Vinden jullie bruiloften echt leuk?

19-08-2025 07:05 292 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals het onderwerp zegt: ben ik de enige die bruiloften een beetje ervaart als een verplichting?
De laatste tijd zit ik in een hele golf van mensen-die-trouwen, gisteren plofte er weer een uitnodiging op de mat en ik betrapte me erop: oef daar gaan we weer, en dit gaat een intense worden.

Ik hou echt van een feestje, ga graag stappen. Maar bruiloften zijn zo'n gedoe. Met dresscodes en moeilijk bereikbare locaties en financiële verplichtingen.
Nu gaan er dus opnieuw vrienden trouwen en ik zie het echt als een moetje!

Ben ik de enige die dit zo ervaart? Vinden jullie bruiloften verplichtingen of leuke feestjes waar je naar uit kijkt?
Tulpje22 schreef:
20-08-2025 08:42
Even een stomme vraag hoor, want ik heb nooit zulke bruiloften gehad. Je hebt het over harde muziek en lekker dansen. Is dat dan in de hele ruimte zo? Want kan me voorstellen dat je als bruid en bruidegom bijvoorbeeld ook je opa en oma uitnodigt, die misschien wel helemaal niks hebben met zulke harde muziek. En misschien komen er wel meer (oudere) ooms en tantes enzo. Als ik naar mijn familie en schoonfamilie kijk kan ik zo een hoop mensen opnoemen die zich niet prettig voelen bij een hele avond keiharde muziek.
daar is geen antwoord op te geven, dat verschilt echt per feest
Vaak zijn er wel aparte ruimtes, maar echt niet altijd
Je ziet ook wel, dat mensen afhaken, als het feest wat drukker wordt
makreel schreef:
20-08-2025 08:48
Als ik het lees denk ik: ga dan niet. Als het familie dichtbij is, kun je dat misschien niet maken, maar bij buren, collega’s, nichtjes die je uitnodigen voor iets waar je van tevoren al weet dat je het niet leuk gaat vinden: stuur een leuke kaart om ze te feliciteren en ga iets anders doen waar je wel blij van wordt.
Mwah, ik ga gewoon hoor, al vind ik er niets aan. Vervelend, maar je komt er wel doorheen. Ik vind het dan een toestand, maar ook weer niet onoverkomelijk. Ik doe met alles mee, tot en met de polonaise aantoe.

Dit topic gaat over wat we ervan vinden, in real life zit ik hier niet over te klagen.
pina wijzigde dit bericht op 20-08-2025 08:56
11.41% gewijzigd
Lila-Linda schreef:
20-08-2025 08:51
daar is geen antwoord op te geven, dat verschilt echt per feest
Vaak zijn er wel aparte ruimtes, maar echt niet altijd
Je ziet ook wel, dat mensen afhaken, als het feest wat drukker wordt
Teveel aparte ruimtes is nooit zo bevordelijk voor een volle dansvloer. Dan moet je wel echt veel gasten hebben. Want voor wie niet zo makkelijk op de dansvloer gaat, moet het wel makkelijk zijn om er bij een leuk liedje bij te springen.
Ik heb toevallig volgende maand een bruiloft. Binnen de lhbti+ gemeenschap.
Daar is wel gevraagd of iedereen iets wil dragen in de trans-kleuren.
Maar mag ook een oorbel of een schoenveter zijn. Dus geen noodzaak om een hele outfit aan te schaffen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
pina schreef:
20-08-2025 08:47
Ja, meestal wel, dansvloer en zitgelegenheid er omheen en misschien wat zitjes buiten ofzo. Zal vast niet altijd iedereen leuk vinden, maar vaak genoeg staan opa en oma ook op de dansvloer, of ze gaan gewoon lekker naar huis. De harde muziek is pas in de avond natuurlijk. Bij de laatste hadden ze tot een uur of 20:30 eerst een saxofonist met een soort rustige jazz. Omgekeerd kun je ook nergens heen als het een zit- en praatbruiloft is.
Dat ligt natuurlijk aan hoe je opa en oma zijn. Die van mij (leven al lang niet meer) waren echt geen types om op een dansvloer te staan met harde muziek. Maar klinkt logisch, wat iemand anders zei, dat dat pas later begint zodat degene die er niet van houden naar huis kunnen.

Je kan ook nergens heen als het een zit- en praatbruiloft is? Nee dat klopt, maar dat vind ik toch anders. Iedereen kan naar een zit- en praatbruiloft gaan, dat is in feite voor iedereen toegankelijk. Het enige dat je dan kan hebben is dat het mega saai is en dat je op den duur wel uitgepraat bent. Maar verder kom je de avond wel door met een beetje zitten, praten, drankje, hapje. Vind ik wel anders dan wanneer je totaal niet van harde muziek en dansen houdt en je daar wel een hele avond naar moet luisteren, zoals dus bijvoorbeeld een opa en oma. Denk dat je in het laatste geval dan eerder geneigd bent naar huis te gaan dan in het eerste geval.
Yella78 schreef:
19-08-2025 22:48
Zelf georganiseerd, verdeeld over twee dagen (ene dag het trouwen zelf, daarna bubbels buiten het gemeentehuis voor degenen die aanwezig waren, daarna een lunch voor close vrienden en familie, de volgende dag groot feest in de tuin van mijn ouders voor iedereen die we kenden (ruim 200 man, familie, vrienden, kennissen, collega's, opleidingsgenoten, partijgenoten etc), mensen konden zelf bepalen hoe laat en hoe lang ze kwamen vanaf 16.00 uur tot in de nacht, geen 'die wel, die niet, die alleen dan en die de hele dag' etc, buffet met niet-standaard gerechten, voldoende voor iedereen, muziek ook niet standaard maar voert allemaal te ver om details te noemen, ook i.v.m. herkenbaarheid). Niet dat iedereen het zo zou moeten doen, het was echt het feest dat we zelf wilden hebben, ook prachtig weer gelukkig want dat is voor een tuinfeest natuurlijk wel prettig.

Ik snap wel dat mensen vaak afgaan op wat ze bij anderen zien, maar juist over bruiloften wordt zo veel geklaagd (hier ook in dit topic): afgezaagd, gedoe over wie wel en niet waarbij aanwezig etc, daarom juist zou ik verwachten dat het vaker anders zou worden gedaan.
Klinkt gezellig! Niet per se waaraan ik dacht bij 'origineel' al wist ik ook niet goed wat ik me erbij moest voorstellen.

Het blijft wel interessant waarom mensen de keuzes maken die zij maken. Klopt wel inderdaad dat er veel over bruiloften wordt geklaagd maar waar ik bijv. klaag over "bij Fien en Teun stond die trance muziek keihard, ik kon niet eens met iemand praten" daar herinnert een ander dat feest misschien juist wel als één van de leukste ooit. En doet het vervolgens zelf op die manier.

Zo ook bij een gelegenheid waarbij je geen onderscheid maakt tussen welke gasten dan ook, qua eten en diners en dergelijke. (Vind ik zelf overigens ook het prettigst en beleefdst) Maar ook over dat eten zullen mensen verschillende ervaringen opdoen en heeft de één misschien zoiets van: die buffetten vind ik allemaal niks, zelfs niet als er heel veel keuze is of niet-standaard keuzes en echt héél graag een diner willen.

Het zijn dan denk ik de kosten en praktische overwegingen die er dan voor zorgen dat je dat niet voor 200 mensen kunt doen.
Dus verschillende mensen zullen uit dezelfde bruiloft die ze bijwonen andere elementen halen die ze superstom of juist geweldig vinden.
Tulpje22 schreef:
20-08-2025 09:00
Dat ligt natuurlijk aan hoe je opa en oma zijn. Die van mij (leven al lang niet meer) waren echt geen types om op een dansvloer te staan met harde muziek. Maar klinkt logisch, wat iemand anders zei, dat dat pas later begint zodat degene die er niet van houden naar huis kunnen.

Je kan ook nergens heen als het een zit- en praatbruiloft is? Nee dat klopt, maar dat vind ik toch anders. Iedereen kan naar een zit- en praatbruiloft gaan, dat is in feite voor iedereen toegankelijk. Het enige dat je dan kan hebben is dat het mega saai is en dat je op den duur wel uitgepraat bent. Maar verder kom je de avond wel door met een beetje zitten, praten, drankje, hapje. Vind ik wel anders dan wanneer je totaal niet van harde muziek en dansen houdt en je daar wel een hele avond naar moet luisteren, zoals dus bijvoorbeeld een opa en oma. Denk dat je in het laatste geval dan eerder geneigd bent naar huis te gaan dan in het eerste geval.
Tja, ik zie dat anders. Dan gaan opa en oma of wie dan ook toch lekker naar huis? Ze hebben er tegen die tijd al een hele bruiloft op zitten. Om nou voor iedereen ruimtes te moeten faciliteren.
pina schreef:
20-08-2025 09:01
Tja, ik zie dat anders. Dan gaan opa en oma of wie dan ook toch lekker naar huis? Ze hebben er tegen die tijd al een hele bruiloft op zitten. Om nou voor iedereen ruimtes te moeten faciliteren.
Inderdaad, dat zeg ik ook in mijn eerste alinea, dat het logisch klinkt om de harde muziek pas later op de avond te doen, zodat iedereen die er niet van houdt dan kan besluiten naar huis te gaan. Ze zijn er dan inderdaad al de hele dag.
Tulpje22 schreef:
20-08-2025 09:09
Inderdaad, dat zeg ik ook in mijn eerste alinea, dat het logisch klinkt om de harde muziek pas later op de avond te doen, zodat iedereen die er niet van houdt dan kan besluiten naar huis te gaan. Ze zijn er dan inderdaad al de hele dag.
Ja, dat naar huis gaan had ik zelf daarvoor ook al gezegd. Daarom begreep ik je misschien niet goed.
Tulpje22 schreef:
Even een stomme vraag hoor, want ik heb nooit zulke bruiloften gehad. Je hebt het over harde muziek en lekker dansen. Is dat dan in de hele ruimte zo? Want kan me voorstellen dat je als bruid en bruidegom bijvoorbeeld ook je opa en oma uitnodigt, die misschien wel helemaal niks hebben met zulke harde muziek. En misschien komen er wel meer (oudere) ooms en tantes enzo. Als ik naar mijn familie en schoonfamilie kijk kan ik zo een hoop mensen opnoemen die zich niet prettig voelen bij een hele avond keiharde muziek.
Ja, ik heb die ervaring wel gehad. Als avondgast met een gemengd gezelschap van vrienden, familie en collega's en dergelijke van het bruidspaar. Avondfeest vanaf een uur of 20.00/21.00 en direct vol de trancemuziek aan. Ook geen zitgelegenheid, alleen van die sta-tafels en een grote dansvloer. Wat ik zou denken als je dit het allerleukst vind is is dat je toch ook een beetje denkt aan de oudere familieleden of mensen die dit drie keer niks vinden en de eerste 2 uurtjes een wat meer rustige achtergrondmuziek hebt. Dat mensen met elkaar en het bruidspaar kunnen praten en dan vanaf een uur of 22.00/23.00 het volume wat meer omhoog en meer gericht op feesten en muziek. Dan heb je toch echt een dansfeest op je bruiloft maar niet opa en oma (en Dala) al om 21.15 de deur uit gejaagd.
pina schreef:
Opa's en oma's zijn er vaak wel al een hele dag bij geweest maar er zijn natuurlijk ook avondgasten die misschien liever gewoon even een praatje maken met het bruidspaar, familie van het bruidspaar, een hoop familieleden die elkaar misschien al een tijd niet hebben gezien en op zo'n avond het gezellig vinden met elkaar wat te praten. En ik snap wel dat een bruidspaar dat enorm van dance en trance houdt en dergelijke geen zin heeft in een hele avond Ibiza loungemuziek op de achtergrond of weet ik veel wat maar zo kun je de avond wel beginnen toch? Zeker als je feest tot na 2.00 duurt. Tenzij je alle tantes en oude collega's eigenlijk sowieso liever hooguit een halfuur op je bruiloft hebt.
Op de grotere bruiloften zie je echt wel verschillende ruimtes
Ook ideaal voor mensen die niet duiken voor harde muziek, maar wel voor polonaises en zo (ik)
pina schreef:
Als je alleen avondgast bent en ze draaien zulke muziek heb je er dus geen hele dag opzitten en blijf je uit beleefdheid nog even. Er zijn ook genoeg jonge mensen die niet op harde muziek zitten te wachten. Ik heb weleens ergens de hele avond buiten gezeten met een grote groep gasten (jong en oud) ondanks dat het niet warm was buiten. Gewoon om de herrie te mijden. Vond de bruid niet zo leuk. Maar ben iik weleens na 30 minuten weer weggegaan.
Ik ben trouwens wel eens om 22u30 uitgenodigd.
Waarbij het diner uitgelopen was en we om 23u15 de zaal in mochten.
Om dan vast te stellen dat het bruidspaar een halve nacht trance op standje oorlog ging draaien.

Mijn kortste trouwfeest ever. Om 23u50 was ik weer buiten.
En stond er nog 6 man - allemaal vrienden - op de dansvloer.

Niemand van de familie, ouders, ooms, tantes, nichten, neven, ... bleef.
Het was vechten om zo snel mogelijk buiten te raken :-). Voor we allemaal tinnitus hadden.

Ik ben langer onderweg geweest naar en van het feest dan dat ik er geweest ben.

Zeg dan ineens dat je gewoon mijn envelopje wil ontvangen.

(Niets mis met een beetje trance tussendoor draaien.
Maar de standaard is hier in mijn omgeving toch echt wel dat je ook afwisselt met andere nummers én dat je geen gehoor-bescherming nodig hebt.
Het was extreem snel duidelijk dat noch de dj, noch het koppel - een neef - daar zin in hadden.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Dala schreef:
20-08-2025 09:17
Opa's en oma's zijn er vaak wel al een hele dag bij geweest maar er zijn natuurlijk ook avondgasten die misschien liever gewoon even een praatje maken met het bruidspaar, familie van het bruidspaar, een hoop familieleden die elkaar misschien al een tijd niet hebben gezien en op zo'n avond het gezellig vinden met elkaar wat te praten. En ik snap wel dat een bruidspaar dat enorm van dance en trance houdt en dergelijke geen zin heeft in een hele avond Ibiza loungemuziek op de achtergrond of weet ik veel wat maar zo kun je de avond wel beginnen toch? Zeker als je feest tot na 2.00 duurt. Tenzij je alle tantes en oude collega's eigenlijk sowieso liever hooguit een halfuur op je bruiloft hebt.
Ik zie dus zelden mensen om die reden vroeg naar huis gaan. Dus mensen overleven het wel, blijkbaar.
Phlox24 schreef:
20-08-2025 09:21
Als je alleen avondgast bent en ze draaien zulke muziek heb je er dus geen hele dag opzitten en blijf je uit beleefdheid nog even. Er zijn ook genoeg jonge mensen die niet op harde muziek zitten te wachten. Ik heb weleens ergens de hele avond buiten gezeten met een grote groep gasten (jong en oud) ondanks dat het niet warm was buiten. Gewoon om de herrie te mijden. Vond de bruid niet zo leuk. Maar ben iik weleens na 30 minuten weer weggegaan.
Ja, dat is dan maar zo, als je geen kasteel kunt afhuren.
Tulpje22 schreef:
20-08-2025 09:00
Oh ik heb dat juist andersom. Beide zijn verschrikkelijk, maar ik vind het erger om in mijn eentje te zitten als iedereen om me heen een geanimeerd gesprek voert dan dat ik met een drankje in de hand naar dansende mensen kijk.
Niet iedereen is even goed in losse praatjes en niet ieder gezelschap is even open om eenlingen in het gesprek op te nemen. Laatst nog op een zit-en-praat-feestje, waar de beste vriend van vroeger duidelijk geen aansluiting vond met de 'nieuwe' vrienden en na een uur wel klaar was met inbreken in gesprekken en aan onbekenden vragen "Goh, hoe ken jij Piet eigenlijk?".
Bij een praatfeestje valt mij ook altijd veel meer op wie er eerder weggaan dan bij een dansfeestje.

Ben het wel met je eens dat er voldoende zitplekken moeten zijn voor ouderen/zwangeren/mensen die nou eenmaal niet de hele avond willen staan.
Amaryllis schreef:
20-08-2025 09:29
Oh ik heb dat juist andersom. Beide zijn verschrikkelijk, maar ik vind het erger om in mijn eentje te zitten als iedereen om me heen een geanimeerd gesprek voert dan dat ik met een drankje in de hand naar dansende mensen kijk.
Niet iedereen is even goed in losse praatjes en niet ieder gezelschap is even open om eenlingen in het gesprek op te nemen. Laatst nog op een zit-en-praat-feestje, waar de beste vriend van vroeger duidelijk geen aansluiting vond met de 'nieuwe' vrienden en na een uur wel klaar was met inbreken in gesprekken en aan onbekenden vragen "Goh, hoe ken jij Piet eigenlijk?".
Bij een praatfeestje valt mij ook altijd veel meer op wie er eerder weggaan dan bij een dansfeestje.

Ben het wel met je eens dat er voldoende zitplekken moeten zijn voor ouderen/zwangeren/mensen die nou eenmaal niet de hele avond willen staan.
Ik heb precies hetzelfde. Niet te doen, soms. En dan kun je soms ook nog in echt suffe gesprekken belanden. Dan duurt een avond echt lang! Zo heeft ieder weer zijn ding en kan iedereen weleens een kutavond hebben. Zo is het leven.

Maar inderdaad, praatfeestjes eindigen vaak veel eerder dan dansfeestjes.
Tulpje22 schreef:
Ja hoor, meermaals meegemaakt.
Eentje was op een boerderij en daar stonden buiten ook tafeltjes & stoeltjes. De gasten waren toen 50/50 verdeeld over binnen en buiten. Zelf hopte ik heen en weer en bij een stukje werd iedereen naar binnen geroepen.
Andere keer gingen de buitendeuren om 22u op slot ivm geluidsoverlast beperken. Toen stond een handvol mensen te dansen, de rest (vooral de oudere familieleden) zaten op de stoelen aan de rand chagrijnig toe te kijken. Het was niet mijn muziek en we konden alleen 's avonds komen, dus we hebben er het beste van gemaakt en zijn wel iets eerder dan gepland weer naar huis gegaan. Voordeel van vrouw zijn is ook dat niemand gek opkijkt als je in toiletruimte blijft staan kletsen. ;-)
pina schreef:
20-08-2025 09:24
Ik zie dus zelden mensen om die reden vroeg naar huis gaan. Dus mensen overleven het wel, blijkbaar.
Oh, ik overleef het zeker wel, maar dit zijn dus de feesten die ik minder prettig vind. Ik vind het vaak erg leuk om iedereen te zien en ik snap heel goed dat een praatfeest op een bepaald moment een dansfeest wordt, maar ik vind het persoonlijk niet fijn meteen vol in de keiharde muziek en lichtshows te arriveren. Nu snap ik best dat iedereen er andere keuzes in maakt en het juist fijn vindt niet eerst twee uur te moeten lullen met tante Betsie of collega Cor, maar ik heb ook bruiloften meegemaakt waar de echte feestvarkens echt pas véél later kwamen terwijl het tot die tijd een beetje een zitfeestje was. Maar zoals ik zei, ieder zijn keuze natuurlijk. Ten slotte hoef je je bruiloft niet te zien als een leuke reünie voor je familie.
Amaryllis schreef:
20-08-2025 09:29

Klopt hoor, dat heb ik ook wel. Maar zat meer aan oudere mensen te denken die gewoon echt niet tegen harde muziek kunnen (nou ja, je snapt wat ik bedoel, ze overleven het wel maar toch). Ik zag mijn oude oma al zitten/staan in de keiharde pop-/dancemuziek, geloof niet dat ze daar vrolijk van werd. Voor mezelf geldt ook wel hoe jij erin staat. Ik ben ook geen prater. Dat is dan wel weer het fijne aan saaie bruiloften met tig stukjes.. je moet dan enkel kijken en hoeft niet constant te praten.
Tulpje22 schreef:
20-08-2025 09:47
Klopt hoor, dat heb ik ook wel. Maar zat meer aan oudere mensen te denken die gewoon echt niet tegen harde muziek kunnen (nou ja, je snapt wat ik bedoel, ze overleven het wel maar toch). Ik zag mijn oude oma al zitten/staan in de keiharde pop-/dancemuziek, geloof niet dat ze daar vrolijk van werd. Voor mezelf geldt ook wel hoe jij erin staat. Ik ben ook geen prater. Dat is dan wel weer het fijne aan saaie bruiloften met tig stukjes.. je moet dan enkel kijken en hoeft niet constant te praten.
Mijn (schoon)grootouders zetten hun gehoorapparaat dan uit. Daar ben ik wel eens jaloers op geweest haha.

Maar je hebt gelijk, het komt dan heel anders/harder binnen.
pina schreef:
20-08-2025 09:33
Ik heb precies hetzelfde. Niet te doen, soms. En dan kun je soms ook nog in echt suffe gesprekken belanden. Dan duurt een avond echt lang! Zo heeft ieder weer zijn ding en kan iedereen weleens een kutavond hebben. Zo is het leven.

Maar inderdaad, praatfeestjes eindigen vaak veel eerder dan dansfeestjes.
Op zich is het ook niet erg als de feestjes eerder eindigen toch? Ik zou als organisator van zo'n feest zelf ook altijd een of 23.00 wel welletjes vinden. :mrgreen:
Ik hou van bruiloften!
De bruiloften die ik tot nu toe heb gehad (waren er niet heel veel) vond ik over het algemeen gezellig en leuk.
Er waren 2 bruiloften die ik minder vond:
1. Van een oud-collega die een praatfeestje had. Probleem daarbij is alleen dat het praatgeluid op een bepaald moment zo hoog is dat je elkaar ook niet meer echt verstaat. Ik houd niet zo van praatfeestjes.... En ook niet als ik niet zoveel mensen ken.
2. Van een kennis van mijn toenmalige vriend. Mijn ex kon best leuke foto's maken, dus die was gevraagd als fotograaf. En ik was ook uitgenodigd, hoewel ik het bruidspaar niet goed kende. Voor de hele dag. Inclusief eten en alles. Dus ik sta op trouwfoto's als vreemde eend in de bijt, ik zat bij het diner relatief alleen (gelukkig aan tafel bij een stel dat behalve het bruidspaar ook verder niemand kende).
Het avondfeest was wel leuk. Daar kwamen een paar andere mensen die ik ook kende, dus dat was een stuk relaxter... maar de rest... nah.

Gelukkig houden de meeste mensen in mijn omgeving van een dansfeestje en dus heb ik verder alleen maar leuke bruiloften meegemaakt.
Wel ook nog een bruiloft waarbij ik me prima heb vermaakt, maar waarbij de bruid meer niet dan wel aanwezig was in de zaal.

Een vrijgezellenfeestje heb ik maar een keertje mee gemaakt. En dat was heel erg gezellig. Geen heel rare dingen.

Zelf ben ik niet getrouwd, ik verwacht ook niet dat het er nog van komt. Maar als het wel zou gebeuren dan heb ik het liefst een soort verrassingsfeest. Dus dat mensen komen feesten (voor iets anders) en dat wij dan aankondigen dat we 's ochtends zijn getrouwd of zo en dat we dan lekker verder gaan met feesten.
ik raad iedereen aan om als ze willen gaan trouwen dit topic te lezen. Kun je jezelf een hoop geld besparen, want blijkbaar zit niemand er op te wachten om bij je trouwerij aanwezig te zijn.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven