar vrij kunnen nemen.
De grootste irritatie is inderdaad de vanzelfsprekendheid die men denkt te hebben op dat ‘recht’, want kinderen……
                                    Live Life to the fullest

zondag 17 augustus 2025 om 16:08

Welk nadeel? De zomer duurt 12 weken. 6 daarvan zijn schoolvakantie weken. Het is niet dat je niet in de zomer op vakantie kan toch?Lilla schreef: ↑17-08-2025 16:00Maar al deze afhankelijkheden zijn keuzes. Niemand is daar perongeluk afhankelijk van geworden. En dan nog, waarom zou ineens iemand minder recht hebben, het mag toch nooit in je nadeel zijn om geen kinderen te hebben? Dus voorrang vind ik niet eerlijk, alle wensen wegen m.i. even zwaar.
Los daarvan is het fijn en collegiaal wel met dit soort dingen rekening te houden als collega. Maar niet verplicht vind ik.
Je hebt 41 weken die geen schoolvakantie zijn, waarin je vakantie op kunt nemen, in ieder seizoen. Ik zie het nadeel/benadelen niet.

zondag 17 augustus 2025 om 16:08

Eerlijk is dat je in overleg en met redelijkheid, collegialiteit en flexibiliteit van alle kanten zorgt dat iedereen die dat wil in de vakantieperiode van acht weken op vakantie kan met zijn dierbaren.karootje81 schreef: ↑17-08-2025 15:53Eerlijk is het nooit. Maar ik zal hem anders formuleren, de kans dat je de gewenste vakantie had, was evenredig verdeeld over alle werknemers als je het over 3 jaar bekijkt.
Dus stel, jij hebt kinderen die twee weken eerder vakantie hebben omdat ze toevallig net over de regiogrens naar school gaan, dat jij dan zegt ik neem wel week 1 en 2 en niet mijn geliefde week 4 en 5 waarin alle andere kinderen van collega's ook vrij zijn.
Of, stel jij hebt geen kinderen en bent niet gebonden aan hele specifieke weken maar je wilt wel graag in hoogseizoen. En je werkgever geeft jou de keuze of je in week 1 en 2 of in week 7 en 8 van die periode wil. Dat je dan niet zegt, maar ik wil per se in week 4 en 5 en het kan me niet schelen dat Piet en Carla en Marijke dan niet met hun kinderen kunnen want hun kinderen, hun probleem.
                                    anoniem_6901b483dfdda wijzigde dit bericht op 17-08-2025 16:11

1.08% gewijzigd

zondag 17 augustus 2025 om 16:09

Papegaai schreef: ↑17-08-2025 16:02Ik snap je enerzijds wel, ik vind het ook niet de verantwoordelijkheid van mijn werkgever of collega's. Wel heb je gezamenlijk (werkgever/collega's) de verplichting om het voor iedereen goed te regelen.
Maar als mensen zonder kinderen ook graag in die periode vakantie willen waardoor jij dat een jaar niet kunt hebben, wat doe je dan?
Het kan toch niet zo zijn dat jij altijd voorrang hebt omdat je kinderen hebt?
Mijn ervaring is dat als je in een leuk team werkt, men altijd wel rekening wil houden met de mensen met kinderen. Maar als een collega zegt dat ze altijd in een bepaalde periode vakantie moet omdat ze niet op een andere tijd kan omdat ze kinderen heeft, dat wordt niet geaccepteerd. Logisch ook. Iedereen heeft dezelfde rechten.

zondag 17 augustus 2025 om 16:13

Ik werk in een organisatie die bijvoorbeeld 4 weken in de zomer en 2 weken met kerst dicht gaat. Ik mag wel werken, maar er is nagenoeg niemand en werk ligt ook nagenoeg stil.
Wij hebben wel bso, maar die is 3 dagen open. Dat is pas sinds 2 jaar, daarvoor was er geen vakantie bso. Ik woon in een klein dorpje, zomerkampen etc kennen wij hier niet. Mijn man en ik hebben zomers gehad dat we net 2 weken samen konden opnemen, en verder vakanties verdelen. Ik zal de 1e zijn die mijn collega een vakantie in de zomervakantie gun, ik vind niet dat ik het 1e recht heb. Nou hebben wij er op werk nog nooit problemen over gehad.

zondag 17 augustus 2025 om 16:14

Ik denk dat dit allemaal een stuk lastiger is geworden sinds beide ouders moeten werken. Je kan een ziek kind meestal niet bij iemand anders achterlaten, helemaal niet als het besmettelijk is. Als je dan als ouder niet kan thuiswerken dan is dat gewoon heel moeilijk en is er niet altijd een andere oplossing dan thuisblijven. De maatschappij is daarnaast ook individualistischer geworden wat ook niet meehelpt.GeweldigWeer schreef: ↑17-08-2025 16:06Bleef het maar enkel bij de zomervakantie bij mensen met kinderen, waarbij ik het absoluut eens ben met diegenen die vinden dat iedereen evenveel rechten heeft!
De vanzelfsprekendheid dat als een kind ziek is en (met name vaak de moeders) collega’s ook niet naar het werk komen of zichzelf ook maar ziekmelden, want ja, geen achtervang. Zeker nu 1 op de 3 relaties sneuvelen en papa’s absoluut niet zomaar vrij kunnen nemen.![]()
Ik werk maar weinig in de week en m’n man had toen ik meer werkte speciale “ziektedagen” die hij mocht inzetten als een kind ziek was (niet in Nederland). Dat scheelde ook veel.

zondag 17 augustus 2025 om 16:15

Hoe zie jij dan voor je hoe een ziek kind opgevangen moet worden?GeweldigWeer schreef: ↑17-08-2025 16:06Bleef het maar enkel bij de zomervakantie bij mensen met kinderen, waarbij ik het absoluut eens ben met diegenen die vinden dat iedereen evenveel rechten heeft!
De vanzelfsprekendheid dat als een kind ziek is en (met name vaak de moeders) collega’s ook niet naar het werk komen of zichzelf ook maar ziekmelden, want ja, geen achtervang. Zeker nu 1 op de 3 relaties sneuvelen en papa’s absoluut niet zomaar vrij kunnen nemen.![]()
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in