Vinden jullie bruiloften echt leuk?

19-08-2025 07:05 292 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals het onderwerp zegt: ben ik de enige die bruiloften een beetje ervaart als een verplichting?
De laatste tijd zit ik in een hele golf van mensen-die-trouwen, gisteren plofte er weer een uitnodiging op de mat en ik betrapte me erop: oef daar gaan we weer, en dit gaat een intense worden.

Ik hou echt van een feestje, ga graag stappen. Maar bruiloften zijn zo'n gedoe. Met dresscodes en moeilijk bereikbare locaties en financiële verplichtingen.
Nu gaan er dus opnieuw vrienden trouwen en ik zie het echt als een moetje!

Ben ik de enige die dit zo ervaart? Vinden jullie bruiloften verplichtingen of leuke feestjes waar je naar uit kijkt?
bijtie schreef:
19-08-2025 17:36
Het feit dat je wordt uitgenodigd als vulling/klapvee omdat er per se X aantal man aanwezig moet zijn staat me niet zo aan.

Eerste keer dat ik na de ceremonie op straat stond en zelf ergens moest gaan eten was ik echt verbaasd, wie verzint zoiets.
De generatie die nu trouwt. Bestond echt niet, vroeger. Dat haalde je echt niet in je botte harses .
Maar zo lekker “ authentiek “ en “ individualistisch “ als deze generatie is , die doen niets tegen hun gevoeletjes en het is hun dag en zo.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind bruiloften meestal wel leuk. Mijn moeder heeft een heel grote familie en zij is de jongste dochter, ik het jongste kleinkind, dus toen ik klein was waren er heel veel oudere neven en nichten die gingen trouwen. Meestal waren we geen daggast, de familie was gewoon te groot, dus dat was meestal voor de ouders, broers en zussen, dus vaak gingen we alleen naar het feest. Mijn oom en tante (de broer met wie mijn moeder het meeste omging + zijn vrouw) gingen vaak wel 's middags naar de huwelijksvoltrekking en dan ging ik nog wel eens mee, maar we aten gewoon thuis en dan 's avonds ergens feest. Daarnaast waren er van de ooms en tantes ook heel veel huwelijksjubilea en verjaardagen die groot werden gevierd.

Zo'n bridezilla-achtige bruiloft met een dresscode et cetera heb ik nog nooit meegemaakt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mijn zus trouwt volgend jaar voor de tweede keer en heeft ons gevraagd. Haar a.s. man heb ik 2 keer gezien. Ik weet het nog niet. Het is voor mij een hele onderneming. Hondenoppas regelen. 2 vliegtickets voor 1 dag bruiloft dag ervoor en erna rusten. Vervoer regelen, want slapen kunnen wij bij kinderen, maar die moeten gewoon werken. Zij zijn niet uitgenodigd. Dus voor nu nog geen zin.
Elsy schreef:
19-08-2025 16:57
Dat onderscheid maken heb ik ook een hekel aan. Laatst hoorde ik van iemand die alle familieleden voor de hele dag had uitgenodigd behalve 1 oom een tante. Viel niet in goede aard.

Ik heb eens gehoord van een bruiloft waarbij collega's waren uitgenodigd, maar niet alle collega's. Alleen directie en hogere leidinggevenden met hun partners. Zijn eigen secretaresse was niet uitgenodigd. Zij stond duidelijk niet hoog genoeg op de ladder.
Oh wow ik was even werken en mijn vraag is ontploft! ik ga even bijlezen…
Ik vind ze meestal wel leuk. Maar ik word dan ook bijna nooit uitgenodigd :-D
Sommige gebeurtenissen kunnen zo in het topic
overig/afschuwelijke-bruiloften-en-ande ... s/499501/8
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
Redhead70 schreef:
19-08-2025 18:02
Mijn zus trouwt volgend jaar voor de tweede keer en heeft ons gevraagd. Haar a.s. man heb ik 2 keer gezien. Ik weet het nog niet. Het is voor mij een hele onderneming. Hondenoppas regelen. 2 vliegtickets voor 1 dag bruiloft dag ervoor en erna rusten. Vervoer regelen, want slapen kunnen wij bij kinderen, maar die moeten gewoon werken. Zij zijn niet uitgenodigd. Dus voor nu nog geen zin.
Het feit dat je er eigenlijk niet onderuit kunt, ook al heb je er totaal geen zin in - dat staat me ook zo tegen van bruiloften (althans, zo lees ik het, correct me if I'm wrong). En dat er maar vanzelfsprekend vanuit gegaan wordt dat je van alles gaat regelen om erbij te zijn.
Nothing happens for a reason
juliet64 schreef:
19-08-2025 18:23
Het feit dat je er eigenlijk niet onderuit kunt, ook al heb je er totaal geen zin in - dat staat me ook zo tegen van bruiloften (althans, zo lees ik het, correct me if I'm wrong). En dat er maar vanzelfsprekend vanuit gegaan wordt dat je van alles gaat regelen om erbij te zijn.
Nee hoor, zie je helemaal goed.
Susan schreef:
19-08-2025 17:40
Dit vind ik gewoon asociaal. Als je een aantal familieleden niet uitnodigt voor het diner dan is dat jouw zaak, maar je kunt het niet maken om dat dan de verantwoordelijkheid te maken van de andere gasten die niet bij het diner mogen zijn.
Het was ook wel een beetje ongemakkelijk

Maar we hebben ons gastvrij opgesteld en geprobeerd ze welkom te laten voelen. Ze kregen in ieder geval lekker eten van ons :). Heb me wel altijd afgevraagd wat Amerikanen daarvan vinden, weggestuurd worden voor het diner. Heb het idee dat dat alleen in NL gebeurt.
Ik ben een keer op een bruiloft geweest waar de ouders van de bruid een abc tje deden. En dat pakte best lullig uit,
Dingen als: de a is van auto, voor Danielle een herinnering aan die mooie zwarte bmw, voor Peter was die fors fiesta toch meer een fiasco.
De v is van vakantie: Daniëlle heeft prachtige herinneringen aan rondreizen door zuid Afrika en Amerik. Peter had het ook heel leuk met z’n ouders op de camping in Appelscha.
En ga zo maar door. Was echt pijnlijk…
Wat jammer dat 'stukjes' niet zo gewaardeerd worden. Ik vind het erg leuk, ook om ze zelf in elkaar te zetten (maar ik ben dan ook gepokt en gemazeld als het gaat om teksten, dat zal hopelijk schelen in de kwaliteit, haha). Kan ook heel kort en bij allerlei gelegenheden, dit voorjaar waren we met twee andere stellen op vakantie en een van de heren werd daar 60. Toen hebben we met z'n vieren 's morgens onder zijn balkon een serenade gebracht die ik snel in elkaar had gezet. Hij vond het prachtig, leuk toch?
In mijn ervaring schatten veel stukjesmakers hun kwaliteiten anders in dan zure mopperkonten zoals ik. Zelden kom je iemand tegen die het wel kan, maar dan is het risico groot dat het stukje via een omweg alsnog over de stukjesmaker gaat.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik ben ouderwets, dus bruiloften horen erbij. Ik ben er geen fan van, maar ik kom wel. Ik vind het niet netjes in je gasten zelf hun diner te laten regelen, maar ik doe het wel gewoon.
Si abra la puerta hay lobos.
blijfgewoonbianca schreef:
19-08-2025 17:46
De generatie die nu trouwt. Bestond echt niet, vroeger. Dat haalde je echt niet in je botte harses .
Maar zo lekker “ authentiek “ en “ individualistisch “ als deze generatie is , die doen niets tegen hun gevoeletjes en het is hun dag en zo.
Maar deze generatie heeft ook niet door dat de huwelijksvoltrekking een openbare aangelegenheid is (die voor de volledigheid op de kaart wordt vermeld) en dat als je niet bij het diner wordt uitgenodigd je ‘s avonds gewoon een leuk feestje hebt.

Dat dan soms weer op een kasteel in Schubvekutteveen is, is ook weer waar.
Vroeger trouwde je op het stadhuis van de plek waar je woonde en was je feest in het plaatselijke partycentrum. Die paar weggewaaide ooms en tantes logeerden dan bij je ouders ofzo.
Maar deze generatie heeft ook niet door dat de huwelijksvoltrekking een openbare aangelegenheid is (die voor de volledigheid op de kaart wordt vermeld) en dat als je niet bij het diner wordt uitgenodigd je ‘s avonds gewoon een leuk feestje hebt.

Vroeger trouwde je op het stadhuis van de plek waar je woonde en was je feest in het plaatselijke partycentrum. Die paar weggewaaide ooms en tantes logeerden dan bij je ouders ofzo.
Ik vond bruiloften leuk trouwens! Zit nu in de golf van 25-jarige huwelijksfeesten en da’s ook weer gezellig. Zeker als het trouwalbum op tafel ligt, hilarisch.
Barnsteen schreef:
19-08-2025 17:17
Ja maar dat is allemaal vrij subjectief...

Ik zit me, dit topic lezende, ook af te vragen of het te maken heeft met introvert vs extravert. Ik (introvert) vind zoals gezegd bruiloften verschrikkelijk.
Ik ben ambivert. Zoals vermoedelijk veruit de meeste mensen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
ladadieladieda schreef:
19-08-2025 19:34

Ik weet niet zo goed of ze nou zelf denken dat ze daggasten zijn ( apart inlegvel in de kaart of een andere kaart , ergens massaal verzamelen, een corsage krijgen, achter elkaar aanrijden ) en het zichzelf dus aan doen of dat het bruidspaar zo ongastvrij is.
Ik vraag me af of het niet meer van 10 jaar geleden was. Bij 3 van de 4 bruiloften die ik heb bijgewoond was iedereen de hele dag aanwezig. Bij 1 van die was iedereen tijdens de ceremonie aanwezig maar mocht maar de helft voor het eten en het feest blijven. Ik hou daar zelf niet echt van, ik bezuinig liever op andere dingen.
nerdopviva schreef:
19-08-2025 18:06
Ik heb eens gehoord van een bruiloft waarbij collega's waren uitgenodigd, maar niet alle collega's. Alleen directie en hogere leidinggevenden met hun partners. Zijn eigen secretaresse was niet uitgenodigd. Zij stond duidelijk niet hoog genoeg op de ladder.
Echt fout zeg, helemaal dat z’n eigen secretaresse niet was uitgenodigd. Alsof het alleen voor de elite is.
Loren schreef:
19-08-2025 18:50
Het was ook wel een beetje ongemakkelijk

Maar we hebben ons gastvrij opgesteld en geprobeerd ze welkom te laten voelen. Ze kregen in ieder geval lekker eten van ons :). Heb me wel altijd afgevraagd wat Amerikanen daarvan vinden, weggestuurd worden voor het diner. Heb het idee dat dat alleen in NL gebeurt.
Bij de Amerikaanse bruiloften waar ik voor uitgenodigd was, was er geen verschil tussen gasten. Meestal moest je wel je eigen vlucht en accommodatie betalen maar de dag of dagen zelf word(en) gewoon verzorgd. Dat je zelf voor vlucht en plek moet betalen is doordat vrijwel iedereen van ver komt doordat het land zo groot is en veel mensen regelmatig verhuizen. Terwijl in Nederland bijna iedereen op en neer kan rijden.
Elsy schreef:
19-08-2025 20:35
Echt fout zeg, helemaal dat z’n eigen secretaresse niet was uitgenodigd. Alsof het alleen voor de elite is.
Enorme spijt van gekregen zeker? 😅
ladadieladieda schreef:
19-08-2025 20:41
Enorme spijt van gekregen zeker? 😅
Ja ik kan me niet voorstellen dat iemand dan nog flink z’n best voor je doet :lol:
Ja over het algemeen vind ik het wel leuk. De golf van bruiloften waarbij ik de hele dag aanwezig ben ligt al enige tijd achter mij. Dat vond ik destijds ook wel in de papieren lopen. Tegenwoordig vooral collega’s/buurtgenoten die trouwen en dan ben ik alleen avondgast. Ik vind dat altijd wel leuk, beetje borrelen en snaaien. Mijn favoriete avondfeesten zijn die in een landelijke omgeving met een live band en zo’n mobiele frietkraam :P. Laatste avondfeest was bij een kasteeltje met een vrij uitgebreid buffet en een strijkorkest (bruidspaar van 60+, beiden beroepsmuzikant).

Zo’n tien jaar geleden wel vriendelijk bedankt voor een bruiloft waarbij mijn zoon als bruidsjonkertje werd gevraagd. Ik mocht dan al in de ochtend komen opdraven vanwege de fotograaf (waarbij zoon mocht figureren) en ‘ophalen van de bruid in ouderlijk huis’ tot na de receptie als begeleider van zoon (4 jaar destijds). Daarna zou ik met zoon weg moeten gaan (geen kinderen bij diner of avondfeest en ik was ook geen daggast) en zelf wat te eten regelen om vervolgens weer te verschijnen voor het avondfeest. En aangezien het 125 km verderop was en ik niet even op en neer zou kunnen gaan, mijn kind dumpen bij een volkomen vreemde. De ouders van het bruidsmeisje bedankten ook voor deze eer. Volkomen mijn schuld op de een of andere manier dat zij ook afhaakten. Nou ja, ik heb er geen seconde van wakker gelegen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven