Vinden jullie bruiloften echt leuk?

19-08-2025 07:05 292 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals het onderwerp zegt: ben ik de enige die bruiloften een beetje ervaart als een verplichting?
De laatste tijd zit ik in een hele golf van mensen-die-trouwen, gisteren plofte er weer een uitnodiging op de mat en ik betrapte me erop: oef daar gaan we weer, en dit gaat een intense worden.

Ik hou echt van een feestje, ga graag stappen. Maar bruiloften zijn zo'n gedoe. Met dresscodes en moeilijk bereikbare locaties en financiële verplichtingen.
Nu gaan er dus opnieuw vrienden trouwen en ik zie het echt als een moetje!

Ben ik de enige die dit zo ervaart? Vinden jullie bruiloften verplichtingen of leuke feestjes waar je naar uit kijkt?
nerdopviva schreef:
19-08-2025 09:49
En dan erachter zetten "een feest voor iedereen" ;-D Wat ik iedereen zou willen aanraden: geef gewoon een feest dat je zelf leuk vindt en accepteer dat jouw feest niet voor iedereen leuk is. Je kan het toch niet iedereen naar de zin maken.
Haha, ja, dat.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Amaryllis schreef:
19-08-2025 09:34
In mijn geval een beetje van beide.

Ik dacht altijd dat ik in een 'gewoon mooie' jurk wilde trouwen. Tot ik ceremoniemeester was van een bruiloft waar de bruid een blauwe jurk droeg en ik het bruidspaar dus de hele tijd uit het oog verloor.

Uiteindelijk had ik toch een sterkere innerlijke drang om me een keer een Disney prinses te voelen dan ik had gedacht haha. :mrgreen:

Overigens wel gegaan voor de eerste jurk op Marktplaats die een beetje mijn stijl was en ik paste, en hij heeft zeker geen vermogen gekost.

Uiteindelijk getrouwd in corona-tijd uit praktische overwegingen. Als er ooit nog een bruiloft/feestje volgt dan trek ik wel een 'gewone' jurk aan.
.

Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Excuus.

:), iedereen heeft het recht op een dag Disney-prinses hoor.

En ik kom je toejuichen, doe mijn best met kleding en cadeaus en ik roep uit dat je er stralend uitziet en alles wat je horen wil zeg ik op die dag. Dat kan ik echt wel opbrengen voor dierbaren.

Ik ben zelf ook getrouwd. In een normale jurk en met een beperkt aantal gasten.. Na huwelijk volgde een diner voor alle gasten en dat was het. Ik weet zeker dat mensen daar ook wat van vonden. En dat mag ook.
Lila-Linda schreef:
tja en een uitvaart is ook meestal aan het eind van het leven, als de groep genodigden al aardig uitgedund is
vooral als mensen echt oud zijn, niet meer zelfstandig wonen enzo

Maar goed... we dwalen af
Helaas heb ik daar dan weer pech mee. De afgelopen 5 uitvaarten waren 1 70+er en de rest tussen de 20 en 45. :"-( Een uitvaart kon de gastenlijst van de geplande bruiloft zelfs 1-op-1 hergebruiken.

Maar om weer on-topic te gaan ;) zowel bij een uitvaart als bruiloft maakt de setting en medegenodigden nogal uit. Die ene leuke collega van de bruid die alleen komt ervaart de dag heel anders dan de neef van de bruidegom als de gastenlijst vooral uit twee hechte families en grote vriendengroepen bestaat. Zeker als er dan ook nog allerlei 'eisen' bijkomen, zoals je eigen diner regelen, je een paar uur zelf vermaken tijdens de fotoshoot of kosten moeten maken voor een heel specifieke dresscode. Ik heb dat zelf sneller over voor iemand als broer/zus of beste vriendin dan voor een collega of achterneef die ik eens per jaar zie.
Barnsteen schreef:
19-08-2025 09:29
Och en dan hebben we voorafgaand aan zo'n toneelstuk bruiloft ook nog een vrijgezellenfeest; €250,- p.p, je hele vrije zaterdag kwijt, om met allerlei mensen die je niet/nauwelijks kent (colllega's/buren van de bruid) jolig te gaan doen op een vrijgezellenfeest.

Hi hi ha ha en wat hebben we een geforceerde lol
---
Nee sla mij alsjeblieft maar over
Die vind ik meestal ook wel leuk al hangt het een beetje af van de activiteit die we gaan doen hoe leuk ik het vind. Maar het is iets dat bij degene past die trouwt dus of ik helemaal geen type ben voor karten of voor een pedicure doet er eigenlijk niet toe. Meestal zit er ook iets van een lunch, diner of high tea bij en dat onderdeel bevalt mij áltijd. Als er maar te eten valt.

Ik vind het ook vaak leuk om in kleinere kring dan vast wat mensen te leren kennen (soms ken je er ook al een aantal maar vaak zijn er ook mensen bij die je niet kent) en die zie een paar weken later weer op de bruiloft. Dat vind ik dan wel leuk/handig.
Dala schreef:
19-08-2025 09:59
Die vind ik meestal ook wel leuk al hangt het een beetje af van de activiteit die we gaan doen hoe leuk ik het vind. Maar het is iets dat bij degene past die trouwt dus of ik helemaal geen type ben voor karten of voor een pedicure doet er eigenlijk niet toe. Meestal zit er ook iets van een lunch, diner of high tea bij en dat onderdeel bevalt mij áltijd. Als er maar te eten valt.

Ik vind het ook vaak leuk om in kleinere kring dan vast wat mensen te leren kennen (soms ken je er ook al een aantal maar vaak zijn er ook mensen bij die je niet kent) en die zie een paar weken later weer op de bruiloft. Dat vind ik dan wel leuk/handig.
Dat vind ik ook altijd handig. Overigens wijs ik uitnodigingen voor vrijgezellenfeesten meestal af als de bruid(egon) niet dicht bij me staat. Dat is misschien niet altijd leuk voor degene die gaat trouwen, maar ik wil dan inderdaad geen weekenddag 'opofferen'. Nou is dat wel pas een paar keer gebeurd, meestal ben ik juist een van de mensen die het vrijgezellenfeest (mede) organiseert haha. Ik probeer dan wel bewust rekening mee degenen die komen qua locatie, tijdsduur en kosten, al kun je het helaas niet altijd voor iedereen goed doen.
Amaryllis schreef:
19-08-2025 10:22
Dat vind ik ook altijd handig. Overigens wijs ik uitnodigingen voor vrijgezellenfeesten meestal af als de bruid(egon) niet dicht bij me staat. Dat is misschien niet altijd leuk voor degene die gaat trouwen, maar ik wil dan inderdaad geen weekenddag 'opofferen'. Nou is dat wel pas een paar keer gebeurd, meestal ben ik juist een van de mensen die het vrijgezellenfeest (mede) organiseert haha. Ik probeer dan wel bewust rekening mee degenen die komen qua locatie, tijdsduur en kosten, al kun je het helaas niet altijd voor iedereen goed doen.
Ik ook
ben geen fan van vrijgezellenfeesten
Lila-Linda schreef:
19-08-2025 10:23
Ik ook
ben geen fan van vrijgezellenfeesten
Ik dus ook niet, daarom bemoei ik me met de organisatie om te zorgen dat het voor mij ook een leuke dag word. :lol: Ik heb ook heel duidelijk gemaakt dat ik geen vrijgezellenfeest (en babyshower overigens, valt voor mij in dezelfde categorie) hoefde toen ik ging trouwen.
Het ligt er aan.

De meeste bruiloften uit mijn 'jeugd' waren dodelijk saai in mijn optiek. Bijvoorbeeld omdat je en naar het gemeentehuis moest, én naar de kerk, tussendoor wachten ivm de foto's, dan iets eten en de receptie. Als kind vond ik dat vreselijk want je moest jezelf maar vermaken, maar het was vooral veel rondhangen.

Later gingen wat vrienden trouwen en dat was heel wisselend. Bij eentje was het heel goed georganiseerd met echt leuke onderdelen en muziek/dansen. Bij een andere was het meer een receptie met een bruid die voor haar man (vals) zong. Mijn moeder is hertrouwt en dat was een best oké bruiloft. Voor iedereen eten (buffet) en daarna muziek en dansen. Bij een andere vriendin was het gewoon heel gezellig, maar op een gegeven moment had ik het gewoon wel gehad.
Lila-Linda schreef:
19-08-2025 09:24
In de tijd dat mijn ouders 'zoveeljaar' getrouwd waren, werd dat gevierd. Met een zaaltje en een buffet (en stukjes)
In mijn vriendenkring helemaal nooit. Is dat echt uit??
Ooit 1x een collega (25 jaar getrouwd), maar die was van een kerk (geen idee welke) had 7 kinderen en een feestje zonder muziek. Want muziek was duivels
(op zich een interessante bijeenkomst daardoor)
Ik kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst naar een jubileumfeestje voor een huwelijk ben geweest. Maar als kind vaak genoeg geweest ivm zoveel jaar getrouwd, dat mensen 50 jaar werden en zo. Misschien omdat de meeste mensen nog lang niet zo ver zijn. Ik ben 40 en de meeste mensen zijn nog nog geen eens 12,5 jaar getrouwd of zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
19-08-2025 10:29

Ik kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst naar een jubileumfeestje voor een huwelijk ben geweest. Maar als kind vaak genoeg geweest ivm zoveel jaar getrouwd, dat mensen 50 jaar werden en zo. Misschien omdat de meeste mensen nog lang niet zo ver zijn. Ik ben 40 en de meeste mensen zijn nog nog geen eens 12,5 jaar getrouwd of zo.
feestjes van mensen die 40 (nu 50) werden hebben we wel geregeld
ook wel met gehuurde zaaltjes, muziek en dansen. Misschien heeft dat de bruiloftsjubilea wat overgenomen?
Amaryllis schreef:
19-08-2025 08:42
Als ik dit topic lees besef ik me wel weer hoeveel mazzel ik heb met mijn vrienden en familie.

Je gasten wel bij de ceremonie en feest maar niet bij het diner uitnodigen, of dat het bruidspaar overdag weggaat om foto's gaat maken vind ik best wel onbeleefd eigenlijk.
wij hebben dit wel gedaan. dit omdat allebei onze ouders gescheiden zijn en elkaar naar het leven stonden (de meesten zijn inmiddels overleden) en wij dus geen zin hadden in een "gezellig" diner.
wij hadden voor het diner alleen de openbare ceremonie in het gemeentehuis en koffie met gebak met onze beider gezinnen (door de scheidingen en nieuwe partners waren dat ongeveer 25 mensen.

wij hebben alleen met de getuigen, ceremoniemeester en hun partners gegeten. 8 mensen inclusief onszelf.

ik weet van mijn moeders familie dat ze allemaal naar oma zijn gegaan en daar samen gegeten hebben.

ik had het graag anders gezien, maar dit was voor ons de meest relaxte oplossing voor iedereen
En doooooor!
Amaryllis schreef:
19-08-2025 08:42
Als ik dit topic lees besef ik me wel weer hoeveel mazzel ik heb met mijn vrienden en familie.

Je gasten wel bij de ceremonie en feest maar niet bij het diner uitnodigen, of dat het bruidspaar overdag weggaat om foto's gaat maken vind ik best wel onbeleefd eigenlijk.
anders ik wel,
en dat laatste idd, ik heb een keer meegemaakt dat we niet voor het eten waren uitgenodigd. was diep beledigd want dat hoorde we pas 3 uur van te voren. :roll:
ik was ooit een keer samen met mijn zussen bruidsmeisje en het bruidspaar ging toen foto's maken en wij moesten ook mee, heb me doodvervelend en weet alleen nog dat ik alleen maar naar mijn moeder wilde.
maar ja die was al doorgestuurd naar de feestlocatie.

stiekem vind ik het weggeven wel iets moois hebben,

over het aannemen van achternamen: ik ken een paar stellen waar het andersom is, zo kan het ook :-P
Relax we're all crazy, it's not a competition
Ik ben dus meestal heel blij als ik niet naar het diner hoef, heb maar 2x goed gegeten waarvan 1 keer op mijn eigen bruiloft :proud: Verder is het altijd slechte kost voor waarschijnlijk de hoofdprijs.
Het is wel fijn als de bruiloft op een plek is waar genoeg horeca in de buurt is om zelf wat te regelen met vrienden/familie. En sowieso ga ik dan meestal alleen naar het feest, tenzij het allemaal makkelijk te regelen is qua locatie en oppas etc. Ik snap niet zo waarom mensen zich verplicht voelen om naar de ceremonie èn het feest te gaan als ze geen 'daggast' zijn.
Buiten mijn eigen bruiloft ( de eerste waar ik overigens de hele dag bij ben geweest, in een ver verleden ben ik ooit met mijn ouders mee geweest naar een avondfeest van een neef), heb ik nog maar 3 bruiloften meegemaakt, waar ik de dag bij mocht zijn. En avondfeesten is ook op 1 hand te tellen, dus mijn kring van familie, kennissen en vrienden zijn niet zo trouwlustig ;-)

Naast mijn eigen bruiloft heb ik de bruiloft van mijn broertje, zusje en van een van mijn beste vriendinnen overdag gehad, als gast. Waarvan 2x ook getuige.
En dat was gewoon ontzettend leuk.
Mijn eigen bruiloft vond ik trouwens ook heel erg mooi en een fantastische dag.

Dus ja, ik vind het echt leuk om bij te zijn, volgende week vrijdag trouwt de beste vriend van man en ook daar zijn we de hele dag bij. We kijken er echt naar uit, leuke mensen, mooie locatie, lekker eten, drinken, feestje erbij. Zonder poespas of allerlei dresscodes.

Kan me voorstellen dat wanneer je in een omgeving zit waar je te maken hebt met veel bruiloften, veel 'moetjes' en allerlei rare eisen het al heel anders is.

Maar voor mij voelt het totaal niet als iets vreselijks of iets dat alleen maar 'moet'.
Lila-Linda schreef:
tja en een uitvaart is ook meestal aan het eind van het leven
:-)
:hihi:
bijtie schreef:
19-08-2025 07:56
Ik moet zeggen, zodra er een golf uitvaarten begint te ontstaan ga je die bruiloften wel meer waarderen.
😂
AnAppleADay schreef:
19-08-2025 10:47
Ik ben dus meestal heel blij als ik niet naar het diner hoef, heb maar 2x goed gegeten waarvan 1 keer op mijn eigen bruiloft :proud: Verder is het altijd slechte kost voor waarschijnlijk de hoofdprijs.
Het is wel fijn als de bruiloft op een plek is waar genoeg horeca in de buurt is om zelf wat te regelen met vrienden/familie. En sowieso ga ik dan meestal alleen naar het feest, tenzij het allemaal makkelijk te regelen is qua locatie en oppas etc. Ik snap niet zo waarom mensen zich verplicht voelen om naar de ceremonie èn het feest te gaan als ze geen 'daggast' zijn.
Niet verplicht maar er is wel overduidelijk de verwachting dat je bij de ceremonie en de aansluitende feestelijkheden bent. En als het dan iemand is die je best goed kent, dan ga je toch. Ik tenminste wel.

Ergens snap ik het ook wel, als je 100 euro per couvert betaalt, dat je het diner dan beperkt tot naaste familie..En ergens denk ik ook, goh met een goedkopere jurk/locatie/vervoer had iedereen mee kunnen eten. Wat vind je nou eigenlijk belangrijker. Maar ja, zo werkt dat dus toch niet voor veel bruiden.
Het liefst ga ik naar de ceremonie, niet naar het feest. Op zo'n feest staat de muziek toch vaak te hard, zijn er dronken mensen, is het warm in zo'n zaal. Maar ik heb ook hele relaxte bruiloften meegemaakt, die waren wel leuk. Dus met achtergrondmuziek, waarbij je niet "verplicht"was om te dansen enzo.
phlox24 wijzigde dit bericht op 19-08-2025 11:07
14.50% gewijzigd
Lila-Linda schreef:
19-08-2025 10:37
feestjes van mensen die 40 (nu 50) werden hebben we wel geregeld
ook wel met gehuurde zaaltjes, muziek en dansen. Misschien heeft dat de bruiloftsjubilea wat overgenomen?
Kan best.
In mijn omgeving waren er vaak wel feestjes ivm 50 jaar geworden en niet met 40 of zo. Nu is het ook vaker 30 of 40, dus gok dat er wel een verschuiving is. En veel mensen zijn wel al jaren samen, maar nooit getrouwd of ondertussen alweer gescheiden of hertrouwt. Je moet toch ergens je excuus voor een feestje vandaan halen. :lol:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Phlox24 schreef:
19-08-2025 11:04
Het liefst ga ik naar de ceremonie, niet naar het feest. Op zo'n feest staat de muziek toch vaak te hard, zijn er dronken mensen, is het warm in zo'n zaal. Maar ik heb ook hele relaxte bruiloften meegemaakt, die waren wel leuk. Dus met achtergrondmuziek, waarbij je niet "verplicht"was om te dansen enzo.
De leukste bruiloft die ik heb meegemaakt was een ceremonie in een vet sjieke bedoening en daarna, hup alle gasten naar een supergezellig eetcafé op een toffe locatie, waar je kon dansen maar ook kon kletsen, eten en drinken in overvloed. Heel ongedwongen en sfeervol was dat.

Helaas hield het huwelijk maar heel kort stand maar dat lag niet aan de bruiloft.
broadway schreef:
19-08-2025 10:38
wij hebben dit wel gedaan. dit omdat allebei onze ouders gescheiden zijn en elkaar naar het leven stonden (de meesten zijn inmiddels overleden) en wij dus geen zin hadden in een "gezellig" diner.
wij hadden voor het diner alleen de openbare ceremonie in het gemeentehuis en koffie met gebak met onze beider gezinnen (door de scheidingen en nieuwe partners waren dat ongeveer 25 mensen.

wij hebben alleen met de getuigen, ceremoniemeester en hun partners gegeten. 8 mensen inclusief onszelf.

ik weet van mijn moeders familie dat ze allemaal naar oma zijn gegaan en daar samen gegeten hebben.

ik had het graag anders gezien, maar dit was voor ons de meest relaxte oplossing voor iedereen

Dat lijkt me heel vervelend en een verdrietige aanleiding om het zo te doen. Hopelijk ging het op het feest daarna wel goed.

Ik ken ook wel mensen die (weliswaar om andere redenen) afweken van de volgorde ceremonie-diner-feest: ceremonie + receptie en dan met kleiner gezelschap dineren of juist diner in klein gezelschap en daarna ceremonie + feest. Voordeel voor degenen die niet bij het diner zijn is dat je wel bij de ceremonie kan zijn maar geen tijd hoeft te doden.
amaryllis wijzigde dit bericht op 19-08-2025 11:16
2.69% gewijzigd
Bruiloften zijn geweldig! Vind ik echt :P

Lekker eten, drinken, dansen, bijpraten met kennissen/vrienden, iedereen is blij, de liefde wordt gevierd.

Ik zit nu op dit eigenste moment in een Zuid-Europees land voor een trouw van vrienden van mijn vriend. En ik wil zelf ook graag trouwen :A:
Veritas vos liberabit
Ik heb juist de ceremonie en eten klein gehouden, de rest op het feest uitgenodigd. Zou het ook niet leuk gevonden hebben als mensen naar de ceremonie zouden komen terwijl ik er geen rekening mee hield dat ze mee zouden eten en ze dus maar ergens moeten gaan rondhangen.
Charlotte717 schreef:
19-08-2025 11:16
En ik wil zelf ook graag trouwen :A:
Ik heb nooit de behoefte aan een groot trouwfeest gehad, wellicht dat dat ook scheelt. Wij zijn gratis getrouwd met een zeer beperkt aantal mensen. Het geld hebben wij uitgegeven aan een fijne kampeervakantie.
Ik heb eigenlijk niets met bruiloften, trouwjurken, bruidstaarten, fotoreportages, kerk- en gemeentehuisceremonies en ook niet met hele chique trouwpartijen volgens de etiquette en met dresscodes.

Desondanks waren de meeste bruiloften best wel leuk. Maar dat heeft bij mij eigenlijk te maken met het gezellig hebben met de andere gasten.
Ik zag ooit best wel op tegen de bruiloft (daggast) van een oud-collegaatje wiens andere vriendinnen en familie ik eigenlijk niet kende. Maar toen bleken er meerdere vrouwen te zijn die ook alleen kwamen en ook niemand kenden en we hebben het de hele dag heel gezellig gehad. Terwijl ik het verder niet echt een hele geweldige bruiloft vond (een erg nerveus bruidspaar, 3x naar een andere locatie aan de andere kant van de stad, een wat killere oppervlakkige ceremonie in het stadhuis, een receptie op een zeer kille locatie waar de goedkoopste pinda's de enige hapjes waren, alleen het diner was nog wel okay).
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Loren schreef:
19-08-2025 11:02
Niet verplicht maar er is wel overduidelijk de verwachting dat je bij de ceremonie en de aansluitende feestelijkheden bent. En als het dan iemand is die je best goed kent, dan ga je toch. Ik tenminste wel.

Ergens snap ik het ook wel, als je 100 euro per couvert betaalt, dat je het diner dan beperkt tot naaste familie..En ergens denk ik ook, goh met een goedkopere jurk/locatie/vervoer had iedereen mee kunnen eten. Wat vind je nou eigenlijk belangrijker. Maar ja, zo werkt dat dus toch niet voor veel bruiden.
Ik heb nog nooit de verwachting gevoeld dat ik bij de ceremonie 'moest' zijn als ik niet voor de hele dag was uitgenodigd.
En toch al een stuk of 10 keer 'avondgast' geweest.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven