Vinden jullie bruiloften echt leuk?

19-08-2025 07:05 292 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals het onderwerp zegt: ben ik de enige die bruiloften een beetje ervaart als een verplichting?
De laatste tijd zit ik in een hele golf van mensen-die-trouwen, gisteren plofte er weer een uitnodiging op de mat en ik betrapte me erop: oef daar gaan we weer, en dit gaat een intense worden.

Ik hou echt van een feestje, ga graag stappen. Maar bruiloften zijn zo'n gedoe. Met dresscodes en moeilijk bereikbare locaties en financiële verplichtingen.
Nu gaan er dus opnieuw vrienden trouwen en ik zie het echt als een moetje!

Ben ik de enige die dit zo ervaart? Vinden jullie bruiloften verplichtingen of leuke feestjes waar je naar uit kijkt?
pina schreef:
19-08-2025 22:15
Nee, bij mijn familie in de regio is het iets dat van oudsher was, omdat mensen in het verre verleden dan nog met paard en wagen enzo hele afstanden naar huis moesten afleggen. Dan moest je wel even wat te eten hebben. Daar komt de traditie vandaan, is mij altijd verteld.
In mijn familie woonde eigenlijk iedereen in Den Haag en het feest was meestal ook in Den Haag, dus dat was bij die bruiloften de reden niet. Al kan het evengoed wel voortkomen uit dat idee.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
pina schreef:
19-08-2025 21:24
Ik heb een enkele leuke bruiloft meegemaakt. In tegenstelling tot wat ik hier veel lees houd ik juist wel van harde muziek, lekker dansen en alcohol die rijkelijk vloeit. Was laatst op een bruiloft, topband, daarna dj en iedereen lekker tot diep in de nacht op de dansvloer. Helemaal mijn ding.

Bruiloften waar mensen zitten te keuvelen heb ik dan weer weinig mee, en al helemaal niet als ik er weinig mensen ken. Met de eigen familie gaat het dan nog wel, lekker bijpraten. Maar toen ik ooit een keer als losse vriendin in mijn eentje naar een bruiloft ging was ik blij dat ik lekker met mensen mee kon dansen.
Het is ook juist leuk als het allebei kan, dus dat er ook een rustige plek is voor als je niet van harde muziek houdt of daar even van wilt pauzeren. Ik hou ook van lekker dansen, maar wil af en toe ook wel even rustig kletsen.

Ik herinner me de bruiloft van een goede vriendin. Daar kwam de harmonie spelen waar zij lid van was, die vonden drie kwartier lang prima. Ik niet, want mijn oudste zoon (toen een baby in mijn buik) had er overduidelijk last van, mijn buik werd continu heel strak, dat voelde heel naar. Ik ben maar buiten gaan staan omdat er geen rustige plek binnen was om aan de hoempapa te ontsnappen. Wat duurde dat lang...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom veel bruiloften zo op elkaar lijken. Geef er nou eens een originele touch aan, denk ik dan. Dat hebben wij zelf dus wel gedaan, zo veel reacties gehad dat het zo leuk was dat het eens niet standaard was. Waarom toch zo vaak dat zelfde stramien?
ladadieladieda schreef:
19-08-2025 22:15
De huwelijksvoltrekking is openbaar, dus als het in de buurt is kun je gaan. Maar als je niet bent uitgenodigd voor de activiteiten aansluitend, maar enkel voor het avondfeest, dan verwacht het bruidspaar je niet bij de huwelijksvoltrekking maar enkel s avonds op het feest.
Dus je wordt niet aan de kant geschoven tussen 12 en 20, je wordt pas verwacht om 20 uur.
Dat snap ik, maar waar gingen die opmerkingen dan over van dat sommige mensen door het bruidspaar eruit werden gebonjourd om zelf maar een paar uur te overbruggen? Misschien de voorvallen waarbij er specifiek op de kaart staat: wij zouden graag in uw aanwezigheid elkaar het ja-woord geven. Zoiets? Maar dan zonder dat je vervolgens bij lunches en diners mag zijn.
Als het zo specifiek erop staat vind ik het inderdaad wel lullig als je dan vervolgens pas weer geacht wordt om 20.00 te verschijnen.

Maar in de voorbeelden die ik ken staat hooguit:
Wij geven elkaar het ja-woord Daar en Zo Laat.
En daarna pas iets van: uitgenodigd om 20.00 op (Vaak een heel andere locatie)

Ik ben in die gevallen dan ook nooit bij de ceremonies geweest. Kan me voorstellen dat mensen die er redelijk in de buurt wonen en toevallig vrij zijn dat wel doen.

De receptie is trouwens een aangename tussenvorm die ik helaas helemaal nooit meer zie. Dat vond ik vroeger altijd een fijne. Vaak in de namiddag (na alle plechtigheden, maar voor het diner en het feest) en dan gewoon gaan feliciteren, cadeau geven, koffie/gebak, een wijntje of een jus d'orange en dan weer naar huis. Maar deze lijkt opgeheven te zijn?
Nope, nee, nada. Vreselijk.
En ja er zijn bruiloften die qua aankleding en indeling van activiteiten en andere gasten net even wat minder vervelend zijn maar vind gewoon echt helemaal niets.

Geen reet aan en achterhaald. Ga lekker je liefde samen vieren, sluit een leuk contractje af en stop met die achterlijke onzin, de vrijgezelle feesten, de jurken en het pak, het weggeven en de achternaam. De feestjes. Soms het gereis naar god weet waar.

Ik heb echt nog nooit ( op de zakelijke kant na) enig warmte voor als die onzin gevoeld. En ik hou echt van een feestje, maar niet van bruiloften.
Of het huwelijk.
Yella78 schreef:
19-08-2025 22:32
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom veel bruiloften zo op elkaar lijken. Geef er nou eens een originele touch aan, denk ik dan. Dat hebben wij zelf dus wel gedaan, zo veel reacties gehad dat het zo leuk was dat het eens niet standaard was. Waarom toch zo vaak dat zelfde stramien?
Denk ook omdat veel mensen het een beetje bij/van elkaar afkijken en als je dan eigenlijk al een pakket hebt dat jou aanspreekt je niet de behoefte hebt er een hele andere touch aan te geven. En veel mensen vinden het ook niet heel leuk denk ik om te gaan lopen "zoeken" naar wat hun originele touch dan is. Wat was dat bij jullie?
Gelukkig wel, recepties vind ik echt drie keer niks. Zo 'tussenin', voor de mensen die niet leuk of dichtbij genoeg zijn om op een feest te mogen komen maar ja, wel een cadeau mogen komen overhandigen, een handje geven en een bitterballetje en een petit fourtje krijgen. Om nog maar te zwijgen van in de rij staan om te mogen feliciteren, verschrikkelijk.
Yella78 schreef:
19-08-2025 22:32
In mijn omgeving ... Het koppel met "originele bruiloft" was na 3 jaar alweer uit elkaar :-).
En de moeder van de bruidegom (mijn neef en mijn ex-tante) heeft een jaar tegen iedereen zitten zeuren dat ze haar zoon liever een klassieke bruiloft zag geven. Die zij zelfs in zijn geheel wou betalen.

Bespaar me dus "de originele bruiloft" :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Yella78 schreef:
19-08-2025 22:35
Gelukkig wel, recepties vind ik echt drie keer niks. Zo 'tussenin', voor de mensen die niet leuk of dichtbij genoeg zijn om op een feest te mogen komen maar ja, wel een cadeau mogen komen overhandigen, een handje geven en een bitterballetje en een petit fourtje krijgen. Om nog maar te zwijgen van in de rij staan om te mogen feliciteren, verschrikkelijk.
:hihi: Ik vind het vaak vooral heel fijn dat de muziek nog niet zo hard staat en je nog redelijk gesprekken kunt voeren met de andere gasten. Maar maak het niet meer zo vaak mee.
Dala schreef:
19-08-2025 22:34
Denk ook omdat veel mensen het een beetje bij/van elkaar afkijken en als je dan eigenlijk al een pakket hebt dat jou aanspreekt je niet de behoefte hebt er een hele andere touch aan te geven. En veel mensen vinden het ook niet heel leuk denk ik om te gaan lopen "zoeken" naar wat hun originele touch dan is. Wat was dat bij jullie?
Zelf georganiseerd, verdeeld over twee dagen (ene dag het trouwen zelf, daarna bubbels buiten het gemeentehuis voor degenen die aanwezig waren, daarna een lunch voor close vrienden en familie, de volgende dag groot feest in de tuin van mijn ouders voor iedereen die we kenden (ruim 200 man, familie, vrienden, kennissen, collega's, opleidingsgenoten, partijgenoten etc), mensen konden zelf bepalen hoe laat en hoe lang ze kwamen vanaf 16.00 uur tot in de nacht, geen 'die wel, die niet, die alleen dan en die de hele dag' etc, buffet met niet-standaard gerechten, voldoende voor iedereen, muziek ook niet standaard maar voert allemaal te ver om details te noemen, ook i.v.m. herkenbaarheid). Niet dat iedereen het zo zou moeten doen, het was echt het feest dat we zelf wilden hebben, ook prachtig weer gelukkig want dat is voor een tuinfeest natuurlijk wel prettig.

Ik snap wel dat mensen vaak afgaan op wat ze bij anderen zien, maar juist over bruiloften wordt zo veel geklaagd (hier ook in dit topic): afgezaagd, gedoe over wie wel en niet waarbij aanwezig etc, daarom juist zou ik verwachten dat het vaker anders zou worden gedaan.
Oh, de vormgeving maakt mij niets uit. Of iemand nu traditioneel ceremonie-receptie-diner-avondfeest wil of trouwt op een boot met alle gasten op pontjes om het ‘huwelijksbootje’ heen dobberen. En een verzoekje om iets in een bepaalde kleur mee te nemen of een zakdoekje om mee te zwaaien: helemaal prima. Ook fijn als de dresscode gewoon een richting aangeeft: Boho als iemand aan een meertje trouwt/feest viert in een versierd weiland zodat ik daar niet rond moet strompelen op hoge suède hakken in een bling bling outfit.

Maar ik pas voor een uitnodiging met dresscode zoals mijn vriendin laatst ontving: compleet met van die ‘kleurstaaltjes’ zoals bij een verfzaak om aan de dresscode te voldoen. Of dat ik naar de Bahama’s moet vliegen.

Mijn meest bijzondere bruiloft was een Turkse bruiloft van een collega. Zij trouwde in de zomervakantie dus veel collega’s waren op die datum op vakantie. Drie collega’s en ik waren dan alweer thuis dus wij zouden het team vertegenwoordigen. Ik ben op heel wat Marokkaanse/Algerijnse bruiloften geweest maar nog nooit op een Turkse. We schrokken ons rot toen die omroeper bij iedere gast keihard in een microfoon blèrde wie de gasten waren en hoeveel er in de enveloppe zat. Gelukkig was het team heel gul geweest dus stonden we niet zwaar voor lul :-)
Haha, dan schrik je wel ja.

Dresscodes vind ik ook vreselijk, zeker als de kleur per se dit of dat zou moeten zijn. Nog nooit meegemaakt trouwens, gelukkig.
Wij hebben eigenlijk nooit bruiloften. Binnenkort hebben we toevallig wel eentje. Wij zijn daggast. De locatie is op 2 uur afstand, bruidspaar geeft aan dat mensen vooral moeten blijven slapen zodat het echt een leuk feestje kan worden.
Verblijf op de locatie zelf is vanaf 350 euro voor 2 personen! Hotel in de buurt zal rond de 160 euro zijn, maar heb je dan alsnog een taxi naar toe nodig als je wat wil drinken.

Tel daarbij op dat ze een dresscode hebben, ik kan zelf wel wat vinden wat niet al te duur is, voor mijn man zal t snel uitkomen op 150 euro of meer (nette schoenen, nette broek, overhemd). Hij zal t niet snel weer dragen.
En dan nog een cadeau voor het bruidspaar.
Ik vind het allemaal wel erg prijzig voor mensen die geen familie of beste vrienden zijn.
Ik twijfel eraan of we wel gaan blijven slapen of dat we toch naar huis gaan rijden. Niet dat we het geld niet hebben, maar vind het gewoon bizar om aan zoiets zoveel geld uit te geven. De andere mensen die komen kennen we ook niet. Dus qua feestje ook niet zoveel aan voor ons.
Yella78 schreef:
19-08-2025 22:48

Ik snap wel dat mensen vaak afgaan op wat ze bij anderen zien, maar juist over bruiloften wordt zo veel geklaagd (hier ook in dit topic): afgezaagd, gedoe over wie wel en niet waarbij aanwezig etc, daarom juist zou ik verwachten dat het vaker anders zou worden gedaan.
maar het klagen/benoemen gaat opvallend vaak over bruiloften waar mensen zelf niet heen hoefden
maar weinig mensen hebben zelf echt te maken gehad met onredelijke bruidsparen, onmogelijke kleuren etc.
Het is erg vaak van horen zeggen

als je bedenkt hoeveel bruiloften je gemiddeld op je leven bijwoont, valt het dus allemaal best mee

ik vond hooguit enkele bruiloften wat lang duren en saai
MissNuada schreef:
19-08-2025 22:33
Nope, nee, nada. Vreselijk.
En ja er zijn bruiloften die qua aankleding en indeling van activiteiten en andere gasten net even wat minder vervelend zijn maar vind gewoon echt helemaal niets.

Geen reet aan en achterhaald. Ga lekker je liefde samen vieren, sluit een leuk contractje af en stop met die achterlijke onzin, de vrijgezelle feesten, de jurken en het pak, het weggeven en de achternaam. De feestjes. Soms het gereis naar god weet waar.

Ik heb echt nog nooit ( op de zakelijke kant na) enig warmte voor als die onzin gevoeld. En ik hou echt van een feestje, maar niet van bruiloften.
Of het huwelijk.
Dit dus. Zet de handtekening en ga samen lekker uit eten.
Lila-Linda schreef:
20-08-2025 07:19
maar het klagen/benoemen gaat opvallend vaak over bruiloften waar mensen zelf niet heen hoefden
maar weinig mensen hebben zelf echt te maken gehad met onredelijke bruidsparen, onmogelijke kleuren etc.
Nee, je geeft om iemand en je hebt toch ook manieren. Dus dan zeg je de week na de bruiloft dat het fantastisch was. En je geeft een compliment over de leuke locatie, de mooie jurk enz. Zelfs als iemand is getrouwd in een afgetrapte spijkerbroek geef ik nog een compliment als 'lekker origineel'.
En bij veeleisende bruiloften groei je mee. Want twee jaar voor de datum kirt de bruid dat het zo leuk en origineel word, en helemaal ontspannen. Dan valt het eerste kaartje in de bus waarin heel duidelijk wordt omschreven welke sfeer ze precies zoeken. En uiteindelijk is er een website met de kleuren voor je kleding, voorschriften voor je schoenen en moet je op de tekst puzzelen waar je nu geacht wordt te zijn en wat op de kaart staat als een soort beleefdheid.
thistle schreef:
20-08-2025 07:47
Nee, je geeft om iemand en je hebt toch ook manieren. Dus dan zeg je de week na de bruiloft dat het fantastisch was. En je geeft een compliment over de leuke locatie, de mooie jurk enz. Zelfs als iemand is getrouwd in een afgetrapte spijkerbroek geef ik nog een compliment als 'lekker origineel'.
En bij veeleisende bruiloften groei je mee. Want twee jaar voor de datum kirt de bruid dat het zo leuk en origineel word, en helemaal ontspannen. Dan valt het eerste kaartje in de bus waarin heel duidelijk wordt omschreven welke sfeer ze precies zoeken. En uiteindelijk is er een website met de kleuren voor je kleding, voorschriften voor je schoenen en moet je op de tekst puzzelen waar je nu geacht wordt te zijn en wat op de kaart staat als een soort beleefdheid.
ik heb dat echt nog nooit meegemaakt
zelfs nooit een kleurschema oid

en ik weet niet meer hoeveel bruiloften ik al bijgewoond heb
Saai, dat soms wel. Lang wachten, dat vaak wel.
valisa schreef:
20-08-2025 07:16
Wij hebben eigenlijk nooit bruiloften. Binnenkort hebben we toevallig wel eentje. Wij zijn daggast. De locatie is op 2 uur afstand, bruidspaar geeft aan dat mensen vooral moeten blijven slapen zodat het echt een leuk feestje kan worden.
Verblijf op de locatie zelf is vanaf 350 euro voor 2 personen! Hotel in de buurt zal rond de 160 euro zijn, maar heb je dan alsnog een taxi naar toe nodig als je wat wil drinken.

Tel daarbij op dat ze een dresscode hebben, ik kan zelf wel wat vinden wat niet al te duur is, voor mijn man zal t snel uitkomen op 150 euro of meer (nette schoenen, nette broek, overhemd). Hij zal t niet snel weer dragen.
En dan nog een cadeau voor het bruidspaar.
Ik vind het allemaal wel erg prijzig voor mensen die geen familie of beste vrienden zijn.
Ik twijfel eraan of we wel gaan blijven slapen of dat we toch naar huis gaan rijden. Niet dat we het geld niet hebben, maar vind het gewoon bizar om aan zoiets zoveel geld uit te geven. De andere mensen die komen kennen we ook niet. Dus qua feestje ook niet zoveel aan voor ons.
In dat geval zou ik er zelf geen moeite mee hebben om na het eten naar huis te gaan. Ceremoniemeester laten weten dat jullie er bij zijn, maar dat je helaas na het diner naar huis gaat. En als de dresscode heel erg afwijkt van je eigen stijl, zou ik proberen iets te lenen of tweedehands te kopen of ervoor kiezen niet volledig in 'thema' te zijn maar zo goed mogelijk.
Lila-Linda schreef:
20-08-2025 07:19

als je bedenkt hoeveel bruiloften je gemiddeld op je leven bijwoont, valt het dus allemaal best mee

ik vond hooguit enkele bruiloften wat lang duren en saai
Nee, het klagen gaat toch meestal gewoon om bruiloften waar mensen wel zelf heen zijn gegaan. En dan niet over onmogelijke bruidsparen, maar gewoon over de standaard dingen die niet leuk kunnen zijn aan een bruiloft. Erheen moeten, zonder auto moeilijk te bereiken locaties, vies eten, slechte muziek, saai, kosten, etc.
Lila-Linda schreef:
20-08-2025 07:50
ik heb dat echt nog nooit meegemaakt
zelfs nooit een kleurschema oid

en ik weet niet meer hoeveel bruiloften ik al bijgewoond heb
Saai, dat soms wel. Lang wachten, dat vaak wel.
Ik wel kleurthema’s, maar dan polderstyle, dus gewoon: touch of pink/gold, etc. Dat is voor iedereen te behappen. Een das, een sjaaltje, etc.

Maar in de directe omgeving wel degelijk meer dwingende dresscodes gezien. Ook met stalen bij de uitnodiging. Een vriendin moest in eerste instantie in goud, crème en groen, ook bijgeleverde kleurstalen. Dat had blijkbaar achter de schermen veel gedoe opgeleverd, want de ceremoniemeester stuurde later een bericht met verzachtende maatregelen.

Er waren meer bizarre dingen aan die bruiloft, maar vriendin had er door al die toestanden juist wél zin in om te zien wat het allemaal was. Het was ook een huwelijk waar het bruidspaar er richting een ton tegenaan gooide, dus het was wel luxe allemaal.
.
pina schreef:
19-08-2025 21:24
Ik heb een enkele leuke bruiloft meegemaakt. In tegenstelling tot wat ik hier veel lees houd ik juist wel van harde muziek, lekker dansen en alcohol die rijkelijk vloeit. Was laatst op een bruiloft, topband, daarna dj en iedereen lekker tot diep in de nacht op de dansvloer. Helemaal mijn ding.

Even een stomme vraag hoor, want ik heb nooit zulke bruiloften gehad. Je hebt het over harde muziek en lekker dansen. Is dat dan in de hele ruimte zo? Want kan me voorstellen dat je als bruid en bruidegom bijvoorbeeld ook je opa en oma uitnodigt, die misschien wel helemaal niks hebben met zulke harde muziek. En misschien komen er wel meer (oudere) ooms en tantes enzo. Als ik naar mijn familie en schoonfamilie kijk kan ik zo een hoop mensen opnoemen die zich niet prettig voelen bij een hele avond keiharde muziek.
Tulpje22 schreef:
20-08-2025 08:42
Even een stomme vraag hoor, want ik heb nooit zulke bruiloften gehad. Je hebt het over harde muziek en lekker dansen. Is dat dan in de hele ruimte zo? Want kan me voorstellen dat je als bruid en bruidegom bijvoorbeeld ook je opa en oma uitnodigt, die misschien wel helemaal niks hebben met zulke harde muziek. En misschien komen er wel meer (oudere) ooms en tantes enzo. Als ik naar mijn familie en schoonfamilie kijk kan ik zo een hoop mensen opnoemen die zich niet prettig voelen bij een hele avond keiharde muziek.
Ja, meestal wel, dansvloer en zitgelegenheid er omheen en misschien wat zitjes buiten ofzo. Zal vast niet altijd iedereen leuk vinden, maar vaak genoeg staan opa en oma ook op de dansvloer, of ze gaan gewoon lekker naar huis. De harde muziek is pas in de avond natuurlijk. Bij de laatste hadden ze tot een uur of 20:30 eerst een saxofonist met een soort rustige jazz. Omgekeerd kun je ook nergens heen als het een zit- en praatbruiloft is.
pina wijzigde dit bericht op 20-08-2025 08:49
7.39% gewijzigd
pina schreef:
20-08-2025 07:58
Nee, het klagen gaat toch meestal gewoon om bruiloften waar mensen wel zelf heen zijn gegaan. En dan niet over onmogelijke bruidsparen, maar gewoon over de standaard dingen die niet leuk kunnen zijn aan een bruiloft. Erheen moeten, zonder auto moeilijk te bereiken locaties, vies eten, slechte muziek, saai, kosten, etc.
Als ik het lees denk ik: ga dan niet. Als het familie dichtbij is, kun je dat misschien niet maken, maar bij buren, collega’s, nichtjes die je uitnodigen voor iets waar je van tevoren al weet dat je het niet leuk gaat vinden: stuur een leuke kaart om ze te feliciteren en ga iets anders doen waar je wel blij van wordt.
Wat eten we vanavond?
Tulpje22 schreef:
20-08-2025 08:42
Hier begint die "keiharde muziek" dus meestal pas om 22 à 23u.

Ten laatste na het diner gaat de oudere garde naar huis :-D. Te moe na een hele dag drukte.
Die horen de muziek dus niet.

In 't beste geval pikken ze nog de openingsdans mee.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven